ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

بهشت گردشگری ایران در روستاهای ‌استان گلستان

               

2/ایران گشت/گلستان
بهشت گردشگری ایران در روستاهای ‌استان گلستان

استان گلستان یکی از قطب‎های گردشگری کشور است که انواع گردشگری نظیر کشاورزی، تاریخی، آبی، کوهستانی، مذهبی و روستایی را می‎توان در آن یافت که راهی برای افزایش درآمد و توسعه استان است.

خبرگزاری فارس: بهشت گردشگری ایران در روستاهای ‌استان گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گردشگری امروزه حرف اول اقتصاد را می‎زند و صنعت گردشگری از اقتصادهای بزرگ دنیا از جمله نفت، خودروسازی، نساجی، چاپ و کشاورزی گوی سبقت را ربوده است.

در جای جای این سرزمین می‎توان درآمدزایی کرد و با یک برنامه‎ریزی دقیق می‎توان صنعت گردشگری را در روستاها متحول کرد.

روستاهای استان گلستان به دلیل داشتن جذابیت‎های طبیعی و خدادادی دارای ظرفیت بالایی برای جذب گردشگری است که در صورت فراهم کردن شرایط لازم از سوی مسئولان و متولی امر می‎توان در تمام فصول سال از جمله ایام تعطیلات نوروزی، گردشگر و مسافران نوروزی را به این مناطق جذب کرد.

گلستان گنجینه اکوتوریسم ایران

استان گلستان دارای پیشینه قوی تاریخی است برای حفظ آن باید تلاش زیادی صورت گیرد، وجود انبوه جاذبه‎های اکوتوریسم در استان گلستان (که استان را به گنجینه اکوتوریسم ایران مشهور کرده است) یادمان‎هایی چون «گنبدقابوس» و «رادکان»، «خرابه‌های شهر تاریخی جرجان» و «تمیشه» و صدها اثر ارزشمند دیگر در استان گواهی از این مدعاست. به همین منظور، نگهداری و صیانت از این آثار گرانبها که پیشینه تاریخی بیش از 7000 ساله استان را نمایان می‎کند به ویژه «میراث قومی» گلستان و ایران عزیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

آشنایی جامعه با جاذبه‎های گردشگری روستایی و آنچه از تنوع قومیت‎ها و فرهنگ‎ها در گلستان وجود دارد و حضور آنها در میراث و ماندگارهای گرانبهای استان، می‎تواند جایگاه تازه‎ای از شناخت این منطقه سرسبز باز کند.

این امر در وهله اول منجر به تردد عده زیادی به این استان می‎شود و هر فرد با ورود خود چرخه این صنعت را به گردش درخواهد آورد که یقینا در توسعه اقتصادی نقش بسزایی دارد.

از طرفی آشنایی افراد متعدد با این جاذبه‎ها، ورود گردشگران و بازدید از نقاطی که از ویژگی‎های ممتاز و برجسته گلستان محسوب می‎شود می‎تواند مقدمه ایجاد فضای سرمایه‎گذاری شود.

جذب این سرمایه‎ها همزمان با توسعه عمرانی می‎تواند همچنان بر افزایش گردشگران موثر باشد.

گردشگری روستایی یکی از ظرفیت‎های سودآور استان گلستان است

گردشگری روستایی از جمله انواع گردشگری است که در دیگر کشورها از جذابیت و سودآوری بسیاری برخوردار است و کشور ایران و به ویژه استان گلستان در این زمینه ظرفیت‎های قابل توجهی دارد که در صورت توجه و بالفعل کردن آن شاهد تحول جدی در روند توسعه گردشگری استان خواهیم بود.

شناسایی 37 روستای هدف گردشگری در گلستان

گردشگری روستایی امروزه رو به توسعه است، کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان 37 روستای هدف گردشگری در استان گلستان، مانند روستاهای «زیارت» گرگان، «گچسوی بالای» کلاله، «رادکان» کردکوی، «پاقلعه» رامیان، «افراتخته» علی‎آبادکتول، «شاهکوه سفلی» گرگان، «قلعه‎قافه مینودشت» و «فارسیان» آزادشهر و ... را شناسایی کرده‎اند که پرونده همه آنها  تکمیل و به کمیته راهبردی گردشگری و عشایری سازمان مرکزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی شده‎اند که از این میان طرح مطالعات روستای «زیارت گرگان» شروع شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

آشنایی با روستاهای ییلاقی و زیبای استان گلستان

روستای ییلاقی «افراتخته»

در 32 کیلومتری شهرستان علی‎آبادکتول واقع است این دهکده یکی از روستاهای هدف گردشگری استان است.

روستای زیبا و توریستی «پاقلعه»

در دامنه قله زیبای قلعه‎ماران روستای زیبا و توریستی «پاقلعه» در فاصله 12 کیلومتری از مرکز شهر رامیان و در فاصله شش کیلومتری از روستای «شش‎آب» واقع شده و داری آب و هوای بسیار مطبوع است.

روستای ییلاقی «توشن»

روستای «توشن» با فاصله حدود 5/2 کیلومتر از گرگان به موازات «ناهارخوران» با طبیعت بسیار زیبا و باور نکردنی مانند آب‎بندان دیدنی که در کنار درختان سر به فلک کشیده همه ساله گردشگران زیادی را به این منطقه می‎کشاند و آب چشمه «دوبرار» که حدود 16 کیلومتر از دل جنگل به این منطقه هدایت شده و از بهترین آب‎های منطقه از نظر املاح است باعث رونق روستا گردیده است.

روستای ییلاقی «جهان‎نما»

این روستای خوش آب و هوا در شهرستان کردکوی و در منطقه حفاظت شده «جهان‎نما» واقع شده است.

روستای «خوش ییلاق»

این روستای زیبا با مسیر جنگلی چشم‎نواز در شهرستان آزادشهر قرار دارد روستایی که در فصل تابستان نیز برف را می‎توان در آن مشاهده کرد.

روستای «چهارباغ»

روستای «چهارباغ» از توابع بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان است.

این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته است.

روستای ییلاقی «درازنو»

از مناطق توریستی و پرجاذبه شهرستان کردکوی، روستای ییلاقی «درازنو» بوده که در فاصله 40 کیلومتری این شهرستان واقع شده و دارای آب و هوای بسیار دلنشین و خنک است.

این دهکده در کنار قله «درازنو» به ارتفاع حدود 2 هزار و 800 متر در کوهستان جنوب کردکوی واقع شده است و در طول فصول بهار و تابستان تعداد زیادی از خانواده‎ها و مشتاقان طبیعت و علاقه‎مندان را از شهرهای اطراف و حتی مناطق دوردست به این منطقه می‎کشاند.

به علت موقعیت و ارتفاع مناسب این مکان همه ساله پذیرای مشتاقان پرواز برای پرش با کایتو و وسایل پروازی است.

روستای «دوزین»

این روستا از شهرستان مینودشت است.

روستای «رادکان»

این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان کردکوی، در 35 کیلومتری جنوب غربی شهر کردکوی و 50 کیلومتری گرگان قرار دارد.

این روستا از شمال به ارتفاعات «درازنو»، از غرب به روستای «کنداب»، از جنوب به جنگل‏های پیرامون و از شرق به روستاهای «حاجی‏آباد» و «چمن‎ساور» محدود می‏شود.

روستای «رادکان» تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‏های سرد و تابستان‏های معتدل دارد.

رودخانه «رادکان» در جنوب آبادی جریان می‏یابد. مجاورت روستا با برج تاریخی «رادکان»، از آثار قرن پنجم هجری قمری و وجود زیارتگاه‏های «هزار منزل» و «سقاخانه ابوالفضل (ع)»، از قدمت و تاریخ کهن روستا حکایت دارد.

روستای ییلاقی «زیارت»

روستای «زیارت» در 17 کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع است.

این روستا میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی قرار گرفته و دارای آب و هوایی معتدل است.

«زیارت» در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهر گرگان حدود 10 کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد.

«زیارت» به علت برخورداری از هوای نسبتاً خشک و خنک بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارد.

از اماکن دیدنی این روستا می‌توان به آبشارهای زیبا، چشمه آبگرم، امامزاده و همچنین بافت قدیمی روستا نام برد.

از نکات جالب در مورد این روستا، میانگین عمر بالای مردم آن است که علت آن نیز زندگی طبیعی و استفاده از مواد غذایی جنگلی است.

روستای «ساسنگ»

این روستای زیبا از شهرستان مینودشت است.

روستای ییلاقی «سیاه‎مرزکوه»

در جنوب بخش کمالان از توابع شهرستان علی‎آبادکتول واقع است.

این دهکده یکی از روستاهای هدف گردشگری استان است.

روستای «شاهکوه»

این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان گرگان، در 65 کیلومتری جنوب شرقی شهر گرگان قرار دارد.

روستای «شاهکوه»، تحت تأثیر اقلیم کوهستانی زمستان‏های سرد و تابستان‏های معتدل دارد.

روستای «شاهکوه» نام خود را از ارتفاعات اطراف گرفته است و قدمتی دیرینه دارد.

این روستا در گذشته، در مسیر جاده اصلی و شاهراه ارتباطی بین خراسان بزرگ و شاهرود بوده است.

روستای «شیرین‎آباد»

این روستای زیبا در شهرستان علی‎آبادکتول واقع شده و از روستاهای هدف گردشگری شناخته می‎شود.

روستای «طولارام»

این روستای زیبا در شهرستان مینودشت بعد از جنگل تنگه قرار دارد.

روستای ییلاقی «فارسیان»

روستای «فارسیان» در 22 کیلومتری شرق شهر گالیکش قرار دارد.

این روستا در منطقه‎ای کوهستانی قرار دارد و کوه‎های سر به فلک کشیده اطراف آن را فرا گرفته‎اند.

کوهستان پوشیده از جنگل با درختان سرسبز بلوط و افرا چهره منطقه را بسیار دیدنی کرده است.

«فارسیان» از سمت شرق با روستای کیارام، از جنوب شرقی با روستای فرنگ و از جنوب با روستای «لیرو» همسایه است و از روستاهای هدف گردشگری می‎باشد.

روستای «قلعه‎قافه»

«قلعه‎قافه» یکی از روستاهای کوهستانی با بافت سنتی و متراکم است و از جمله روستاهایی است که تحت عنوان «روستای هدف گردشگری» شناخته شده است.

بافت سنتی و پیچیده آن به لحاظ میراث فرهنگی یکی از بافت‎های روستایی ممتاز در استان گلستان است که دارای قدمت چند صد ساله است که مورد بازدید ایرانگردان قرار می‎گیرد.

«قلعه‎قافه» از توابع دهستان «قلعه‎قافه» بخش مرکزی شهرستان مینودشت که با شهر مینودشت 35 کیلومتر فاصله دارد.

در طرح ساماندهی روستاهای هدف گردشگری نصب تابلوی راهنما و مشخصه روستا، آموزش دهیاران و مردم برای ارائه خدمات مناسب و ساماندهی زیرساخت‎های گردشگری در روستاها از جمله مواردی است که برای اجرا مدنظر گرفته شده است.

در یک برنامه مثبت و کیفی که مدیریت استان دستگاه‎های مرتبط با گردشگری را ملزم کرده است، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به طرح‎های گردشگری در حوزه روستاهای استان که از سوی دهیاران و یا اهالی روستاها به این اداره کل پیشنهاد داده می‎شود حتما و در کمترین زمان ممکن پاسخ مثبت خواهد داد و همکاری‎های لازم را برای اجرایی شدن آنها و گرفتن استعلام‎ها انجام می‎دهد یکی از این موارد «هتل زیارت» گرگان است که با سرمایه‎گذاری یکی از اهالی این روستا محقق شد.

در این راستا باید به توریسم روستایی به عنوان یک راهبرد اثربخش برای توسعه اقتصادی نگریست و به جوامع روستایی برای سازماندهی ساخت‌ها و تبیین کارکردهای توریسم روستایی و هدایت آنها برای دستیابی به اهداف رشد و توسعه جامعه محلی کمک کرد و در این صورت است که می‌توان به رشد و تنوع‎بخشی اقتصادی جوامع روستایی کمک کرد.

انتهای پیام/2307/ش40/چ3000

منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد