چهارشنبه آخر سال نزدیک است تا در آستانه سالی نو، شادی را مهمانان دلها کند، حال نباید بگذاریم تا این جشن باستانی و کهن مردمان ایرانزمین، با آتش هیجانات زودگذر بسوزند.
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، مراسم چهارشنبهسوری برگرفته از آیینهای کهن ایرانیان بوده که همچنان نیز رایج است.
بیشتر مردم سعی میکنند تا در چهارشنبهسوری از خانه خارج شده و شاهد جشن و شادی در آخرین چهارشنبه سال و آرزومند سالی توام با موفقیت برای یکدیگر باشند.
مردم در شب چهارشنبه پایانی سال برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار میکنند که ریشهاش به قرنها پیش بازمیگردد.
در گذشته، چهارشنبهسوری با برگزاری مراسمهای زیبایی از جمله قاشقزنی، پختن آش و دور همنشینی همراه بوده، اما امروزه این آیین ماندگار به معضلی تبدیل شده که تنشها و اضطرابهای والدین برای سلامت فرزندان خود را همراه دارد.
پخت آش هفتترشی و چهلگیاه در چهارشنبهسوری
سرپرست واحد مردمشناسی و میراث معنوی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری مازندران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، عنوان کرد: از مراسم به جامانده در ایران زمین، چهارشنبهسوری است که در آخرین چهارشنبه هر سال برگزار میشود.
طوبا اوصانلو با بیان اینکه مردم مازندران صبح روز چهارشنبه آش هفتترشی پخت میکنند، گفت: در این آش هفت نوع ترشی مانند آب نارنج، آب لیمو، آب انار، سرکه، گوجه سبز، و آب ازگیل (اُوکِنِس) میریزند که در نوع خود بینظیر است و جنبه تبرک و شفابخشی دارد و بعد از آماده شدن، بین همسایهها تقسیم میکنند.
وی با اشاره به پخت آش چهلگیاه در روز چهارشنبهسوری، افزود: در این آش، از چندین گیاه استفاده میشود؛ از شکوفههای آلوچه گرفته تا گل پامچال وحشی (بِچابِچا)، گل بنفشه و سبزیهای گوناگون دیگر که یک پای ثابت این آش حتما گَزَنه است.
این مسئول با بیان اینکه احتمالاً ترشی آش اظهار دلسردی از سال کهنه است، ادامه داد: در روزگاران قدیم، آش ترش را در روز سوم مردهها طبخ میکردند و علاوه بر طعام، آش ترش نیز به همه میهمانان میدادند که نشانه تنفر از غم و ناراحتی بود.
سرپرست واحد مردمشناسی و میراث معنوی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری مازندران گفت: در هر صورت، مردم برخی نقاط مازندران، آش ترش آخرین چهارشنبه سال را به نیت مردگان خود خیرات میکنند که اگر کسی به خاطر اشتغال زیاد موفق به پختن این آش نشود، حتماً سهمی از آش همسایهها و یا اقوام خود میبرد.
اوصانلو عنوان کرد: در غروب چهارشنبه آخر سال، مردم با آرزوی شادی و خوشی برای خود و خانواده خود از روی آتش میپرند و عبارت «چهارشنبهسوری کِمی پارسال دسوری کِمی، امسال دسوری کِمی» را زمزمه میکنند.
وی یادآور شد: مازندرانیها معتقد بودند که آتش، تطهیرکننده است و بدی و مرگ را میسوزاند، مردم مازندران سرخی آتش را نشانه سلامت و گرمایش را زندگیبخش میدانند.
این کارشناس مردمشناسی و میراث معنوی بیان داشت: در این روز باید بهگونهای رفتار شود که سنت زیبای ما ایرانیان دستخوش تغییر نشده و از بین نرود.
سنت چهارشنبهسوری مورد سوءاستفاده قرار گرفته است
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، اظهار داشت: به تمامی مدیران، مربیان پرورشی و معلمان مدارس توصیههای لازم را برای جشن چهارشنبهسوری در بحث فرهنگسازی دانشآموزان ابلاغ شده است.
علی قاسمی اضافه کرد: دانشآموزان باید در این روز به یاد داشته باشند که ابراز شادی و نشاط آنها نباید برای دیگران ناراحتی بهبار بیاورد بلکه باید مراقب سلامتی خود باشند تا در آستانه سال نو، برای خود و دیگران غم و اندوه ایجاد نکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه چهارشنبهسوری بخشی از تاریخ فرهنگی ما ایرانیان محسوب میشود، تصریح کرد: شکل آسیبزای آن مشکلاتی را به وجود میآورد و نادرست است.
قاسمی خاطرنشان کرد: سنت چهارشنبهسوری مورد سوءاستفاده قرار گرفته و باید از انحرافاتی که به دنبال خواهد داشت، جلوگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه مجموعه مدیریت استان و افرادی که در امنیت جامعه نقش دارند تدارک لازم را قبل از مراسم چهارشنبهسوری به عمل آورند تا آسیب ایجاد نشود، افزود: اگر از انحرافات و آسیبهای این جشن باستانی جلوگیری شود، افراد به شکل سادهتر و سالمتری به ابراز شادی میپردازند.
ضرورت کنترل و مدیریت هیجانات
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با بیان اینکه هیجان، اندوه، شادی و خشم در هر سنی وجود دارد، گفت: خط برانگیختگی بروز هیجان از فردی به فردی دیگر و از موقعیتی به موقعیتی دیگر متفاوت است.
رمضانعلی گلچوبی اضافه کرد: برخی افراد ناراحتی و شادی خود را در موقعیتهای اجتماعی واضحتر نمایان میسازند و برخی دیگر هیجانات خود را کنترل میکنند.
وی با بیان اینکه معمولا در سنین نوجوانی و جوانی سطح بروز هیجانات از جمله غم، شادی و خشم از شدت بیشتری برخوردار است، ابراز داشت: مهارت مدیریت هیجانات و کنترل خشم، فرد را قادر میسازد که هیجان خود و دیگران را تشخیص داده و چگونگی اثرگذاری آن را بر رفتار بداند.
گلچوبی خاطرنشان کرد: معمولا در مراسمهای چهارشنبهسوری کسانی شرکت میکنند که از سطح برانگیختگی هیجانات بالایی برخوردار هستند و البته مدیریت هیجانات برخی نوجوانان دچار ضعف یا ناآگاهی است که احتمال هرگونه حادثهای ناشی از کنترل نشدن هیجانات از طرف نوجوانان در مراسم چهارشنبهسوری وجود دارد.
وی ادامه داد: در بین برخی افراد بهدلیل زمینههای مشکلات اجتماعی از جمله شخصیت و رفتارهای ضداجتماعی ناشی از اختلالات رفتاری نهتنها قادر به کنترل هیجانات خود نیستند بلکه با رفتارهای متهورانه، پرخاشگرانه، تهاجمی و گاها با خودنمایی، هیجانات کاذبی از خود نشان داده که موجبات برهم خوردن نظم و حوادث غیرقابل کنترل را فراهم میکنند.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران تاکید کرد: ضروری است مسئولان جامعه با ایجاد شرایطی بستر لازم را برای ایجاد و بروز هیجانات هدفمند فراهم کنند.
گلچوبی بیان داشت: نقش خانوادهها و والدین در مراسم چهارشنبهسوری ضروری است همان طوری که انتظار داریم فرزندانمان هیجان دوست داشتن و شادی را از خود بروز دهند، والدین نیز باید با آموزش صحیح فرزندان، زمینهای را برای بروز هیجانات مثبت آنها فراهم کنند.
وی ابراز داشت: رها کردن فرزندان در خیابانها و همرنگ شدن آنها با سایر افراد، احتمال هر نوع حادثه و خطری را فراهم میکند.
با متخلفان حوادث چهارشنبهسوری برخورد میشود
فرمانده انتظامی مازندران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری عنوان کرد: برنامهریزی ما این است که مراسم چهارشنبهسوری امسال مطابق با سنتهای مذهبی و کهن برگزار شود.
سردار مسعود جعفرینسب با بیان اینکه به دنبال این هستیم که چهارشنبهسوری، فضایی شاد برای خانوادهها باشد، افزود: این مراسم نباید در مسیرهای اصلی برگزار شود و اجازه نخواهیم داد کسی راه اصلی را ببندد.
وی با اشاره به اینکه ماموران انتظامی مازندران در مکانهای مشخص شده مستقر میشوند، یادآور شد: با افرادی که قصد مزاحمت داشته یا رفتارهای غیرمتعارف دارند مانند اراذل و اوباش، برخورد میشود.
رئیس پلیس انتظامی مازندران خاطرنشان کرد: در صورتی که خودرویی در این روز توقیف شود، تا بعد از تعطیلات نوروزی همچنان توقیف میماند و فرد متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی میشود.
مصدومیت 70 مازندرانی در حوادث چهارشنبهسوری 92
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با اشاره به آمار مصدومان چهارشنبهسوری سال گذشته در مازندران، ادامه داد: سال گذشته 70 نفر مصدوم داشتیم که 65 نفر در اورژانس بیمارستانها مداوا شده و پنج نفر نیز بستری شدند.
علی مردانشاهی با بیان اینکه در حوادث چهارشنبهسوری سال گذشته فوتی نداشتیم، اضافه کرد: از تعداد مصدومان، 53 نفر مرد و 17 نفر زن بودند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه 50 درصد مصدومان چهارشنبهسوری 92، از ناحیه دست آسیب دیدهاند، گفت: چشم، صورت و پا نیز از دیگر اعضایی بودند که بیشترین صدمات را دیدند.
مردانشاهی عنوان کرد: کمسنترین مجروح حوادث سال گذشته، 2.5 ساله و مسنترین آنها 70 ساله بوده است.
وی ادامه داد: شهرهای آمل و بابلسر هر کدام با 10 مصدوم، ساری 9 مصدوم، قائمشهر هفت و بهشهر با شش مصدوم در حوادث چهارشنبهسوری سال گذشته، بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: جدیترین آسیب مربوط به قطع سه انگشت دست جوان 23 ساله بوده که توسط همکاران اورژانس لاریم به بیمارستان امام ساری انتقال داده شد.
مردانشاهی اظهار داشت: 25 درصد مصدومان بین 10 تا 20 سال و 36 درصد مصدومان 20 تا 30 سال بودهاند.
فرهنگسازی مسئولان، نظارت خانوادهها
به گزارش فارس، حوادث ناشی از استفاده مواد محترقه و منفجره یا آتشافروزی، تهدیدی جدی برای سلامتی افراد بهویژه کودکان و نوجوانان محسوب میشود که در این راستا ارتقای سطح آگاهی مردم بهویژه گروههای در معرض خطر ضرورت دارد.
مسئولان شهری ضمن فرهنگسازی، با ایجاد فضایی مناسب و همچنین خانوادهها نیز با نظارت نوجوانان در محیط خانه و محله زمینه را برای بروز هیجانات و شادیهای سالم فراهم کنند.
=============
گزارش از زهرا طاهری
=============
انتهای پیام/86003/ن40/ظ1004
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: دریاچه زریوار در شهرستان مریوان و قرآن نگل بیشترین بازدید گردشگران نوروزی در کردستان را به خود اختصاص دادهاند.
رسول اشتودان امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: تا پایان روز سوم فروردینماه جاری اسکان 145 هزار مسافر در استان کردستان ثبت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اضافه کرد: این مسافران در 26 هتل، 26 مهمانپذیر، 203 خانه استیجاری، 22 کمپ گردشگری و 210 مکان آموزشی اسکان داده شدهاند.
وی کاهش آمار مسافران نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته را برودت هوا و بارش نزولات جوی و نیز اطلاعرسانی رسانه ملی در این زمینه عنوان و ابراز امیدواری کرد، نیمه دوم تعطیلات آمار گردشگران و مهمانان نوروزی ورودی به کردستان افزایش یابد.
اشتودان خاطرنشان کرد: بانه، مریوان و سنندج بیشترین آمار گردشگران ورودی به استان کردستان را به خود اختصاص دادهاند و نیز دریاچه زریوار و قرآن تاریخی نگل دو اثر طبیعی و تاریخی کردستان است که در این ایام تعطیلات تاکنون بیشترین بازدید را داشته است.
وی تصریح کرد: زمینههای بازدید مهمانان نوروزی از آثار تاریخی و طبیعی استان فراهم شده است و آنها جدای از بازدید از آثار تاریخی، میتوانند با صنایع دستی استان که در برخی مکانهای گردشگرپذیر استان در قالب نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته، آشنا شوند.
به گفته اشتودان، امسال کمترین تذکر داشتهایم و هیچ واحدی پلمب نشده است چرا که قبل از تعطیلات امسال، 15 دوره آموزشی برای اصناف و مسئولان واحدهای بین راهی در خصوص نحوه ارائه خدمات، برخورد با مشتریان و مشتریمداری و وضعیت نظافت برگزار شده است.
انتهای پیام/79001/ق20
منبع : خبرگزاری فارس
شهر بردخون از توابع شهرستان دیر استان بوشهر دارای جاذبههای طبیعی و گردشگری بوده و از دیرباز محل پرورش عالمان دینی بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، بردخون جاذبههای گردشگری زیادی نظیر منطقه حفاظت شده مند با گیاهان و جانوران کمیاب و حیات وحش منحصر به فرد، پارک ملی نخیلو، جزایر چهارگانه خان و نخیلو و ام الگرم و تهمادو بهشت پرندگان، رودخانه و پل مند، تپههای ماسهای، مزارع گوجه فرنگی، امامزاده امیر دیوان و کوه درنگ و امامزادهها و زیارتگاههای مختلف در شهر و روستاها، سواحل دریا و جنگل های حرا، کنارهای بال بالو و بقایای قدیمی دارد.
پارک جنگلی سجادیه و مناظر طبیعی و سرسبز شهر و روستاها، بوستان ولایت بردخون نیز آماده حضور هموطنان است و به دلیل اینکه بردخون در مسیر جاده ساحلی بوشهر به دیّر قرار دارد و در آینده میزبان پروژههای عظیم پارس شمالی است، شاهد پذیرش و ورود تعداد زیادی از مسافران بوده که برخی در مدارس شهر و روستاها و عدهای نیز در پارکهای شهر اسکان مییابند.
علاوه بر این، وجود موزه زیبا و متنوع مردمشناسی بردخون شامل آثار و تاریخ گذشته نیاکان و پدران مردم این دیار و صنایع گلیمبافی و جاجیم و عبابافی جذابیتهای بردخون را بیش از گذشته کرده و مشتاقان زیادی را به سمت خود جذب کرده است.
بردخون به دلیل زیرساختها و استعدادهای طبیعی و انسانی در آینده تبدیل به قطب اقتصادی، فرهنگی و کشاورزی و صنعتی کشور خواهد شد.
علاوه بر اینها و مهمتر اینکه وجود تعدادی از امامزادهها و اماکن مذهبی در بخش بردخون موجب ایجاد فضای معنوی و حضور پرشور و شعور علاقمندان در جوار این عزیزان میشود که برخی از امامزادههای بخش بردخون عبارتند از:
1- شاه فرج الله (امیردیوان) - روستای آبکش، کوه درنگ،
2- سید علی رکنی حسینی - شهر بردخون، گلزار شهدا
3- حاج آقا سیداسدالله رکنی حسینی، شهر بردخون، گلزار شهدا
4 – میر کمال الدین - شهر بردخون، گلزار شهدا
5 – حاج سیدقاسمعلی - شهر بردخون، جنوب غربی بردخون
6 – بی بی زینب - شهر بردخون، گلزار شهدا
7 – حاج سیدمحمّد حسینی - شهر بردخون، گلزار شهدا
8– شاهزاده محمّد - روستای شهنیا
9 – پیر سبز - روستای آبکش
10 – پیر حمزه - روستای آبکش
11 – مقبره سید شهریار - روستای آبکش
12 – مقبره سید جواد - روستای آبکش
13- پیر مراد - روستای وحدت آباد
14- شاهزاده محمّد - روستای کناری
15- شاهزاده محمّد - روستای بردخون کهنه
16- شاه پیر خیر - روستای بردخون کهنه
منطقه حفاظت شده مند
منطقه حفاظت شده مند در بردخون واقع شده و وظیفه حفاظت از محیط زیست منطقه را به عهده دارد که در جنوب رودخانه مند و حاشیه خلیج فارس قرار دارد و در این منطقه تعداد بسیاری آهو و دیگر گونههای جانوری و درختان حرا و گونههای گیاهی موجود است.
این منطقه اکوسیستم خشکی - آبی دارد و گونه لاکپشت کمنظیر نوک عقابی در جزایر آن زندگی میکنند و انواع پرندگان دریایی از قبیل حواصیل، پرستوهای دریایی در این منطقه به سر میبرند.
رودخانه مند از رودخانههای طویل ایران است که از استان فارس سرچشمه میگیرد و در مرز بخش بردخون با بخش کاکی شهرستان دشتی به خلیج فارس میریزد.
میدان گازی پارس شمالی مشترکا در بردخون و بخش کاکی شهرستان دشتی مستقر بوده و مانند پارس جنوبی در عسلویه دارای ذخایر عظیم گاز است.
امیر دیوان لقب امامزاده شاه فرج الله است که در دامنه کوه درنگ با بیش از هزار متر ارتفاع که از شمال به جنوب کشیده شده و مرز شرقی بخش به حساب میآید که از نقاط زیارتی و دیدنی است که کوه مورد نظر نام امیر دیوان گرفته ودارای معادن سنگ و ماسه است.
جزیره نخیلو در حال حاضر بیش از هر چیز محل زیست لاکپشتان خلیج فارس است و از این نظر اهمیت زیست محیطی قابل توجهی دارد.
جزیره گرم مقابل شهرستان دیر در خلیج فارس واقع شده و به علت وجود انبوه درختان جنگلی(موسوم به گرم) به همین نام نیز مشهور شدهاست، این دو جزیره خالی از سکنه در حدود منطقه بردخون در سواحل جنوبی استان بوشهر، در فاصله کمی نسبت به یکدیگر قرار گرفتهاند.
جزیرههای مطاف، مرغی، تهمادو و چراغی که در مقابل ناحیه بردخون قرار دارند و خالی از سکنه هستند از دیگر جزایر استان بوشهر دراین منطقه هستند و جزیره ام سیله(خان) از دیگر جزایر منطقه بردخون است.
بردخون مانند همه مناطق گرمسیری جنوب ایران تابستانی طولانی و گرم و زمستانی کوتاه و از نظر بارشی کم و بیثبات دارد و همین امر باعث شده تا کشاورزی و دامداری که شغل اصلی مردم است از ثبات چندانی برخوردار نباشد.
دلیل عمده ایجاد مشاغل متنوع دیگر مانند اشتغال مردم در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، بقالی و صیادی بوده و همین بیاعتمادی مردم این منطقه به زمستان کوتاه و بیثبات بردخون است، یک فقره آب زیرزمینی با عرضی ناچیز از روستای «کناری» تا «شیبرم» ادامه پیدا میکند و همه روستاهای شمال غربی این بخش در موازات غرب این آب زیرزمینی واقع شدهاند.
گندم محصول اصلی کشاورزان منطقه بوده است، اما امروزه اکثر اراضی کشاورزی حتی نخلستانهای منطقه زیر کشت محصول گوجه فرنگی رفته که به همین دلیل در سالهای اخیر چند آب بند خاکی و سد احداث شده که آب نهرهای فصلی منشعب از کوه «درنگ» را پشت خود نگه میدارند و موجب تقویت سفرههای آب زیرزمینی منطقه میشود.
شخصیتهای دینی، علمی و فرهنگی
بردخون از قدیم بردخون و در یکی دو سده قبل دارای حوزه علمیه بوده و شخصیتهای عالم و بزرگواری از این منطقه عالم پرور برخاستهاند.
شخصیتهای عالم و دینی چون مرحوم آیتالله شیخ عبدالنبی بحرانی بردخونی(متوفی 1335 قمری) و پسران عالم او، آیتالله سیدعلی رکنی حسینی(متوفی 1359 قمری)، آیتالله شیخ علی بحرانی(درگذشته 1378 شمسی)، آیتالله شیخ محمد بحرانی دشتی گناوهای(درگذشته 1379 شمسی 4 دهه اخیر ساکن گناوه)، حجت الاسلام والمسلمین سید اسدالله رکنی حسینی (درگذشته 1382 شمسی) و حاج سیدمحمد حسینی اشاره کرد.
میرکمالالدین بهزاد(متوفی 1098 قمری) جد سادات منطقه و امامزادهای که در بردخون دارای بقعه است، فایز دشتی هم که زادگاه او کردوان بوده و ملاحسن کبگانی دورهای از عمرشان در بردخون کسب علم و فیض کرده است، از مرحوم احمد زایر عالی طاهر طاهری، زنده یاد شیخ عبدالمهدی بحرانی و حاج سیدمحمد حسینی نیز آثار منظومی به جای مانده است و آیتالله حاج سید احمد رکنی حسینی از مجتهدین ساکن قم از فرزندان این منطقه است.
آیتالله حاج سید هاشم حسینی بردخونی(بوشهری) فرزند مرحوم حاج سیدمحمد حسینی، عضو جامعه مدرسین و مدیر حوزه علمیه قم، امام جمعه موقت شهر قم و نماینده استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری از فرزندان بزرگوار این شهر است.
سیدبهمنیار حسینی مشهور به مفتون بردخونی و مفتون دشتی، فرزند سیدعلی اکبر، متخلص به مفتون شاعر بردخونی که شهرتش بیشتر در دوبیتی سرایی است و وی در سال 1341 و سن 65 سالگی در گذشت.
خالوحسین بردخونی همرزم رئیسعلی دلواری در دفاع از مشروطیت جنوب و جنگ جهانی اول به هنگام هجوم بریتانیا به جنوب ایران جانانه از خاک میهن اسلامی دفاع کرد و به اسارت دشمن زبون درآمد.
سردار شهید یوسف بردستانی از سرداران دفاع مقدس نیز زاده و فرزند شجاع این دیار دلیرپرور بوده است. امروز نیز بزرگانی از این منطقه در کشور برخاستهاند که باکسب مدارج بالا در سطوح مدیریتی با مدارک دکترا و کارشناسی ارشد در دانشگاهها و حوزههای علمیه منشاء خدمات بسیار هستند.
مردم بردخون در شجاعت و دلاوری نیز مردمی پیشگام بودهاند و مردان دلیری همچون خالو حسین بردخونی همرزم رئیس علی دلواری که در برابر استعمار انگلیس شجاعانه ایستادگی کردند و تسلیم آنها نشدند.
در عرصه دفاع مقدس نیز رزمندگان بردخونی همدوش سایر مردم میهن اسلامی در برابر دشمن بعثی استقامت و از خاک و ناموس ما حفاظت کردند. مردان دلاوری همچون سردار رشید اسلام شهید یوسف بردستانی از فرماندهان دلیر جنگ جانانه جنگیدند و در راه حفظ نظام اسلامی جان خود را فدا کردند.
بردخون باز حضور مردان و زنان تلاشگر و ایثارگر را شاهد است و هرکس به سهم خود میکوشد تا مراحل ارتقاء و کیفیتبخشی را طی کند و امروز نیز دانشجویان و طلبههای فراوانی از این منطقه برخاستهاند و نقش مهمی در مدیریتها و خدمترسانی به مردم را ایفا میکنند.
همچنین بردخون به عنوان قطب کشاورزی استان بویژه در زمینه صیفیجات و محصولات جالیزی مطرح است و با کشت محصول گوجهفرنگی موجب ایجاد اشتغال و بهرهوری و فعالیت بیشتر مردم و باعث جذب نیروی کار از شهرستانها و استانهای دیگر شده است.
صید و صیادی نیز از سالها قبل در این منطقه رواج داشته است و هرچند که این قشر از اسکله و موج شکن بیبهرهاند و شاید تنها منطقه صیادی هستند که به شیوههای بسیار قدیمی و با قایقهای امروزی به امر صید و صیادی میپردازند و به امرار معاش مشغولند و جمعیت زیادی را تشکیل میدهند.
زمانی که گمرک در بردخون وجود داشت، بسیاری از مناطق و شهرستانهای همجوار مانند دیر از آن بیبهره بودند و با وجود صید و صیادی و تجارت کالا و رفت و آمد مردم به کشورهای حوزه خلیج فارس، بردخون از رونق خوبی برخوردار بود.
------------------------------
گزارش از: نامجو زحمتکش
------------------------------
انتهای پیام/66003/ب40
منبع : خبرگزاری فارس
منبع : خبرگزاری فارس
پهلوگیری ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش در هند
منبع : خبرگزاری فارس