ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

طراوت «چاه‌نوروز» در حاشیه جازموریان خشکیده

5/ایران‌گشت/جنوب کرمان
طراوت «چاه‌نوروز» در حاشیه جازموریان خشکیده

روستای چاه‌نوروز در شهرستان قلعه‌گنج یکی از اماکن تفریحی فراوانی است که در حاشیه جازموریان خشکیده و عطشان در فصل بهار پذیرای میهمانان نوروزی است.

خبرگزاری فارس: طراوت «چاه‌نوروز» در حاشیه جازموریان خشکیده

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، این شهرستان در سال‌های قبل از تاریخ دارای تمدنی بسیار بزرگ و کهن بوده است و اکنون مورخان برای این گنجینه وسیع تمدن نام قلعه‌گنج را بهتر می‌دانند.

قلعه‌گنج که در جنوب کرمان واقع شده است، همانند شش شهر دیگر جنوب کرمان از فرهنگ و گویش خاص و منحصر به‌فردی برخوردار است که اوج این فرهنگ در میهمان‌نوازی مردمان این خطه پدیدار است و کباب‌بره‌ شیرمست غذای مخصوص میهمانان این منطقه زبانزد خاص و عام است.

تاریخ و قدمت این کهن سرزمین مکتوب است، اما اشیای کشف شده در کاوش‌های باستانی یا ضبط شده از دست سارقان میراث فرهنگی نشان از قدمتی همزاد با تمدن بین‌النهرین و شاید قبل‌تر دارد که جام گفتگوی تمدن‌ها که در سال 2001 در سازمان ملل معرفی شد از آثار منطقه رمشک قلعه‌گنج بود.

روستای چاه‌نوروز در دامنه کوه دستگرد

اماکن تفریحی فراوانی در حاشیه جازموریان خشکیده و عطشان در فصل بهار وجود دارد که ذکر هر کدام مجال این پهنه را دارد، اما برای نوروز امسال به روستای چاه‌نوروز در دامنه کوه دستگرد می‌رویم.

در هفت کیلومتری جاده قلعه‌گنج به منوجان، روستای چاه‌نوروز قرار دارد، خانه‌های قدیمی و سنتی و کپرهای زیبای همزاد تاریخ این منطقه در کنار دو رودخانه فصلی قرار گرفته است و وارد روستا که می‌شوید، خانه‌های بافت قدیمی و تنورهای گلی هنوز بوی نان محلی را می‌دهند.

مردان روستا در سال‌های خشکسالی به حاشیه خلیج فارس رفتند و برخی برگشته و در شهر ساکن شده‌اند، زنان روستا نیز در حال زندگی روزمره خود و گاه در حال پخت نان هستند و بچه‌های روستا هم در حیاط خرمایی باغچه‌ها مشغول بازی هستند.

پرندگان مهاجر آوازخوان بهار هستند

از وسط روستا به طرف سدهای خاکی قدیمی که بر روی رودخانه‌ها بسته شدند، حرکت می‌کنیم بر روی هر رودخانه سه سد متوالی بسته شده است که در فرادست آنها مناظر زیبا و معجزات خداوندی دیده می‌شود که ایام تعطیل پذیرای مسافران بسیاری است.

درختان کهور و کنار در حاشیه رودخانه سایه‌گستر میهمانان است و سایبان زیبای نخل‌های خودرو برای خانواده‌های میهمان مکانی مفرح مهیا کرده است.

پرندگان مهاجر که برای استراحت این بندهای سیمانی را برگزیدند، آوازخوان بهار هستند و بازیچه کودکانی که برای گردش و تفریح با خانواده خود این بندها را انتخاب کردند.

انتهای پیام/80004/س30/ض1002


منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد