ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

غنای گونه های درختی گلستان/13ذخیره گاه جنگلی

کد خبر: 82186230 (5497419) | تاریخ خبر: 23/05/1395 | ساعت: 12:46|

 

غنای گونه های درختی گلستان/13ذخیره گاه جنگلی

گرگان - ایرنا - استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 452 هزار و 185 هکتار عرصه جنگلی از استان های مطرح از لحاظ غنای گونه های درختی و ذخایر ژنتیکی و زیستی به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، از مجموع عرصه های جنگلی گلستان، 249 هزار و 372 هکتار جنگل تجاری، 70 هزار هکتار جنگل حفاظتی و حمایتی، 51 هزار و 295 هکتار جنگل مخروبه، 75 هزار و 527 هکتار جنگل های دست کاشت و پنج هزار و 991 هکتار اراضی بیشه زار است.
همچنین براساس آخرین آمار منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، 19.7 درصد از جنگل ها درجه یک با موجودی بیش از 350 مترمکعب در هکتار، 21 درصد از جنگل ها درجه 2 و با موجودی بین 350 تا 200 مترمکعب در هکتار و بقیه به نسبت مساوی درجه 3 با موجودی بین 200 تا 100 متر مکعب و درجه چهار با موجودی زیر 100 متر مکعب هستند.
جنگل های استان سرسبز گلستان از منطقه نوکنده در غرب شروع و تا حوزه گلیداغ درشرق گلستان ادامه دارد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری، گلستان را یکی از استان های مطرح از لحاظ غنای گونه ای و ذخایر ژنتیکی و زیستی بیان کرد و گفت: منابع طبیعی و محیط زیست این عرصه ها دارای اهمیت ویژه است و ذخیره گاه های جنگلی گلستان بخشی از جنگل های هیرکانی و با ارزش خزری را شامل می شود.
ابوطالب قزلسفلو افزود: در این استان به واسطه تنوع گونه های درختی، در 13منطقه در سطح سه هزار و 200 هکتار و با 10گونه جنگلی ذخیره گاه وجود دارد.
وی اضافه کرد: از این تعداد منطقه ذخیرگاهی جنگلی با ارزش در گلستان، 6 منطقه آن با سطح دو هزار و 195 هکتار دارای طرح ذخیره گاه بوده و برنامه های اجرایی فنی و مدیریتی در آن پیش بینی شده است.
قزلسفلو گفت: چهار گونه درخت شامل ارس، سرخدار، سرونوش و زربین از مجموع گونه های درختی موجود در ذخیرگاه های جنگلی گلستان بومی استان هستند و قدمت برخی از آنها به چندین هزار سال می رسد.
وی ادامه داد: این گونه های درختی از نظر گیاهی و دیرزیستی دارای اهمیت هستند و حفظ زیستگاه ها و گونه ها در شرایط دست نخورده تا حد امکان و حفظ و نگهداری منابع ژنتیکی در شرایط تکامل و پویایی به عنوان یکی از اهداف مدیریتی در جهت حفاظت از ذخیره گاه ها به شمار می رود.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان افزود: تدوین برنامه جامع برای حفظ این ذخیره گاه ها و حراست بیشتر از آنها به عنوان مکان هایی که دارای ارزش هستند، بسیار ضروری است.
به گفته وی، باتوجه به سیاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درخصوص ذخیره گاه های جنگلی و به استناد ماده یک قانون حفاظت، هرسال اعتباری در قالب موافقت نامه ملی برای ذخیره گاه های جنگلی تحت عنوان مدیریت ذخیره گاه ها، به استان هایی که مناطق ذخیره گاهی دارند، اختصاص داده می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین در خصوص بحث گیاه پزشکی ذخیره گاه های جنگلی استان افزود: در گیاه پزشکی ذخیره گاه های جنگلی مشکلی نداریم و اقدام های پایش آفت و بیماری در ذخیره گاه ها به صورت مستمر در دست پیگیری است.
وی به بیماری سوختگی برگ درخت 'شمشاد' ذخیره گاه چشمه بلبل بندرگز در زمستان 93 اشاره کرد و گفت: کانون بیماری سریع شناسایی و اقدام های مراقبت از کانون آلوده انجام شد.
قزلسفلو از ایجاد و مرمت حصارکشی محدوده ذخیره گاه، قرق کانون آلوده در سطح 15 هکتار و نصب تابلوهای هشدار دهنده به عنوان کارهای انجام شده در ذخیره گاه شمشاد چشمه بلبل بندرگز نام برد.
وی با تاکید بر این که ذخیره گاه های جنگلی گلستان منحصر به فرد هستند و حفظ ذخیره گاه های ژنتیکی مساله فرا ملی است، افزود: با شروع مبارزه با بیماری سوختگی برگ درخت شمشماد در سال 94، ابتدا اقدام های کنترل در کانون اصلی بیماری در سطح 5 هکتار از طریق حذف عوامل آلودگی به روش کنترل فیزیکی- مکانیکی انجام شد.
وی اضافه کرد: در اوایل سال 95 نیز عملیات کنترل بهداشتی در مناطق آلوده به بیماری در دو بخش شرق و مرکز ذخیره گاه در سطح 13 هکتار ادامه پیدا کرد.
قزلسفلو همچنین در خصوص اقدام های پژوهشی و تحقیقاتی گفت: در این زمینه در سطح ملی و از طرف کمیته گیاه پزشکی سازمان جنگل ها اقداماتی در دست پیگیری است و در سطح استانی هم با هماهنگی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان طرح های تحقیق در زمینه کنترل این بیماری در محدوده ذخیره گاه در حال انجام می باشد.
وی تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همکاری های لازم را با دانشگاه منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان در خصوص واگذاری عرصه موردنیاز برای انجام مطالعه های پژوهشی و مراقبت از عرصه مورد مطالعه، داشته است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین از انجام اقدام هایی از جمله کنترل مکانیکی - فیزیکی پروانه ابریشم باف ناجور طی دو سال 93 و 94 در سطح 900 هکتار و کنترل بیولوژیکی پروانه های خانواده 'ژئومتریده' و پروانه جوانه خوار بلوط در سال 95 در سطح 500هکتار در حوزه ذخیره گاه های جنگلی نام برد.
وی همچنین از ارایه نشدن برنامه مدیریتی و ایده از سوی دانشگاه ها برای مدیریت ذخیره گاه ها خبر داد.
قزلسفلو با تاکید به این که حفاظت و مدیریت ذخیره گاه های گلستان تحت هر شرایطی و حتی با کمبود اعتبار به صورت صددرصد انجام می شود، گفت: به دلیل وجود مدیریت بر ذخیره گاه ها تجدید حیات طبیعی در ذخیره گاه های اُرس، شمشاد، سرونوش و سرخداری انجام شده است.
وی افزود: امروز ذخیره گاه های جنگلی استان گلستان به عنوان ذخایر ژنتیکی حفاظت و نگهداری می شوند تا ضمن تجدید حیات طبیعی خود، نسل آینده نیز از تنوع گیاهی که نسل امروز در اختیار دارد ،برخوردار باشد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران با کشور ترکمنستان ، دریای خزر و استان های مازندران ، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
6204/1648

انتهای پیام /*

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد