ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

کلوت‌های نهبندان از زیباترین آثار طبیعی شرق کشور هستند

 
جاذبه‌های زیست محیطی و گردشگری نهبندان - 1

خبرگزاری فارس: تپه‌های مارنی(کلوت‌های شهرستان نهبندان) از جمله زیباترین مناطق و آثار طبیعی و دیدنی شرق کشورمان به شمار می‌روند.

خبرگزاری فارس: کلوت‌های نهبندان از زیباترین آثار طبیعی شرق کشور هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، کلوت‌ها نام عوارض طبیعی و جغرافیایی خاصی در بیابان‌های لوت به حساب می‌آیند.

خبرنگار فارس در راستای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی اذهان عمومی و هموطنان کشورمان از مناطق و جاذبه‌های طبیعی شهرستان نهبندان گزارش‌هایی را تنظیم کرده که این گزارش نیز مربوط به کلوت‌ها یا همان تپه‌های مارنی نهبندان است که به شرح زیر است.

 

کلوت‌ها یا همان تپه‌های مارنی در جنوب استان خراسان جنوبی و در غرب شهر نهبندان در حاشیه محور نهبندان به کرمان قرار گرفتند و تا مرکز شهر نهبندان حدود شش کلیومتر فاصله دارند.

ارتفاع کلوت‌های نهبندان یک‌هزار و 86 متر از سطح دریا قرار دارد و دارای رنگ‌های بسیار جذاب و متنوع هستند.

کلوت‌های نهبندان یک‌هزار و 143 هکتار وسعت دارند

این کلوت‌ها از یک‌هزار و 134 هکتار وسعت برخوردار هستند و این پدیده طبیعی در شهرستان نهبندان از جمله معدود و تنهاترین کلوت‌های کشورمان ایران به شمار می‌روند و مأمن و پناهگاه گونه‌های جانوری مختلف و زیاد و دارای پوشش گیاهی خوبی هستند.

تپه‌های مارنی یا همان کلوت‌ها بر اثر ساز و کار شگفت‌انگیز باد، آب و فرسایش زمین پدیدار می‌شوند و از جمله باشکوه‌ترین و زیباترین آثار و مناطق طبیعی و دیدنی جهان و کشور ایران محسوب می‌شوند.

 

کلوت‌های نهبندان در طی فرسایش چندین میلیون سال در حاشیه کویر لوت پدیدار و به وجود آمدند.

کلوت‌ها مهم‌ترین عوارض بیابانی جهان هستند

این پدیده‌ها و آثار طبیعی از عمده و مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و عوارض بیابانی جهان هستند که سالانه پذیرا و میزبان مسافران، گردشگران و حتی توریست‌های فراوانی هستند.

کلوت‌های نهبندان از نظر وجود گونه‌های جانوری و گیاهی در جهان کم نظیر و شاید هم بی‌نظیر و از تنوع زیستی بالایی برخوردار هستند.

 

رنگ‌های مختلف و البته متنوع و شکل مخروطی بسیار زیبا، نظر بسیاری از گردشگران و طبیعت‌دوستان را از دیگر نقاط دنیا به سمت خود جلب و جذب می‌کند.

کلوت‌های نهبندان دارای پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری متنوع است

وجود گونه‌های متنوع و فراوان جانوری از قبیل پرندگان به ویژه هوبره و زاغ‌بور در کنار تپه‌های مارنی یا همان کلوت‌های شهرستان نهبندان از ویژگی‌های منحصر به فرد خاص زیست محیطی این منطقه به شمار می‌رود.

گونه‌های جانوری دیگر نظیر پستانداران از قبیل جبیر، موش بزرگ، قوچ، خرگوش، خارپشت، شغال، روباه، خفاش بال سفید گرگ، روباه شنی در کلوت‌های نهبندان مأمن و سکنا دارند.

 

همچنین جغد کوچک، چکاوک کاکلی، گنجشک خانگی، قمری معمولی، شاه بوف، کرکس، سهره معمولی، عقاب طلایی، کبوتر چاهی، کبک و دم جنبانک را می‌توان از دیگر جانداران و پرندگان این مناطق زیست محیطی و طبیعی نهبندان عنوان کرد.

کلوت‌ها(تپه‌های مارنی) نهبندان پناهگاه و زیستگاه انواع خزندگانی چون سوسمار دم دراز ایرانی، آگامای صخره‌ای سیاه، بزمچه بیابانی، انواع مارمولک، آگامای دم تیغی، تیر‌مار بیابانی، مار کبری، زنگی، شتری، دشتی، خالدار، جعفری،قیطانی است.

 

انواع چیپ چاپ، سبط، قیچ، اسکنبل، پیچک بیابانی، گون، تاغ، شور، درمنه و سنبه‌ای سه رگ از جمله گونه‌های پوشش گیاهی کلوت‌های نهبندان به شمار می‌روند.

= - = - = - = - =

گزارش از: سمیه محمدی

= - = - = - = - =

انتهای پیام/2248/ی40/د1000

 

منبع : خبرگزاری فارس 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد