ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

راه‌اندازی بانک ژن برای حفاظت از گونه‌های کمیاب حیوانی خراسان‌رضوی

۹۵/۰۴/۳۰ :: ۱۹:۵۸

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی خبر داد

راه‌اندازی بانک ژن برای حفاظت از گونه‌های کمیاب حیوانی خراسان‌رضوی

خبرگزاری فارس: راه‌اندازی بانک ژن برای حفاظت از گونه‌های کمیاب حیوانی خراسان‌رضوی

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان‌رضوی از راه‌اندازی بانک ژن با هدف حفاظت از گونه‌های کمیاب حیوانی موجود در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمید صالحی ظهر امروز در چهارمین همایش ملی ماهی شناسی در سالن اجتماعات دانشکده علوم دانشگاه فردوسی با ابراز نگرانی از افزایش وجود گونه‌های غیربومی به مجموعه محیط و موجودات زنده در دریا و مزارع پرورشی آبزیان در کشور اظهار داشت: کشورهایی همچون آمریکا سالانه 138 میلیارد دلار خسارت ناشی از ورود ماهی‌های غیربومی به دریا و مزارع پرورشی آبزی می‌پردازند.

وی تیلاپیلا را نوعی ماهی غیربومی وارد و تولید شده به ایران برشمرد و یادآور شد: این نوع ماهی به علت غیربومی بودن سبب تخریب محیط زیست و شرایط طبیعی دریا و مزارع پرورش آبزیان در کشور می‌شود که متأسفانه این امر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا مفید بودن ماهی تیلاپیلا برای سلامت انسان از طریق مراکز علمی و دانشگاه‌ها تأیید شده است یا خیر؟ اضافه کرد: این نوع ماهی به عنوان یک منبع جدید غذایی مدتی است که مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد بنابراین جامعه علمی دانشگاهی کشور باید برای صحت یا کذب مفید بودن تیلاپیلا در سلامت انسان پاسخگو باشد.

صالحی با اشاره به خسارت کپور به دریاچه هامون و از بین رفتن نیزارهای اطراف این دریاچه توسط این ماهی بیان کرد: با وجود اینکه حذف کپور در هامون می‌تواند تا حدودی خسارت‌های وارده به این دریاچه را کاهش دهد اما دیگر نمی‌توان نیزارها را در اطراف دریاچه هامون ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر 100 گونه مهاجم در لیست گونه‌های خطرناک قرار دارد که متأسفانه به علت عدم شناخت از این امر، اصرار بسیاری برای استفاده غذایی از این منابع وجود دارد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی از راه‌اندازی بانک ژن با هدف حفاظت از گونه‌های کمیاب حیوانی موجود در این استان خبر داد و گفت: بانک خون و پر از همه پرندگان موجود در استان و مناطق مختلف کشور نیز همراه با کتابخانه تخصصی و آزمایشگاه‌های مجهز در مرکز تحقیقات اداره کل محیط زیست این استان وجود دارد که می‌تواند زمینه همکاری با دانشگاه‌ها برای انجام مطالعات و تحقیقات پژوهشی را فراهم کند.

صالحی به لزوم اخلاق حرفه‌ای در انجام تحقیقات و نگارش گزارش‌های پژوهشی توسط پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اهمیت نتایج تحقیقات علمی در بخش دام، طیور و آبزیان، لازم است بخشی از این نتایج و گزارش‌های در اختیار اداره کل محافظت از محیط زیست خراسان رضوی قرار بگیرد.

وی وجود بیشتر گونه‌های مختلف حیوانات، پرندگان و آبزیان را در منطقه محافظت شده محیط زیست خراسان رضوی را به عنوان عامل کمکی به مراکز علمی برای انجام تحقیقات و نمونه گیری راحت‌تر پژوهشگران برشمرد و گفت: با توجه به حیوان آزاری در سیرک‌های مختلف، اجرای برنامه این نوع سیرک‌ها در مشهد ممنوع شده و خوشبختانه در کشور نیز ممنوعیت آن گسترش یافته است.

انتهای پیام/3268/آ ۴۰/

منبع : خبرگزاری فارس

چهارمحال وبختیاری سرزمین روستاهای تاریخی/۸۰۰ روستا پذیرای مسافر

روستایی که فقط تابستان امکان سفربه آن است
چهارمحال وبختیاری سرزمین روستاهای تاریخی/۸۰۰ روستا پذیرای مسافر

کراپ‌شده - چهارمحال
شناسهٔ خبر: 3718745 -
استانها > چهارمحال و بختیاری
شهرکرد- چهارمحال و بختیاری استانی روستایی است که با داشتن بیش از ۸۰۰ روستا یکی از مهمترین استان های کشور برای روستاگردی به شمار می رود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کوچک کشور است که باوجود وسعت کم روستاهای بسیاری را در خود گنجانده است.

. این استان بیش از۸۰۰ روستا دارد که دارای جمعیت‌های کم‌وزیاد هستند و هرکدام از این روستاها جذابیت‌های گردشگری خاص خود را دارند

باوجوداینکه بسیاری از روستاهای کشور بکر بودن خود را از دست‌داده‌اند و ساخت‌وسازهای شهری و مصالح ساختمانی جدید در روستاها ورود پیداکرده است اما هنوز در چهارمحال و بختیاری روستاهای بسیاری یافت می‌شود که گردش در آن‌ها تاریخ قدیم ایران را می‌توان نظاره کرد.

این روستاها که تعداد آن‌ها کم نیست در کنار زیبایی‌های طبیعی و گردشگری مناطق مختلف استان ازجمله آبشارها، جنگل‌های بلوط، رودخانه‌ها و... از چنان زیبایی‌هایی برخوردار هستند که کمتر روستاهایی در کشور پیدا می‌شوند که این ویژگی‌ها را داشته باشند.

این روستاها می‌توانند زمینه توسعه گردشگری و روستاگردی در استان چهارمحال و بختیاری را فراهم کنند و استان را در مسیر توسعه قرار دهند. هم‌اکنون در هر شهرستان  چهارمحال و بختیاری روستاها بایی جذابیت‌های گردشگری مختلف وجود دارد.

در شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری روستاها در کنار رودخانه زاینده رود واقع‌شده‌اند و قرار گرفتن این روستاها در دل باغات گسترده میوه، جذابیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند.

روستاهای شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری ازجمله سوادکوه، هوره، ایلبیگی، قوچان، چم چنگ و... از زیباترین روستاهای منطقه هستند که در کنار رودخانه زاینده‌رود واقع‌ شده‌اند.

روستاهای شهرستان لردگان از دیگر روستاهای بکر و طبیعی استان چهارمحال و بختیاری هستند که هنوز بافت قدیم خود را حفظ کردند.

بافت قدیمی این روستاها در کنار پوشش لباس محلی مردم این منطقه جذابیت روستاها را برای روستاگردی افزایش داده است.

در شهرستان کوهرنگ به‌واسطه محرومیت هنوز از مصالح جدید ساختمانی در ساخت خانه استفاده‌نشده است و خانه‌ها از چوب جنگلی و سنگ و خاک ساخته‌شده است .

روستاهای چین، خویه، سرآقاسید و... از مهم‌ترین این روستاها هستند.

این روستاها تنها در نیمه اول سال قابل بازدید هستند چراکه در نیمه دوم سال به‌واسطه بارش برف راه‌های ارتباطی آنها بسته می‌شود.

چهارمحال و بختیاری سرزمین روستاهای تاریخی و بکر است که هرکدام از این روستاها جایگاه ارزشمندی در حوزه گردشگری دارندمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روستاگردی از ظرفیت‌های باارزش حوزه گردشگری چهارمحال و بختیاری است.

بهمن عسگری سوادجانی ادامه داد: هم‌اکنون چهارمحال و بختیاری سرزمین روستاهای تاریخی و بکر است که هرکدام از این روستاها جایگاه ارزشمندی در حوزه گردشگری دارند.

وی با اشاره به اینکه بهره‌گیری از ظرفیت روستاگردی در این استان موردتوجه قرارگرفته است، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته تا کنون راه‌اندازی اقامتگاه‌های محلی در روستاهای این استان مورد توجه قرار گرفته است

وی افزود: هم‌اکنون حدود ۶۰ خانه مسافر در روستاهای این استان ایجاد و ساماندهی شده است.

وی گفت: این خانه‌های مسافر، در بافت‌های قدیمی روستاهای این استان ساماندهی شده‌اند و با کمترین قیمت به مسافران و گردشگران در این خانه‌ها خدمات‌رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: به‌منظور افزایش تعداد این خانه‌های مسافر در استان با همکاری بنیاد مسکن استان تسهیلات ۱۵۰ میلیون ریالی به ازای هر واحد پرداخت می‌شود.

عسگری سواد جانی با اشاره به اینکه این خانه‌های مسافر باهدف ساماندهی، استانداردسازی و تأمین نیاز مسافران راه‌اندازی شده است، افزود: راه‌اندازی این خانه‌های مسافر در استان با استقبال مردم مواجه شده است.

روستاگردی یکی از بخش‌های گردشگری به شمار می‌رود که در برخی استان‌های پرمسافر موردتوجه بیشتر قرارگرفته است و بخشی زیادی از درآمد حوزه گردشگری از حوزه روستاگردی در این استان‌ها تأمین می‌شودیکی از کارشناسان حوزه گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری نز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های پرجاذبه در حوزه گردشگری به شمار می‌رود.

علی حسینی تأکید کرد: روستاگردی یکی از بخش‌های گردشگری به شمار می‌رود که در برخی استان‌های پرمسافر موردتوجه بیشتر قرارگرفته است و بخشی زیادی از درآمد حوزه گردشگری از حوزه روستاگردی در این استان‌ها تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: با توسعه زیرساخت‌ها در روستاهای این استان می‌توان زمینه ورود مسافر و گردشگر را به این روستاها افزایش داد.

وی ادامه داد: احداث سرویس‌های بهداشتی، ایجاد محل اقامت، استانداردسازی کوچه‌ها و سنگفرش کردن کوچه‌ها نقش مهمی در جذب مسافر و گردشگر به این روستاهای استان دارد.

حسینی تأکید کرد: هم‌اکنون در برخی روستاهای این استان بافت‌های تاریخی بسیاری از جمله حمام‌ها و قلعه‌های تاریخی وجود دارد که در حال حاضر هیچ نقشی در جذب مسافر و گردشگر در این روستاها ندارند.

منبع : خبرگزاری مهر

جولان حیوانات هار در هشتبندی/امنیت و سلامت مردم در خطر

مشکلات مردم هشتبندی تمامی ندارد

جولان حیوانات هار در هشتبندی/امنیت و سلامت مردم در خطر

حیوانات هار
شناسهٔ خبر: 3717528 -
استانها > هرمزگان
میناب - طی چند هفته اخیر حمله متعدد حیوانات هاری نظیر سمور، سگ و گربه امنیت، سلامت و آسایش مردم منطقه هشتبندی در شهرستان میناب را به خطر انداخته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: حمله حیوانات هار در سال های اخیر در هشتبندی بی سابقه بوده است. آمار حمله حیوانات به ساکنین روستا در روزهای اخیر به صورت نگران کننده ای افزایش یافته و تا کنون قریب به ۴۰ مورد از این نوع حملات توسط مردم گزارش شده است. این حیوانات هار به صورت ناگهانی به افراد حمله می کنند و با گاز گرفتن، خون مردم را می مکند و به راحتی افراد گرفتار شده را رها نمی کنند.

خانم بهرامی ۵۰ ساله ساکن محله شهید عباس سهرابی روستای مجتمع امام، که یکی توسط حیوان هار مورد حمله قرار گرفته در خصوص این حمله به خبرنگار مهر  گفت: صبح زود موقع نماز صبح یک حیوان هار به دلیل باز بودن در ناگهان وارد منزل شد و من را مورد حمله قرار داد و گوش مرا گاز گرفت هرکاری کردم نتوانستم خودم را از این حیوان رها کنم تا اینکه پسرم به زحمت مرا نجات داد که پس از مراجعه به درمانگاه و واکسیناسیون مرا به بیمارستان میناب جهت مداوای کامل انتقال دادند.

همچنین یک خانم مسن و نابینا که از کشاورزان فصلی در هشتبندی ساکن روستای مجتمع امام  است نیز گفت : در خانه کپری خود بودم که ناگهان چیزی دستم را گاز گرفت با جیغ و داد بیرون رفتم و با سنگ به حیوان هار حمله کننده ضربه زدم تا به زور مرا رها کرد.

در مورد دیگری از حمله حیوانات هار در هشتبندی این حیوانات پسربچه ای را در خواب مورد حمله قرار دادند.

مادر عدنان ارجمندی به خبرنگار مهر گفت : صبح که در خانه کپری خود خواب بودیم با سروصدای پسرم از خواب بیدار شدیم و متوجه شدیم که یک سمور بینی او را گاز گرفته و هر کاری می کردیم او را رها نمی کرد تا اینکه شوهرم به زحمت سمور را  از بینی پسرم جدا کرد .این سمور هیچ گونه ترسی از ما نداشت و نسبت به ما هم حالت تهاجمی داشت.

همچنین در حمله دیگری در شهر هشتبندی سمور (نام محلی رجگوک) خانم ۴۵ ساله را مورد حمله قرار داد.

خانم صباحی زاده که در شهر هشتبندی مورد حمله حیوانات هار قرار گرفته است در این رابطه گفت: برای شست و شوی لباس به داخل حمام رفتم که ناگهان یک موجودی دستم را به شدت گاز گرفت هر کاری کردم دستم را رها نکرد و با جیغ و داد بیرون از حمام دویدم که با شنیدن صدای جیغ و داد پسرم از خانه بیرون آمد و با گرفتن گلوی سمور و خفه کردن آن توانست دندان های تیز این حیوان هار را از دستم خارج کند و بلافاصله به درمانگاه مراجعه کردیم و پس از تزریق واکسن ضد هاری به بیمارستان میناب منتقل شدم.

تاکنون در روستاهای مجتمع امام (ره) ، توکهور ، هشت بندی (۲) و شهر هشتبندی بیشترین حمله ازسوی این حیوان گزارش شده است.

موسی حیدری نایب رئیس شورای اسلامی روستای مجتمع امام هشتبندی در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه گفت : حمله حیوانات هار در این روستا  تاکنون سابقه نداشته ولی در هفته های اخیر شاهد حمله حیوانات هار به اهالی هستیم که این امر باعث ایجاد رعب و وحشت در بین اهالی روستا شده است و امنیت و آرمش مردم در پی هجوم ناگهانی این حیوانات هار سلب شده است .

وی در ادامه افزود: مسئولان باید در این خصوص چاره اندیشی کنند و اگر شایعات مبنی بر رها سازی این حیوانات هار توسط محیط زیست صحت داشته این اداره باید پاسخگوی مردم باشد  زیرا این گونه حمله حیوانات هار در روستا سابقه نداشته و این قضیه باید به صورت جدی از سوی مسئولان ذیربط مورد بررسی قرار گیرد.

علی کمالی رئیس شورای اسلامی هشتبندی دو در این رابطه گفت : اهالی این روستا از ترس حمله این حیوانات هاری جرات بیرون آمدن از منازل خود را ندارند و حمله های مکرر این حیوانات هاری سلامت  مردم روستا را به خطر انداخته است.

دکتر قضایی از پزشکان مجرب منطقه هشتبندی در خصوص عوارض حمله حیوانات هار به انسان بیان داشت : افراد آسیب دیده از حیوانات هار اگر سریعاً خود را به مراکز درمانی جهت مداوا  نرسانند خود این افراد مبتلا به بیماری هاری می گردند و هر آن ممکن است به  افراد دیگر حمله کنند.

وی در همین خصوص اضافه کرد : اگر در صورت حمله حیوانات هار، طول درمان آنها و مراجعه به پزشک طولانی شود احتمال مرگ آنها وجود دارد.

قضایی در خصوص اقدامات پیشگیرانه مردم برای در امان ماندن از عوارض حمله حیوانات هار گفت: در صوتی که شخصی توسط یکی از این حیوانات گاز گرفته شد باید بلافاصله با آب و صابون حمام محل گزیدگی را به مدت ۱۰ دقیقه شستشو دهد و تا قبل از ۷۲ ساعت خود را جهت تزریق واکسن به نزدیک ترین درمانگاه برساند. همچنین از پانسمان یا بخیه زخم محل گزش حیوان هار خودداری کند چرا که ویروس هاری در فضای بسته راحت تر گسترش پیدا می کنند.

محمد حسین قضایی در خصوص حمله حیوانات هار به حیوانات اهلی نظیر گاو ،گوسفند و بز نیز گفت : در صورت حمله و گزش این حیوانات اهلی توسط سمور ، سگ یا هر حیوان هار دیگر باید از نزدیک شدن به این حیوانات اهلی خودداری شود و قرنطینه شوند  و تا مدت ۱۰ الی ۱۵ روز از خوردن شیر یا گوشت این حیوانات خودداری شود زیرا احتمال انتقال ویروس هاری به انسان وجود دارد.

 قضایی همچنین به اهالی این منطقه توصیه کرد؛ در صورت کشتن یکی از این حیوانات هار لاشه آن حیوان را بسوزانند تا حیوانات دیگر با خوردن لاشه این حیوان دچار بیماری هاری نشوند.

وی در پایان افزود: حیوانات هار به دلیل کم طاقتی در مقابل گرما در جاهای تاریک و مرطوب مخفی می شوند و در صورت مشاهده نور یا  نزدیک شدن موجودی به مخفیگاه آن ها به سمت آن هجوم می آورند.

منبع : خبرگزاری مهر

عامل کشتار 74 رأس حیوان در دماوند دستگیر شد

کد خبر: 82156852 (5455518) | تاریخ خبر: 30/04/1395 | ساعت: 13:37|

               

 عامل کشتار 74 رأس حیوان در دماوند دستگیر شد

تهران- ایرنا - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از دستگیری عامل اصلی کشتار 74 رأس از انواع حیوان های حیات وحش این منطقه خبر داد.

عباس میرزاکریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با تلاش یگان حفاظت محیط زیست، دادستان شهرستان و پلیس امنیت عمومی دماوند پس از چندین ماه پایش محل حیات وحش منطقه ، باند عامل اصلی کشتار حیوان ها دستگیر شدند.
وی با بیان اینکه کار مشترک و تعامل مسئولان منطقه در راستای حفظ محیط زیست ستودنی است، خاطرنشان کرد: عامل اصلی این باند بارها به علت تخلف با شگردی خاص از محل گریخته بود که با تعامل بین دستگاهی دستگیر شد.
میرزاکریمی ادامه داد: براساس دستور دادستان در بازرسی از منزل وی ، اجزای لاشه حیوانات به تعداد 22 کل وحشی، 31 قوچ وحشی، شش گراز، 3 روباه، 8 خرگوش، یک تشی و 80 قطعه ماهی قزل آلا کشف و ضبط شد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست دماوند افزود: از متهم 2 قبضه سلاح و 497 عدد انواع فشنگ جنگی و شکاری نیز کشف و ضبط شد.
وی با اشاره به اینکه این متهم در مناطق شکار ممنوع همچون کوه سفید و دریاچه تار نیز اقدام به شکار غیرمجاز کرده است، تصریح کرد: شکارچیان متخلف آگاه باشند که منطقه دماوند برای انجام این اقدام غیرقانونی محل مناسبی نبوده و با شدت تمام با آنان مقابله می شود.
میرزاکریم گفت: متهم برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.
تهرام/7246//1348/ 1539

انتهای پیام /*


منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا



6 شکارچی متخلف در خنج فارس دستگیر شدند

 


کد خبر: 82157071 (5455491) | تاریخ خبر: 30/04/1395 | ساعت: 15:4|

               

 6 شکارچی متخلف در خنج فارس دستگیر شدند

شیراز- ایرنا- رئیس اداره محیط زیست شهرستان خنج از توابع استان فارس گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان 6 نفر از شکارچیان متخلف را در مناطق شکار ممنوع و زیست گاه های حیات وحش دستگیر کردند.

پژمان نامجو، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این شکارچیان متخلف در مناطق حفاظت شده کوه هوا در جنوب و بناب شهرستان حمامی در شمال خنج و زیستگاه های حیات وحش این شهرستان دستگیر شدند.
وی بیان کرد: از این شکارچیان متخلف 6 قبضه سلاح شکاری مجاز و غیر مجاز شامل سوزنی، گلوله زنی، سمینف و مهمات مربوطه و همچنین 12 قطعه تیهو، 2 قطعه کبک، 2 قطعه کبوتر و یک لاشه کل به دست آمد.
نامجو افزود: این شکارچیان خاطی ضمن معرفی شدن به مراجع قضایی در مجموع به پرداخت 124میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
او ادامه داد: جریمه نقدی شکارچی یک راس کل در منطقه حفاظت شده کوه هوا 100میلیون ریال و جریمه شکارچیان پرنده 24 میلیون ریال بود.
نامجو گفت: شهرستان خنج دارای 2منطقه حفاظت شده زیست محیطی بند در منطقه حمامی واقع در شمال این شهرستان و منطقه کوه هوا در جنوب است که زیستگاه گونه های متنوعی از حیات وحش و همچنین پرندگان است.
شهرستان خنج در فاصله 265 کیلومتری جنوب شیراز قراردارد.
7367 //6118/1138

انتهای پیام /*

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ایرنا