ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ریگان و بلندترین تپه های شنی دنیا

 

 
فارس گزارش می‌دهد
ریگان بارانداز بزرگ تجار/ بلندترین تپه‌های شنی دنیا رونق گردشگری منطقه

ریگان با بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری از جمله شهرستان‌هایی است که در مسیر بندر بزرگ چابهار قرار دارد و در گذشته بارانداز بزرگ تجار بوده است.

خبرگزاری فارس: ریگان بارانداز بزرگ تجار/ بلندترین تپه‌های شنی دنیا رونق گردشگری منطقه

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، با توجه به اینکه این روزها سفرهای تابستانی به اقصی نقاط کشور آغاز شده است، ریگان با بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری از جمله شهرستان‌هایی است که در مسیر بندر بزرگ چابهار قرار دارد.

این شهرستان دارای دو آب و هوای گرم نیمه خشک و معتدل کوهستانی است که گردشگران در ایام زمستان از مناطق گرم و خشک و جاذبه‌های این مناطق از جمله بلندترین تپه‌های شنی دنیا استفاده و در تابستان از مناطق معتدل و کوهستانی آن دیدن می‌کنند.

در مناطق کوهستانی آن جاذبه‌های گردشگری و منحصر به‌فردی وجود دارد که می‌توان به وجود آبشارها، رودخانه‌های فصلی و چشمه‌سارها و درختان و گیاهان دارویی اشاره کرد.

وجود درختان انجیر که اکنون فصل برداشت آن در تعدادی از باغات مناطق کوهستانی است، جلوه‌ای خاص به این مناطق بخشیده و اکثر گردشگران از این باغات دیدن می‌کنند.

وجود گیاهان دارویی آویشن در مناطق معتدل کوهستانی ریگان و عطر و بوی آن مسافران و گردشگران تابستانی را به این مناطق جذب می‌کند.

در گذشته با توجه به عبور جاده ابریشم از این مناطق گردشگران و مسافران زیادی برای دیدن این جاده که توسط شتر کالاهای خود را جا به‌جا می‌کردند، به این منطقه آمده و این جاده هنوز در این منطقه وجود دارد.

رونق منطقه با وجود جاده ترانزیتی ریگان - چابهار

فرماندار ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این شهرستان در گذشته بارانداز بزرگ تجار بوده و آنها کالاهای خود را در این منطقه معامله و به اطراف حمل و نقل می‌کردند.

مجید اعتمادی افزود: شهرستان ریگان تا قرن هشتم هجری بزرگترین مرکز تجاری جنوب‌شرق کشور محسوب می‌شده و اکنون نیز با توجه به وجود جاده ترانزیتی ریگان - چابهار بازار این شهرستان از رونق خاصی برخوردار است.

وی بیان داشت: ریگان یکی از شهرستان‌های شرق استان کرمان بوده که در مسیر بندر گردشگری و ترانزیتی چابهار واقع شده و این شهرستان با داشتن بیش از 50 اثر و ده‌ها محوطه تاریخی و باستانی و وجود چندین گورستان تاریخی به عنوان یکی از شهرستان‌های استان با قدمت تاریخی به حساب می‌آید.

اعتمادی عنوان کرد: از جمله مهم‌ترین آثار و محوطه‌ها می‌توان به مقبره شاه خورشید تنها اثر ثبتی ریگان، ارگ و قلعه گزان، خواص شهر قدیم ریگان، قلعه ده‌گود و محوطه باستانی سنگ‌آباد، قلعه ده‌رضا، سردرب وزیری، قلعه محمد‌آباد و... اشاره کرد.

فرماندار ریگان افزود: توجه به این آثار و حفظ و مرمت این بناها می‌تواند در راستای جذب گردشگر و رونق منطقه مؤثر و مفید باشد.

اعتمادی گفت: گذشته از آثار تاریخی می‌توان به وجود جاذبه‌های طبیعی شهرستان همچون بلندترین تپه‌های شنی دنیا با ارتفاع 70 متر و وسعت 30 کیلومتر، جنگل کهور منحصر به‌فرد ایرانی، مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی کوهشاه سیف‌الدینی و وجود آبگرم‌ها و چشمه‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به ثبت پر آب‌ترین قنات شرق استان کرمان در روستای رستم‌آباد چاه‌ملک اظهار داشت: وجود 50 قنات در این شهرستان سبب ثبت ملی این قنات پرآب در ریگان شده و تعدادی از قنوات دیگر نیز در دستور کار است.

فرماندار ریگان افزود: با توجه به اینکه 80 درصد مردم شهرستان را روستاییان و عشایر تشکیل می‌دهند، این منطقه از ظرفیت بالایی در بخش صنایع دستی برخوردار است و رشته‌هایی همچون گلیم‌بافی، بلوچی‌دوزی، سکه‌دوزی، حصیربافی، کلاه‌حصیری و پته‌دوزی آشنایی کامل دارند و به دلیل کم‌هزینه بودن و دسترسی آسان به مواد اولیه با برنامه‌ریزی و ساماندهی می‌توانند، سبب جذب گردشگر و ایجاد اشتغال در این منطقه شوند.

فرماندار ریگان بیان داشت: بخش گنبکی ریگان که در 25 کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد یکی از نقاط خوش آب و هوای ریگان است که با وجود قنوات پرآب و باغات مرکبات منحصر به‌فرد به بهشت شرق استان کرمان تبدیل شده است.

وی افزود: وجود چشمه‌سارها و رودخانه‌های فصلی در این شهرستان سبب شده در این ایام گردشگران و مسافران زیادی از ریگان دیدن کنند.

انتهای پیام/80014/س30/د1000

منبع : خبرگزاری فارس 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد