ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

بهار روستای ناخا

 

نگاه شما:  

عکس های ارسالی مربوط به بهار روستای ناخا از توابع شهرستان دشتستان در استان بوشهر می باشد.

 

کد خبر: ۳۲۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳


فرستنده: حمیدرضا کیان منش
منبع : تابناک

فریدون شهراصفهان شهری که با 200 آبشار ناشناخته مانده است

در غربی‌ترین نقطه اصفهان 
 
 شهری که با 200 آبشار ناشناخته مانده است

فریدون‌شهر اصفهان با لقب سوئیس ایران با جاذبه‌ای فراوان و وجود بیش از 200 آبشار و چشمه‌سار در غربی‌ترین نقطه استان بهترین تفرجگاه برای گذراندن یک تابستان گرم است که با وجود قابلیت‌های فراوان گردشگری ناشناخته مانده است.

خبرگزاری فارس: شهری که با 200 آبشار ناشناخته مانده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شهرستان فریدون‌شهر از غربی‌ترین شهرستان‌های استان اصفهان و در فاصله 175 کیلومتری از اصفهان با مساحت 2 هزار و 350 کیلومتر مربع با توجه به نوع آب و هوایی که دارد پر از چشمه‌سارها و آبشارهای بسیار زیبایی است که توانسته جاذبه‌ای بکر را در این منطقه ایجاد کند.

ظرفیت جذب گردشگری در این منطقه به حدی فراوان است که می‌توان مدتی را به دور از دغدغه‌های شهری در بین آبشارها و چشمه‌های بلند آن سپری کرد، چنانکه سالانه این شهرستان پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

*آبشار پونه‌زار زیبایی بی‌انتها

آبشار پونه‌زار یا بیدنیانی در فاصله 25 کیلومتری غرب شهرستان فریدون‌شهر است که از ارتفاعات زاگرس مرکزی سر چشمه می‌گیرد. این آبشار در دره زیبای پونه‌زار و در دل ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس مرکزی چنان زیبایی و طراوتی به کوه‌های اطراف داده است که چشم هر بیننده‌ای را جذب در خود می‌کند.

به دلیل رویش پونه در آبراهه‌های آن به آبشار پونه‌زار معروف است، ارتفاع این آبشار حدود 30 متر است و در محلهای ریزش آب خزه‌های سرسبز دائمی تشکیل شده‌است.

*چشمه لنگان چشمه‌ای پر آب و تفرجگاه زیبا

 

چشمهٔ لنگان در روستای سیبک از توابع دهستان چشمه لنگان بخش مرکزی شهرستان فریدون‌شهر، چشمه‌ای پرآب در فاصلهٔ 17 کیلومتری جنوب‌غرب فریدون‌شهر، آب این چشمه از زیر تخته‌سنگ‌های بزرگ با فشار زیاد خارج می‌شود که قسمتی از آن با استفاده از سه ایستگاه پمپاژ از طریق خط لولهٔ 14 کیلومتری، آب آشامیدنی فریدون‌شهر و روستاهای مجاور آن را تأمین می‌کند. این چشمه و محدودهٔ آن یکی از مهمترین تفرجگاه‌های مردم این منطقه‌است.

*چشمه بابا احمد، آبی از اعماق کوه‌ها

سراب بابا احمد در فاصله 18 کیلومتری مرکز شهرستان و در نزدیکی روستای سرداب سفلی قرار دارد، این ‌سراب دارای چشمه‌ای زیبا و مناظری دل‌انگیز است. سکوهای نشیمن در کنار چشمه اقامت یک روز دل‌انگیز را برای تفریح فراهم می‌کند.

* آبشار طرزه آبشاری صخره‌ای در دل کوه

آبشار طرزه یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی در منطقه پشتکوه فریدونشهر است که از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و حدود 85 کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله داشته و در کنار روستای زیبای طـــرزه است، ارتفاع این آبشار حدود 40 متر و در تمام فصول سال جلوه‌ای زیبا از ریزش آب بر روی صخره‌ها به نمایش می‌گذارد.

* آبشار پشندگان واقع در دهستان پشتکوه روستای پشندگان

آبشار پشندگان در فاصله 75 کیلو متری جنوب فریدونشهر است در پائین دست روستای پشندگان واقع در دهستان پشتکوه فریدونشهر قرار دارد.

* چشمه آب لت واقع در فریدونشهر محله وحدت آباد

ارتفاع این آبشار حدود 45 متر است که در فصول بهار و تابستان با حرکت آب بر روی صخره‌های پائین دست جلوه‌ای زیبا از قدرت آفریدگار را در این طبیعت بکر و کوهستان زیبا را به نمایش می‌گذارد.

چشمه سراب در دامنه کوه‌های شمالی شهر فریدونشهر، چشمه تنگوله واقع در دهستان پشتکوه روستای سکان تنها بخشی از آبشارها و چشمه‌سارهای فریدون‌شهر است که وجود انواع  درختان جنگلی شامل سیب، زالزالک، بنه، بلوط و گردو  و انواع  پرندگان وحشی بر طراوت و دلنشینی این جاذبه طبیعی افزوده است.

فریدون‌شهر شهری پر از کوه‌های پیچ در پیچ در این هوای گرم تابستان نقطه‌ای دنج برای گذراندن یک روز بیاد ماندی و یک روز تفریحی  در کنار خانواده و یکی از بهترین مناطق برای جذب گردشگری و نیز سرمایه‌گذاری است.

انتهای پیام/63012/ر40/ژ1001

 

منبع  : خبرگزاری فارس 

 

بروجرد دیار زیبایی های معماری ایرانی

گزارش تصویری - تشریحی/
تجربه لمس آرامش معماری ایرانی - اسلامی/ به دیار خانه های تاریخی برویم
بروجرد- خبرگزاری مهر: بروجرد دیار زیبایی های معماری ایرانی - اسلامی است که هنوز ساختار تاریخی خود را حفظ کرده و به لحاظ وجود خانه های تاریخی از شهرستانهای منحصر به فرد است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان بروجرد یکی از تاریخی ترین و مهم ترین شهرستانهای لرستان محسوب می شود به طوریکه این شهرستان به واسطه قدمت دیرین و وجود آثار تاریخی تجلیگاه معماری ایرانی - اسلامی است ولی تاکنون در حد شایسته خود معرفی نشده است.

بافت تاریخی بروجرد محدوده‌ای از مناطق مرکزی شهر بروجرد است که هسته قدیمی این شهر را تشکیل می‌دهند. در سالهای اخیر، مطالعه و حفاظت از بناهای ارزشمند این بافت مورد توجه سازمانهای مرتبط قرار گرفته است.

بیشتر آثار موجود در این منطقه مربوط به دوره قاجار و قبل از آن هستند و برخی مسجدها و خانه‌های اعیانی آن از ارزش گردشگری و تاریخی زیادی برخوردارند.

بروجرد میزبان بیش از 50 خانه تاریخی

بافت تاریخی بروجرد، مجموعه‌ای بالغ بر ۲۸۰ هکتار از مناطق مرکز و شرق این شهر را شامل می‌شود که امروزه بیشتر در محدوده خیابانهای جعفری، صفا، شهدا و بحرالعلوم قرار گرفته اند.

این بافت تقریباً شامل حدود تقریبی شهر بروجرد در سال ۱۸۵۰ میلادی است که بر اساس نقشه‌ای که در آن سال توسط ارتش روسیه از این شهر تهیه شده تعریف شده است. بافت تاریخی بروجرد چهار محله یا کوی دودانگه، صوفیان، یخچال و رازان داشته است. دودانگه محله اصلی و مرکز تجاری و اقتصادی این بافت به شمار می‌رود.

بناهای تاریخی قابل توجهی مانند امامزاده جعفر، مسجد جامع بروجرد و مسجد سلطانی در این بافت قرار گرفته اند که قدمت برخی از آنها به بیش از هزار سال می‌رسد.

بازار قدیمی بروجرد و چندین کاروانسرای تاریخی نیز در همین منطقه قرار گرفته اند. بیش از 50 خانه تاریخی در این بافت قرار گرفته که برخی از آنها از معماری جالب توجهی برخوردار هستند. خانه بیرجندی، خانه طباطبایی و خانه افتخارالاسلام از این گروهند.

بر اساس برخی آمارهای موجود بیش از 50 خانه قدیمی و ارزشمند در شهرستان بروجرد وجود دارد که تنها تعدادی از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بقیه در اختیار مالکان خصوصی هستند.

خانه حضرت آیت اله العظمی بروجردی

بی تردید در بدو ورود به این خانه آنچه هر بیننده را متاثر می کند روح حاکم برفضای این اثر تاریخی است که هنوز هم پس از گذشت سالها از حضور بزرگمرد عالم دیانت در آن احساس می شود.

خانه آیت اله العظمی بروجردی به لحاظ گونه شناسی از خانه های کاملا درون گراست که عمارت احداثی در دو طبقه حیاط را از چهار سو محصور کرده است.

پیراستگی عناصر و اجزای معماری و دوری از هر گونه آرایه و تزئینات قالب و چشم گیر از مشخصات قابل لمس این خانه تاریخی است.

درست مقابل ورودی اصلی عمارت لنگه دری مسیر طبقه فوقانی را نمایان می سازد، این بخش که با فضاهای پیرامون تالار اصلی راه ارتباطی مستقیم دارد بر روی آب انبار قدیمی احداث و محل تدریس حضرت آیت اله در سالهای حضورشان در بروجرد بوده است.

تفاوت کاربردی این قسمت از پیکره اصلی خانه وجهه آن با سایر خانه های تاریخی این شهر است که هنوز هم با همان کیفیت و با کمترین تصرف حفاظت شده و ارتباط بلافصل با محل زندگی معظم له داشته است.

امروزاین خانه تاریخی پیش از هر چیز میزبان قدوم مریدان آن بزرگمرد و عاشقان خاندان عصمت و طهارت است.

خانه افتخار الاسلام طباطبایی

این خانه از گونه های شاخص منازل مسکونی بروجرد بوده و خانه مذکور مشتمل بر سه بخش اصلی شامل بیرونی، اندرونی و خلوت بوده است.

بخش بیرونی این اثر تاریخی سالها پیش تجدید بنا شد و قسمت اندرون و خلوت شامل فضاهای تعریف شده ای نظیر حیاط اصلی، تالار هفت دری، پس تالار شبستان زمستانی،آب انبار، حمام اختصاصی ، مطبخ و ... است که به طرز ماهرانه ارتباط بین فضاهای آن برقرار شده است.

این خانه تاریخی منحصر به فرد با تزئینات زیبایی نظیر آجر، کاشی، نقاشی روی چوب مزین شده است.

خانه حاج آقا کمال طباطبایی

نمونه ای از خانه های دوران قاجار در بروجرد است. یک حیاط نسبتا بزرگ و ساختمان در سه طبقه، تالار پنج دری، پس تالار، شبستانهای زمستانی و یخچال از مهمترین فضاهای این عمارت مسکونی است.

اجرای تزئینات زیبای چوب در سقف تالار اصلی و نقاشی های سنتی بر روی آنها، کاشی کاری در طاق نماهای پیرامون حیاط، نقاشی های زیبا بر روی بخاری پس تالار، ارسی های حد فاصل بین تالار از زیبایی های قابل توجه این اثر تاریخی است که در حال حاضر به عنوان موزه شهرداری مورد بهره برداری قرار می گیرد.

خانه مغیث الاسلام طباطبایی

این خانه به لحاظ فضاهای تعریف شده در زمان احداث کمترین تغییر و تصرف را به خود دیده و مشتمل بردو بخش اصلی شامل حیاط بیرونی و اندرون است.

بخش بیرونی شامل یک تالار طولانی در وسط بوده که به واسطه دو ارسی و دو در از اطاقهای قرینه مجاور منفک شده است.

تزئینات ماهرانه سقف در کنار ظرافت اجرای ارسی ها هنرنمایی استادکاران درودگر را به حد قابل توجهی چشمگیر کرده است.

با یک گردش 90 درجه از کنج غربی حیاط بیرونی وارد حیاط اندرون می شویم. تالار وسط اطاقهای قرینه طرفین پلکان قرینه اضلاع شرق و غرب است.

نماسازی این بنا تلفیق آجر و کاشی، مهتابی روی تالار، ایوان کاشی کاری ضلع غرب و مهتابی فوقانی آن که همگی به طرز زیبایی با کاشی و آجر مزین و با نیم نگاهی به کاشی های اجرا شده توجه و علاقه ساکنین و مالکین این بنا به شعائر مذهبی خود نمایی می کند.

حمام اختصاصی، مطبخ و اطاق های شاهنشین از دیگر فضاهای این خانه تاریخی منحصر بفرد در بروجرد است.

خانه های تاریخی بروجرد؛ مجموعه ای منحصر به فرد

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بروجرد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خانه های حاج آقا کمال الدین طباطبایی، افتخار الاسلام طباطبایی و مغیث الاسلام طباطبایی به لحاظ اتصالشان به عنوان یک مجموعه تاریخی در بروجرد شناخته شده اند.

حجت اله یارمحمدی افزود: همچنین مقبره میرزا محمود صاحب مواهب، مقبره جد طباطباییها در پارک صامتیه و مقبره مرحوم مصری و خانه مرحوم بیرجندی تحت عنوان یک مجموعه فرهنگی سادات طباطبایی به لحاظ کاربری مشترک و مرتبط با یکدیگر معرفی شده اند.

وی تصریح کرد: تجمیع این آثار در کنار یکدیگر و یکپارچه کردن این مجموعه به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی شهر در دست اجرا بوده و هدف این طرح، معرفی هرچه بیشتر این آثار منحصر به فرد به مردم و بازدید کنندگان و علاقمندان به آثار تاریخی بروجرد است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بروجرد یادآور شد: در مجموعه بافت قدیمی بروجرد خانه های تاریخی مغیث الاسلام، افتخارالاسلام و حاج آقا کمال طباطبایی در منطقه غرب کشور بی نظیر هستند.

این مجموعه بی نظیر و منحصر به فرد در این روزهای نوروزی گردشگران و علاقمندان به میراث تاریخی را به خود فرا می خواند.

...........................................

گزارش: کلثوم دلیران

منبع : خبرگزاری مهر 

لرستان، سرزمین کوههای سر به فلک کشیده

 

گزارش تصویری - تشریحی/
اینجا جشن رنگارنگ بهار طبیعت برپاست/ به مهمانی بام طبیعت ایران برویم
خرم آباد - خبرگزاری مهر: فصل بهار، فصل شورانگیز طبیعت لرستان است که دوستداران طبیعت را به خود می خواند تا برای دیدار قطعه ای از بهشت ایران زمین به لرستان - قلب طبیعت ایران- سفر کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از اساسی ترین عوامل موثر در نوع معیشت ساکنین هر منطقه موقعیت جغرافیایی آن است که استان لرستان به علت موقعیت خاص اقلیمی از یک تنوع آب و هوایی منحصر به فردی برخوردار است.

در شمال و شمال غربی و شرق استان لرستان به دلیل ارتفاعات دو هزار متر به بالا ریزشهای جوی به طور عمده به صورت برف بوده و دارای زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل می باشد.

بیشترین میزان بارندگی در این نواحی که در فصول پاییز، زمستان و بهار صورت می گیرد بین 600 تا 800 میلی متر در سال است. حداکثر و حداقل درجه حرارت در این نواحی به ترتیب 22 + و 7- درجه سانتی گراد است.

شهرستان بروجرد و بخش های شمالی شهرستان خرم آباد، الشتر، چغلوندی، دلفان، شمال زاغه، بخش های میانی حومه الیگودرز در این ناحیه آب و هوایی واقع شده اند.

این در حالی است که در نواحی مرکزی استان لرستان و در حد فاصل دو نوار سردسیر و گرمسیر آب و هوای مدیترانه ای به صورت نوار پهنی از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است.

 این منطقه دارای زمستانهای ملایم و تابستانهای نیمه گرم است. ریزشهای جوی اغلب به صورت باران در فصول پاییز و زمستان و به میزان قابل توجهی در بهار صورت می گیرد.

شهرستان خرم آباد، قسمتهایی از بخش ززو مازو و مرکز شهرستان الیگودرز و بطور کلی قسمتهای مرکزی استان لرستان جزو این ناحیه محسوب می شوند.

همچنین نواحی جنوب و جنوب غربی لرستان به علت همجواری با جلگه خوزستان و مناطقی از استان ایلام دارای زمستانهای معتدل و تابستانهای گرم می باشد. آب و هوای مساعد، زمستان این نواحی را بصورت قشلاق مناسبی برای عشایر لرستان و استانهای همجوار درآورده است.

لرستان، سرزمین کوههای سر به فلک کشیده

لرستان سرزمینی کوهستانی است و کوه ها نیمی از مساحت آن را پوشانیده اند. در این استان 35 قله با ارتفاع بیش از سه هزار متر وجود دارد.

مرتفع ترین قلل استان لرستان در ناحیه شرقی و جنوب شرقی این استان واقع شده است. اشترانکوه با حدود 4050 متر ارتفاع از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد یافته و دارای قلل متعدد می باشد.

این کوهها در تمامی سال پوشیده از برف می باشند و از منابع آبی مهم استان به شمار می روند و دریاچه های زیبای این کوهها در حوزه آبریز رودخانه دز قرار دارند.

در شمال استان لرستان کوههای مرتفع از قبیل گرین با 3623 متر، رخاش با 3592 متر، میش پرور با 3587 متر و خرگوشناب وجود دارد. این کوهها در حد فاصل بروجرد و الشتر قرار گرفته و به صورت سدی ارتباط بخش شمال غربی با شمال شرقی را از یکدیگر قطع نموده است.

همچنین رشته کوهی که بخش میانی شهر خرم آباد را در برگرفته ، سفید کوه نام دارد. این کوه که در شمال غربی شهر قرار گرفته است از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد دارد و ارتفاع آن 2931 متر می باشد و نیز کوه هشتاد پهلو با 2991 متر در این ناحیه قرار دارد.

کوههای موجود در غرب استان که شهرستان کوهدشت را در بر گرفته اند به طور عمده به صورت موازی در جهت شمال غرب به جنوب شرق امتداد یافته اند که مهمترین آنها عبارتند از کوه هنجیس با 2642 متر ، پشتکوه با 2002 متر، مله کوه با 2004 متر، کوه بلوران با 1902 متر ارتفاع می باشند.

لرستان، زادگاه دشت های سرسبز و هموار

این در حالی است که لرستان یکی از استانهایی است که د ارای دشت های هموار و سرسبز فراوانی برای طبیعت گردان است.

از جمله دشت های استان لرستان می توان به دشت سیلاخور، دشت الیگودرز، دشت الشتر، دشت کوهدشت و دیگر دشتهای پراکنده این استان اشاره کرد.

دشت سیلاخور در شمال شرقی استان لرستان واقع شده است و دو شهر بروجرد و دورود را در منتهی الیه شمال و جنوب خود در بر گرفته است. دشت سیلاخور با قریب 70 هزار هکتار مساحت وسیعترین دشت استان است.

دشت الیگودرز نیز در شرق استان لرستان واقع شده و بالغ بر 60 هزار هکتار مساحت دارد و در ارتفاع بیش از 1500 متر از سطح دریا قرار دارد.

 دشت الشتر در شمال استان و در میان مناطق کوهستانی با ارتفاع بالاتر از 1500 متر قرار گرفته است. این دشت بستر پر تراکم ترین نقاط روستایی کم جمعیت استان به شمار می رود و مساحت آن بالغ بر 30 هزار هکتار است.

 دشت کوهدشت نیز در غرب استان لرستان واقع شده است و در ارتفاعی بین 1000 تا 1500 متر از سطح دریا قرار دارد. مساحت این دشت بالغ بر 40 هزار هکتار است.

همچنین در این استان دشتهای پراکنده و کم عرضی نیز وجود دارند که به طور عمده در طرفین رودخانه های مهم لرستان قرار گرفته اند. از جمله این دشت ها می توان به دشت کرگاه در جنوب خرم آباد، دشت ازنا در شرق خرم آباد، چغلوندی، نورآباد، طرهان و خاوه در شمال استان، رومشکان در جنوب و جایدر در جنوب غربی این استان اشاره کرد.

لرستان، بستر خروش رودخانه های پر آب ایران

پر آب ترین حوزه های آبریز ایران در خاک و پهنه جغرافیایی استان لرستان وجود دارد که این امر موجب ایجاد طبیعتی سرسبز و بهشت وار در این قطعه از سرزمین ایران شده است.

در استان لرستان بیش از 33 رودخانه دائمی جریان دارد که بر اساس حوضه آبریز به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. رودهای حـوضـه ی دز و رودهـای حوضـه کـرخه در مجـموع 96 درصـد سطح استـان را دربـر مــی گیرند و رودهای حوضه مرکزی که سطح کوچکی از شرقی ترین قسمت استان را به خـود اختصاص داده اند.

رودخانه سزار، تیره، رودخانه بختیاری، سرخاب، کشور، سبز، چم چیست، اسک، رودخانه الیگودرز و ازنا از جمله رودخانه های حوضه آبریز دز هستند.

رودخانه سیمره، کشکان، کهمان، دره شهر، گند، خرم آباد و گرگانه نیز حوضه آبریز کرخه را تشکیل می دهند.

این در حالی است که وجود این رودخانه های بزرگ و پر آب موجب ایجاد آبشارهای منحصر به فردی در مسیر جریان این رودخانه ها در دل صخره های این استان شده است.

در حال حاضر بالغ بر 50 آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمده ای از این آبشارها در مسیر رودخانه های این استان قرار گرفته اند.

لرستانی، مهد جنگل های انبوه و مراتع بکر

وجود رودخانه ها، تالابهای منحصر به فرد، دریاچه های وسیع، کوههای سربه فلک کشیده، دشت های فراخ و آبشارهای منحصر به فرد ویژه گی های خاص پهنه لرستان است که با گذاشتن قطعه جنگل های انبوه و مراتع بکر پازل این بهشت زیبا تکمیل می شود.

بنابر این گزارش نیمی از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل و مرتع است. سطح جنگل های این استان بیش از750 هزار هکتار است که به این وسعت حدود یک میلیون و 250 هزار هکتار مرتع را نیز باید اضافه کرد.

پـوشش گیـاهی منطقه لـرستـان ازگونه های مختلف و متنوع گیاهی است. در برخی دامنه ها جنگل های مختلف و پراکنده و در برخی دیگر جنگل های انبوه دیده می شود.

بیشتر جنگل های لرستان از نوع بلوط است. پراکندگی درختان بنه، بادام و بلوط بر اساس ارتفاع از سطح دریا تغییر می کند و دیگر انواع درختان جنگلی این استان عبارتند از زالزالک، پسته وحشی، مازو، زیتون، گلابی وحشی، شن، تاک، ارجن، نارون، انجیر، گردو، انار، آلبالو وحشی، مو، زبان گنجشک، توت، کر انجیر، ون و ارغوان.

اکثر جنگل های لرستان در کوههای هشتاد پهلو، سفید کوه، نورآباد، الشتر، کوههای بلوران، خاوه، کوه شاه نشین، اژگن، کوه تخت و ززوماهرو پراکنده است.

 

منبع : خبرگزاری مهر 

تالابهای پلدختر چشم به راه طبیعت گردان

 
گزارش خبری/
تالابهای پلدختر چشم به راه طبیعت گردان/ فرصت دیدار مناظری چشم نواز
پلدختر - خبرگزاری مهر: تالاب های یازده گانه معروف پلدختر بر روی آهک های خرد شده لنداسلاید سیمره قرار دارند که حدود 10 تا 11 هزار سال پیش ایجاد شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، تالابها از مولد ترین محیط های کره زمین محسوب می شوند و به همین دلیل تداوم حیات در روی کره زمین به شدت وابسته به تداوم شرایط بوم شناختی این اکوسیستمهای بی نظیر است.

به دیگر سخن، تالابها شریانهای حیاتی زیست کره محسوب شده و به همین دلیل جزء پرتولیدترین محیط‌های طبیعی همچون تولید محصولات شیلاتی، حفظ سطح آب برای مناطق کشاورزی، تولید چوب، ذخیره آب و کاهش بلایای طبیعی و به ویژه سیلاب هستند.

این اکوسیستم های آبی در راستای تثبیت خطوط ساحلی، از بین رفتن مواد زاید و تصفیه آب، برخورداری از چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و ایجاد بستر مناسب برای حیات بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند.

فلات ایران که بیش از 80 درصد از خاک این سرزمین را در برگرفته تنوعی از چشم اندازهای کوهستانی، کوهپایه ای، دشتی و کویری است و به علت قرار گرفتن درکمربند خشک و نیمه خشک جهان دارای میکرواقلیم های بسیار متنوعی از جمله تالابهای فراوانی است که در جای جای این سرزمین اسلامی واقع شده اند.

در این بین استان لرستان نیز به دلایل خاص زمین شناسی دارای تالابهای متعددی است که شهرستان پلدختر را با هفت تالاب دائمی و چهار تالاب فصلی می توان به عنوان شهر تالابهای این استان نام برد.

این شهرستان دارای تالاب های فصلی و دائمی چون گری بلمک، گری جمجمه، تکانه، لفانه، کبود و زردابه است که تالاب گری بلمک با بیش از 500 هکتار وسعت بزرگترین آنهاست.

تالاب های این شهرستان در 12 کیلومتری جنوب شهر پلدختر قرار دارند و با مهاجرت پرندگان از مناطق سیبری چشم انداز زیبای این تلاب ها پیدا می کنند که چشم هر رهگذری را مجذوب خود می کنند.

براساس بررسی های زمین شناسی، تالاب های یازده گانه معروف پلدختر بر روی آهکهای خرد شده لنداسلاید سیمره (چل جایدر) واقع شده اند که حدود ده تا یازده هزار سال پیش وقوع زلزله ای به بزرگی بیش از 7 ریشتر موجب رانش لایه های سنگی یال شمالی طاقدیس کبیر کوه و مسدود شدن رودخانه های سیمره و کشکان و در نتیجه تشکیل دریاچه ای عظیم در جنوب شهرستان پلدختر و شمال شهرستان دره شهر شد و به دنبال آن شرایط تشکیل تالاب ها نیز فراهم شد که با این اوصاف قدمت تالاب های پلدختر در واقع معادل سن لنداسلاید سیمره است.

بر اساس مطالعات هیدروژئولوژی، منشاء آب تالاب های پلدختر نزولات جوی بوده که با توجه به وضعیت زمین شناسی و توپوگرافی منطقه، تالاب ها نسبت به محدوده های همجوار پست تر و کف آنها نیز از رسوبات مارنی دانه ریز و نفوذناپذیر سازند گچساران است و جریانهای زیر سطحی به تبعیت از گرادیان هیدرولیک به سمت تالاب ها حرکت کرده و به داخل آنها زهکش و یا به صورت چشمه در مرز لایه آبدار با سنگ کف به داخل تالاب ها تراوش می کند.

بر اساس آثار و شواهد موجود تعداد تالاب های پلدختر بعد از وقوع لنداسلاید سیمره، بالغ بر 50 تالاب کوچک و بزرگ بوده که از زمان تشکیل تا 100 سال پیش تحت تأثیر عوامل طبیعی، بیشتر آنها خشک و منقرض شده اند و تنها تعداد 11 تالاب که از تغذیه بهتری برخوردار بوده باقی مانده اند.

از طرف دیگر تالاب های پلدختر که از زیبایی و طراوت خاصی برخوردار است اگر مورد توجه مسئولان ذی ربط قرار گیرد به طور قطع و یقین در جذب گردشگران موثر خواهند بود.

وسعت این تالاب ها یا به اصطلاح "گریها" بالغ بر 45 هکتار است که "گری جمجمه" بزرگترین و "گری سیه" کوچکترین آنها است و همگی به جز گرگر در همه فصول سال از طراوت قابل توجهی برخوردارند و هرگز خشک نمی شوند.

"گری پا به نار" و "گری تاف" کنار هم قرار گرفته و "گری کبود" حالتی شبیه جزیره به خود گرفته و "گری جمجمه" به معنای جنبان که حالت تحرک دارد.آب شیرین تالاب تنگ فنی و گیاهانی چون بلمک، نی، بلوط، پونه و بابونه در حاشیه همه تالاب های این منطقه مناظر دلفریب و چشم نوازی را به وجود آورده اند.

 

منبع : خبرگزاری مهر