ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

خشکسالی در برخی تالاب های فارس، جاده سازی کرد

کد خبر: 82150692 (5437781) | تاریخ خبر: 26/04/1395 | ساعت: 12:3|

 

خشکسالی در برخی تالاب های فارس، جاده سازی کرد

شیراز - ایرنا - مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب منطقه ای فارس گفت:9 سال پیاپی خشکسالی،برداشت های بی رویه وحفاری های غیرمجاز باعث خشکیدن دریاچه های پریشان کازرون،بختگان نی ریز و کافتر اقلید شده و این تالاب ها را به جاده هایی برای تردد خودرو تبدیل کرده است .

به گزارش ایرنا ، مهندس محمد مهدی شریفی شنبه در جمع بخشداران، دهیاران و ذیحسابان شهرستان شیراز گفت: خشکسالی موجب ایجاد مشکلاتی مثل فرونشست زمین در تعدادی از دشت های استان فارس و پایین رفتن سطح آب شده است.
وی ادامه داد:برای برون رفت از بحران خود خواسته موجود که از یک طرف حاصل مدیریت نامطلوب منابع آب و از سوی دیگر بهره برداری بی رویه توسط کشاورزان از سفره های آب زیرزمینی است، تنها راه باقیمانده افزایش تغذیه و کاهش تخلیه از این منابع آب زیرزمینی است.
شریفی اضافه کرد : در حوزه مدیریت منابع آب، مدیریت از بالا به پایین و مدیریت تحکمی، همچون آزموده را آزمودن است و خطاست ، بنابراین مدیریت مشارکتی، تعامل مناسب و همکاری مجموعه دولت و دهیاران با بهره برداران و کشاورزان بهترین راهکار است.
شریفی خطاب به دهیاران گفت:همه شما دهیاران یا کشاورزید یا با کشاورزان سر و کار دارید، شما خاکریز اول حفاظت از منابع آب ناچیز باقیمانده در منابع آب زیرزمینی هستید.
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب منطقه ای فارس گفت:هرچند وضعیت موجود و بحرانی آب تهدیدی در این حوزه است، اما از زاویه دیگر باید این مقطع زمانی را به عنوان فرصت قلمداد کرد و از طریق مدیریت مشارکتی به دستاوردهای قابل توجهی رسید.
وی ادامه داد : چنانچه خشکسالی رخ نمی داد مجموعه دولت شاید همچون گذشته در حال صدور پروانه برای استحصال آب بود و بهره برداران و کشاورزان همچنان به همان روش های سنتی در حال مصرف بی رویه آب بودند.
وی اعلام کرد : میزان مصرف سالانه آب در استان فارس 9 میلیارد متر مکعب است که 80 درصد آن از آبخوانهای زیرزمینی برداشت می شود .
شریفی گفت: علیرغم افزایش تعداد چاه ها از سال 84، میزان برداشت ثابت مانده و چه بسا در سالهای پس از آن کمتر هم شده است این امر نشانه فقدان آب برای حفر چاه جدید و در نتیجه عدم امکان توسعه بهره برداری است.
وی ادامه داد: بنابراین اگر چاه غیرمجازی در حال حفر مشاهده شود چنانچه اجازه دهیم به بهره وری برسد، آب این چاه از کم شدن سهمیه مجاز چاه های پروانه داری که در سالهای قبل مجوز دریافت کرده اند تامین خواهد شد لذا حساسیت صاحبان چاههای مجاز را به منظور پیشگیری از تخلفات این چنینی می طلبد.
وی اضافه کرد: متاسفانه وضعیت خوبی را در 102 محدوده مطالعاتی شاهد نیستیم. بهترین راهکار باقیمانده برای برون رفت از وضعیت موجود طرح مهم احیا و تعادل بخشی منابع موجود است که در قالب 15 پروژه در استان های مختلف با اولویت بندی های متفاوت در حال برنامه ریزی و اجراست.
6113 /1876

انتهای پیام /*

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد