ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

بهار دلنشین در باغ «روضه ارم» منوجان

4/ایران گشت/جنوب کرمان
بهار دلنشین در باغ «روضه ارم» منوجان

باغ روضه ارم در فاصله سه کیلومتری مرکز شهر منوجان در منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب و هوا واقع شده و مرکز جذب گردشگران است.

خبرگزاری فارس: بهار دلنشین در باغ «روضه ارم» منوجان

به گزارش خبرگزاری فارس از منوجان، شهرستان منوجان در جنوب استان کرمان واقع شده و شغل اکثر مردم این شهر کشاورزی است به طوری که 98 درصد اشتغال این مردم را شامل می‌شود.

سطح زیر کشت محصولات باغی به حدود 7 هزار و 500 هکتار و زراعی بیش از 6 هزار هکتار را شامل می‌شود که در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی و اقلیمی و در سال‌های پر باران این سطح زیرکشت به حدود 15 هزار هکتار نیز می‌رسد.

در منطقه منوجان نخل‌های فراوانی وجود دارد که هر کدام از آنها نام مخصوص به خود از جمله خاروگ، آل‌مهتری، مُحمدی، شاهانی، مُرداسَنگ، خنیزی، مضافتی، کلک‌سرخ، نباتی، نگار، آب‌دندان، هَلیلی، شَکَری، کَریتَه، قربانی و گوَردیال را دارند.

وقار و متانت و ایستادگی نخل‌های مرتفع و شکوهمند این دیار که همچون نگهبانی دلیر به پاسداری مشغول هستند، هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند.

قلعه تاریخی منوجان چون پیری خسته و خاموش اما استوار

از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری منوجان می‌توان به قلعه تاریخی منوجان که در مرکز شهر واقع شده، اشاره کرد، قدمت این قلعه تاریخی به دوران تیموریان می‌رسد و بنای آن بالای مرتفع‌ترین نقطه شهر قرار گرفته است.

مصالح به‌کار رفته در این مجموعه سنگ، خشت و گِل است، این قلعه به واسطه موقعیت خاص آن همیشه مورد توجه حکام و پادشاهان  و در دوران حکومت سلاجقه در کرمان که یکی از ادوار باشکوه و بارونق محسوب می‌شود، جایگاه مهمی داشته است.

از حمله «غزها» در حکومت «آل مظفر» این دژ تسخیرناپذیر به مدت سه ماه در محاصره «شاه شجاع» بوده و از حمله غزه‌ها در حکومت آل مظفر و تیموریان و پس از آن مأمن و پناهگاه مردم یا حکام و والیان بوده است چنان که در دوره حکومت آل‌مظفر این دژ تسخیرناپذیر شاهد واقعیات متعدد مهمی بوده است.

این قلعه تاریخی و برج و بازوی مستحکم و استوار در دوران‌های گذشته مأوای مهم و معتبری برای اهل آن منطقه به شمار رفته است، قلعه منوجان در اعصار و ادوار گذشته مورد تهاجم و تجاوز اقوام و طوایف زیادی قرار گرفته و با این همه تا سده اخیر آباد و مورد استفاده بوده است.

با بررسی سفال‌های کشف شده در قلعه چنین استنباط می‌شود که از اوایل اسلام تا قرون هفتم و هشتم هجری این قلعه مسکونی بوده و زندگی در آن تداوم داشته است .

این قلعه چون پیری خسته و خاموش سرگذشت سالیان دراز رنج و آسایش مردمان این دیار را به یاد دارد.

هزاران هزار تاریخ در دل قلعه تاریخی منوجان با شکوه ایستاده‌اند و در برابر سیلی‌های زمانه و حوادث تاریخی چه سخت پایداری کرده‌اند.

باغ روضه ارم منوجان مرکز جذب گردشگران

از دیگر مکان‌های بسیار دیدنی، سیاحتی و زیبای منوجان، باغ روضه ارم است که در فاصله سه کیلومتری مرکز شهر منوجان در منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب و هوا واقع شده است.

این باغ پوشیده از درختان قدیمی تنومندی همچون انبه، جم، نخل‌های خرما، پرتقال، لیموترش و نارنگی است، چشمه‌سارهای جاری، نهرهای آب با صدای شرشر دلنواز، آواز پرندگان، درختان سر به فلک کشیده، سایه‌سارهای باصفا، کرانه آبی آسمان، ارتفاعات صخره‌ای در کنار هوایی دلپذیر و مطبوع همه و همه مناظر بسیار دلنشینی را برای علاقه‌مندان به طبیعت و تفریح در این باغ ایجاد کرده است.

باغ روضه ارم همه ساله مرکز جذب مردم محلی و گردشگران داخلی و خارجی در فصول بهار و تابستان به شمار می‌رود این باغ به ویژه در فصل بهار دلنشین و دلربا است.

.................................

گزارش از: عبدالله سراجی

.................................

انتهای پیام/80006/ق30/ض1002


منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد