ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

نو روز در بقاع امامزادگان قائمشهر/عکس

بقاع امامزادگان شهرستان‌های قائمشهر، سیمرغ و جویبار خود را برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده کردند.
 
 

سخن نیوز: به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، شهرستان قائمشهر فعلی، که در عهد قاجاریه علی‌آباد نامیده می‌شد، در سال 1314 هجری شمسی همزمان با تاسیس فرمانداری و شهرستان‌ شدن، به «شاهی» تغییر نام داد و پس از انقلاب اسلامی بنا به درخواست مردم به قائمشهر که برگرفته از نام قائم آل محمد(ص) است، تغییر نام داد.

این شهرستان از شمال به جویبار، از جنوب به سوادکوه، از غرب به بابل و از شرق به شهرستان ساری محدود است، موقعیت خاص اقتصادی و فرهنگی قائمشهر باعث شد تا علاوه بر افراد بومی، آذری‌ها، شهمیرزادی‌ها و گرمساری‌ها را در آغوش خود داشته باشد.

 

از مناطق دیدنی و گردشگری شهرستان قائمشهر می‌توان به تپه امامزاده کتی، پارک جنگلی«تلار»، دریاچه‌گل‌پل، تکیه کردکلا و چنار امامزاده یوسف‌رضا(ع) اشاره کرد.
اماکن مذهبی و متبرکه قائمشهر همانند یک برند اصیل، گویای اهمیت علمی، دینی و تاریخی این نقطه از مازندران هستند.
به گفته رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های جویبار، قائمشهر و سیمرغ، 128 بقعه متبرکه از این سه شهرستان در سامانه جامع موقوفات کشور به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام ابوذر زارعی در گفت‌وگو با ما، تصریح کرد: از این تعداد بقعه متبرکه، 114 مورد آن امامزاده، 6 مورد با عنوان آرامگاه و چهار مورد هم حسینیه با کارکرد زیارتی هستند.

 

این مسئول از در دست اقدام‌ بودن توسعه و بازسازی امامزادگان درویش‌مزار «چمازکتی»، مهدی‌آباد ارطه، زین‌العابدین دیزآباد، سید ذکریا واسکت، سید ابوصالح مله(خانه عالم) و زین‌العابدین جویبار در سال آینده خبر داد.
حجت‌الاسلام زارعی با اشاره به برگزاری طرح آرامش بهاری و تقارن آن با ایام فاطمیه، اظهار داشت: با اعضا و رابطان طرح آرامش بهاری در 21 بقعه متبرکه، جلسه‌ای برگزار شد تا این طرح را با توجه به تقارن ایام فاطمیه به بهترین شکل ممکن انجام دهند که خوشبختانه تا امروز عملکرد رابطانِ ما قابل قبول است.

وی در ادامه، گفت: اسامی اماکن متبرکه برای انجام طرح آرامش بهاری و سوگواره «یاس نبوی» به مناسبت ایام فاطمیه، عبارتند از: امامزادگان حمزه(ع) بربری‌محله، درویش‌مزار، یوسف‌رضا(ع)، سید ابوصالح(ع) «مله»، سید ذکریا(ع) «واسکت»، صالح(ع) «واکی‌کلا»، سید حیدر(ع) «باغ‌دشت»، اسماعیل(ع) «ساروکلا»، حسن‌رضا(ع)، صالح(ع) در کوچک‌سرا، قاسم(ع) در اسماعیل‌کلای بزرگ جویبار، همچنین سقانفار ابوالفضلی در انارمرز جویبار، سقانفار بیزکی در جویبار، عبدالله‌کاظم مری،سید رضا(ع) در چمازکتی،عبدالله(ع) در گل‌محله جویبار، مهدی(ع) افراکتی، مهدی(ع) مهدی‌آباد، محمد و رضا(ع) در ابجر، یحیی(ع) در جنید و امام‌زاده قاسم(ع) درالم‌شیر.
 

وی در پایان گفت: این اماکن متبرکه به ‌دلیل قرار گرفتن در مسیر مسافران و گردشگران، از اهمیت گردشگریِ زیارتی برخوردارند و سالانه میزبان گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور هستند.
گفتنی است، آرامگاه عالم جلیل‌القدر «شیخ طبرسی»، امامزاده عباس‌رضا(ع) در روستای کوتنا، امامزاده موسی(ع) در روستای وسطی‌کلا، امامزاده سید نظام‌الدین(ع) و بقاع متبرکه «درویش داوود» در روستای آهنگرکلای بیشه از دیگر اماکن دیدنی و متبرکه شهرستان قائم‌شهر هستند.

منبع : سخن نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد