ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

سنبل آبی در کمین تالاب ها و آبگیرهای مازندران

کد خبر: 82150887 (5447084) | تاریخ خبر: 26/04/1395 | ساعت: 13:44|

 

سنبل آبی در کمین تالاب ها و آبگیرهای مازندران

ساری - ایرنا- سنبل آبی که در اصطلاح زیست محیطی شیطان سبز به آن اطلاق می شود، زیبای خفته ای است که تهدید جدی برای تالاب ها و آبگیرهای مازندران محسوب می شود.

رشد سریع و مصرف بیش از حد اکسیژن آب، این گیاه در ظاهر زیبا را در فهرست یکی از یکصد گیاه مرگ آور منابع آبی و آبزیان داخل تالاب ها و آبگیرها درجهان قرارداده است که نمونه آن در سال های اخیر در مازندران و گیلان نیز مشاهده شد.
*** شکل ظاهری سنبل آبی
سنبل آبی برگ های به طول 20 سانتی متر و پهنای 15 سانتی متردارد که در صورت وجود آب و خورشید این گیاه می تواند در زمان کوتاهی جمعیت خود را تا 2 برابر افزایش دهد.
*** سابقه وجود این گیاه در ایران
سنبل آبی از گیاهان بومی مناطق گرمسیری و استوائی است که محیط زیست کشورهای چین، پاکستان، و برخی کشورهای آمریکای جنوبی از جمله برزیل را درگیر کرده است.
زمان رشد اصلی این گیاه در بهار و تابستان عنوان شده است و از سال 90 تکثیر این گیاه در آبگیرها و تالاب های استان گیلان بخصوص در تالاب انزلی و در مازندران نیز 2 سال گذشته نمونه ای از آن در آبگیر آغوزبند شهرستان بابل مشاهده شد.
رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست مازندران گفت که نمونه سنبل آبی در یکی از آبگیرهای روستای آغوزبند شهرستان بابل در مازندران مشاهده شد.
محمدرضا بطایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : رشد سریع این گیاه در سطح آبگیر روستای آغوزبند باعث شده تا از 2 سال گذشته، یک هکتار از سطح این آبگیر از سنبل آبی پوشیده شود.
وی وجود این گیاه مهاجم در برخی دیگر از آب بندان ها و آبگیرهای مازندران را تا حد زیادی قابل پیش بینی دانست.
بطایی خواهان تسریع در شناسایی منابع آبی در معرض تهدید این گیاه مرگ آور و شروع مبارزه بیولوژیکی و شیمیایی شد.
رئیس اداره محیط زیست طبیعی ، محیط زیست مازندران گفت که نمونه این گیاه در سطح تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار مشاهده نشد، ولی این منابع نیز به دلیل ناآشنایی مردم با سنبل آبی می توانند در آینده در معرض خطر قرار گیرند.
بطایی افزود : مبارزه با این گیاه به دلیل تکثیر سریع وسخت جانی آن درعرصه دشوار است و باید اطلاع رسانی دقیقی به مردم داده شود تا در صورت مشاهده رشد سنبل آبی در سطح منابع آبی به محیط زیست اطلاع دهند.
*** فروش سنبل آبی در گل فروشی ها
رئیس اداره محیط زیست طبیعی محیط زیست مازندران فروش سنبل آبی در گل فروشی های استان مازندران را باعث نگرانی محیط زیست برای پراکندگی این گیاه مهاجم در سطح استان دانست.
بطایی معتقد است در این زمینه باید به گل فروشی ها نیز اطلاع رسانی دقیقی صورت گیرد، تا در هنگام فروش به مشتریان نکات نگهداری و ایمنی را به شهروندان اطلاع رسانی کنند.
مازندران دارای دو تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیرهای محلی چون ساهون، لپو و پلنگان ، ولشت، استخرپشت ،گل پل ، خضر نبی ،شورمست، دریوک ، سراندون و بالندون، گز و کندوچال است.
همچنین براساس آمار مازندران 800 آببندان به مساحت 17هزار هکتارو ظرفیت آبگیری حدود 350میلیون متر مکعب آب را دارد که تکثیر سنبل آبی در این منابع آبی حتی می تواند به قیمت از دست رفتن محیط زیست استان منجر شود.
6982/1899

انتهای پیام /*

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد