ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

جزئیات دستگیری شکارچیان غیرمجاز اماراتی در ارزوئیه کرمان

جزئیات دستگیری شکارچیان غیرمجاز اماراتی در ارزوئیه کرمان

» سرویس: استان ها - کرمان
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷

مدیرکل محیط‌زیست کرمان جزئیات دستگیری شکارچیان غیرمجاز اماراتی را در شهرستان ارزوئیه کرمان اعلام کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، «صفرزاده» درباره‌ی جزئیات این دستگیری اظهار کرد: حوالی ساعت 14:30 روز سه‌شنبه 30 دی‌ماه، مأموران انتظامی پاسگاه دولت‌آباد شهرستان ارزوئیه استان کرمان در جلو پاسگاه خود با 2 دستگاه خودرو کمک‌دار حامل اتباع خارجی مواجه می‌شوند که در خودرو آنها 6 بهله شاهین بود.

وی افزود: مأموران انتظامی منطقه پس از مشاهده این افراد با مأموران محیط‌زیست منطقه تماس می‌گیرند و مأموران محیط‌زیست نیز پس از حضور در منطقه مشاهده می‌کنند 5 اماراتی و 3 ایرانی به همراه 6 بهله شاهین در خودرو هستند. هم‌چنین مقداری گوشت نیز که به نظر می‌رسد گوشت هوبره باشد - اما به ادعای این افراد گوشت کبوتر است - در خودرو این افراد کشف شد.

مدیرکل محیط‌زیست کرمان افزود: مأموران محیط‌زیست منطقه با هماهنگی پلیس امنیت ضمن دستگیری این افراد آنها را به همراه پرونده‌ی متشکله به دادگاه معرفی کردند که قاضی پرونده نیز برای آنها تا تحقیقات بعدی 15 روز قرار بازداشت صادر کرد.

وی با اشاره به این‌که 6 بهله شاهین همراه این افراد مجوز سایتیس(کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض) داشتند، افزود: برابر دستور قاضی پرونده این پرنده‌ها تحویل اداره‌ی محیط‌زیست کرمان تا تعیین تکلیف وضعیت دستگیرشدگان شد و موبایل آنها نیز برای بازیابی اطلاعات حافظه به مراجع مربوطه ارسال شد.

مدیرکل محیط‌زیست کرمان با اشاره به این‌که این افراد از استان هرمزگان و به‌صورت قانونی وارد کشور شده بودند، تصریح کرد: اداره‌ی محیط‌زیست هرمزگان مجوزی برای جابجایی شاهین‌های همراه این افراد در محدوده‌ی استان هرمزگان صادر کرده بود که این موضوع نیز در سازمان مرکزی در حال پیگیری است. از سوی دیگر گوشت کشف شده همراه این افراد نیز برای بررسی نوع پرنده به آزمایشگاه ارسال شده است.

وی به دستگیری شکارچیان غیرمجاز قطری در 27 دی‌ماه در منطقه‌ی سیرجان استان کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: مأموران محیط‌زیست کرمان در محدوده‌ی سیرجان 5 شکارچی غیرمجاز شامل 3 قطری و 2 ایرانی را به همراه چند پر هوبره دستگیر کردند که پس از بررسی منطقه، سر یک هوبره نیز در نزدیکی محل آنها کشف و به همراه متهمان تحویل مرجع قضایی شد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با اشاره به بررسی موبایل این افراد تصریح کرد: از تلفن همراه این شکارچیان تصویر 63 بهله هوبره، 8 بهله شاهین، یک قطعه تیهو و یک قطعه مرغ دریایی در محدوده‌های بوشهر، فارس و کرمان کشف شد که بر این اساس با دستور مقام قضایی متهمان روانه‌ی زندان شدند و همچنان در بازداشت هستند.

وی با اشاره به این‌که ضرر و زیان شکار این پرندگان 286 میلیون تومان است، افزود: در عین حال قاضی این پرونده برای متهمان قرار وثیقه 500 میلیون تومانی صادر کرده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان به دستگیری گروه دیگری از شکارچیان قطری در 7 دی‌ماه در قطرویه فارس اشاره کرد و گفت: این افراد 4 قطری و یک ایرانی بودند که در مرحله اول در سیرجان استان کرمان دستگیر شدند و به‌علت نبود ادوات و آثار جرم توسط قاضی آزاد شدند اما تحت مراقبت قرار گرفتند تا سرانجام هفتم دی‌ماه در قطرویه فارس به همراه شکار غیرمجاز دستگیر و روانه زندان شدند که این گروه نیز هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند.

وی با اشاره به این‌که استان کرمان یکی از زیستگاه‌های مهم هوبره به حساب می‌آید، تصریح کرد: قطعاً ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست به‌شدت با هرگونه تخلف شکار و صید در استان بخصوص شکارچیان خارجی برخورد می‌کنند.

انتهای پیام



منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران  ایسنا

دستگیری شکارچی غیرمجاز در زنجان

دستگیری شکارچی غیرمجاز در زنجان

» سرویس: استان ها - زنجان

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان زنجان گفت: فردی به جرم شکار غیرمجاز یک قلاده پلنگ، یک قلاده خرس، یک رأس کل وحشی و یک قطعه کبک در زنجان دستگیر شد.

قربانعلی محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه زنجان، با بیان این مطلب، اظهار کرد: در پی دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر شکار غیرمجاز و نگهداری تاکسیدرمی گونه‌های جانوری در منزل فردی متخلف در زنجان مأموران یگان حفاظت اداره‌کل در روز گذشته، با دریافت مجوز قضایی بازدید از منزل با همکاری کارکنان کلانتری 15 زنجان از منزل فرد متخلف بازدید و موفق به کشف و ضبط ادوات شکار و نمونه‌هایی از گونه‌های جانوری شکارشده، شدند.

وی با بیان اینکه فرد دستگیرشده از متخلفین سابقه‌دار بوده است، افزود: از متخلف یک ‌تخته پوست خرس قهوه‌ای و مقدار 3 کیلو چربی جدا شده از خرس تازه شکار شده، نمونه تاکسیدرمی شده مربوط به گونه کمیاب پلنگ، یک ‌تخته پوست دباغی ‌شده مربوط به‌ کل وحشی، لاشه یک قطعه کبک، یک قبضه اسلحه ساچمه‌زنی ته پر دولول، 3 تیر فشنگ ساچمه‌زنی و یک دستگاه پروژکتور فندکی خودرویی کشف و ضبط شد.

این مسئول تصریح کرد: بنا به اظهارات فرد متخلف، این‌گونه‌ها را در شهرستان طارم شکار کرده و پس از شکار به زنجان منتقل و در منزل نگهداری می‌کرده که با هوشیاری دوستداران محیط ‌زیست و مأمورین یگان حفاظت محیط‌ زیست استان کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: مأموران یگان حفاظت محیط ‌زیست استان به ‌صورت شبانه‌روزی مشغول گشت و کنترل در مناطق استان هستند و در صورت مشاهده تخلف مطابق قانون با متخلفین برخورد لازم را انجام داده و از هیچ تخلفی چشم‌پوشی نخواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست افزود: فرد متخلف باید به سبب شکار غیرمجاز و حذف این‌گونه‌های باارزش جانوری از حیات‌وحش استان مبلغ 50 میلیون ریال ضرر زیان از بابت شکار یک قلاده خرس قهوه‌ای، مبلغ 50 میلیون ریال از بابت شکار غیرمجاز یک قلاده پلنگ، مبلغ 18 میلیون ریال از بابت شکار غیرمجاز یک رأس کل وحشی و مبلغ 600 هزار ریال از بابت شکار غیرمجاز یک قطعه کبک جریمه پرداخت کند.

محمدپور در خصوص مجازات پیش‌بینی ‌شده در قانون نیز خاطرنشان‌کرد: علاوه بر موارد ذکرشده متخلف به پرداخت 15 تا 18 میلیون ریال جزای نقدی یا حبس از سه ماه تا سه سال محکوم خواهند شد.

انتهای پیام



منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران  ایسنا

۱۲گونه جانوری کهگیلویه و بویراحمد در معرض تهدید قرار دارند


۱۲گونه جانوری کهگیلویه و بویراحمد در معرض تهدید قرار دارند
 

» سرویس: استان ها - کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲گونه جانوری در این استان در معرض تهدید قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه کهگیلویه و بویراحمد- عطاء پور شیرزاد در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به علت نبود صنایع آلاینده کیفیت هوا در این استان مطلوب است و مشکلی ندارد، افزود: استان با این وجود در برخی مواقع به دلیل پدیده گرد وغبار در تعدادی کمی از روزهای سال آلوده است.

وی اظهارکرد: آب، هوا، خاک، اقلیم، منابع طبیعی زنجیر وار به هم وابسته و چرخه به هم پیوسته اند و در صورتی که یکی از حلقه های این زنجیره مشکلی ایجاد شود زنجیره پاره می شود.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: منشاء هوای پاک درخت است که این استان درختان و جنگل‌های خوبی دارد که این سوال پیش می آید که آیا به درستی توانسته ایم از این نعمت خدادادی صیانت کنیم؟ طبیعی است که رشد جمعیت، صنعت و عمران و آبادی را داریم و این امر بر جنگل‌ها تأثیرگذار خواهند بود.

جنگلها و تنوع زیستی استان در حال از بین رفتن هستند

پور شیرزاد تصریح کرد: جنگلها و تنوع زیستی استان در حال از بین رفتن هستند که نیازمند مشارکت های مردمی است و رسانه ها می توانند در این زمینه همکاری خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این استان طرح هر مدرسه یک نهالستان اجرا می شود که در شهرستان دنا آغاز شده و بین ۷۲۵۱ دانش آموز این شهرستان گلدانی‌هایی که در آنها یک نهال درخت کاشته شده، توزیع خواهد شد تا با اهمیت درخت آشنا شوند و بعد به نام خودشان در طبیعت بکارند.

توزیع دو تن بذر اصلاح شده بلوط در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دو تن بذر اصلاح شده بلوط برای احیاء جنگل‌های بلوط در سطح استان توزیع شده است چراکه جنگل‌های بلوط استان در حال تخریب شدن و از بین رفتن هستند.

پورشیرزاد عنوان کرد: دو ایستگاه سنجش آلودگی در شهرهای یاسوج و گچساران فعال هستند.

وی اضافه کرد: مردم، مسئولان و رسانه‌ها در جهت توسعه سبز در سطح استان همکاری و تعامل با محیط زیست داشته باشند.

کهگیلویه و بویراحمد با کمبود محیط بان مواجه است

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نسبت به استاندارد جهانی و کشوری محیط بان برای حفاظت از مناطق حفاظت شده و تحت پوشش با کمبود مواجهیم، اظهارکرد: باید به ازای هر ۱۰۰۰هکتار یک محیط بان در استان داشته باشیم که در استان به ازای هر ۳۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده یک محیط بان داریم. با این وجود تمام تلاش خود را برای حفاظت از مناطق حفاظت شده استان انجام می‌دهیم.

پورشیرزاد افزود: اولویت محیط زیست استان برای حفاظت از مناطق حفاظت شده آموزش است که نیاز به مشارکت مردم و رسانه دارد.

طی چهارسال گذشته مجوز شکار ندادیم

وی بیان کرد: طی چهار سال گذشته با هماهنگی سازمان محیط زیست کشور هیچ مجوز شکاری در این استان داده نشد. همچنین تاکنون مجوزی برای شکارچیان خارجی در این استان صادر نشده است.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این استان یکی از مهمترین زیستگاه‌های حیات وحش در کشور است اما همچنان ۱۲گونه جانوری آن در معرض تهدید قرار دارند.

پورشیرزاد خاطرنشان کرد: این استان به واسطه داشتن جنگل‌های فراوان، رودخانه‌های خروشان و تنوع آب و هوایی، از تنوع زیستی بسیار خوبی برخوردار است و با داشتن ۲۰درصد جنگلهای زاگرس و ۱۰درصد آب کشور، شرایط مناسبی را برای زیست گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی فراهم کرده است.

بیش از۱۱ درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل می دهد

وی یادآور شد: بیش از۱۱درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل داده و در مجموع بیش از ۲۹۸هزار هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد که با توجه به وسعت یک درصدی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشور، این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی دارد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۱۲۵۶ گونه مهره دار در کشور وجود دارد که ۳۰۰ گونه از این تعداد در این استان زندگی می‌کنند.

پورشیرزاد عنوان کرد: پلنگ، کل وبز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس، خرس قهوه‌ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، گراز، خفاش نعل اسبی، گربه، کاراکال، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی و چندین گونه دیگر از مهمترین گونه‌های جانوری این منطقه است.

وی افزود: ۷۹ گونه جانوری در کشور در معرض تهدید است اما در کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ گونه جانوری در معرض تهدید قرار دارد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: گوزن زرد، کل و بز، کرکس مصری، فاخته خاوری، خرس قهوه ای برخی از این گونه‌های در معرض تهدید هستند.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست از کورش پسند خبرنگار صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد به خاطر تهیه گزارش رادیویی سنجاب سودآور و انسان سوداگر و کسب مقام از جشنواره بین المللی رادیو و تلویزیون آسیا و اقیانوسیه تجلیل شد.

انتهای پیام



منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران  ایسنا

حیات‌وحش در خطر است، از سرعت خود بکاهید!

حیات‌وحش در خطر است، از سرعت خود بکاهید!

» سرویس: یادداشت - یادداشت

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - یادداشت روز

محمد حسنوند، دانشجوی دکتری حقوق

ظاهراً برای بی‌دفاع بودن حیات‌وحش در ایران به این زودی‌ها پایانی متصور نیست، حیوانات زبان‌بسته اگر از تیر تفنگ شکارچیان هم در امان بمانند لاجرم در جاده‌های بی‌حفاظ و حصار جنگلی سرنوشتی جز کشته شدن زیر چرخ خودروهای عبوری ندارند. منظره‌ای که حالا در جاده‌های جنگلی دیگر عادی و تکراری شده است.

سالانه تعداد زیادی از گونه‌های بعضاً نادر جانوری در حوادث رانندگی در جاده‌های عبوری از داخل و یا حاشیه جنگل‌ها تلف می‌شوند. حالا دیگر جاده‌ای مانند پارک ملی گلستان، قتلگاه حیوانات وحشی شده، حیواناتی که نسل بعضی از آن‌ها رو به انقراض است. سایر جاده‌های جنگلی کشور مانند ایلام هم وضعیت بهتری از این ندارند.

کشته شدن پلنگ در حال انقراض ایرانی در جاده‌های استان لرستان اتفاقی دیگر ازاین‌دست بود که چند وقت پیش اتفاق افتاد، پلنگ، روباه، خرس، گربه‌های وحشی و حتی سگ‌ها که بیشتر شب‌ها برای تأمین غذا حرکت می‌کنند، بی‌خبر از تجاوز انسان‌ها به محل زندگی‌شان در هنگام عبور از جاده در مواجهه با نور شدید خودروها، غافلگیر می‌شوند و می­‌ایستند و برخی در برخورد با خودروها، در جا تلف می‌شوند و برخی دیگر همچون پلنگ، جسم نیمه‌جان خود را به وسط جنگل می‌کشانند و پس از تحمل رنج فراوان تلف می‌شوند.

به روایت آمار سازمان حفاظت محیط‌زیست، در بین سال‌های ۸۶ تا ۹۳، ۲۷ درصد پلنگ‌های ایران در جاده‌ها تلف شده‌اند که ۸۳ درصد آن در جاده پارک ملی گلستان اتفاق افتاده است. تنها در ۹ ماهه امسال ۲۱۸ مورد تلف شدن حیوان در جاده پارک ثبت‌شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

لابد اگر از دید مسئولان به موضوع بنگریم اگر گناه را بر گردن رانندگان بی‌توجه نیندازیم، شاید تقصیر از خود همین حیوانات باشد که نه‌تنها حاشیه جاده را برای سکونت خود برگزیده‌اند بلکه توجهی هم به این‌همه تابلو و علائم رانندگی نداشته‌اند.

طنز تلخی است که محیط‌زیست و حیات‌وحش در ایران در زمره فانتزی‌های برخی مسئولان قرار دارد و کمترین جایی در برنامه‌ریزی‌های راهبردی و توسعه پایدار ندارد، لابد از دید برخی بود و نبود چند موجود چهارپا اهمیت آن‌چنانی برای جامعه و آینده نخواهد داشت و همین طرز نگاه است که سبب شده متأسفانه در زمان احداث جاده‌های جنگلی به تبعات زیست‌محیطی آن توجه چندانی نشود.

درحالی‌که شاید با کارشناسی دقیق‌تر بتوان مسیری بهتر را برای جاده پیش‌بینی کرد، برای جاده‌های موجود هم اقداماتی همچون نصب گارد ریل، فنس کشی، نصب تابلوهای هشداردهنده بیشتر و افزایش آگاهی رانندگان در خصوص کاهش سرعت و آشنایی با نقاط حادثه‌خیز انجام شود تا در مقطع کنونی از تلفات بیشتر حیوانات این جنگل جلوگیری شود. اقداماتی که گرچه نیازمند صرف هزینه نسبتاً زیادی است، اما اگر درک ما نسبت به محیط‌زیست تغییر یابد و اهمیت آن را در توسعه پایدار و سرمایه‌گذاری برای آینده باور کنیم، مقرون‌به‌صرفه باشد.

‌انتهای پیام



منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران  ایسنا

جزئیات شکار فجیع گرازها در لرستان+تصاویر

جزئیات شکار فجیع گرازها در لرستان+تصاویر

» سرویس: استان ها - لرستان

رئیس اداره محیط‌ زیست الشتر از دستگیری یک گروه متخلف شکار گزار در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه لرستان، طاهر فتح‎اللهی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: یگان اجرایی اداره محیط‌زیست الشتر طی گشت و کنترل در مناطق تحت مدیریت این واحد، چهار متخلف شکار را که از استان‎های همجوار به قصد شکار گراز به استان آمده بودند به همراه چهار اسلحه شکاری و سه قلاده سگ شکاری دستگیر کرد.

وی اضافه کرد: این شکارچیان در منطقه مرشدآباد به کمک سگ‎های شکاری اقدام به شکار چهار رأس گراز وحشی کرده بودند.

فتح‎اللهی ادامه‌داد: متأسفانه با اینکه گوشت شکار گراز برای تمامی مسلمانان حرام است اما چند سالی است توسط شکارچیانی از استان‎های همجوار این کار صورت می‎گیرد.

رئیس اداره محیط‌ زیست الشتر همچنین با اشاره به نقش گراز در طبیعت گفت: این حیوان نقش تعیین‌کننده‎ای برای طبیعت به خصوص در هرم غذایی پلنگ دارد و شکار آن باعث می‎شود که پلنگ غذای خود را از دست داده و به دام دامداران پناه آورد و موجب خطر برای خود و انسان‎ها شود.

وی تصریح کرد: همچنین گراز احیای درختان و تقویت خاک را به وسیله پوزه قدرتمندش انجام می‎دهد.

در همین رابطه کامران سپه‎وند، کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان درباره شکار این گرازها به ایسنا گفت: در ازای هر رأس گراز وحشی مبلغ دو میلیون به عنوان ضرر و زیان وارده دریافت می‎شود اما متأسفانه این مبلغ هیچ‎گونه بازدارندگی به دنبال ندارد.

وی اضافه‌کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان ذی‌ربط درخواست می‎شود نرخ‎های جدید ضرر و زیان وارده به محیط‌زیست را مورد تجدیدنظر قرار دهند تا مجازات، حالت بازدارندگی را در پی داشته باشد.

سپه‎وند اظهارکرد: مجوز برای شکار این‌گونه جانوران به اقلیت‎های مذهبی رسمی در کشور ارائه می‎شود اما این مجوز به مسلمانان داده نمی‎شود.

انتهای پیام





منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران  ایسنا