ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

تالاب های خوزستان گواهی می دهند...

تالاب های خوزستان گواهی می دهند...

مهرداد خدیر
تالاب های خوزستان گواهی می دهند...

«جالب است بدانید تعدادی ازهمین نمایندگان که در این روزها سرسختانه درحال انتقاد از سازمان محیط‌ زیست هستند، دقیقا سه ‌روز قبل ازوقوع اولین موج گرد و غبار در کمیسیون تلفیق مجلس در یک نوبت همه اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای مقابله با پدیده گرد و غبار در بودجه سال 94 را که از سوی سازمان محیط‌ زیست در بودجه گنجانده شده بود به‌ صورت کامل حذف و آن را به یکی از مصارفی که مد‌نظر خودشان است منتقل کردند!»

 این سخنان را معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گوی اخیر خود مطرح کرده و به صورت مشخص توضیح داده است: 
 
   «بخشی از آن اعتبار 60 میلیاردی از محل عوارض آلایندگی بود که ما گفتیم برای پایش نظارت و مقابله با گردوغبار اختصاص دهیم، یک مورد هم 55 میلیاردتومان به‌صورت مشخص ویژه بحث گردوغبار و احیای تالاب‌ها بود ولی  این را هم به‌صورت کامل از بودجه حذف کردند.»

طبیعی بود که رسانه ها پی گیر این موضوع باشند و ببینند آیا واقعا نمایندگانی که روز دوشنبه با ماسک بر چهره وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شدند پیش از این چنین کرده اند؟ یعنی یک روز اعتبارات مقابله با ریزگردها را حذف کرده و دیگر روز دولت را به ناتوانی در مقابله با ریزگردها متهم می کنند؟ 

جالب این که یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز این موضوع را تایید می کند اما توجیهی هم آورده است. آقای شریف حسینی می گوید: «این 60 میلیارد تومان ربطی به ریز گردها نداشت. این 60 میلیارد تومان را برای توانمند سازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد برای مشارکت در محیط زیست در نظر گرفته بودند و این یعنی همایش و سمینار و کارهایی از این قبیل.»


تالاب شادگان با مشارکت محلی ها حفظ و به یکی از جاذبه های گردشگری بدل شده به گونه ای که ونیز جنوب ایران هم لقب گرفته است


 

تالاب ها گواهی می دهند...

 


در نگاه این نماینده و همفکران او احتمالا «توانمند سازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد برای مشارکت در محیط زیست» کار عبثی است و جور دیگر باید با ریزگردها مقابله شود. اما این جور دیگر کدام است مشخص نمی شود و تنها چون پیش بینی می کنند این 60 میلیارد را به همایش و سمینار اختصاص می دادند به این خاطر حذف کرده اند و حالا انتظار دارند سازمان محیط زیست با بودجه هایی دیگر به جنگ ریزگردها برود.

این درحالی است که مقایسه وضعیت دو تالاب مشهور در همین استان خوزستان، یکی در شمال و دیگری در جنوب این استان نشان می دهد که اتفاقا هر چه محلی ها توانمند تر شوند و مشارکت بیشتری نشان دهند حفظ تالاب ها میسرتر است و چون تالاب ها مانند فیلتر عمل می کنند مجال نفوذ و توسعه گرد و غبار را نمی دهند.
                                                                    
                                                  
                  تالاب هور العظیم قبل از تشدید عملیات اکتشاف و استخراج نفت و همین چند سال قبل

 

تالاب ها گواهی می دهند...
 


در شمال خوزستان تالاب هورالعظیم قرار دارد که به سودای نفت و برداشت نفت عملا خشک شده و محلی ها هم کوچ کردند یا کوچ داده شدند حال آن که اگر توانمند بودند و مشارکت داشتند می توانستند بگویند اهمیت این تالاب کمتر از نفت نیست  و سازمان های مردم نهاد یا ان. جی او ها می توانستند فارغ البال موضوع را پی گیری و موضوع را تا وزارت نفت دنبال کنند. این کار از یک تشکل مردم نهاد بر می آید و از یک اداره دولتی نه. چون ان. جی . او تعهدی به مقامات دولتی ندارد حال آن که هر اداره ای زیر دست دستگاهی بالاتر است و هر جا که شرکت نفت حضور دارد دیگر مسوولان اداری نیز عملا تحت تاثیر او هستند یا امکان و جسارت مخالفت ندارند. 

در جنوب خوزستان اما تالاب شادگان با یاری مردم محلی حفظ شد و اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری منطقه نیز تبدیل شده است. همان گونه که در شمال ایران تالاب انزلی محیطی دیدنی و قابل استفاده توریستی و تفریحی است در جنوب ایران هم شادگان با ادامه اقامت روستاییان و حمایت محلی ها حفظ شده و طبعا به مثابه فیلتر اجازه ورود گرد و غبار نمی دهد یا از شدت آن می کاهد.


                      وضعیت امروز تالاب هور العظیم که پیشتر به مثابه فیلتر مانع ورود ریزگردها می شد و اکنون به این حال افتاده است


 

تالاب ها گواهی می دهند...
 


با این اوصاف روشن است که «توانمند سازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد برای مشارکت در محیط زیست » اتفاقا بهترین گزینه ممکن است و قضیه ربطی به سمینار و همایش ندارد. جالب این که محل تامین این بودجه هم از محل عوارض آلایندگی بوده و بودجه ای را به دولت تحمیل نمی کرده است. حالا اما همان ها که حذف کردند و محیط زیست را امری فانتزی و انتزاعی می دانستند مدعی شده و مرثیه سرایی می کنند تا نزد مردم استان محبوب تر جلوه کنند.

مشکل اصلی این افراد این است که اولا شناخت کامل و درستی از این موضوع نداشتند که اگر داشتند بودجه پیشنهادی را حذف نمی کردند و ثانیا به عکس توصیه دیگران به پرهیز از نگاه سیاسی با موضوع ریزگردها سیاسی برخورد می کنند و انگار فرصتی علیه خانم ابتکار به دست آورده اند.

هیچ نیرویی مانند جوامع محلی نمی تواند از محیط زیست مراقبت کند و هر چه محلی ها انگیزه بیستری برای اقامت داشته باشند و حمایت شوند خود بهترین حافظان محیط زندگی خود نیز خواهند بود. سازمان های مردم نهاد نیز چون از بطن و متن مردم جوشیده اند بهترین تشکل ها برای رصد و حفاظت اند. چندان که دیده ایم آگاهی های مردم از اتفاقات زیست محیطی از طریق این تشکل ها به رسانه ها منتقل شده و افکار عمومی حساس شده است.

آیا آقایان دوست دارند جوامع محلی همواره چشم به آنها داشته باشند نه این که  خود به توان کافی برسند و برای خود تصمیم بگیرند؟

 توانمند سازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد برای مشارکت در محیط زیست اگر بهترین راهکار نباشد یکی از بهترین هاست. کافی است دو تالاب هور العظیم و شادگان را با هم مقایسه کنند. 

منبع : زیست نیوز

گلستان؛ سرزمین آبشارهای بی نظیر و تالاب های بین المللی


گلستان؛ سرزمین آبشارهای بی نظیر و تالاب های بین المللی

موقعیت جغرافیایی و اقلیم استان گلستان باعث شده این سرزمین از جاذبه های طبیعی فراوان برخوردار باشد که مهمترین آن ها آبشارهای دیدینی و بی نظیر دنیا و همچنین تالاب های بین المللی و گِل فشان هاست.
گلستان؛ سرزمین آبشارهای بی نظیر و تالاب های بین المللی

به گزارش خبرنگار مهر، استان گلستان در شمال ایران با داشتن جذابیت های مختلف طبیعی و از جمله آبشارها و چشمه سارهای فراوان به سرزمین آبشاران نیز معروف است. این استان با دارا بودن جاذبه های طبیعی و تفریحی مانند آبشارها، تالاب ها و گل فشان ها  به عنوان نگین گردشگری منطقه، مقصد مناسبی برای گردشگران ایرانی و خارجی به شمار می رود.

در استان گلستان شیب تند رشته کوه های البرز که خود سرچشمه رودهای فراوانی است، آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری به وجود آورده که‌ از نواحی مختلف سرازیر است و جلوه‌های زییایی را ایجاد کرده است.

در حال حاضر بیش از 60 آبشار کوچک و بزرگ در استان گلستان شناسایی شده است. از جمله آبشارهای زیبای این سرزمین می‌توان به آبشار شیرآباد، لوه، کبودوال، گلستان، باران کوه، زیارت ، دوآب و شادان (هفت طبقه) اشاره کرد که در جای جای این استان پراکنده شده است.

آبشار لُوه: در فاصله 14 کیلومتری غرب پارک ملی گلستان و در جنوب روستای لوه در شهر گالیکش قرار دارد و مجموعه آبشارهایی به همین نام نیز در اطراف آن است.

 

 

از تقاطع راه اصلی تا این آبشارها نزدیک به 5 کیلومتر فاصله است. مجموعه آبشارهای لوه از چندین آبشار کوچک و بزرگ به‌صورت پلکانی تشکیل شده که هر کدام آن‌ها، حوضچه‌هایی را تشکیل داده‌اند. ارتفاع یکی از آبشارها به 15 متر می‌رسد. همجواری این آبشار با پارک ملی گلستان و شاهراه تهران- مشهد، در کنار طبیعت زیبا و هوای لطیف آن، ارزش جهانگردی ویژه‌ای به آن بخشیده است.

آبشار کبودوال: این آبشار در 4 کیلومتری جنوب شهرستان علی‌آباد کتول و در عمق دره‌ای از جنگل‌های انبوه قرار دارد. آب این آبشار که از چشمه‌های جنوبی ارتفاعات تشکیل شده است، زلال و شفاف و قابل آشامیدن است.

 

این آبشار یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌ها استان محسوب می‌شود و از تنوع گونه‌های گیاهی و چشمه‌های فراوان برخوردار است. این آبشار در فصول بهار و تابستان محل تفریح انبوه زیادی از مردم منطقه و گردشگران و طبیعت‌دوستان می‌باشد.

آبشار گلستان: آبشار گلستان در بالادست گردشگاه آبشار در پارک ملی گلستان واقع شده است. ارتفاع آبشار حدود 19.5 متر و دارای آب همیشگی است.

آبشار زیارت: این آبشار در 18 کیلومتری شهر گرگان و در 5 کیلومتری جنوب روستای زیارت واقع شده است. آبشار زیارت در مسیر یکی از شعبات فرعی رودخانه خاصه رود قرار دارد.

این رود از ارتفاع حدود 16 متری به داخل حوضچه‌ای می‌ریزد. این آبشار در فصول بهار و تابستان محل بازدید و گردش مردم منطقه و سایر نقاط کشور است. راه دسترسی به این آبشار از داخل روستای زیارت به سمت جنوب است و تا 100 متری آبشار راه ماشین رو نیز ایجاد شده است.

آبشار رنگو :آبشار رنگو در 6 کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان واقع شده است. این آبشار که بستری نیم دایره‌ای شکل دارد، شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی است و حدود 7 متر ارتفاع دارد.

 

جنگل رنگو دارای گرمابه قدیمی، امامزاده ابراهیم است و از لحاظ طبیعی دارای طبیعت زیبا اطراف آبشار و دره های مسیر رودخانه های منطقه است. همچنین حدود 5 ساعت پیاده روی در امتداد دره و رود خانه آبشار رنگو خودنمایی می کند. این منطقه از مسیر پارک جنگلی و روستای توشن در 5 کیلومتری جنوب گرگان قابل دسترسی است.

آبشارهای شیرآباد: مجموعه غار و آبشارهای شیرآباد به‌عنوان یک اثر طبیعی ملی به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده است. غار و آبشار‌های شیرآباد در شهرستان رامیان و در نزدیکی شهر خان‌ببین واقع شده‌اند.

از خان‌ببین به روستای شیرآباد حدود 5 کیلومتر به سمت جنوب راه می‌باشد. بعد از روستای شیرآباد و گذشت 3 کیلومتر از جاده آسفالته، راه مالرویی وجود دارد که به سمت آبشارها پیش می‌رود. آبشار اول 25 متر ارتفاع و 81 متر عمق و آبشار دوم آن 12 متر ارتفاع و 80 متر عمق دارد و به عنوان و عروس آبشارهای منطقه نیز شناخته می‌شود. آبشار‌های شیرآباد همه ساله تعداد بی‌شماری از مسافران و علاقه‌مندان طبیعت را به سوی خود جذب می‌کنند.

گل فشان ها، جاذبه های فراموش شده گردشگری گلستان

سه گل فشان در گلستان وجود دارد. گلفشان «قارنیارق» در شرق گمیشان، «نفتلیجه» در شمال شرق گمیشان و «اینچه» در کنار تالاب اینچه برون گلفشانهای معروف استان گلستان هستند و همگی با خروج گاز، آب حاوی کلرید سدیم و موادنفتی آروماتیکی فعال هستند.

گل فشان قارنیارق معروف به قارنیارق در 18 کیلومتری شمال غرب شهرستان آق قلا و درحاشیه شرقی روستای سقرتپه واقع شده و از مهم ترین گل فشان های استان است. قارنیاریق تپه در زبان ترکمنى به معناى تپه شکم پاره است و این مفهوم با ویژگی هاى آن هم خوانى دارد. این گل فشان در فاصله 29 کیلومترى شمال خاورى گمیشان و در 12 کیلومتری شمال غربی آق قلا وکیلومتر هفت جاده قلعه جیق با قطر خارجی 700 متر دارای یک فرو افتادگی در داخل به عمق تقریبی پنج تا 10 متر بوده و در مرکز این چاله یک تپه مخروطی شکل که در راس آن چاله ای قرار داشته، دهانه گل فشان متروکه ای را نشان می دهد.

گلفشان ها به جز خودشان جاذبه های گردشگری دیگر مانند تالاب ها، صحرا، بازارچه مرزی، سد وشمگیر و بسیاری مجموعه های دیگر استان را معرفی می کنند.

تالاب های گلستان گنجینه طبیعت

تالاب های آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان از مجموعه تالاب های بین المللی کشور در دشت ترکمن صحرا و در نزدیک مرز ایران و ترکمنستان از مناطق مهم دیدنی استان است که سالانه طبیعت گردان و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

این تالابها زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر به شمار می روند و به دلیل این جاذبه های طبیعی در ایام مختلف پذیرای خیل بی شماری از مسافران و گردشگران است.

برای رسیدن به این تالابها، باید مسیر ۸۰ کیلومتری شهر گنبدکاووس تا بخش مرزی داشلی برون در شمال این شهرستان را طی کرد که در این مسیر می توان طبیعت بسیار زیبای شقایق ها و گندم زارها در فصل رویش و زندگی شتران در طبیعت کویری منطقه را مشاهده کرد.

این سه تالاب بین المللی که در شمال گرگان و گنبدکاووس قرار گرفته است با سه هزار و ۲۷ هکتار وسعت، محل زمستان گذرانی پرندگان آبزی و کنارآبزی که از شمال سیبری به این تالابها مهاجرت می کنند و نیز زیستگاه برخی پرندگان بومی به شمار می رود.

تالاب آلاگل: تالاب آلاگل در 60 کیلومتری شمال گنبد کاووس و در شرق جاده آق‌قلا به اینچه‌برون واقع شده است. مساحت آن در زمان پرآبی به 2500 هکتار و عمق آن به 5/2 متر می‌رسد. آب این تالاب همانند تالاب‌های آجی‌گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زهکشی‌های طبیعی نهرهای شور به نام‌های سامان و شورجه تأمین می‌شود.

 

تالاب های گلستان

بعضی از نقاط پیرامونی تالاب با نی و جگن و درختچه‌های گز پوشیده شده و بستر آن را در اکثر نقاط، پوشش سبزی از جلبک به‌طور یکنواخت دربر گرفته است. هر ساله در فصل مهاجرت، هزاران پرنده به این تالاب و دیگر تالاب‌های استان آمده و انواع قو، فلامینگو، اردک، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم، کاکائی، بالکان، آبچلیک و ... را می‌توان در آن‌جا مشاهده کرد.

تالاب آجی گل :این تالاب در شمال شهرستان گنبد کاووس و در جنوب روستای تنگلی واقع شده است. مساحت آن حدود 360 هکتار می‌باشد. در ضلع غربی این تالاب دریاچه نمک به مساحت حدود 80 هکتار قرار گرفته است. عمق این تالاب از 1 تا 15 متر در نقاط مختلف متغیر است. آب این تالاب نیز از رود مرزی اترک تأمین می‌گردد.

تالاب آلماگل :تالاب آلماگل که کوچک‌تر از تالاب‌های آلاگل و آجی گل می‌باشد، در حدود 55 کیلومتری شمال شهرستان گنبد کاووس و در ضلع شمالی جاده گرگان به اینچه برون واقع شده است. مساحت آن بالغ بر 200 هکتار می‌باشد و عمق آن از 1 تا 3 متر در نقاط مختلف، متغیر است.

تالاب گمیشان: در شمال غرب بخش گمیشان در شهرستان بندر ترکمن تالابی زیبا واقع شده است. ضلع جنوبی تالاب به رودخانه گرگان‌رود، ضلع شمالی آن به مرز ایران و ترکمنستان، ضلع غربی آن به دریای خزر و شرق آن به دشت گمیشان متصل است و حدود 7 کیلومتر نیز در خاک کشور ترکمنستان امتداد دارد.

بخش شمالی تالاب گمیشان به علت دارا بودن شرایط مطلوب به ‌عنوان منطقه حفاظت شده معرفی و در فهرست تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر قرار گرفته است.

منبع : زیست نیوز

قزوین دیار مینودری

قزوین دیار مینودری

دیار مینودری، با داشتن آثار تاریخی، آب انبارها، کاروانسرا، دروازه های قدیمی، طبیعت و مناظر چشم نواز، شکوه طبیعت زیبای خود در الموت و سمیران آماده میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان قزوین با داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب، هزاران اثر تاریخی، آب انبار، کاروانسرا، مسجد، امامزاده، خانه تاریخی، مراکز دیدنی، طبیعی و چشم اندازهای زیبا، می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران نوروزی باشد و ساعت ها وروزهای خوشی را برای میهمانان اقصی نقاط کشور فراهم کند.

این استان که در حوزه مرکزی ایران با مساحتی معادل ۱۵۸۲۱ کیلومتر مربع بین ۴۸ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۵۰ درجه و ۵۰ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۳۷ دقیقه تا ۳۶ درجه و ۴۵ دقیقه عرض شمالی قرار دارد از شمال به استان های مازندران و گیلان، از غرب به استان های همدان و زنجان، از جنوب به استان مرکزی و از شرق به استان تهران محدود می شود.

جاذبه های گردشگری قزوین

سلسه جبال البرز مرکزی و کوه های رامند و خرقان از سه جهت استان را فرا گرفته و دشت گسترده ای را به وجود آورده اند که از شمال به جنوب ۷۵ کیلومتر و از شرق به غرب حدود ۹۵ کیلو متر است. ارتفاعات شمال استان به بیش از ۴۰۰۰متر و جنوب غربی به ۲۷۰۰ متر از سطح دریا می رسد و کوه های معروف آن سیالان، شاه البرز، خشچال، سفید کوه، شجاع الدین، اله تره، رامند، آق داغ، خرقان، ساری داغ، سلطان پیر، سیاه کوه هستند که سیالان با ۴۱۷۵ وشاه البرز با ۴۰۵۶ متر بلندتر از دیگرانند. محدوده مرکزی و شرق استان که دشت پهناور قزوین را تشکیل داده دارای شیبی است که از شمال غرب به جنوب شرق امتداد یافته و در پایین ترین نقطه ۱۱۳۰ متر است کمترین نقطه استان از سطح دریا با ۳۰۰ متر در منطقه تارم سفلی و کناره های دریاچه سد سفید رود واقع شده که تفاوت آشکاری را از نظر توپوگرافی به وجود آورده است.

اقلیم آب و هوایی: موقعیت جغرافیایی استان قزوین

ساختار توپوگرافیکی متفاوت، شرایط اقلیمی مختلفی را در پهنه جغرافیایی استان به وجود آورده که با نوسان آشکاری همراه است و این گوناگونی برحسب عوامل و عناصر متاثر در شرایط آب و هوایی چهار محدوده جغرافیایی را برجسته می سازد که آب و هوای سرد کوهستانی که نواحی شمالی و نیز ارتفاعات جنوب غربی استان را در بر می گیرد و آب و هوای معتدل کوهپایه ها و دامنه ها که آب و هوای نسبتا خشک تانیمه خشک نواحی مرکزی دشت قزوین و بوئین و آب و هوای مرطوب گرمسیری در بخش هایی از تارم و دره شاهرود است.

جاذبه های گردشگری قزوین

میانگین بارندگی استان در حدود ۳۳۰ میلی متر در سال است که بررسی کلیموگرام نشان می دهد بارانی ترین ماه سال فروردین و خشک ترین ماه تیر بوده، میزان بارش با شرایط توپوگرافیکی متغیر است به نحوی که مناطق کوهستانی نسبت به پایکوه ها و اراضی واقع در دشت از بارش بیشتری برخوردارند.

دو جریان عمده باد گرم وسرد در استان وجود دارد که آن را " باد مه " و " باد راز "می نامند. جریان باد گرم – شره – که از جهت جنوب شرقی به شمال غربی می وزد موجب افزایش دما و تبخیر و کاهش چشمگیر رطوبت می شود. باد سرد ـ مه ـ که از شمال و شمال غربی جریان می یابد تحت تاثیر سیستم های پر فشار عمل می کند به افزایش سردی و رطوبت می انجامد.

آب های سطحی استان در دو حوزه آبریز جاری است که حوزه شمالی که از رودخانه های طالقان رود و الموت رود که در منطقه شیر کوه به هم می پیوندند و رود پر آب شاهرود را به وجود می آورند. رودخانه های خارود، نینه رود، اربدیان، وجینک، سردرود، تارولات، گرمارود و اندج رود نیز در مسیر به سوی سد سپید رود به آن می ریزند که شاهرود با میزان حدود ۱۱۵۰ میلیون مترمکعب در شهر لوشان از استان خارج می شود.

جاذبه های گردشگری قزوین

همچنین حوزه آبریز جنوبی (شور) که رودخانه های حاجی عرب، ابهر رود و خر رود را شامل می شود و بیش از چهل رود فصلی دامنه های جنوبی البرز از جمله ارنزک و دیزج نیز در آن جاری هستند.

سرای رضوی و سرای سعدالسلطنه قزوین

بنای کاروانسرای رضوی بنا برگفته های مختلف متعلق به عصرسلطنت"شاه تهماسب صفوی" یا عهد سلطنت فتحعلی شاه قاجار است.

این سرا به صورت دو ایوانی ساخته شده و مجموعه حجره ها در دو طبقه گردا گرد حیاط مستطیل شکل آن را فرا گرفته اند، حجره های موجود در زاویه اضلاع، به صورت سه گوش ساخته شده وطاق نماهایی با عمق وعرض بیشتر دارند و در لچکی سقف طاق نمای آنها تزئینات آجر کاری به شیوه حصیری دیده می شود. هشتی مرکزی ایوان غربی که با در بزرگی به بازار بزازها متصل می شود دارای گنبدی آجری با کاشیکاری زیباست.

جاذبه های گردشگری قزوین

سرای سعدالسلطنه در گذشته بصورت کاروانسرا بود و از آن به عنوان بارانداز کاروانیان و از شترخان آن برای چهارپایان آنها استفاده می شد که به  دستور سعدالسلطنه حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد.

ارزشمندترین قسمت این بنا، چهار سوق آن است که از تقاطع قایم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده ای قرار دارد.

چهار طرف گنبد را، چهار نیم گنبد با رسمی بندی و نورگیر فرا گرفته اند که فضا را بزرگتر نشان می دهند، سرای سعدالسلطنه با وسعتی نزدیک به ۲.۶ هکتار یکی از کاملترین و بزرگترین سراهای تجاری ایران است.

عمارت چهل ستون قزوین

این بنای تاریخی که یادگاری از دوره صفویه است، در وسط یک باغ قرارگرفته و در دو طبقه ساخته شده و تالار بزرگی دارد و در روزگار رونق، دارای درب های خاتم کاری، راه روهایی با تزیینات نقاشی، کاشی کاری و طلاکاری جالب بوده که به مرور زمان، این تزئینات از بین رفته و یا زیبایی اولیه خود را از دست داده است.

جاذبه های گردشگری قزوین

عمارت باغ سپهدار قزوین

این باغ مشجر و محصور به محمد ولی خان سپهسالار تنکابنی منسوب و دارای عمارتی دوطبقه با حوض و آب جاری است.

این عمارت به اوایل دوران پهلوی تعلق دارد و نمای ضلع شمالی این بنا رو به سمت خیابان فلسطین است، این عمارت شبیه کوشک ساخته شده وایوانی به صورت غلام گردشی دور آن قراردارد.

در طبقه همکف این عمارت، یک راهرو یا سالن مرکزی و تعدادی اتاق با کاربری خدماتی و در طبقه بالای آن یک تالار مستطیل شکل کشیده و تعدادی اتاق قرارگرفته است.

جاذبه های گردشگری قزوین

ضلع شرقی و غربی این بنادارای هفت ستون و دوستون مشترک درتقاطع اضلاع است و در اضلاع شمالی و جنوبی آن پنج ستون وجود دارد همچنین کف عمارت اندکی بالاتر از کف حیاط قرارگرفته است.

غار قلعه کرد بوئین زهرا

غار قلعه کرد در ۲۰ کیلومتری برج های دوگانه خرقان در دهستان حصار از توابع شهر آبگرم از محدوده شهرستان بوئین زهرا قرار دارد.

این غار در ً۳۰ َ۵۱ ْ۴۸ درازای خاوری و ً۵۴ َ۴۷ ْ۳۵ پهنای شمالی و ارتفاع ۲۰۶۴ متری از سطح دریا واقع شده که پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه پانزده متری، تالاری به وسعت بیش از یک هزار مترمربع دیده می شود که دارای چکیده ها و چکنده های (استالاگتیت و استالاگمیت) زیبایی است.

جاذبه های گردشگری قزوین

رطوبت بالا، نقاشی های دیواری که نشان از انسان زی بودن غار در سال های دیرین دارد و حوضچه های آب از ویژگی های جالب غار قلعه کرد است.

قدمت این غار به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین شناسی می رسد که تا چهل میلیون سال پیش تخمین زده می شود.

استان قزوین دهها آثار تاریخی و طبیعی زیبای دیگری هم دارد که در گزارش های بعدی ضمن معرفی آنها شما را به دیدن این شهر مینودری و دروازه بهشت دعوت می کنیم تا میهمان مردم خونگرم این خطه از میهن اسلامی باشید و نوروز خود را با خاطرات ماندگار و بانشاطی ثبت و ضبط کنید.

منبع : زیست نیوز



سیریک؛ تلفیقی از بیابان شنی، دریا و جنگل

سیریک؛ تلفیقی از بیابان شنی، دریا و جنگل

سیریک با طبیعتی متفاوت، تلفیقی از بیابانهای شنی و جنگل در کنار دریا است، جنگل حرا منحصر بفردترین جنگلی که رویشگاهش در دریا است جاذبه ای جالب و باورنکردنی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیریک سرزمینی است که بیابان و دریا در کنار هم دارد، هر چند که سبزی و جنگلهای انبوه معمولا گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند و انسان به دنبال طبیعت و محیط های سرسبز است اما شهرستان سیریک نه تنها از طبیعت سبز جنگلهای حرا و مزارع کشاورزی و باغهای نخیلات برخوردار است بلکه از طبیعت زیبای بیابانی که خفته در کنار دریای عمان است جذابیت خاص خود را دارد و این طبیعت زیبا و شگفت انگیز نگاه هر بیننده ای را به سوی خود جذب می کند.

هر چند این طبیعت شگفت انگیز به طور کامل و واضع به گردشگران معرفی نگردیده و به مانند گنجینه ای است که در دل بیابان و در زیر هزاران خرمن از خاک پنهان گشته است ،اما چند سالی هست که این نقطه از کشور زیبای ما به هم وطنان و دنیا در حال معرفی است، همین امر باعث شده که هر سال نسبت به سالهای گذشته موج مسافران به این سمت سرازیر شود. به طوری که در سال گذشته سیریک میزبان بیش از ۱۵ هزار مسافر نوروزی بوده است.

تالاب بین المللی خورآذینی در انتظار گردشگران

تالاب بین المللی خور آذینی شامل جنگل های حرا که ویژگیهای خاص خودش را دارد و یکی از چهار تالاب بین المللی هرمزگان به حساب می آید و رویش درختان چندل در کنار درختان حرا، تالاب بین المللی خورآذینی را به یکی از زیباترین تالابهای دنیا تبدیل کرده است. این تالاب با ۵۰۰ هکتار وسعت در ۱۵ کیلومتری بندرسیریک واقع شده است. در هنگام مد، تاج درختان در جنگلهای حرا بالاتر از سطح آب شور دریا دیده می شود و دیده شدن بقیه اندامهای درختان زیر آب شور دریا از شگفتیهای طبیعت است.که چشم هر بیننده ای را به سوی خود جذب می کند.

یکی از زیبایی های دیگر این تالاب، پناهگاهی امن برای انواع پرندگان مناطق گرمسیری و مهاجر است، همچنین به علت انباشته شدن رسوبات حاصل از بین رفتن درختان حرا و استفاده موثر آبزیان از این ذرات، این تالاب به زیستگاه دائمی خرچنگ، ماهی گِل خورک و پرندگانی مانند "اِگرتها" تبدیل شده است.

فرماندار سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه تمام دستگاهای اجرایی غیر از اینکه برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی برای جذب هر چه بیشتر گردشگران اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: از ماههای قبل تمام دستگاهای اجرایی جلسات خود را شروع و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده اند.

سعید الله مبارکی در ادامه به معرفی اماکن گردشگری پرداخت و اظهارداشت: نقطه به نقطه از این خاک کشور ما ایران می تواند برای هر مسافری جذاب و تازگی داشته باشد و به بندرگاهای سیریک ،بندر کوهستک و خور آذینی و چند بندر کوچک دیگر در سیریک اشاره کرد.

وی از وجود تالاب بین المللی موجود در این شهرستان هم گفت: این تالاب از جنگل های حرا و چندل تشکیل شده است که چشم انداز زیبایی در طول روز برای هر بیننده ای نیز دارد.

وی اضافه کرد: امسال غیر از مدارس آموزش و پرورش و منازل مردم یک باب هتل آپارتمانی به مکانهای اسکان مسافران نوروزی افزوده شده است.

مبارکی شهرستان سیریک را شهری توریستی تجاری خواند و گفت: سیریک به علت هم مرز بودن با کشورهای خلیج فارس از بازارهای تجاری خوبی که از اجناس خارجی اشباه شده است برخوردار است.

وی به فرهنگ مردمان سیریک هم اشاره ای کردو افزود: فرهنگ مردم سیریک بلوچی می باشد که این قوم چه از نظر پوشش، صحبت، مراسمات و فرهنگ غنی اینها برای مردم دیدنی است.

وی خاطر نشان کرد: هر چند متاسفانه محلی برای عرضه مستقیم صنایع دستی مردم این منطقه نیست اما با حضور در بین مردم می توان نوع پوشش و فرهنگ دل نشین بلوچی و آداب و رسوم بلوچی مردم سیریک به خوبی آشنا شد.

وی با تاکید به مسافران برای استفاده از غذاهای محلی و بومی سیریک اضافه کرد: سیریک از چند غذای محلی برخوردار است که به تمام رستورانها تاکید بر تهیه غذاهای محلی برای مسافران گردیده است تا که مسافران بهرمند گردند.

بازاری که یک پای ثابت جذب گردشگر برای شرق استان هرمزگان است

بازار میشی بازاری است که توانسته بیشترین سهم جذب گردشگراین شهرستان را به خود بگیرد که در طول سال این مسافران را به سمت خود را می کشد که معمولا بیشترین آنها از استانهای جنوبی کشور هستند که اوج این سفرها در تعطیلات نوروزی به بیشترین حد خود می رسد،از ویژگیهای این بازار وجود اجناس و کالاهای خارجی است و برخورداری از قیمت مناسب که باعث رضایت این مسافران گردیده است.

رئیس اتاق اصناف سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر با این عنوان که اصناف از۱۵ اسفند سال جاری آماده خدمات رسانی به مهمانان نوروزی هستند گفت : اتحادیه های صنفی برای بعضی از واحدهای صنفی خدماتی و خدمات فنی لیست برنامه کاری شبانه روزی و شیفت بندی اعلام شده است

محمد پیمانه پر با بیان اینکه بازار سیریک بیشترین سهم گردشگر به سیریک از آن خود کرده است، افزود: مردم به دنبال تفریح و خرید خود هستند که منطقه سیریک هم در بحث تفریح ازساحل و مکانهای تفریحی دیگری برخوردار است و هم در بحث خرید بازار های خوبی برای خرید مهمانان وجود دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: تنظیم لیست کشیک واحدهای ۱۰رسته صنفی برای ایام نوروز که از ۱۵ اسفند ماه سال جاری شروع و تا ۱۵ فروردین ۹۴ ادامه دارد، و این واحدهای صنفی شامل(نانوایی، آژانس، تعمیرکاران اتومبیل با موتور سیکلت، آپاراتی، تعویض روغنی، سوپرموادغذایی و لبنیات، رستورانها، اغذیه فروشان، باطری سازی جهت رفاه حال مهمانان نوروزی صورت گرفته است.

پیمانه پر افزود:تشکیل ستاد نوروزی در اتاق اصناف به اتفاق اتحادیه ها و واحدهای صنفی که این ستاد از اول اسفندماه  شروع به کارکرده و تاکنون ۳ تا جلسه داشته و ۷ مصوبه و تمام این تمهیدات برای حال مهمانان نوروزی صورت گرفته است.

شهرستان سیریک در ۱۷۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان هرمزگان بندر عباس قرار دارد که بعنوان بهشت گمشده معروف بوده اما چند سالی هست که نظر خیلی از گردشگران به خود را جلب کرده و همه ساله در ایام نوروز مهمانان زیادی به این منطقه برای دیدن مکانهای توریستی و گردشگری می آیند که سر آمد اینها خور آذینی، بازار میشی و سیریک ،ساحل بندر سیریک، ساحل بندر گروگ و بندر کوهستک در این خصوص نیزمی توان نام برد.

منبع : زیست نیوز

استان ایلام سرزمینی که ۱۰ هزار سال قدمت دارد + عکس

کد خبر :1880767001199719311 تاریخ :چهارشنبه 5 فروردین 1394 ساعت 16:05

  

از طاق شیرین و فرهاد تا تنگه بهرام

سرزمینی که ۱۰ هزار سال قدمت دارد + عکس

استان ایلام با قدمت ۱۰ هزار ساله خود دارای آثار تاریخی بی نظیری است که هر ساله گردشگران زیادی از این آثار بازدید می کنند.

 

پیشینه استقرار در کهن سرزمین ایلامیان به استناد مطالعات و کاوشهای باستانشناسی صورت گرفته در آن به خصوص در تپه هایی چون علی کش، چغا سفید، سبز، خزینه و…در دهلران و کزآباد و چشمه ماهی در هلیلان در هزاره های پیش از تاریخ و کاوش های منسجم در استان و در شهر تاریخی سیمره مربوط به اواخر ساسانی و قرون اولیه اسلامی، پیشینه تاریخی آن را از هزاره هشتم ق. م تا قرون اولیه اسلامی به صورت تداوم دوره ها به اثبات رسیده است.

بدون شک تلفیق آثار طبیعی و تاریخی استان ایلام باعث جذاب بودن این استان برای مسافران و گردشگران است و سالانه در ایام تعطیل و تمام فصول این استان میزبان هزاران گردشگر است.

قلعه والی شهرستان ایلام، موزه باستان شناسی شهرستان دره شهر، قلعه هزار درب شهرستان آبدانان، طاق شیرین و فرهاد شهرستان ایوان، سنگه نوشته آشوربانیپال شهرستان ملکشاهی، شهر تاریخی سیروان، شهر تاریخی دره شهر، تپه علی کش و...همه نیز حاکی از تاریخی بودن استان ایلام و تمدن ۱۰ هزار ساله استان دارد.

بسیاری از کسانی که تاریخ را مطالعه کرده باشند با نام «عیلام» آشنا هستند ولی بهتراست برای اینکه گوشه ای از تاریخ عیلام را از نزدیک ببیند به استان ایلام سفر کنند و ایلام کنونی جزئی از کشور عیلام باستان بوده و هم اکنون آثار تاریخی با قدمت ۱۰ هزار ساله در این استان وجود دارد که این را به اثبات رسانده است.

ایلام که در کتیبه های بابلی (آلام یا آلامتو) آمده است به قولی معنی کوهستان یا «کشور طلوع خورشید» را می دهد.

تپه علی کش

این تپه باستانی در نزدیکی شهرستان دهلران از توابع استان قرار دارد و در آن سه دوره فرهنگی مشخص شده است و آنها را با نام های دوره بزمرده، دوره علی کش و دوره محمدجعفر شناسایی کرده اند.

این تپه به خوبی قدمت ۱۰ هزار ساله استان ایلام را ثابت کرده است هر چند در آثار تاریخی که در دوره عیلامی در چغازنبیل و هفت تپه وجود دارد به روشنی در مورد تاریخ عیلام اظهار نظر شده است.

تنگه بهرام چوبین

تنگه بهرام چوبین از آثار تاریخی و طبیعی استان ایلام است که مربوط به دوره ساسانی است و در شهرستان دره شهر استان واقع شده است.

این تنگه عظیم با صخره های بلند و ضخیم در دامنه کبیرکوه در دره شهر قرار دارد که به اسم «تنگه بهرام چوبین» لقب گرفته است.

شهر تاریخی سیمره بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور

شهر تاریخی سیمره در حاشیه شهرستان دره شهر بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور محسوب می شود و نمادی بارز از تمدن ایلام است.

این اثر تاریخی که بزرگترین محوطه تاریخی استان ایلام است بیش از ۱۲۰ هکتار مساحت دارد و جزو اولین آثار ملی استان و کشور محسوب می شود.

چهارطاقی دره شهر

در شرق شهرستان دره شهر در کناره چپ رودخانه سراب دره شهر بر روی تپه ماهوری تنوره سرخ ساختمان یک چهار طاقی به چشم می خورد که به چهار طاقی دره شهر معروف است.

با توجه به مصالح و سبک معماری بنا مربوط به اوایل اسلامی است و قدمت آن به بیش از ۱۴۰۰ سال می رسد.

قلعه کنجانچم

قلعه کنجانچم در ۱۵ کیلومتری شمال شهر مهران و در جاده ایلام- مهران در مسیر راه کربلا قرار دارد.

این قلعه در سال ۱۳۲۶ هجری قمری بنا به دستور غلامرضاخان ابوقداره؛ آخرین والی ایلام و به عنوان قلعه زمستانی والی ساخته شده و دارای اتاق های مرتبط به هم، حمام، برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوانخانه است.

قلعه والی

قلعه والی در شهر ایلام یکی از بناهای فرهنگی- تاریخی عظیمی است که در سال ۱۳۲۶ ه. ق. به دستور غلامرضا خان والی فیلی در محله ای بنام حسین آباد فیلی که به ده بالا مشهور بوده، احداث شده است.

غلامرضا خان والی این محل و بنا را برای اسکان خود در فصل تابستان انتخاب کرده و آنرا بر روی تپه ای نه چندان بلند احداث کرد.

طاق شیرین و فرهاد

طاق شیرین و فرهاد واقع در شهرستان ایوان که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده در منطقه کوشک در مسیر ایوان به سومار قرار گرفته است.

این اثر مهم تاریخی از سنگ های بسیار تشیکل شده و چیدن و شکل گرفتن سنگها موجب یک طاق شده که از ظرافت و نکات بسبار ریزی برخوردار است.

این اثر تاریخی که به دوره ساسانی متعلق است دارای معماری خاص است و سنگهای این بنا در طول زمان به دلیل ضخامت هنوز از بین نرفته اند.

نوع معماری بنا، نوع مصالح به کاررفته در بنا، شمار اندک این بناها در کشور، قرار گرفتن بر سر یکی از راه های فرعی و میانبر از عراق به کرمانشاه و از همه مهمتر تفاوت در شیوه ساخت این اثر با بناهای مشابه و هم عصر و ناشناخته بودن اثر، از خصوصیات این بنا به شمار می آیند.(مهر)

منبع : جام جم آنلاین