ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

امامزادگان میاندرود؛ مهجور و محبوب

5/ایران‌گشت/مازندران
امامزادگان میاندرود؛ مهجور و محبوب

امامزادگان شهرستان میاندرود مهجوریتی توام با محبوبیت دارند و در حاشیه شهرها و روستاها در دل جنگل‌ها و مزارع کشاورزی، ستارگانی هستند که به زمین نور معنویت بخشیده‌اند.

خبرگزاری فارس: امامزادگان میاندرود؛ مهجور و محبوب

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود، این شهرِ 56 هزار نفره که جمعیتش در دو منطقه دشت و کوهستانی پراکنده شده‌اند، در آبان 89 و در پی سفر رئیس دولت دهم به مازندران، تقاضای مهم شهرستان‌ شدن را با مستندات لازم ارائه داد و سه ماه بعد در بهمن 89 با استقرار فرمانداری، به لیست شهرستان‌های کشور اضافه شد.

میاندرود به مرکزیت شهر سورک شامل دو بخش مرکزی و گهرباران و 54 روستا، از شمال به دریاچه خزر، از جنوب به رشته کوه‌های خیال‌انگیز البرز، از شرق به شهرستان نکا و از غرب به مرکز استان متصل است.

222 شهید، 300 جانباز و 40 آزاده، بخش مهمی از اسناد هویتی میاندرود هستند.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز، پناهگاه حیات وحش سمسکنده، دریای گهرباران و جنگل و دشت‌های زیبا، منطقه گردشگری«برکه» و برج آرامگاهی امامزاده علی‌اکبر«اوسا»، از جمله مناطق زیبای گردشگری میاندرود محسوب می‌شوند.

در میان جنگل‌ها و در دل زمین‌های کشاورزی،گاه چشمان رهگذران به مکان‌هایی متفاوت جلب می‌شود که دل‌ها را به سمت خود می‌کشانند.

نزدیک‌تر که می‌شوی حال و هوایی دیگر سراسر وجودت را می‌گیرد، گویا چیزی وجودت را تسخیر می‌کند و درونت با آرامش و اخلاص، نورافشانی می‌شود.

اینجا دیگر چیزی جز زیارت و توسل و نیاز به ذهنت خطور نمی‌کند، به خود که می‌آیی شاید ‌ببینی خبری از گل‌دسته و مناره و ساخت و ساز آن‌چنانی نیست و فقط ارادت است و معنویت، و انسانی که در برابر رسولان و فرستادگان و مقربان درگاه الهی، از خویشتن خویش جدا می‌شود و آن‌گاه عظمت پروردگار را حتی برای لحظه‌ای به یاد می‌آورد.

با این توصیف سری به امامزادگان میاندرود می‌زنیم؛ مکان‌هایی که مهجوریتی توام با محبوبیت دارند و هر کدامشان ستارگانی هستند که به زمین نور معنویت بخشیده‌اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میاندرود در گفت‌وگو با فارس، بیان داشت: میاندرود دارای 23 امامزاده در مناطق شهری و روستایی است با این توضیح که در سامانه اطلاعات اوقاف کشور با در نظر گرفتن تمامی نقاط متبرکه‌ طبق مستندات تاریخی، 30 مورد ذکر شده است.

حجت‌الاسلام فتاح سوادکوهی درباره ویژگی‌های امامزادگان میاندرود، گفت: آمار بقاع متبرکه دارای شجره‌نامه در میاندرود به نسبت شهرستان‌های دیگر استان بیش‌تر است؛ هفت یا هشت امامزاده از جمله امامزادگان جعفر «دارابکلا»، جمال‌الدین «ورکلا» و امام‌زاده علی‌اکبر «اوسا» دارای شجره‌نامه هستند.

این مسئول از قابلیت گردشگری امام‌زادگان میاندرود گفت و این‌که هر چند بیشتر آن‌ها در حاشیه شهر قرار دارند اما راه دسترسی امامزادگان، سخت‌گذر نیست، در مکان‌هایی سرسبز و زیبا و مناسب برای گردشگران قرار گرفته‌اند با این حال برای جذب گردشگر و زائر نیاز به تبلیغات بیشتر و از طرفی کمک مسئولان شهری دارند.

وی یکی از علل مهجور بودن امامزادگان میاندرود را نداشتن زیرساخت‌ها عنوان و تصریح کرد: برخی از راه‌های دسترسی آسفالته و برخی خاکی هستند، برخی بقاع شاخص مثل امامزاده جعفر «دارابکلا»، بدون گاز هستند، امامزادگان «طیب و طاهر» در شهر سورک هم نیاز به اعتبارات مالی برای ساخت بنای جدید دارند.

حجت‌الاسلام سوادکوهی که نخستین رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میاندرود است و کمتر از 6 ماه از قبول مسئولیتش در این سمت می‌گذرد، امیدوار است برای سال 93 اعتبارات خوبی در اختیار اوقاف و امور خیریه میاندرود قرار گیرد تا بتواند سر و سامانی به اماکن متبرکه این شهرستان بدهد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میاندرود در پایان، گفت: طرح آرامش بهاری 93، در امامزاده جعفر دارابکلا، امام‌زاده محمد روستای زیدسفلی و امامزاده عبدالله بزمین‌آباد میاندرود هم‌زمان با سراسر کشور از 28 اسفند 92 تا 15 فروردین 93 اجرا می‌شود.

به گزارش فارس، طی سالیان گذشته، به ‌دلیل مهجور بودن امامزادگان میاندرود، مدیران مربوطه نگاه خاصی به آن‌ها نداشتند و این اماکن متبرکه با نذورات مردم همان محل و بعضاً زائران غیربومی، نگهداری و زیباسازی می‌شد که اکنون با ایجاد روزنه‌هایی روشن در توریسم مذهبی، نگاه مسئولان به اماکن متبرکه تغییر کرده است.

=============

گزارش از آزاده بابانژاد

=============

انتهای پیام/86001/ح40/ض1002



منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد