ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

تالاب پیرسلمان شهرستان اسدآباد

 
به علت خشکسالی و کم‌آبی تالاب‌های همدان
لب‌های پیرسلمان ترک برداشت

تالاب پیرسلمان شهرستان اسدآباد به علت خشکسالی و کم‌آبی با بحران بی‌آبی و خشکی مواجه شده است.

خبرگزاری فارس: لب‌های پیرسلمان ترک برداشت

به گزارش خبرگزاری فارس از اسدآباد، تالاب پیرسلمان در 35 کیلومتری غرب اسدآباد واقع شده که اخیر|ً به ثبت آثار ملی رسیده است.

این تالاب به لحاظ داشتن آب و هوای خوب و مناسب و همچنین قرار گرفتن آن در کنار امام‌زاده پیرسلمان جزء مکان‌های گردشگری، تفریحی و زیارتی محسوب می‌شود.

اما اخیراً به دلیل خشکسالی، کم‌آبی و حفر چاه‌های غیر مجاز این تالاب با بحرانی بی‌آبی مواجه و خشک شده است.

این امر بر کسی پوشیده نیست که تالاب‌ها یکی از مناطق گردشگری به شمار می‌روند و باید از هر نظر مورد توجه قرار گیرند.

گردشگری منابع اقتصادی بسیاری را با خود به همراه می‌آورد که در این میان، تالاب‌ها به خاطر مکان زیبا و دلنشین آن، بسیار مورد توجه گردشگران و توریست‌ها است.

حال، تالاب پیرسلمان، به عنوان یکی از تالاب‌های منحصر به فرد، بعد از اینکه به ثبت ملی رسیده و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد، امروز با خشکی و کم‌آبی مواجه شده است.

در این زمینه گفت‌وگویی با بخشدار پیرسلمان شهرستان اسدآباد داشتیم که دلیل خشک شدن این تالاب را جویا شدیم.

بخشدار پیرسلمان اسدآباد در ابتدا به وجود آب و هوای مناسب، سرسبزی، تنوع گیاهان و همچنین وجود پرندگان اشاره کرد و اظهار داشت: تالاب پیرسلمان یکی از تالاب‌های زیبا و متنوع استان است که طی دو سال اخیر به عنوان یکی از مناطق گردشگری و ثبت آثار ملی استان مورد تصویب قرار گرفت.

محمدرضا شعبانی با بیان اینکه این تالاب بیش از دو سال است که ثبت آثار ملی شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه این تالاب در فصول مختلف مورد بازدید و توجه مردم قرار می‌گیرد، انتظار می‌رود مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان اعتباراتی را برای توسعه و ایجاد امکانات تفریحی در این محل تخصیص دهند.

وی با بیان اینکه تالاب پیرسلمان از طریق سه چشمه جوشان زیرزمینی آبگیری می‌شده و آب وسیعی داشته است، افزود: با استفاده از این تالاب، آبیاری بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی نیز انجام می‌شد که امیدواریم نزولات و باران الهی شامل حال این تالاب نیز شود.

بخشدار پیرسلمان اسدآباد در خصوص بی‌آبی تالاب پیرسلمان نیز گفت: این تالاب در سال 87 به علت کم‌آبی دچار خشکی شد و بعد از مدتی  مجدداً آبگیری و پر از آب شد.

وی اضافه کرد: امسال هم با افت شدید آب‌های زیرزمینی و کم‌آبی مجدداً دچار بحران بی‌آبی شده است.

شعبانی با بیان اینکه بی‌آبی تالاب پیرسلمان نباید باعث شود که مسئولان میراث فرهنگی نسبت به این تالاب و بحث گردشگری توجهی نشان ندهند از آنان خواست با اختصاص اعتباراتی در جذب مسافر و گردشگر و امکانات تفریحی ما را یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه وجود امام‌زاده پیرسلمان در این مکان معنویت خاصی به منطقه داده است، از اداره اوقاف و امور خیریه نیز خواست اعتباراتی را برای بهسازی و مرمت این مرقد مطهر قرار دهند.

محمد مقصودی‌نژاد، دهیار روستای قاسم‌آباد لک‌لک نیز وجود مرقد مطهر امامزاده پیرسلمان را در تالاب پیرسلمان مهم خواند و گفت: تنها برنامه‌ای که برای تالاب در طی چند سال انجام گرفته این بوده که ثبت ملی شده است.

دهیار روستای نصرت‌آباد نیز عمق آب تالاب را در فصل زمستان کمتر از  یک متر دانست و گفت: تالاب پیرسلمان در چندین سال عمق خوبی داشته و باعث ‌می‌شد آب در فصل تابستان تبخیر نشود اما متأسفانه با فرسایش خاک و کم شدن عمق تالاب موجب شده در اولین فصل تابستان، آب تبخیر و خشک شود.

محمود سمائی‌فلاحی اذعان داشت: در صورت اختصاص اعتبارات برای توسعه و ایجاد امکانات گردشگری آمادگی لازم را برای توسعه آن داریم.

گویا برای تالاب پیرسلمان در سال 87 نیز بحران بی‌آبی رخ داده است، با این وصف به نظر می‌رسد باید مسئولان امر این تالاب را از بی‌آبی و تشنگی نجات دهند.

==========

لیلا نظری فرهود

==========

انتهای پیام/89008/ر30/ژ1001

منبع  : خبرگزاری فارس

 


آخرین ویرایش:سه شنبه 9 مهر 1392 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد