ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

‌لافت، بندر تاریخی از یاد رفته در خلیج فارس

رئیس میراث فرهنگی قشم گفت: ما با این شعار که بندر تاریخی لافت اولین اکوموزه کشور است، سال‌هاست به خود می‌بالیم در حالی که مقوله گردشگری تاریخی این بندر، جز مزاحمت و انباشت زباله هیچ سودی برای مردم لافت نداشته است.
 
عبدالرضا دشتی زاده در گفت و گو با ایسنا، منطقه خلیج فارس در قشم، با بیان اینکه لافت، بندر بادگیرهای برافراشته خلیج فارس سال‌هاست از بی نظمی متاثر از سوء مدیریت‌ها رنج می‌برد، وضعیت فعلی این بندر تاریخی را تاسف‌بار توصیف کرد.
 
دشتی زاده درباره ساماندهی بندر تاریخی لافت، که از چند هفته پیش آغاز شده است، گفت: مدت سه هفته است که زباله از کوچه‌های زیبای بافت قدیم لافت خارج می‌کنیم.
 
وی با گلایه اظهار کرد: نبایستی بعد از سال‌ها از این مکان شاخص تاریخی، زباله خارج کنیم.
 
رئیس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ساماندهی لافت بر اساس نیازسنجی جامعه محلی و با همکاری تنگاتنگ امام جمعه، شورا و دهیاری و مردم لافت آغاز شده است.
 
وی افزود: ما هیچ کاری انجام نخواهیم داد مگر اینکه در راستای رفع نیازهای مردم و بر اساس خواسته مردم باشد.
 
دشتی زاده با بیان اینکه جمعیت لافت 4500 نفر است گفت: در ایام عید روزانه بیش از آمار جمعیتی لافت، گردشگر به این مکان وارد می‌شود، به طوری که تا پایان عید نوروز طبق آمار حدود 60 الی 80 هزار نفر گردشگر وارد لافت می‌شود.
 
وی با بیان ‌اینکه هرچند مردم صبور باشند، این هجوم گردشگران سرگردان، بالاخره اسباب نارضایی عمومی است، گفت: امام جمعه لافت در این سال‌ها به دلیل نبود فضای مناسب جهت اسکان گردشگران حتی در‌ مساجد را به روی گردشگران گشوده و از آنها جهت اسکان در مساجد با صبوری استقبال کرده است، در حالی که تا بحال این گردشگر جز تولید زباله و ایجاد مزاحمت برای مردم محلی سودی نداشته است. فضاهای موجود برای برپایی چادر و اسکان گردشگران کفایت نکرده و گردشگران در بلوارها و معابر عمومی روستا اقدام به برپایی چادر می‌کنند. دهیاری و شورای روستا نیز مجبور می‌شوند که گردشگران سرگردان را به فضای اداری و بلوار ساحلی هدایت کنند.
 
دشتی زاده با اظهار امیدواری از رویکرد مدیریت سازمان و به ویژه در حوزه میراث فرهنگی این سازمان، گفت: تصمیمات اصولی و پایه‌ای برای بحث گردشگری تاریخی لافت اتخاذ شده که بایستی به طور کاملاً اضطراری و فوری تا پایان سال به اتمام رسد.
 
وی بر تسریع در مرمت بادگیرها، روشنایی معابر، اسکله و ساماندهی چاه‌های تاریخی "تلا" تاکید کرد و ساماندهی سریع این دست نیازهای اولیه را از برنامه‌های مدیریت میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم تا پایان سال دانست.
 
‌دشتی‌زاده در ادامه از نبود تابلوهای گردشگری و بروشورهای معرفی سایت‌ها در لافت به عنوان یک ضعف ذکر کرد و گفت: بایستی رفع این کاستی‌ها تا پیش از عید نوروز انجام شود.
 

 
به گزارش ایسنا، بندر تاریخی لافت به عنوان دروازه عجایب هفتگانه در جزیره قشم، علیرغم وجود بناهای تاریخی، بادگیرها و چاه‌های تلا، جنگل‌های حراء و آب انبارها، کوچه‌های باریک و بافت سنتی به عنوان جاذبه‌های گردشگری در حالی در سال‌های اخیر زبانزد بوده که کمترین منافع برای جامعه محلی در بر نداشته است، نه تنها جامعه محلی که سازمان منطقه آزاد نیز به صرف ورود گردشگر به لافت، تابحال منفعتی کسب نکرده است.
 
بندر تاریخی لافت به عنوان اولین اکوموزه ایران، با داشتن بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری به عنوان کلکسیونی از میراث فرهنگی در جزیره قشم است که در صورت ساماندهی می‌تواند به عنوان یکی از موارد درآمدزایی برای سازمان منطقه آزاد و جامعه محلی در بیاید.
 
آیین‌هایی همچون رقص ازوا، مولودخوانی، بادبان کشی و... از جمله آیین‌های سنتی مردم لافت است که در صورت ساماندهی این بندر تاریخی بسیاری از این سرمایه‌های فرهنگی معرفی شده، همچنین نگهداری از زوال آن‌ها، می‌تواند نقشی در درآمدزایی جامعه محلی ایفا کند.


منبع : عصرایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد