ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

تنگه زندان دیباج





تنگه زندان دیباج



تنگه زندان دیباج


تنگه زندان دیباج



تنگه زندان دیباج


تنگه زندان دیباج

چکیده: تنگه زندان دیباج

تنگه زندان از جمله جاذبه های نمونه کوهستانی شهرستان دامغان است که در طی سال گردشگران و طبیعت ‌دوستان زیادی را به سوی دیدنیهای بی شمار خود جذب می کند. این تنگه در هفده  کیلومتری شرق شهر دیباج واقع شده است و دسترسی به آن آسان است. قبل آنکه به تنگه برسید در مسیر دشت گلهای شقایق وجود دارد. جهت اصلی این تنگه رویایی و خیال انگیز جنوبی - شمالی بوده و در دامنه‌های جنوبی، کوه سترگ کهکشان واقع شده است. تنگه دارای دیوارهای صخره ای و سنگی مرتفعی است که بسیار جذاب و سحر انگیز است.

مشخصات کلی
نام
تنگه زندان دیباج
ویژگی گیاهی
آویشن، سریشو، اشتل‌غاز، زرشک کوهی، زیره و ...
پیشنهادات
بخش های مهم برای بازدید
تنگه و آبشار
بهترین زمان بازدید
بهار
نزدیک ترین جاذبه های گردشگری
آبشار نسروا
مسیر دسترسی
آدرس
سمنان، دامغان، هفده کیلومتری شرق دیباج
امکانات
اقامتگاه در نقطه آغاز
چشمه آب نوشیدنی در مسیر
متن کامل: تنگه زندان دیباج

دامغان دارای نقاط گردشگری طبیعی بسیاری است که از جمله می توان به تنگه زندان دیباج و چشمه زیبای قلقل اشاره کرد که چشم نواز مسافران این خطه است.

تنگه زندان در 53 کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد. تنگه ای تنگ با عرض حداکثر ده متر و دیواره هایی سنگی و سخت و بسیار بلند به ارتفاع تقریبی پنجاه متر که زندان نامیدن تنگه را کاملا توجیه می کند.

دیواره های بلند این تنگه دارای حفره ها و خلل و فرج بسیاری است که می تواند مکانی برای زورآزمایی سنگنوردان حرفه ای باشد و کف تنگه که عمدتا سنگی است دارای پوشش گیاهی متنوع و زیبایی است و رود کوچکی نیز در آن جریان دارد که ادامه آبشاری بلند و زیبا در انتهای دو دیواره است.

اقلیم منطقه ترکیبی از زمستان های سرد و تابستان های معتدل و مطبوع است. در کف این منطقه آب سرد و گوارای چشمه سارهای بالا دست جریان دارد. از دیگر جاذبه های طبیعی این منطقه آبشار«نسروا» در 20 کیلومتری شمال شرق دیباج است.

در بهار و تابستان مسیر تنگه و بیرون آن همه‌ جا مملو از علف ‌زارهای سرسبز و گیاهان داروئی معطر از جمله آویشن، سریشو، اشتل‌غاز، زرشک کوهی، زیره و گلهای رنگارنگ کوهستانی است که بدون شک از دیدن آن همه تنوع و عطرهای شامه نواز مسحور خواهید شد.

آبشارهای زیبای نسروا که بخشی از هدایای الهی به طبیعت و سرزمین کهن دامغان است نیز در منطقع واقع شده اند که  در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر دیباج قرار دارند.
مسیر مناسب برای دستیابی به آبشارها بدین گونه است که پس از طی 9 کیلومتر از جاده اصلی دیباج به گلوگاه، نخستین جاده خاکی سمت راست خود را 12 کیلومتر طی میکنید تا به رودخانه و مزرعه سرسبزی برسید. سپس جاده کناره رودخانه را به سمت شرق 4 کیلومتر ادامه دهید تا به انتهای جاده و به ابتدای ورودی تنگه و دره نسروا با درختان ارس و جریان زلال آب برسید، سپس مسیر روح پرور تنگه و رودخانه را 45 دقیقه پیاده طی خواهید کرد.
 




منابع
irantg.ir
bartarinha.ir
tasnimnews.com
tarikhaneh.com



منبع : خبرنامه سامانه گردشگری داپنو




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد