ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

تنگ دار نوشهر | آمازون ایران در استان مازندران

سفر کجا برم؟


تنگ دار نوشهر | آمازون ایران در استان مازندران


رودخانه نوردی در یکی از بکرترین مناطق استان مازندران

تنگه ای با دیواره های سنگی عظیم و بلندی که انگار تا آسمون رسیده اند، درختان و گیاهان رونده ای که به داخل دره سرازیر شده و صدای غرش رودخانه ای که گاهی آرام است و گاهی وحشی و درنده، تمامی این جملات اما شاید تنها گوشه ای از زیبایی طبیعت تنگ دار یا تنگه دار را برایتان به تصویر بکشد. تنگه دار که در استان مازندران قرار دارد، یکی از زیباترین و مهیج ترین جاذبه های گردشگری نوشهر هست. تنگه دار می تواند بهترین انتخاب شما برای سفر یکروزه، رودخانه نوردی و عکاسی باشد. بنابراین با ما همراه باشید در گشت و گذار در تنگ دار نوشهر …

تنگ دار

تنگ دار نوشهر

تنگ دار نوشهر | آمازون ایران

اینجا را آمازون ایران می نامند، تنگه ای بکر که تنها صدای جریان آب و پرندگان در آن شنیده می شود. تنگ دار نوشهر، طبیعتی دست نخورده و متفاوت از آنچه تا به امروز دیده اید دارد. این رودخانه سرکش در دل جنگل های خانیکان نوشهر قرار دارد و برای رسیدن به ابتدای تنگه آن، باید حدود ۴۰۰ متر را در آب پیاده روی کنید. در ابتدا که پاهایت را داخل آب خنک رودخانه می گذاری، با ملایمت با تو برخورد می کند. از تو بالا می کشد و در بعضی از مناطق تا زانوهایت نیز می رسد، تا آنجایی که باید مسافتی کوتاه اما نفس گیر را در تن این رودخانه وحشی شنا کنید. از این رو شاید تنگ دار نسبت به تنگه واشی فیروزکوه و یا تنگه هلت لرستان کمی بیشتر آدرنالین شما را افزایش دهد. به همان نسبت هم اگر احتیاط را رعایت نکنید، خطرناک است.
در بعضی از قسمت های تنگه و به طور میانگین برای سه بار به هنگام عبور از میان رودخانه و سنگ هایش باید شنا کرد. بنابراین اگر شنا بلد نیستید، از همسفران خود و با کمک از طناب و زنجیرهایی که وجود دارد با خیال راحت و با پوشیدن جلقه نجات از قسمت های عمیق عبور کنید.

تنگه دار

تنگه دار نوشهر

نکات مهم برای داشتن تجربه ای دلچسب و امن

به جز کوله ای یک روزه، وسیله دیگری با خود به داخل تنگه نبرید، عمق آب در بعضی از قسمت ها به بیش از سه متر می رسد و راهی جز سراپا خیس شدن وجود ندارد. بنابراین کافیست تا یک دست لباس خشک و حوله در ماشین داشته باشید.
قبل از وارد آب شدن برای جلوگیری از اسپاسم ماهیچه هایتان، به بدنتان روغن زیتون بمالید و ضد آفتابِ ضد آب را هم فراموش نکنید.
کفش مچ دار و محکم و یا صندل و دمپایی های مخصوص به پیمایش در آب و رودخانه نوردی نیز از لوازم مورد نیاز و ضروری شما هستند.
به هیچ عنوان به تنهایی از تنگه عبور نکنید. یک لحظه غفلت و برداشتن قدم اشتباه می تواند باعث آسیب شود، آسیبی که حتی اگر جدی هم نباشد، با تنها بودن در دره، سرد بودن آب و سخت بودن مسیر، خطرناک است.
در مسیر حوضچه و استخرهای طبیعی کوچکی دیده می شود که می توانید در آن ها آب بازی کنید اما به هیچ عنوان شیرجه زدن را بدون رعایت اصول ایمنی امتحان نکنید. برای شیرجه در استخرهای طبیعی ابتدا باید حوضچه را تا انتهای آن شنا کرد و عمق آن را تخمین زد، سپس از ارتفاعی کم اولین پرش را انجام داد تا مطمئن شد. راهنماهای محلی و لیدرهای گروه های طبیعت گردی معمولا مناطق امن برای پرش را می شناسند.
از شوخی های نا به جا در داخل آب جدا خودداری کنید، خستگی و ناهموار بودن مسیر می تواند آسیبی جبران ناپذیر به همراهان شما و یا خودتان وارد کند.
بعد از تمام کردن پیمایش تنگه دار نیز، در صورتی که احساس خستگی نداشته باشید، می توانید گشت و گذاری در جنگل خانیکان داشته باشید.

جنگل خانیکان

نکات مهم بازدید و بهترین فصل سفر

بهترین فصل سفر برای بازدید از تنگ دار نوشهر، تابستان هست یعنی زمانی که دمای هوا برای آب بازی و پیمایش دره مناسب هست. در بهار اما پایین بودن درجه حرارت آب و تند شدن جریان رودخانه ممکن است اذیت کننده باشد. ورود به تنگه در فصل پاییز و زمستان هم غیرممکن و خطرناک است.
بهترین زمان برای شروع پیمایش نیز ساعات اولیه صبح است تا زمان کافی برای رودخانه نوردی، استراحت و برگشت به سمت خودروها را قبل از تاریک شدن هوا داشته باشید.

تنگ دار نوشهر 01

تنگ دار نوشهر 02

اقامت

بسیاری سفر به تنگ دار را در قالب برنامه ای یکروزه انجام می دهند اما درصورتی که در بین مسیر سفر چند روزه خود تنگ دار را برای پیمایش انتخاب کرده اید، کمپینگ در جنگل خانیکان و یا ماندن در واحدهای اقامتی چالوس یا نوشهر، بهترین انتخاب شما است.
پیشنهاد ما به شما اما رزرو آنلاین اقامتگاه های نوشهر و اقامتگاه های چالوس از سایت اتاقک است.

تنگه دار 01

دسترسی و آدرس تنگ دار

تنگ دار در استان مازندران قرار دارد و برای رسیدن به آن باید به سمت شهرستان نوشهر حرکت کنید و پس از رد کردن روستای کشک‌ سرا وارد جاده جنگلی خانیکان بشوید.

مسیر تنگ دار


منبع : خبرنامه  اتاقک
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد