درختان سرو کوهی جیرفت در آستانه انقراض + عکس
یک دکتری بیماریشناسی گیاهی گفت: درخت سرو کوهی(ارس) در ارتفاعات شهرستان جیرفت در حال انقراض است، مسئولان هم نسبت به این موضوع کاملاً بیتفاوت هستند و هیچ اقدامی نمیکنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقهی کویر، «حمید محمدی» با بیان اینکه، استان کرمان در مقایسه با دیگر استانها فعالیت زیادی در حوزهی فضای سبز، مربوط به بخش دولتی توجه کافی ندارد، اظهار کرد: باتوجه به نوع اقلیم گرم و خشک استان کرمان فضای سبز باید، اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان به طور خود جوش یکسری اقدامات و تحقیقات اولیه را از 2 تا 3 سال پیش روی برخی گیاهان فضای سبز انجام داده است که بیماریهای مختلفی دارند (بخصوص نارون که در حال زوال است).
این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی اوقات با یک هزینهی بسیار اندک میتوان بیماریها را به سادگی کنترل کرد و به کنترل شیمیایی نیاز نباشد، ادامه داد: برخی قارچها را میتوان با یک رس به موقع جلوی انتشار آن را گرفت. اما بخش دولتی هزینه نمیکند و مشخص است که برخی گونههای گیاهی از میان میروند. دانشگاه نیز اعتبارات چندانی ندارد بنابراین برخی طرحها فقط در حد پایاننامههای دانشجویی کار شده است.
سرو کوهی ارتفاعات جیرفت رو به نابودی
این دکتری بیماریشناسی گیاهی گفت: در شهرستان جیرفت منطقهی کوهستانی آن(دلفارد، ساردوئیه و رمون و سربیژن)، درختان کهنسال سرو کوهی(اورس) دارد و بهلحاظ ژنتیکی بسیار غنی هستند، این سرو کوهی در مناطق دیگر کشور شاید باشد اما این نوع آن بسیار مهم است، همه رو به نابودی هستند.
وی ادامه داد: در استان کرمان چون از نظر گیاهان داروئی و زینتی غنی است مطالعاتی انجام شده است. بسیاری از قارچهایی که شناسائی شده است در ایران و حتی در دنیا بسیار جدید هستند.
گوش به زنگ! فاجعه چند سال پیش تکرار نشود
محمدی با بیان اینکه برای درختان سرو کوهی باید برنامهریزی شود، تصریح کرد: محیط زیست باید اقدامات لازم را انجام دهد تا فاجعهی چند سال پیش در شمال کشور رخ ندهد. یکی از کارشناسان، مطالعاتی روی برخی درختان بلوط و یا زینتی دیگر انجام داده بود اعلام کرد که یک نوع قارچ وجود دارد و ممکن است که همهی گیاهان را در بر گیرد، در آن زمان مسئولان توجهی نکردند، 2 تا 3 سال بعد این بیماری همهگیر شد و بسیاری از گیاهان به این قارچ آلوده شدند و شاهد از میان رفتن گیاهان زیادی شدیم، مسئولان زمانی به فکر افتادند که خیلی دیر شده بود. تکرار نشود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: اکنون اگر مسئولان بازدید از این منطقه داشته باشند، ارسها با سن بالائی که دارند در حال خشک شدن هستند. لازم است که مطالعات آغاز شود و نوع قارچی که باعث خشکیدن این ارس شده است شناسائی تا برای جلوگیری وانتشار آن اقداماتی شود.
هیچ ارگانی اقدامی نکرده است
این دکتری بیماریشناسی گیاهی با اشاره به اینکه، دانشگاه شهید باهنر کرمان نمونهبرداریهای اولیهای انجام داده است، اظهار کرد: مطالعاتی نیز انجام شده است، 2 تا 3 نوع قارچ شناسائی کردیم و باید مشخص کنیم این قارچها بیمارگر هستند.
وی ادامه داد: در استان کرمان هیچ یک از ارگانها پیش قدم نشدند و هیچ اعتباری داده نشده است، وقتی اعتبار نباشد کاری انجام نمیشود. اگر از منطقه بازدید شود مشاهده میشود، سه، چهارم درخت خشک شده است. ممکن است قارچهایی باشند که با هرس و یا یک راه حل ساده جلوی گسترش آنها را گرفت و از انقراض این نوع درخت جلوگیری کرد.
محمدی خاطرنشان کرد: قارچهایی که روی درخت سرو کوهی است تاکنون در ایران برروی آنها هیچ مطالعهای نشده است و در دیگر کشورها نیز مطالعات اندکی شده است.
به گزارش ایسنا، اکنون نیز برای نجات این گونهی گیاهی دیر شده است، پیش از آنکه نام این گونهی درخت جزو لیست گونههای انقراص یافته نوشته شود باید اقدامی شود، تا فردا شرمندهی نسلهای آینده نشویم.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا
عبور خط توسعه جادهای از روی حیاتوحش!
وجود گونههای جانوری خاص و نادر در ایران گواهی بر وجود تنوعزیستی ویژه و بکر در کشور است. گونههایی که امروز بیش از هر زمانی نیازمند حمایت نوع بشر هستند.
حیات وحش همواره به علل گوناگون همچون شکار، کمبود منابع آبی و غذایی و عوامل دیگر در خطر بوده و هست اما، عامل دیگری نیز حیات گونههای جانوری را تهدید میکند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، توسعه شهری و برون شهری نیاز جامعه کنونی است اما، این توسعه امروز بلای جان حیوانات شده است. توسعهای که بدون توجه به حفظ قلمرو حیاتوحش با قدرت و قوت ادامه دارد و تنها چیزی که برای حامیان حیوانات برجای میگذارد، آه و افسوس است.
توسعه جادههای برونشهری بدون توجه به آنچه تجاوز به قلمرو حیات وحش تعبیر میشود، زیستگاه جانوران را تخریب کرده و در مواردی حادتر، کشیدن جاده در میان زیستگاه و ایجاد نکردن شرایط مناسب برای امنیت حیوانات، حوادث و صحنههای دلخراشی را از مرگ آنان بر جای میگذارد.
زیر گرفته شدن حیوانات توسط خودروها و مشاهدهی جنازه خونی، له شده و بیجان آنها در وسط و یا کنار جاده قطعاً دل هر انسان طبیعتدوستی را به درد میآورد اما، ظاهراً در حیطهی توسعهی شبکه جادهای کشور آنچه همواره نادیده گرفته شده حفظ حیاتوحش و تنوع زیستی است.
ماندانا حضرتی محقق محیط زیست و تلفات جادهای در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: استان مرکزی نقاط حادثهخیز بسیاری برای حیوانات دارد. یکی از این نقاط که روزانه تلفات زیادی را منجر میشود، جاده دانشگاه آزاد آستانه در شهرستان شازند است.
وی با اشاره به اینکه این جاده در مقابل پناهگاه حیاتوحش راسوند واقع شده است، افزود: وجود این جاده در کنار پناهگاه حوادث بسیاری را تاکنون رقم زده و بسیاری از خزندگان نادر را به کام مرگ فرستاده است.
خزندگان نادر کشور در معرض خطرند
حضرتی اضافه کرد: یکی از تلفات این جاده که شمار بسیاری را به خود اختصاص داده است، مار کوتوله 10 خطی است که در این پناهگاه و اطراف این جاده زندگی میکند و در زمره مارهای کمیاب ایران قرار دارد. این گونه تنها در پنج استان کشور از جمله استان مرکزی شناسایی شده اما، به دلیل وجود این جاده و عدم توجه رانندگان تاکنون تعدادی از آنها از بین رفتهاند.
وی مار آتشی و همچنین دو نمونه روباه را نیز از دیگر تلفات این جاده عنوان کرد و گفت: در ضلع دیگر این جاده باغات و اراضی کشاورزی قرار دارد که مارها را ترغیب به حرکت از یک سوی جاده به سمت دیگر میکند، حاشیه خاکی بسیار کوتاه کنار جاده حرکت مارها و دیگر حیوانات را ساده کرده و نهایتاً این امر آمار تلفات را افزایش داده است.
این محقق با اشاره به باور غلط برخی از مردم نسبت به مارها، اظهار کرد: این باور غلط که تمامی مارها خطرناک و مستحق مرگ هستند، باعث شده است که حتی اگر رانندگان متوجه عبور مارها از عرض جاده شوند، همچنان با بیتفاوتی این خزنده را زیر بگیرند.
وی همچنین به مرگ یک شغال باردار در این جاده و تعدادی از پرندگان همچون چکاوک و طوقی اشاره کرد و افزود: مرگ پرندگان قطعاً ناگهانی خواهد بود اما، مرگ چهارپایان و خزندگان مسلماً ناگهانی نیست و رانندگان میتوانند با کاهش سرعت خودروی خود از بروز خطرات احتمالی برای این جانداران جلوگیری کنند.
حضرتی تأکید کرد: قطعاً کمک گرفتن از مردم و آگاهسازی در این زمینه میتواند به کاهش آمار کشتهها کمک کند و حتی نصب سرعتگیر و تابلوهای مربوط به عبور حیوانات، قدری کمککننده خواهد بود، هرچند افرادی هستند که همچنان به این امور بیتوجه باشند.
وی با بیان اینکه سرچشمههای رودخانه قرهچای آب مورد نیاز حیاتوحش این منطقه را تأمین میکند، گفت: گونههای جانوری این منطقه برای تأمین آب باید از یک سوی جاده به سوی دیگر عبور کنند؛ براین اساس لازم است در ورودی و خروجی روستاها سرعتگیر نصب شود تا حداقل مقداری از حجم تلفات کاهش یابد.
تنها ماهیها از مرگ جادهای جان سالم به در میبرند!
تلفات جادهای در برگیرندهی گروههای مختلفی از حیاتوحش همچون پستانداران، خزندگان و پرندگان بوده و به نظر میرسد تنها در این خصوص ماهیان از مرگهای این چنین در امان هستند.
محمود کلنگری فعال محیطزیست نیز با تأکید بر این موضوع به ایسنا گفت: از ابتدای سال تاکنون طبق بررسیهای صورتگرفته چهار گونه مار، یک گونه دوزیست، دو گونه سگسان و چهار گونه پرنده تلفات جادهای استان است که شناسایی، نمونهبرداری و به ثبت رسیدهاند.
این فعال محیط زیست علل بروز این تلفات را چنین عنوان کرد: احداث جاده در میان زیستگاههای مهم و چند تکه شدن این مناطق آمار تلفات را افزایش میدهد. بسیاری از گونههای حیاتوحش به منظور تأمین غذای خود در حین مهاجرت از عرض جادهها عبور میکنند و حتی برای گرم کردن خود در فصل زمستان از سطح آسفالتها استفاده میکنند که این امر تصادفات و تلفات بیشتری را رقم میزند.
محیط زیست منفعل عمل میکند
وی با تأکید بر منفعل عمل کردن محیط زیست در بحث تلفات جادهای گفت: محیط زیست در برخی موارد کم کاری داشته است به نحوی که در احداث جادههای جدید در زیستگاهها یا اطراف مناطق زیست حیاتوحش ممانعتی نکرده، هرچند در این امور گاهی محیط زیست را دخالت نمیدهند.
کلنگری اضافه کرد: در احداث جاده در اطراف منطقه 70 قله اراک نیز لازم بود که محیطزیست موضوع را به صورت جدی پیگیری میکرد.
وی با بیان اینکه محیط زیست به آسفالت شدن مسیر محلات در محور اراک قم تن داد و این امر قطعاً آمار تلفات را بالا خواهد برد، گفت: یکی از راهکارهای کاهش تلفات حیاتوحش در جادهها این است که اجازه ندهیم جادههای خاکی آسفالت شوند، چراکه در مسیرهای آسفالت سرعت خودروها بالا خواهد بود و قدرت عکسالعمل سریع نیز به همان اندازه پایین است اما، در جادههای خاکی سرعت کم اجازه عکسالمعل سریع را به فرد میدهد و تلفات نیز کمتر خواهد بود.
وی فنسکشی اطراف جادهها را به منظور جلوگیری از ورود حیاتوحش و همچنین ممانعت از جادهکشی در برخی از مناطق حساس را بخشی از اقداماتی که دنیا برای کاهش تلفات جادهای حیوانات انجام میدهند، عنوان کرد و افزود: در ایران این امر اصلاً مورد توجه نیست و به راحتی در زیستگاه یوزپلنگ آسیاسی در بافق کرمان با وجود دغدغه فعالان محیط زیست جادهکشی انجام میشود و حتی در پارک ملی گلستان این جادهکشی بدون توجه به عواقب آن برای حیوانات به راحتی انجام میشود.
این عضو گروه حامیان تنوع زیستی استان یکی از راهکارهای حفظ حیاتوحش از تلفات جادهای را استفاده از روگذر برای سمداران و ایجاد زیرگذر برای گربهسانان و پلنگ دانست، چیزی که ما در ایران نداریم و افزود: علاوه بر چنین اقداماتی لازم است که محیطبانانی که در زیستگاهها فعال هستند، کارهای پژوهشی و پایش تلفات جادهای را دنبال کنند و زمانی که حیوانات دچار حادثه میشوند، گزارش واقعه را ارائه کرده و نسبت به نمونهبرداری اقدام کنند. این امر علاوه بر اینکه به شناسایی نقاط حادثهخیر کمک میکند، منجر به فعال شدن محیطبانان خواهد شد و زنگ خطر تلفات جادهای را به صدا درخواهد آورد.
ابتداییترین راهکارها برای کاهش تلفات جادهای اجرایی نمیشود
کلنگری اضافه کرد: نصب تابلو و سرعتگیر در جادهها ابتداییترین اقدامی است که میتوان جهت کاهش تلفات انجام داد، هرچند همین اقدام اولیه که تاکنون صورت نگرفته است، قطعاً کفایت نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه وجود تابلو و سرعتگیر میتواند عمق حوادث را کاهش دهد، گفت: برخورد خودرو با حیوانات بزرگتر همچون خرس، پلنگ و ... علاوه بر اینکه حیوان را از بین میبرد ممکن است سرنشینان را نیز به خطر بیاندازد پس حداقل با نصب تابلو در این نقاط و جادههای مربوط به عبور حیاتوحش میتوان خسارات را کاهش داد.
مکاتبات برای نصب تابلو و سرعتگیر به نتیجه نرسیده است
مازیار شریفی رئیس حفاظت محیط زیست شازند نیز در خصوص تلفات جادهای این شهرستان به ایسنا گفت: سابق بر این مقرر شد که مناطق تحت مدیریت شهرستان و کریدور حیاتوحش به کمک اداره راه و شهرسازی مناسبسازی و تابلوهایی برای کاهش سرعت در این جادهها نصب شود که علیرغم مکاتبات صورت گرفته همچنان اقدامی انجام نشده است.
وی با اشاره به اینکه تلفات جادهای در تمام نقاط استان و کشور رخ میدهد، گفت: این تلفات صرفاً مختص شازند نیست اما، مشکلات اقتصادی اقدام در این راستا را به تأخیر انداخته است و قطعاً با ارائه گزارشات و در اختیار داشتن مستندات، اقدام جدی در این رابطه به انجام خواهد رسید.
به گزارش ایسنا، به گفتهی مسئولان تعیین محلهایی برای گذر حیوانات در ایران و استان مغفول مانده است.
بسیاری از کشورها محلهای گذری با عنوان زیرگذر و یا روگذر برای عبور حیاتوحش در نظر گرفتهاند اما، در ایران چنین چیزی وجود ندارد و زیستگاه حیوانات با کشیدن جاده چند تکه میشود.
مهرداد حاجیحسینی معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در اینباره در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با تأکید بر اینکه حتی عرض مناسب روگذر و زیرگذر و شکل ظاهری آن باید با زیستگاه همخوانی داشته باشد تا برای حیوانات غیرعادی به نظر نرسد، گفت: برای داشتن چنین معابری از پنج سال پیش با راه و شهرسازی استان مکاتباتی انجام شد اما، تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. بعد از تعیین نقاط و جادههای حادثهخیر استان گزارشی به راه و شهرسازی استان برای نصب تابلو و ایجاد سرعتگیر ارسال شد اما، تاکنون عملاً کاری به انجام نرسیده است.
مناطق حادثهخیر استان تعیین شده است
وی جادههای مجاور منطقه 70 قله اراک، پناهنگاه حیاتوحش الوند در خمین و جاده روستای کجارستان، جادههای اطراف پناهگاه حیاتوحش جاسب دلیجان و محورهای دلیجان به کاشان، دلیجان به گردنه ازنا و نراق، منطقه راسوند و منطقه شکار ممنوع چالخاتون شازند و روستاهای قاقان، جادههای مجاور منطقه شکار ممنوع خرقان و پیرحیدر در زرندیه و جادههای خانآباد به رازقان و روستان مسرقان را مهمترین مناطق حادثهخیز برای حیاتوحش عنوان کرد.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: کلیه این مناطق نیازمند نصب تابلو و سرعتگیر هستند که البته این اقدامات نیازمند بودجه، نیروی انسانی و امکانات است و در شرایط فعلی تأمین این هزینهها کاری دشوار است.
حاجی حسینی اضافه کرد: آماری از میزان تلفات جادهای جانواران استان در دست نیست اما، با توجه به گزارشات مردم و فعالان محیط زیست، این محورها تلفات قابل توجهی را داشتهاند.
عملکرد انسانها، تهدید جدی برای حیات حیوانات
به گزارش ایسنا، تلفات جادهای امروز به معضلی در کشور و استان مرکزی تبدیل شده است که همچنان جان حیوانات را میگیرد. توسعه شهری و برون شهری و اقدامات فیزیکی که فقط محدود به شهرها نیست و به خارج از شهرها نیز رسیده، مشکلات جدی را منجر شده و تقویت شبکه جادهای کشور و استان، حیاتوحش را به چالش کشیده است.
اثرات مثبت جادهکشی در کشور برای انسانها و تلاش برای سهولت در سفر، اثرات منفی و خطرناکی را برای حیاتوحش به دنبال داشته است و در مواردی تکه تکه کردن زیستگاهها و جزیرهای کردن محل حیات حیوانات، تأمین غذا و نیازهای آنها را مشکل کرده و توسعه رفاه انسانها تهدیدی جدی برای جان حیوانات شده است.
گزارش از: آذر اسفندیاری، خبرنگار ایسنا منطقه مرکزی
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا
خرافات بلای جان حیات وحش خراسان شمالی
مدیر اداره طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یکی از مهمترین دلایل کاهش انقراض گونههای حیات وحش، شایعات و خرافاتی هستند که انتشار بی دلیل آنها در بین مردم عامی موجب شده تعداد زیادی از جانوران وحشی توسط انسانها کشته شوند.
اسکندر گردمردی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، افزود: کفتار یکی از مهم ترین جانوران وحشی در طبیعت خراسان شمالی است، این حیوان با جمع آوری و جابجا کردن لاشههای موجود در طبیعت و انتقال آنها به لابه لای صخرهها، دخمهها، شکاف سنگها و تغذیه از این لاشهها، شیوع بیماری مسری را کاهش میدهد.
وی ادامه داد: مشاهده این گونه در هر منطقهای میتواند نوید بخش آیندهای روشن برای تمامی گونههای جانوری موجود در آن منطقه باشد، چرا که حضور این گونه نشانگر بهبود روابط میان طعمه و طعمه خواری در طبیعت است.
گردمردی اظهار کرد: اما متاسفانه این حیوان ارزشمند به خاطر برخی شایعات بی اساس مورد هجوم افراد ناآگاه واقع میگردد، آنها با بیل و چماق و هر آنچه که در دست داشته باشند، به جان این حیوان افتاده و با سگهای تربیت شده این حیوان را جرگه(محاصره) میکنند و پس از کشتن آن برخی از قسمتهای پوست کفتار را به بهانه اثرات جادویی جدا کرده و با قیمت قابل توجهی به افراد ساده لوح میفروشند.
وی تاکید کرد: کفتار اگرچه چهره چندان خوشایندی ندارد، اما حیوانی بسیار بی آزار و در عین حال مفید برای انسانهاست.
این مسئول توضیح داد: گزارشهای متعددی مبنی بر تلفات تعمدی کفتار، شکار و به دام انداختن آن به ادارات محیط زیست ارسال شده که در اکثر موارد بخشهایی از پوست حیوان کنده شده است.
وی گفت: آمار مستدلی درباره این گونه تلفات وجود ندارد، چراکه افراد خاطی پس از کشتن حیوان و جداکردن بخشهایی از پوست، لاشه را به داخل چاههای متروکه میاندازند.
مدیر اداره طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: به نظر میرسد فرهنگ سازی گستردهای برای رهایی از خرافات شایع در بین مردم صورت گیرد، مدارس پایههای خیلی خوبی برای مطرح کردن این گونه مسائل و مقابله با خرافات این چنینی درباره حیات وحش باشند.
به گفته وی، نقش رسانهها در این فرهنگ سازی و آموزش کلیدی خواهد بود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا
بر اساس یافته های جدید باستان شناختی ۱۲ هزار سال پیش در منطقه زاگرس ایران کشاورزی می شده است.
به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه خبری " ان بی سی " آمریکا یافته های جدید باستان شناختی در منطقه تپه های چغا گاوانه در اسلام آباد غرب بقایایی از دانه های گندم، جو و عدس را از یک کلونی انسانی متعلق به ۱۲ هزار سال پیش نشان می دهد.
از سال ۲۰۰۹ حفاری هایی به رهبری " نیکولاس کونارد " باستان شناس دانشگاه " توبینگن" آلمان در این منطقه آغاز شده بود.
هدف از این طرح مطالعاتی که "پروژه باستان شناختی زاگرس مرکزی(CZAP)" نام گرفته و یک برنامه تحقیقاتی مشترک بین ایران و انگلیس است، پژوهش در مورد منشاهای یکجانشینی، اهلی گری و کشاورزی در غرب ایران است.
طبق فرضیه پشین دانشمندان، منشا کشاورزی در منطقه ای در غرب " هلال حاصلخیز"( دانشمندان اصطلاح هلال حاصلخیز را به عنوان منشا پیدایش کشاورزی در خاورمیانه نام می برند) در بین عراق و ترکیه و سوریه و اردن می دانستند اما با یافته جدید دانه هایی متعلق به ۱۲ هزار سال پیش به همراه اشیایی از زندگی دوران سنگی انسان در تپه های چغا گاوانه در اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه در منطقه زاگرس ، منشا پیدایش کشاورزی های اولیه را به ایران منتقل می کند.
نیکولاس کونارد که تحقیقات تحت رهبری او به یافته های جدید ختم شده،می گوید، پس از پیشنهاد یک همکار ایرانی پروژه تحقیقاتی شان، یک محوطه را به عمق ۸ متر حفر کرده اند و به یک کلونی انسانی متعلق به ۱۲ هزار سال پیش رسیده اند.
کونارد که یک سنگ شناس است صدها دانه جو و گندم و عدس را برای مطالعات بیشتر به همکار خود خانم " سیمون ریئل" در دانشگاه توبینگن آلمان می فرستد و وی در مطالعات بیشتر بر روی این دانه ها متوجه می شود این دانه ها متعلق به ۱۲ هزار سال پیش هستند.
تحقیقات باستان شناسان در منطقه تپه های چغا در اسلام آباد غرب
دانه جو کشف شده زیر میکروسکوپ
ابزارهای سنگی کشف شده از محوطه
منبع : اقتصاد ایران آنلاین
منبع : اقتصاد ایران آنلاین