ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

تعداد بناهای پارسه به بیش از 20 بنا رسید

تعداد بناهای پارسه به بیش از 20 بنا رسید



با کشف سه بنای جدید شهر پارسه تخت جمشید
تعداد بناهای پارسه به بیش از 20 بنا رسید

با کشف سه بنای هخامنشی دیگر در دور پنجم مطالعات باستان‌شناسی، حفاظت و مستندنگاری شهر پارسه تخت جمشید، تعداد بناهای دوره هخامنشی پارسه به بیش از 20 بنا رسید.

خبرگزاری فارس: تعداد بناهای پارسه به بیش از 20 بنا رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، سرپرست این اداره کل در مورد نتایج حاصله از این مطالعات باستان‌شناسی اظهار داشت: با هدف شناخت و حفاظت هرچه بیشتر شهر پارسه، در تداوم کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی سال‌های گذشته در شهر پارسه تخت جمشید، دور پنجم مطالعات مشترک هیئت ایرانی و ایتالیایی با حضور پژوهشگران متخصص و توانمند در حوزه‌های مطالعاتی باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت، زمین‌شناسی، ژئوفیزیک، نقشه‌برداری و تشکیل بانک‌های اطلاعاتی در مهر ماه سال جاری آغاز شد.

قدرت‌الله تاج‌بخش افزود: در کاوش محوطه تل آجری در شهر پارسه، آثار جالب توجهی از یک بنای مذهبی دوره هخامنشی و همچنین سه بنای دیگر نیز از طریق بررسی‌های ژئوفیزیک هیئت باستان‌شناسی کشف شد که با کشف این سه بنا، تعداد بناهای دوره هخامنشی شهر پارسه تاکنون به بیش از 20 بنا رسیده است.

وی گفت: به منظور تکمیل پرونده ثبت جهانی شهر پارسه تخت جمشید، طرح و پلان این سه بنا نیز نقشه‌برداری و مستندنگاری شده است.

تاج‌بخش ابراز داشت: بر اساس کارشناسی‌های انجام شده توسط هیئت باستان‌شناسی حریم تخت جمشید، بنای شگفت‌انگیز کشف شده دارای ابعاد 33 در 33 متر با ضخامت دیوارهای 10 متر بوده و هزاران آجر لعاب‌دار در ساخت آن به کار گرفته شده که نقوشی از اسطوره‌های ایران و بین‌النهرین باستان بر روی آن‌ها نقش بسته است.

سرپرست این اداره کل بیان کرد: با توجه به نظریات کارشناسان و باستان‌شناسان در این طرح مطالعاتی و با استناد آن‌ها به دلایلی از جمله نقوش و فنون به کار رفته در این بنای مکشوفه می‌توان اظهار کرد که این بنا متعلق به دوره کورش هخامنشی است.

تاج‌بخش گفت: با توجه به این که تحقیقات باستان‌شناسی در حریم تخت جمشید به منظور شناخت هرچه بیشتر شهر پارسه، پرونده ثبت جهانی آن را پربارتر می‌کند هرساله برای انجام تحقیقاتی در مورد شناخت و حفاظت هرچه بیشتر شهر پارسه، دعوت از گروه‌های تحقیقاتی از دانشگاه‌های داخلی و خارجی صورت می‌پذیرد که در این دور مطالعاتی، هیئت ایرانی و ایتالیایی به صورت مشترک در این پروژه فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به این که برنامه‌های گروه مطالعاتی مشترک ایرانی و ایتالیائی با حمایت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه و پروژه تخت جمشید به مدت دو ماه در تخت جمشید انجام می‌شود و این اداره کل نیز تلاش دارد تا تمام امکانات لازم برای حمایت و پشتیبانی از این گروه تحقیقاتی را به انجام رساند تصریح کرد: عمده متخصصان این گروه تحقیقاتی از دانشگاه‌های شیراز، پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی کشور و سایر دانشگاه‌های داخلی نظیر دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه تهران هستند و پژوهشگران ایتالیائی به ویژه دانشگاه بولونیا ایتالیا در این برنامه مشارکت فعال دارند.

تاج‌بخش مهمترین ویژگی برنامه مطالعات تخت جمشید را چند رشته‌ای بودن و هدایت آن در قالب یک تیم علمی از طرف دانشگاه‌ها دانست و اضافه کرد: نخستین کاوش‌های شهر پارسه در حدود 80 سال پیش آغاز شده است که به دلیل وسعت آن هم‌چنان ادامه دارد و باز نیز جای تحقیقات و کاوش‌های بسیاری در آینده خواهد داشت.

این مسئول ادامه داد: در این دوره کاوش‌ها، برنامه مطالعات میدانی این فصل از شهر پارسه از اول مهر ماه سال جاری آغاز شده و در آبان ماه به پایان خواهد رسید که سرپرستی هیئت ایرانی را علیرضا عسکری چاوردی و سرپرست هیئت ایتالیایی را پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا بر عهده دارند.

به گزارش فارس، شهر پارسه، نخستین شهر ایران باستان است که داریوش هخامنشی آن را در سال 521 پیش از میلاد بنا نهاد و اگرچه در دوره‌های پس از هخامنشی و به ویژه دوره اسلامی نیز تداوم یافته است اما همگان این شهر را به عنوان شهر هخامنشی می‌شناسند.

انتهای پیام/ 2448/ل

منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد