ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

آسیا فقط 70 قلاده یوزپلنگ دارد/ همه 70 یوزپلنگ در ایران هستند

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی:
آسیا فقط 70 قلاده یوزپلنگ دارد/ همه 70 یوزپلنگ در ایران هستند

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: در کل آسیا فقط 70 قلاده یوزپلنگ در ایران باقی مانده است که آن هم نیاز به حفاظت دارد.

خبرگزاری فارس: آسیا فقط 70 قلاده یوزپلنگ دارد/ همه 70 یوزپلنگ در ایران هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هومن جوکار پیش از ظهر امروز در جمع فعالان گردشگری گیلان با اشاره به پیامدهای مثبت حمایت از یوزپلنگ اظهار کرد: یوزپلنگ یکی از میراث‌های طبیعی ایران است.

وی ادامه داد: حفاظت از یوزپلنگ در ایران و جوامع بین‌المللی نشان می‌دهد برای میراث طبیعی کشور خود ارزش قائل هستیم.

جوکار یوزپلنگ را مانند دیگر عناصر طبیعت امانتی در نسل حاضر دانست و بیان کرد: موظف هستیم حیوان مذکور را برای نسل‌های بعد محافظت کنیم.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با بیان اینکه حفاظت از یوزپلنگ فرصت داشتن این گونه ارزشمند برای فرزندان ما را فراهم می‌کند، تصریح کرد: یوزپلنگ جزو حیوانات گوشتخوار محسوب می‌شود و گوشتخواران در راس هرم غذایی هستند.

وی در معرض تهدید قرار گرفتن یک گوشتخوار و ناپایداری در جمعیت آن را نشان دهنده متزلزل بودن پایه‌های زیرین هرم غذایی خواند و یادآور شد: تمام اجزا در طبیعت با همدیگر در ارتباط هستند و اگر از یوزپلنگ حفاظت شود در واقع تمام زیستگاه و اکوسیستم حفاظت شده است.

جوکار تنوع زیستی غنی‌تر را به معنای طبیعتی پایدارتر عنوان کرد و گفت: انسان به طبیعت خود وابسته است و حفاظت از یوزپلنگ را در راستای حفاظت از تنوع زیستی موجود در روی کره زمین می‌دانیم.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اظهار کرد: گونه منحصر به‌فردی مانند یوزپلنگ در ایران می‌تواند فرصتی برای اکوتوریسم و حضور گردشگران داخلی و خارجی در کشور را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه یوزپلنگ آسیایی زمانی در بخش گسترده‌ای از آسیا زندگی می‌کرد، افزود: امروز یوزپلنگ تنها در ایران باقی مانده است.

جوکار به وجود کمتر از 70 قلاده یوزپلنگ در ایران اشاره کرد و گفت: یوزپلنگ نیازمند حفاظت است.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی دانش انسان را بسیار محدود دانست و بیان کرد: با حذف هر گونه با پیامدهایی مواجه می‌شویم و برای همیشه یک منبع مطالعاتی مهم برای شناخت را از دست می‌دهیم.

وی یوزپلنگ را سریع‌ترین جاندار خشکی خواند و تصریح کرد: یوزپلنگ در مدت تنها سه ثانیه می‌تواند سرعتش را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند.

جوکار، یوزپلنگ آسیایی را سومین گربه‌سان نادر دنیا عنوان کرد.

انتهای پیام/84001/ش30/پ3003



منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد