ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

دومین طلای ایران در ریو؛ سهراب مرادی ایران را در رده بندی بیستم کرد

یکشنبه 24 مرداد 1395 - 07:10
سهراب مرادی، وزنه بردار ایرانی دومین مدال طلای المپیک را برای ایران کسب کرد.

سهراب مرادی، وزنه بردار ایرانی، توانست مدال طلای دسته 94 کیلوگرم وزنه برداری المپیک ریو را از آن خود کند.

در نهمین روز بازی‌های المپیک ریو؛ سهراب مرادی  و علی هاشمی در دسته 94 کیلوگرم وزنه برداری بر روی تخته رفتند که مرادی توانست مدال طلای المپیک را به دست آورد.

وی که در مسابقات ۹۴+ کیلوگرم رقابت می کرد در یک ضرب با ۱۸۲ کیلوگرم و در دو ضرب با ۲۲۱ کیلو و در مجموع با ۴۰۳ کیلوگرم مدال طلا را از آن خود کرد.

علی هاشمی نیز با 173کیلوگرم در  یک ضرب، 210 کیلوگرم در دوضرب  و مجموع 383 کیلوگرم هفتم شد.

سهراب مرادی کار خود را در یک ضرب باید با مهار وزنه 178 کیلوگرم آغاز  می کرد که ناموفق بود اما در دومین حرکت موفق شد 178 کیلوگرم را به ثبت برساند. مرادی به عنوان آخرین وزنه بردار برای مهار وزنه 182 کیلویی به روی تخته رفت که موفق شد آن را بلند کند و با اختلاف پنج کیلوگرم نسبت به نفر دوم این دسته، در رده نخست قرار گرفت.

وی کار خود را در دوضرب با مهار 221 کیلوگرم آغاز کرد که با مهار همین وزنه قهرمانی‌اش در المپیک قطعی شد. او که خیالش از قهرمانی راحت شده بود، برای حرکات دوم و سوم به وزنه 234 کیلوگرم حمله کرد تا رکورد المپیک را بشکند اما نا موفق بود.

با این حال وزنه برداری ایران تابحال با دو طلای کیانوش رستمی و سهراب مرادی توانسته کاروان ایران را در جدول  مدالها تا مکان بیستم بالا بکشد.

در این گروه علی هاشمی، دیگر وزنه بردار ایرانی هم حضور داشت. او که در یک ضرب ۱۷۳ کیلو را مهار کرده بود در دو ضرب ۲۱۰ کیلو را با موفقیت بالای سر برد اما در حرکات دوم و سوم نتوانست وزنه ۲۲۰ کیلوگرمی را کنترل کند و نهایتا با مجموع ۳۸۳ کیلوگرم در این گروه هفتم شد.

روز گذشته هم کیانوش رستمی، وزنه بردار ایران در گروه ۸۵ کیلوگرم موفق شد ضمن کسب مدال طلا رکوردهایی جهانی و المپیک را جابجا کند.

منبع : پرس تی وی

«کرچال بافی» در روستای بالاجاده کردکوی

«کرچال بافی» در روستای بالاجاده کردکوی

ایرنا - گرگان - تصویر کرچال بافی توسط یک زن روستایی را نشان می دهد. کرچال (نوعی دستگاه جاجیم بافی) وسیله ای برای بافتن انواع پارچه های کتانی است که در گذشته کرباس نامیده می شد. گلستان یکی از استان هایی است که هنوز در برخی از روستاهای آن می توان کارگا

11 مرداد 1395
14:43
عکس: میثم محسنی
ID: 3290411
21 عکس

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا

حال ناخوش تنها جزیره ایرانی خزر

حال ناخوش تنها جزیره ایرانی خزر

ایرنا- بندرترکمن- آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر در استان گلستان و شهرستان بندرترکمن واقع است. شرایط نامناسب زیست محیطی، عدم نظافت و پاکیزگی و همچنین بی توجهی به این جزیره باعث شده تا گردشگران رغبتی برای سفر نداشته باشند.آشوراده همچنین در فصل ها

18 مرداد 1395
15:9
عکس: مجید میهن دوست
ID: 3321477
24 عکس

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا

دریای خزر ُشور می رود

کد خبر: 82184883 (5494974) | تاریخ خبر: 21/05/1395 | ساعت: 21:52|

 

به مناسبت روز جهانی حمایت از خزر/

دریای خزر ُشور می رود

گرگان - ایرنا- به باور دیرینه شناسان هزاران سال از روزهایی که امواج دریای خزر به دامنه کوه های البرز مرکزی برخورد می کرد، گذشته اما دیگر خبری از آن پهنه عظیم نیست و بزرگترین دریاچه شور جهان این روزها کیلومترها نسبت به دوران پیشین عقب نشینی کرده و ُشور (کوتاه) رفته است.

به گزارش ایرنا، در گذشته های دور دیرینه شناسانی که در جستجوی رازهای سر به مهر و حلقه های مفقوده تاریخ بشری درکند وکاو درغارهای هوتو و کمربند در ارتفاعات شهرستان بهشهر با فسیل ماهیانی رو به رو شدند، اما فاصله کنونی این محل با ساحل خزر ده ها کیلومتر است.
به عبارتی خزر به واسطه اتفاقات طبیعی در گذشته و آسیب های جدی ناشی از دخالت های بشر علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با آلودگی های بی پایان، آرام آرام در حال پسروی و کوچک شدن است.
برای نجات خزر و کاهش آسیب های آن کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر که به کنوانسیون تهران مشهور است در 21 مرداد ماه سال 85 مقرراتی را تصویب و اجرای آن را برای 5 کشور ساحلی لازم الاجرا تشخیص داد.
پس از تصویب این مقررات 21 مرداد ماه به نام روز دریای خزر نامگذاری شد تا با یادآوری مکرر آن برنامه ریزی برای برخورد جدی با متجاوران، آلوده کنندگان و آسیب رسانان به دریای خزر منظم تر شده و همه عواملی که موجب تشدید مشکلات خزر می شوند شناسایی و با آنها مقابله شود.
اینک دریای خَزَر پهنه ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری های ترکمنستان و قزاقستان محدود می شود.
خزر که گاهی به عنوان بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خودکفای کره زمین طبقه بندی می شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است.
طول آن حدود 1030 تا 1200 کیلومتر و عرض آن بین 196 تا 435 کیلومتر است، سطح دریای خزر پائین تر از سطح دریاهای آزاد است و اکنون 26٬5 تا 28 متر پایین تر از سطح دریا است.
خط ساحلی دریای خزر حدود 7 هزار کیلومتر، مساحت آن 371 تا 386 هزار کیلومترمربع (یک و نیم برابر خلیج فارس) و حجم آب آن نیز 78700 کیلومترمکعب است.
خزر با وجود همه مرارت هایی که تحمل می کند، با میزبانی از حدود 400 گونه آبزی، بومی، برخوردار از غنای فراوان و تنوع زیستی است.
علاوه بر منابع زنده، این دریا پس از خلیج فارس و سیبری به لحاظ ذخایر نفت و گاز موجود در ساحل و زیربستر در جایگاه سوم قرار دارد.
اما این روزها دریای خزر شمشیر دولبه فرصت ها و آسیب هایی است که با بهره مندی صحیح از قابلیت های آن ، رسیدن به شکوفایی اقتصادی هر چه بیشتر به خصوص در استان های شمالی و برخوردار از ساحل دریا را می توان مد نظر داشت.
از طرف دیگر اگر با معضلات و مشکلات دریای خزر که به صورت عمده با دخالت های بشر ایجاد شده، برخورد نشده و این آسیب ها برطرف نشود ، ظرفیت ها می تواند به لبه تیزی برای بحران های تمام نشدنی زیست محیطی تبدیل شود.
مصوبات کنوانسیون تهران و دست همکاری کشورهای ساحلی و پیرامونی خزر این امیدواری را ایجاد کرد که با همکاری مداوم و مستمر ناشی از برنامه ریزی های منظم بتوان وضعیت رو به تخریب محیط زیست این محدوده آبی را کنترل و مانع تشدید آن شد .
از سوی دیگر توجه به لزوم احیای منابع زنده برای نسل های حاضر و حفظ آن برای آیندگان، تلاش برای تعریف یک رژیم واحد حفاظت از محیط زیست دریایی با حمایت سازمانهای بین المللی در قالب برنامه محیط زیست دریای خزر از دیگر مصوبات کنوانسیون تهران در حفاظت از دریای خزر بود.
کشورهای ساحلی با آگاهی از تخریب محیط زیست دریای خزر به دلیل تخلیه مواد زائد و سایر آلودگی های ناشی از منابع دریایی و منابع مستقر در خشکی، با تصمیم راسخ در حفظ منابع زنده دریا و با توجه به خطرات ناشی از نوسانات سطح آب و نیز تصدیق اهمیت همکاری میان دولت های ساحلی کنوانسیون تهران را امضا کردند.
اما آن چه هم اینک بیشتر کشورهای ساحلی خزر در آن اشتراک دارند ، تلاش پرشتاب و بدون نگاه کارشناسانه در بهره برداری از دریای خزر است که نتیجه آن تخریب اکوسیستم های طبیعی، آلودگی محیط زیست و کاهش کیفیت آب این دریا بوده است.
این درحالی است که دریای خزر به دلیل برخورداری از موقعیت مناسب راهبردی قابلیت اتصال اروپا و جنوب شرقی آسیا را دارد و می توان از این پهنه بزرگ آبی برای حمل و نقل انواع کالاها به اروپا، کشورهای ساحلی خزر ، ترکیه ، خاورمیانه و آسیا شرقی استفاده کرد.
اما دخالت های نسنجیده و شتاب زده انسانی در دریای خزر که به شکل تغییر کاربری اراضی شامل تخریب و بهره برداری از اراضی برای ساخت و سازهای بی رویه و غیراصولی ساحلی اعم از اسکله و بندر، مجتمع های گردشگری، مسکونی و تجاری، توسعه فعالیت های اکتشاف و استخراج منابع فسیلی زیربستر، صید بی رویه آبزیان به خصوص ماهیان خاویاری، تخریب زیستگاه ها و از دست رفتن مناطق تخم ریزی ماهیان خاویاری، تخلیه فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی نمود داشته ، از عمده تهدیدات این حوزه محیط زیست است.
همچنین مدیریت ضعیف مناطق ساحلی، تغییرات فیزیکی عظیم در رژیم طبیعی رودخانه ها براثر سدسازی، استخراج شن و ماسه و نظیر آن نیز از دیگر تهدیدها در این عرصه میباشد.
بی توجهی به برطرف شدن این نارسایی ها موجب اختلال وضعیت طبیعی دریای خزر شده و گونه های ارزشمندی چون ماهیان خاویاری و یا فک خزری به عنوان تنها پستاندار زیستمند این اکوسیستم هم اینک در معرض خطر انقراض قرار گرفته و حیات اکولوژیکی و اقتصادی زیست بوم خزر را به خطر انداخته است.
یکی دیگر از مشکلاتی که دریای خزر در سال های اخیر با آن رو به رو است ، پسروی شدید آب و حرکت آرام و خزنده به سمت خشکی های نگران کننده است.
این پسروی آب بیش از همه در خلیج گرگان، تالاب های متصل به دریای خزر مانند تالاب لپو در حاشیه غربی میانکاله و سواحل شرقی خزر مشهود است.
خلیج گرگان محدوده کم عمقی در شرق خزر و در حوزه استان گلستان است و اینک با خشک شدن کانال خزینی (کانال ورودی آب خزر به خلیج گرگان) فقط از طریق کانال 'چپ اوغلی' به دریا وصل می شود و این روزها تشنگی بسیاری را تجربه می کند.
به گفته کارشناسان محیط زیست، خلیج گرگان با دارا بودن شیب کم و حجم آورده های رسوبی زیاد از آسیب پذیرترین مناطق خزر است که نسبت به نوسانات دریای خزر تأثیر بیشتری دارد.
مدیرکل محیط زیست گلستان دراین زمینه معتقد است که با توجه به شرایط کنونی خلیج گرگان، سرنوشتی همچون دریاچه ارومیه در انتظار آن است و باید فکری عاجل برای رفع مشکلات و کم آبی این خلیج شود.
اسماعیل مهاجر با یادآوری این که 95 درصد آب دریای خزر از رودخانه ولگا تامین می شود، افزود: بخشی از مشکل خلیج گرگان خارج از مرزها و بخشی نیز به دلیل تغییرات اقلیمی و عوامل محیطی است.
یک کارشناس محیط زیست به خبرنگار ایرنا گفت: پسروی آب خزر و خشکی خلیج گرگان موضوع قابل بحث و پیگیری بسیاری از کارشناسان است که برخی، آن را ناشی از عوامل طبیعی و بعضی هم نشات گرفته از عوامل انسانی و نیازمند برنامه ریزی برای احیا می دانند.
میثم ذوالفقاری اضافه کرد: طرفداران نظریه طبیعی بودن پسروی آب خلیج گرگان معتقدند این اتفاق در گذشته هم سابقه داشته است و نباید برای بروز آن نگران بود.
وی بیان کرد: بر این اساس پسروی و پیشروی آب خلیج در یک چرخه حدود 30 تا 50 ساله تکرار می شود و در یک دوره خلیج به علت بارش های کمتر، ورودی حداقلی منابع آبی و یا تبخیر بیشتر شاهد پسروی و در چرخه پرآبی تراز آب افزایش یافته و خلیج شاهد پیشروی آب خواهد بود.
این کارشناس محیط زیست افزود: کاهش یا افزایش تراز آب خزر تا یک متر طبیعی است ولی هم اینک با پسروی آب، شاهد خشک شدن سطحی حدود 300 تا 400 متر از اراضی حاشیه خلیج گرگان هستیم.
اما اینک خزر آلوده است، کوچک تر می شود، از ذخایر طبیعی تهی می شود ولی برای جلوگیری از نابودی کامل این دریاچه بزرگ باید توسعه همکاری های چند جانبه کشورهای حاشیه آن بیشتر مد نظر قرار گیرد.
3091 /1648/6203

انتهای پیام /*

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا

غنای گونه های درختی گلستان/13ذخیره گاه جنگلی

کد خبر: 82186230 (5497419) | تاریخ خبر: 23/05/1395 | ساعت: 12:46|

 

غنای گونه های درختی گلستان/13ذخیره گاه جنگلی

گرگان - ایرنا - استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 452 هزار و 185 هکتار عرصه جنگلی از استان های مطرح از لحاظ غنای گونه های درختی و ذخایر ژنتیکی و زیستی به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، از مجموع عرصه های جنگلی گلستان، 249 هزار و 372 هکتار جنگل تجاری، 70 هزار هکتار جنگل حفاظتی و حمایتی، 51 هزار و 295 هکتار جنگل مخروبه، 75 هزار و 527 هکتار جنگل های دست کاشت و پنج هزار و 991 هکتار اراضی بیشه زار است.
همچنین براساس آخرین آمار منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، 19.7 درصد از جنگل ها درجه یک با موجودی بیش از 350 مترمکعب در هکتار، 21 درصد از جنگل ها درجه 2 و با موجودی بین 350 تا 200 مترمکعب در هکتار و بقیه به نسبت مساوی درجه 3 با موجودی بین 200 تا 100 متر مکعب و درجه چهار با موجودی زیر 100 متر مکعب هستند.
جنگل های استان سرسبز گلستان از منطقه نوکنده در غرب شروع و تا حوزه گلیداغ درشرق گلستان ادامه دارد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری، گلستان را یکی از استان های مطرح از لحاظ غنای گونه ای و ذخایر ژنتیکی و زیستی بیان کرد و گفت: منابع طبیعی و محیط زیست این عرصه ها دارای اهمیت ویژه است و ذخیره گاه های جنگلی گلستان بخشی از جنگل های هیرکانی و با ارزش خزری را شامل می شود.
ابوطالب قزلسفلو افزود: در این استان به واسطه تنوع گونه های درختی، در 13منطقه در سطح سه هزار و 200 هکتار و با 10گونه جنگلی ذخیره گاه وجود دارد.
وی اضافه کرد: از این تعداد منطقه ذخیرگاهی جنگلی با ارزش در گلستان، 6 منطقه آن با سطح دو هزار و 195 هکتار دارای طرح ذخیره گاه بوده و برنامه های اجرایی فنی و مدیریتی در آن پیش بینی شده است.
قزلسفلو گفت: چهار گونه درخت شامل ارس، سرخدار، سرونوش و زربین از مجموع گونه های درختی موجود در ذخیرگاه های جنگلی گلستان بومی استان هستند و قدمت برخی از آنها به چندین هزار سال می رسد.
وی ادامه داد: این گونه های درختی از نظر گیاهی و دیرزیستی دارای اهمیت هستند و حفظ زیستگاه ها و گونه ها در شرایط دست نخورده تا حد امکان و حفظ و نگهداری منابع ژنتیکی در شرایط تکامل و پویایی به عنوان یکی از اهداف مدیریتی در جهت حفاظت از ذخیره گاه ها به شمار می رود.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان افزود: تدوین برنامه جامع برای حفظ این ذخیره گاه ها و حراست بیشتر از آنها به عنوان مکان هایی که دارای ارزش هستند، بسیار ضروری است.
به گفته وی، باتوجه به سیاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درخصوص ذخیره گاه های جنگلی و به استناد ماده یک قانون حفاظت، هرسال اعتباری در قالب موافقت نامه ملی برای ذخیره گاه های جنگلی تحت عنوان مدیریت ذخیره گاه ها، به استان هایی که مناطق ذخیره گاهی دارند، اختصاص داده می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین در خصوص بحث گیاه پزشکی ذخیره گاه های جنگلی استان افزود: در گیاه پزشکی ذخیره گاه های جنگلی مشکلی نداریم و اقدام های پایش آفت و بیماری در ذخیره گاه ها به صورت مستمر در دست پیگیری است.
وی به بیماری سوختگی برگ درخت 'شمشاد' ذخیره گاه چشمه بلبل بندرگز در زمستان 93 اشاره کرد و گفت: کانون بیماری سریع شناسایی و اقدام های مراقبت از کانون آلوده انجام شد.
قزلسفلو از ایجاد و مرمت حصارکشی محدوده ذخیره گاه، قرق کانون آلوده در سطح 15 هکتار و نصب تابلوهای هشدار دهنده به عنوان کارهای انجام شده در ذخیره گاه شمشاد چشمه بلبل بندرگز نام برد.
وی با تاکید بر این که ذخیره گاه های جنگلی گلستان منحصر به فرد هستند و حفظ ذخیره گاه های ژنتیکی مساله فرا ملی است، افزود: با شروع مبارزه با بیماری سوختگی برگ درخت شمشماد در سال 94، ابتدا اقدام های کنترل در کانون اصلی بیماری در سطح 5 هکتار از طریق حذف عوامل آلودگی به روش کنترل فیزیکی- مکانیکی انجام شد.
وی اضافه کرد: در اوایل سال 95 نیز عملیات کنترل بهداشتی در مناطق آلوده به بیماری در دو بخش شرق و مرکز ذخیره گاه در سطح 13 هکتار ادامه پیدا کرد.
قزلسفلو همچنین در خصوص اقدام های پژوهشی و تحقیقاتی گفت: در این زمینه در سطح ملی و از طرف کمیته گیاه پزشکی سازمان جنگل ها اقداماتی در دست پیگیری است و در سطح استانی هم با هماهنگی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان طرح های تحقیق در زمینه کنترل این بیماری در محدوده ذخیره گاه در حال انجام می باشد.
وی تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همکاری های لازم را با دانشگاه منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان در خصوص واگذاری عرصه موردنیاز برای انجام مطالعه های پژوهشی و مراقبت از عرصه مورد مطالعه، داشته است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین از انجام اقدام هایی از جمله کنترل مکانیکی - فیزیکی پروانه ابریشم باف ناجور طی دو سال 93 و 94 در سطح 900 هکتار و کنترل بیولوژیکی پروانه های خانواده 'ژئومتریده' و پروانه جوانه خوار بلوط در سال 95 در سطح 500هکتار در حوزه ذخیره گاه های جنگلی نام برد.
وی همچنین از ارایه نشدن برنامه مدیریتی و ایده از سوی دانشگاه ها برای مدیریت ذخیره گاه ها خبر داد.
قزلسفلو با تاکید به این که حفاظت و مدیریت ذخیره گاه های گلستان تحت هر شرایطی و حتی با کمبود اعتبار به صورت صددرصد انجام می شود، گفت: به دلیل وجود مدیریت بر ذخیره گاه ها تجدید حیات طبیعی در ذخیره گاه های اُرس، شمشاد، سرونوش و سرخداری انجام شده است.
وی افزود: امروز ذخیره گاه های جنگلی استان گلستان به عنوان ذخایر ژنتیکی حفاظت و نگهداری می شوند تا ضمن تجدید حیات طبیعی خود، نسل آینده نیز از تنوع گیاهی که نسل امروز در اختیار دارد ،برخوردار باشد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران با کشور ترکمنستان ، دریای خزر و استان های مازندران ، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
6204/1648

انتهای پیام /*

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا