ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

نقوش صنایع‌دستی قم بازتاب باورهای کویرنشینان

نقوش صنایع‌دستی قم بازتاب باورهای کویرنشینان

» سرویس: استان ها - قم

صنایع‌دستی قم گویای اصالت هنر اسلامی و ایرانی است، هنرهای سنتی و صنایع‌دستی هم‌چون سایر نواحی ایران از دیرباز با توجه به شرایط خاص جغرافیایی در میان مردم قم رایج بوده است.

گرچه نقوشی که روی این صنایع به کار برده می‌شود جنبه‌ی تزئینی آن‌ها اساسی است، اما برای سازندگان و کسانی که آنها را به کار می‌برند، بسیار بیش از تزئین اهمیت داشته است. هنرمندان با حفظ اصالت‌های بومی به حفظ و اشاعه این صنعت اصیل پرداخته و سعی بر این بوده است که با افزایش کیفیت جنس و طرح‌ها و مصرفی کردن محصولات در سطح شهرها علاوه بر مصرف روستایی و بومی آن، گام‌های مفیدی برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی قم، مهم‌ترین هنرها در قم شامل قالیبافی، سفالگری، منبت‌کاری، کاشی‌کاری، کاشی‌تراشی، آجرتراشی، حجاری، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، معرق ساقه گندم، چاقوسازی، بافته‌های سنتی و چلنگری(آهنگری سبک و ساخت قطعات آهنی کوچک) و... است.

اگرچه در نیم قرن اخیر برخی هنرها افول یافته و تا حدودی به دست فراموشی سپرده شده اما هم‌چنان صنایع‌دستی شاخص استان قم قالیبافی، خرمهره، منبت کاری و... است که شناسنامه‌ای با هویت برای فرهنگ و هنر این استان بشمار می‌رود.

قالی‌های قم با طرح‌های سنتی و ابتکاری اغلب از جنس ابریشم در ابعاد مختلف برگرفته از شهر قم به‌عنوان شهری زیارتی است بافته می‌شود.

هرچند صنعت قالیبافی از دیرباز میان عشایر و روستائیان قم رایج بوده اما سابقه‌ی قالیبافی در قم با شیوه‌ی فعلی به اواخر دهه‌ی دوم قرن بیستم میلادی یعنی حدود 80 سال پیش می‌رسد در واقع در زمانی که تجار کاشان دارهای قالی را بدانجا برده و کار را در مقیاسی محدود آغاز کردند و هنوز بیست سالی از آن نگذشته بود که قالیبافی در قم با ابعادی تجارتی به‌صورت پیشرفته و قابل ملاحظه‌ای ادامه راه داد.

این صنعت به‌سرعت در قم رایج شد و به‌تدریج در روستاهای اطراف نیز گسترش یافت با این حال صنعت قالیبافی در میان عشایر شاهسون منطقه از قبل به شیوه ذهنی بافی معمول بوده است.

قال‌ های قم ابتدا از پشم‌های نه چندان ظریف وارد بازار می‌شد که در سال‌های قبل تحولی شگرف در این صنعت ایجاد شد و هنرمندان با مهارت خاصی این هنر را به حد تکامل رساندند و فرش‌های تمام ابریشمی وارد بازار شد.

طرح‌های قالی در قم از تنوع و گستردگی خاصی برخوردار است، نقشه‌های قالی‌های قدیمی قم را طرح‌های مشهور به لچک و ترنج، شاه عباسی، محرمات، محرابی و شکارگاه تشکیل می‌دادند.

این طرح‌ها با اقتباس از نقشه‌های کاشان و اصفهان تهیه می‌شد که با خلاقیت هنرمندان قمی این طرح‌ها نیز متحول شد.

سفالگری قم اگرچه رونق گذشته خود را از دست داده و امروزه تنها کارگاه‌های محدودی با کار در زمینه‌ی ساخت ظروف سفالی به‌ویژه خرمهره فعال می‌باشد اما هم‌چنان اصالت ایرانی و اسلامی هنر قم را به نمایش می‌گذارد.

از آن جایی که شهر قم به‌عنوان یکی از شهرهای مذهبی در کشور شناخته می‌شود فروش انگشتر و تسبیح در قم رونق فراوانی دارد که از همین‌رو نیز تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در قم رایج است.

هنر تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به معنای تراشیدن کانی‌هایی هم‌چون کبالت، عقیق، زمرد و یشم توسط دستگاه‌های ویژه است که بر روی این سنگ‌ها حکاکی‌های زیبای اسلامی انجام می‌شود.

منبت از هنرهای مرسوم در قم است که به معنای کنده کاری خاص همراه با خلل و فرج روی چوب می‌باشد که در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد.

قم یکی از عمده‌ترین مراکز منبت‌کاری در ایران بشمار می‌رود که کارگاه‌های فراوانی این هنر اصیل را به ثمر می‌نشانند، هنرمندان قمی بیشتر در تولید و طراحی منبت‌کاری اشیای تزئینی و تشریفاتی هم‌چون منبت‌کاری مبل‌های استیل فعالیت دارند.

قم به‌علت نزدیکی به تهران یکی از مراکز عمده در منبت‌کاری ایران بشمار می‌رود که در آن منبت‌کاران قمی در هنر هود بیشتر از نقوش اصیل شامل طرح‌های اسلیمی و ختایی یا گل و بوته استفاده می‌کنند.

رنگرزی یکی از هنرهای متداول در قم است عمده قالی‌های قم از رنگ‌های روشن هم‌چون سفید، عاجی، کرم و زرد شناخته می‌شود که در این زمینه کارگاه‌های رنگرزی در قم از دیر باز فعالیت داشته‌اند. این کارگاه‌ها سابقاً همه‌ی رنگ‌های مورد نیاز را از گیاهان طبیعی رنگزای اقتباس می‌کردند اما در سال‌های اخیر استفاده از رنگ‌های شیمیایی نیز در قم متداول شد.

عمده گیاهان رنگزای شامل پوست انار، پوست گردو، برگ مو، کاه، سماق، نیل، روناس، اسپرک، قرمز دانه، و... است.

مهره و خر مهره‌سازی از صنایع‌دستی در قم بشمار می‌رود که با رنگ آبی فیروزه‌ای روشن بر چهارپایان گران قیمت و یا برای دفع چشم زخم بر کودکان آویزان می‌کردند.

این آثار در مقابر ایرانی از هزاره نخست تا دوره ساسانی دیده می‌شود و پیکره‌ها و نظر قربانی‌های کنده کاری شده نیز در روزگاران هخامنشی و اشکانی رواج داشته است. نام دیگر خرمهره کوسوجی است که در گذشته بر کلاه کودکان می‌دوختند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران  ایسنا

آغاز مرمت بزرگ‌ترین محوطه تاریخی ایلام

آغاز مرمت بزرگ‌ترین محوطه تاریخی ایلام

» سرویس: استان ها - ایلام

مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره از آغاز عملیات مرمت، حفاظت و استحکام‌بخشی شهر تاریخی سیمره هم‌زمان با آغاز سال نو خبر داد.

«علی سنایی‌نژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، اظهار کرد: برنامه‌ی مرمت شامل پاک‌سازی شهر، مرمت و استحکام‌بخشی جزئیات معماری، ترمیم حفاظ‌ها و فنس‌های اطراف خانه اربابی و مسجد، ترمیم لایه‌های تخریب‌شده بازارچه و نصب تابلوهای راهنمای گردشگری و اطلاع‌رسانی در شهر تاریخی سیمره است.

وی بابیان این‌که برای انجام عملیات مرمت، حفاظت و استحکام‌بخشی شهر تاریخی سیمره 500 میلیون ریال اعتبار ملی اختصاص‌ یافته است، ادامه داد: عملیات احیای محل پایگاه شامل مرمت قلعه جهانگیری و محوطه‌سازی، آجرفرش و عایق‌کاری پشت‌بام انجام می‌شود.

مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره گفت: این اثر تاریخی که بزرگ‌ترین محوطه تاریخی استان بشمار می‌رود، 200 هکتار وسعت دارد و جزو نخستین آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور است و بر اساس مطالعات و کاوش‌های انجام‌ شده متعلق به دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: در این شهر تاریخی در حدود 1400 سال پیش سیستم دفع فاضلاب زیرزمینی وجود داشته که از پدیده‌های کم‌نظیر است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران  ایسنا

هنر نمد مالی در کردستان

                            

هنر نمد مالی در کردستان

» سرویس: استان ها - کردستان

نمدمالی در کردستان‌ با سابقه‌ طولانی‌ کردها در امر دامداری‌ ارتباط‌ تنگاتنگ‌ دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، مزایای‌ نمد به‌عنوان‌ عایقی‌ در برابر رطوبت‌، گرما و سرما و نیز استحکام‌ قابل‌ توجه‌ این‌ فرآورده‌، آن‌ را به‌ وسیله‌ی مناسبی‌ برای‌ زندگی‌ در کوهستان‌ و مناطق‌ سردی‌ چون‌ کردستان‌ بدل‌ کرده‌ است‌.

از سوی دیگر ابزار‌ کار برای تولید نمد، ساده، محدود و ارزان بوده هم‌چنین مواد اولیه‌ی آن همواره در دسترس است.

تهیه و تولید انواع نمد در پاره‌ای از روستاهای این استان خصوصاً در اورامان( تابع بخش سروآباد) و شهرستان مریوان فعال است.

برای مالیدن نمد در نقاط مختلف ایران روش‌های مختلف وجود دارد استفاده از کتیرا در برخی نقاط رایج است، برای در هم آمیختن پشم باید محیط را قلیایی کرد برای این منظور می‌توان از صابون یا مایع ظرفشویی استفاده کرد.

محیط قلیایی باعث می‌شود نوک رشته‌ها به چند رشته تبدیل شده و بهتر به هم گره می‌خورنند.

برای تهیه‌ی نمد، ابتدا نقش موردنظر را با پشم‌های رنگی روی یک پارچه کرباس طراحی می‌کنند، سپس پشم حلاجی شده را روی تمام سطح پارچه قرار می‌دهند و پارچه کرباس را می‌پیچند و با ریختن آب جوش بر آن و فشردن مداوم کار، نمد تولید می‌شود.

عمده‌ترین کاربرد نمدهای تولیدی، تهیه زیراندازهای محلی هم‌چنین دوخت لباس‌های محلی به نام‌های «فِرِنجی»، «پَستَک» و «که‌په‌نک» بوده که به وفور مورد استفاده مردان مناطق اورامانات است.

گاه نیز از نمد به‌عنوان زیره‌زین اسب و خورجین استفاده می‌شود.

انتهای پیام


منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران  ایسنا

غار ایوب کرمان یکی از بزرگترین غارهای جهان

کرمان؛

غار ایوب کرمان یکی از بزرگترین غارهای جهان

غار ایوب (دهج) بین منطقه انار و شهر بابک در فاصله 207 کیلومتری از رفسنجان واقع شده، این غار با دهنه حدود 65 متری در زمره‌ بزرگ‌ترین غارهای جهان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان؛ کوه ایوب که غار ایوب در آن قرار دارد در جنوب شرقی شهر دهج واقع در استان کرمان با ارتفاع حدود سه هزار و 200 متر در منطقه کوهستانی دهج که جزو کوه های رشته مرکزی ایران است قرار دارد.

برای دیدن این غار باید از جاده اصلی بندر عباس- تهران از دو راهی جوزم، جاده آن گذر کنید و با طی حدود 35 کیلومتر به غار ایوب برسید.

اصلی‌ترین مشخصه غار ایوب دهانه بسیار بزرگ غار در نیمه‌های کوه در ارتفاعی بالا است.

این غار از گذر زمان در دل کوه چنان خستگی از تن می‌زداید که بزرگترین دهانه را با 50 متر طول و 40 متر ارتفاع به نمایش گذارده است.

هرساله تعداد زیادی ازمردم شهرهای اطراف نظیر انار، شهر بابک، رفسنجان، کرمان، سیرجان ، یزد ، مهریز ، هرات ، مروست، خبر ،جوزم و دیگر مناطق بنا به اعتقادشان برای زیارت این غار به این منطقه مسافرت می‌کنند.

اعتقاد بر این است که حضرت ایوب مدتی در اینجا زندگی نموده که امروزه اثر آن به صورت رد پای آن حضرت برسینه صخره‌ای غار برجای مانده است.

منشأ این غار گدازه ‌های آتشفشانی است و در بررسی‌های باستان ‌شناسان، مسکن و محل استقرار انسان ‌ها در گذشته بوده و آثار دوران اشکانی به راحتی در این غار دیده می‌شود.

این غار از اواخر فصل بهار که هوا به تدریج گرم می‌شود تا پایان تابستان که هوا به تدریج سرد می‌شود با عظمت و شکوه خاص خود پذیرای دوستداران طبیعت و مشتاقان خود از شهرها و روستاهای همجوار برای تفریح و زیارت می‌‌شود.

انتهای پیام/ش

منبع : باشگاه خبرنگاران

تنگ حمام یک منطقه توریستی با ویژگیهای منحصربفرد

کرمانشاه؛


تنگ حمام یک منطقه توریستی با ویژگیهای منحصربفرد


تنگ حمام یکی از مناطق نمونه گردشگری در شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه است که از ویژگیهای قابل توجهی برای سرمایه گذاری برخوردار است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛این منطقه به دلیل قرارگرفتن در منطقه گرمسیری در ایام نوروز از آب و هوایی بسیار دلپذیر برخوردار است که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

از ویژگی های این منطقه ارتفاعات زیبا مسیر کوهنوردی ،آب و هوای مطبوع، پوشش گیاهی و طبیعی و طبیعت زیبا و بکر و چشمه‌های خروشان همچنین قابلیت کوهنوردی، کایت سواری، برگزاری تورهای علمی، تورهای موتورسواری کوهستان، وجود باغات میوه، فعالیت شکار و طبیعت، تنوع پوشش گیاهی و وجود چشمه‌های آب و جویبارهای روان از مزیت‌های این منطقه است.

در این منطقه زمینه سرمایه‌گذاری برای احداث کمپ ورزش کوهنوردی، احداث مجتمع تفریحی توریستی، کمپینگ، ویلا، احداث فضاهای فرهنگی و تجاری و احداث فضاهای ورزشی وجود دارد.


انتهای پیام/ع

منبع : باشگاه خبرنگاران