ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

قطع ۴۷ درخت ۱۳ هزارساله در گرگان

بار دیگر فاجعه زیست محیطی چتر خود را بر جنگل های گلستان پهن کرد و باعت قطع درختان ارزشمند و گرانبهاء سرخدار در این استان شد.

 ایرنا، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با ابراز نگرانی از دست اندازی سودجویان به منابع طبیعی استان در این خصوص گفت : متاسفانه این بار سودجویان با ورود به عرصه های جنگلی گرگان، 47 اصله درخت سرخدار را به یغما بردند.


"عباس پوریانی " امروز در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: مطالعات فسیل شناسی نشان می دهد که قدمت گونه سرخدار به 190 میلیون سال قبل باز می گردد و جنبه ضد سرطانی نیز دارد. به گفته وی، این گونه گیاهی در نیمکره شمالی در دوران چهارم زمین شناسی حدود 13 هزار سال پیش به علت، آخرین یخبندان کره زمین نابود شد


وی تصریح کرد: اما خوشبختانه رطوبت دریای خزر مانع از سرایت یخبندان به جنگل های هیرکانی شد.


وی با بیان این که گلستان از معدود ذخیره گاه های گونه ارزشمند سرخدار جهان محسویب می شود- اظهار کرد: کوتاهی و عدم نظارت مدیران ذیربط و کمبود امکانات موجود در حفاظت از این گونه ارزشمند سبب قطع دلخراش این درخت ها و به یغما بردن این درختان شده است.


پوریانی با تاکید بر برخورد شدید با متخلفان گفت : با توجه به اهمیت موضوع و برای بررسی دقیق ابعاد فاجعه، بازپرس شعبه ویژه  رسیدگی به جرائم حوزه منابع طبیعی دادسرای استان به صورت میدانی از محل بازدید کرد.


دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان با اشاره به اهتمام دستگاه قضایی برای برخورد با تخریب کنندگان طبیعت از دست اندرکاران این حوزه خواست : نسبت به صیانت از منابع ملی و ذخیره گاه های طبیعی استان توجه ویژه ای داشته باشند.


وی همچنین از مردم خواست : به عنوان چشم بینای دستگاه قضایی در صورت مشاهده دست اندازی به طبیعت، بلافاصله موضوع را به مراجع قضایی اطلاع دهند.



براساس این گزارش، سرخدار در جنگل های شمال ایران در ارتفاعات، نسبتا مرتفع دیده می شود که غالبا به صورت پراکنده است اما در بعضی نقاط از جمله جنگل های قسمت ییلاقی نهارخوران، افراتخته و سیاه رودبار دره زرین گل علی آباد کتول به صورت انبوه و تقریبا خالص دیده می شود.


منبع : زیست نیوز

آداب و رسوم استان هرمزگان

آداب و رسوم استان هرمزگان

مراسم زار
مراسم خاصی که برای بیرون کردن مرض از جسم بیمار اجرا می شود.

مراسم قبله دعا
مراسم دعا برای باریدن باران در زمان خشکسالی برگزار می شود.

نوروز
مراسم سال شمسی در کشور ما همیشه توأم با رسمها و آداب خاصی می باشد که تنوع آن بسیار چشمگیر است. نواحی مختلف ایران، همسو با تأثیری که از فرهنگهای مجاور گرفته اند، این مراسم را که اغلب بجا مانده از دوران باستان می باشد، برگزار می کنند. در منطقه مورد بررسی به نظر می رسد بعلت نزدیکی به خلیج فارس و برگرفتن عناصری از فرهنگ کشورهای عربی مجاور، خصوصأ پس از اسلام، این مراسم خصوصأ نوروز به مرور کمرنگ تر شده و کمتر از مناسبتهای مذهبی در یک سال قمری به آن توجه می شود.

چهارشنبه سوری
مراسم شب چهارشنبه سوری عملأ در این منطقه برگزار نمی شود و مردم علیرغم آشنایی با آن و دانستن مناسبت و ارتباط آن با عید نوروز، آن را کمتر مورد توجه قرار می دهند. در روزهای قبل از عید مردم در نواحی مختلف مراسم و آدابی دارند که تحت عناوین مختلفی از قبیل روز دمور، روز نوروزی مرده ها یا روز سفره اموات به چشم می خورد.

روز دمور ruze damur
در شهر رودان، چند روز قبل از آغاز سال جدید، خانواده ها همراه با کودکان و گاه اقوام نزدیک خود به باغهای مجاور شهر، خصوصاً نخلستانها رفته و ضمن صرف ناهار در آنجا به کمک طنابی که از برگ درخت خرما بافته می شود و چیلک chilak نام دارد، تابی به دو درخت خرما می بندند که به آن دمور می گویند. کودکان با آن تا غروب بازی کرده و عصر هنگام همگی به خانه هایشان باز می گردند. البته این رسم امروزه کمتر انجام شده ولی در گذشته اکثریت غریب به اتفاق مردم آن را انجام می دادند.

روز نوروزی مرده ها

در روستای سیاه مغان مردم یک هفته قبل از عید سفره ای در خانه خود یا به شکل اشتراکی در منزل اقوام یا همسایگان می اندازند که به آن نوروزی مرده ها گفته می شود. این سفره که به مناسبت یادبود اموات در آخرین روزهای سال انداخته می شود، شامل غذاهایی است که هر کس به منظور خیرات برای اموات خود ریخته و در آن قرار می دهد. یکی از اصلی ترین موادی که جهت خیرات در این سفره گذاشته می شود، خرمای مالیده ای است که از تابستان در مشک بدین منظور ذخیره می شود.

این خرما همراه با باقلا پلو یا شیر در این روز صرف می شود. در سفره نوروزی مرده ها شیر کیسه ای (ماست چکیده) نیز می گذارند. این سفره پیش از این بین ناشتائی و چاشت، بین صبحانه و ناهار، انداخته و مواد آن صرف می شد. اما امروزه بعنوان ناهار خورده می شود. این مراسم در هر روزی غیر از دوشنبه و چهارشنبه قابل اجرا می باشد.

روز سفره اموات
در روستای زیارت پیر چوگان روزی تحت همین عنوان به چشم می خورد. در این روز که ده روز قبل از مراسم آن انجام می شود، هرکس به فرا خور وضعیت مادی و اقتصادی اش برای خیرات اموات خود غذا یا میوه و شیرینی تهیه کرده و تمام روز در خانه خویش مراسم فاتحه و قرآن خوانی برگزار می کند. این مراسم سرانجام با خوردن شام در منزل صاحب خانه پایان می پذیرد.

 

خانه تکانی
مردم شهر رودان و روستاهای تابع آن، چند روز قبل از آغاز سال نو شروع به خانه تکانی می کنند. البته در بعضی نقاط مانند روستای زیارت مردم خانه تکانی خود را اول پاییز انجام داده و دیگر برای نوروز این کار را نمی کنند. خانه تکانی نوروزی همچون سایر نقاط کشور شامل شستن اشیای قابل شسشوی منزل و نیز گردگیری کلی خانه می باشد.

en1617

جشن های مذهبی
جشن های مردمان استان هرمزگان به سه دسته جشن های ملی، خصوصی، محلی و مذهبی تقسیم می شوند. جشن های مذهبی به همان جشن های رایج در سراسر کشور در میلاد ائمه معصوم(ع) و مناسبت های مختلف مذهبی اطلاق می شوند. جشن های مذهبی تحت عنوان مولودی در استان هرمزگان جشن گرفته می شوند که این آیین ها در مسجد ها و مهدیه ها انجام می شوند. روزهای مولودی‎ خوانی که در جزیره قشم برگزار می‎شود، به ترتیب تولد حضرت پیامبراکرم (ص)،

 

معراج پیامبر(ص) در شب ٢٧ رجب، عید فطر در اول شوال و عید قربان در دهم ذیحجه هستند. مردم استان هرمزگان پای بند اصول دین اسلام بوده و به همین مناسبت، آداب و رسوم ایشان نیز بیش تر در حول و حوش مراسم مذهبی و برگزاری جشن‎ها و اعیاد دینی قرار می گیرند. رفتن قبله دعا نوعی مراسم باران خواهی اهالی استان هرمزگان است که از مراسم قدیمی مردم این استان بوده و تاکنون نیز حفظ شده و برای اهالی جنبه تقدس پیدا کرده است.

 

در سال‎هایی که در استان و به خصوص در جزایری چون قشم؛ به‎موقع باران نمی‎بارد و آب برکه‎ها و چاه‎ها تمام می شود و در دشت‎ها و صحراها، خشکی جای سرسبزی و خرمی را فرا می‎گیرد و درخت‎ها زرد می شوند و کشاورزان قادر به کشت و کار نیستند و حیوانات علوفه و آب نمی‎یابند و انسان‎ها تشنه می‎مانند، امام جماعت و پیشوای مذهبی قشم که در عین حال مردی با تقوی و پرهیزگار است، به تکاپو افتاده و مقدمات رفتن مردم را به «مصلی» و اجرای مراسم «قبله دعا» فراهم می‎سازد. این مراسم برای طلب باران است.

 

زنبیل گردانیدن
رسم زنبیل گردانیدن نیز از آیین های مرسوم در استان هرمزگان است. در هرمزگان گاهی اتفاق می‎افتدکه بچه‎ای در سن ۱۸ ماهگی یا دو سالگی به اصطلاح محلی پا‎ نگرفته و راه نمی افتد. پدر و مادر طفل، برای راه افتادن بچه خود، یک روز بر و بچه‎های همسایه را خبر می کنند و فرزند خودشان را در یک زنبیل که با پوشال درخت خرما، درست شده ؛ می گذارند و آن را به دست بچه‎های همسایه می سپارند تا زنبیل محتوی بچه را به درب حداقل شش خانه ببرند.

 

بچه ها با ترتیب خاصی دو طرف زنبیل را گرفته و در حالی که زنبیل را مثل یک تخت روان حرکت می‎دهند با صدای بلند این عبارت را می خوانند: کندو پا نداره، خیرش بکن به کندو، تا کندو پا بگیره، کندو پا نداره ، خیرش بکن … بعد با همان تشریفات زنبیل را به درب خانه‎های دیگر می‎برند و عبارات بالا را دسته جمعی می‎خوانند و این کار در حدود دو ساعت طول می‎کشد، در خاتمه مراسم دوباره زنبیل محتوی بچه را به خانه پدر و مادر طفل برگردانیده و بچه را تحویل می دهند. اهالی عقیده دارند که بعد از انجام چنین مراسمی، طفل پا می‎گیرد و راه می‎افتد.

 

رسم قربانی برای ریزش باران
بر اساس یک رسم قدیمی، همه ساله در استان هرمزگان به خصوص؛ جزیره قشم برای ریزش به ‎موقع باران و یا ریزش زودتر و بیشتر باران، تعداد قابل توجهی گوسفند قربانی می‎کنند و گوشت آن‎ها را به صورت خورش درآورده و به همراه برنج بین مستمندان توزیع می‎نمایند. مراسم در بیرون شهر صورت می گیرد و پیش از هر کاری اهالی به خواندن نماز می‎ایستند و سپس گوسفندها را ذبح می‎کنند، هم زمان با فراهم کردن مراسم قربانی، آب انبارهای خود را که در محل به نام برکه معروف است؛ تخلیه و تمیز کرده و منتظر ریزش باران می مانند.

منبع: وبلاگ زنان بلاگ
منبع : عصرایران

‌لافت، بندر تاریخی از یاد رفته در خلیج فارس

رئیس میراث فرهنگی قشم گفت: ما با این شعار که بندر تاریخی لافت اولین اکوموزه کشور است، سال‌هاست به خود می‌بالیم در حالی که مقوله گردشگری تاریخی این بندر، جز مزاحمت و انباشت زباله هیچ سودی برای مردم لافت نداشته است.
 
عبدالرضا دشتی زاده در گفت و گو با ایسنا، منطقه خلیج فارس در قشم، با بیان اینکه لافت، بندر بادگیرهای برافراشته خلیج فارس سال‌هاست از بی نظمی متاثر از سوء مدیریت‌ها رنج می‌برد، وضعیت فعلی این بندر تاریخی را تاسف‌بار توصیف کرد.
 
دشتی زاده درباره ساماندهی بندر تاریخی لافت، که از چند هفته پیش آغاز شده است، گفت: مدت سه هفته است که زباله از کوچه‌های زیبای بافت قدیم لافت خارج می‌کنیم.
 
وی با گلایه اظهار کرد: نبایستی بعد از سال‌ها از این مکان شاخص تاریخی، زباله خارج کنیم.
 
رئیس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ساماندهی لافت بر اساس نیازسنجی جامعه محلی و با همکاری تنگاتنگ امام جمعه، شورا و دهیاری و مردم لافت آغاز شده است.
 
وی افزود: ما هیچ کاری انجام نخواهیم داد مگر اینکه در راستای رفع نیازهای مردم و بر اساس خواسته مردم باشد.
 
دشتی زاده با بیان اینکه جمعیت لافت 4500 نفر است گفت: در ایام عید روزانه بیش از آمار جمعیتی لافت، گردشگر به این مکان وارد می‌شود، به طوری که تا پایان عید نوروز طبق آمار حدود 60 الی 80 هزار نفر گردشگر وارد لافت می‌شود.
 
وی با بیان ‌اینکه هرچند مردم صبور باشند، این هجوم گردشگران سرگردان، بالاخره اسباب نارضایی عمومی است، گفت: امام جمعه لافت در این سال‌ها به دلیل نبود فضای مناسب جهت اسکان گردشگران حتی در‌ مساجد را به روی گردشگران گشوده و از آنها جهت اسکان در مساجد با صبوری استقبال کرده است، در حالی که تا بحال این گردشگر جز تولید زباله و ایجاد مزاحمت برای مردم محلی سودی نداشته است. فضاهای موجود برای برپایی چادر و اسکان گردشگران کفایت نکرده و گردشگران در بلوارها و معابر عمومی روستا اقدام به برپایی چادر می‌کنند. دهیاری و شورای روستا نیز مجبور می‌شوند که گردشگران سرگردان را به فضای اداری و بلوار ساحلی هدایت کنند.
 
دشتی زاده با اظهار امیدواری از رویکرد مدیریت سازمان و به ویژه در حوزه میراث فرهنگی این سازمان، گفت: تصمیمات اصولی و پایه‌ای برای بحث گردشگری تاریخی لافت اتخاذ شده که بایستی به طور کاملاً اضطراری و فوری تا پایان سال به اتمام رسد.
 
وی بر تسریع در مرمت بادگیرها، روشنایی معابر، اسکله و ساماندهی چاه‌های تاریخی "تلا" تاکید کرد و ساماندهی سریع این دست نیازهای اولیه را از برنامه‌های مدیریت میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم تا پایان سال دانست.
 
‌دشتی‌زاده در ادامه از نبود تابلوهای گردشگری و بروشورهای معرفی سایت‌ها در لافت به عنوان یک ضعف ذکر کرد و گفت: بایستی رفع این کاستی‌ها تا پیش از عید نوروز انجام شود.
 

 
به گزارش ایسنا، بندر تاریخی لافت به عنوان دروازه عجایب هفتگانه در جزیره قشم، علیرغم وجود بناهای تاریخی، بادگیرها و چاه‌های تلا، جنگل‌های حراء و آب انبارها، کوچه‌های باریک و بافت سنتی به عنوان جاذبه‌های گردشگری در حالی در سال‌های اخیر زبانزد بوده که کمترین منافع برای جامعه محلی در بر نداشته است، نه تنها جامعه محلی که سازمان منطقه آزاد نیز به صرف ورود گردشگر به لافت، تابحال منفعتی کسب نکرده است.
 
بندر تاریخی لافت به عنوان اولین اکوموزه ایران، با داشتن بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری به عنوان کلکسیونی از میراث فرهنگی در جزیره قشم است که در صورت ساماندهی می‌تواند به عنوان یکی از موارد درآمدزایی برای سازمان منطقه آزاد و جامعه محلی در بیاید.
 
آیین‌هایی همچون رقص ازوا، مولودخوانی، بادبان کشی و... از جمله آیین‌های سنتی مردم لافت است که در صورت ساماندهی این بندر تاریخی بسیاری از این سرمایه‌های فرهنگی معرفی شده، همچنین نگهداری از زوال آن‌ها، می‌تواند نقشی در درآمدزایی جامعه محلی ایفا کند.


منبع : عصرایران

افزایش گوزن‌های رها شده در طبیعت ایلام

افزایش گوزن‌های رها شده در طبیعت ایلام
محیط زیست > حیوانات- گوزن زرد ایرانی که تا چندی پیش با خطر انقراض مواجه بود اکنون با تلاش سازمان حفاظت محیط‌زیست، این‌گونه نادر حیات‌‌وحش در زیستگاه‌های مختلف وجود دارد تا آنجا که به گفته مدیرکل محیط‌زیست ایلام شمار این گوزن‌های رها شده در طبیعت ایلام طی ۵سال از ۶راس به ۳۰راس افزایش یافته است.


غلامحسین کاظمی دراین باره می‌گوید: طی سال‌های گذشته و حدود 5سال پیش تعدادی از این‌گونه نادر گوزن در برخی از استان‌های کشور ازجمله ایلام سپرده شد تا این‌گونه تکثیر و پرورش یابد. این مسئول محلی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به افزایش شمار گوزن‌ها در ایلام تصریح کرد: با وجود اینکه زیستگاه اصلی این‌گونه جانوری مناطق خوزستان است، اما در استان ایلام با موفقیت بیشتری برای مراقبت و تکثیر این‌گونه نادر جانوری اقدام شده است، این درحالی است که شمار گوزن‌ها در زیستگاه‌های اصلی خود نه‌تنها افزایش نیافته بلکه با مشکلات متعددی مواجه هستند.

منبع : همشهری آنلاین