ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

از غرق شدن در ابرهای جنگل ابر تا تماشای چکاوک‌های بیابانی در زیست‌کره توران

عیدانه فارس (13)
از غرق شدن در ابرهای جنگل ابر تا تماشای چکاوک‌های بیابانی در زیست‌کره توران

جنگل‌های ابر استان سمنان از جمله جاذبه‌های زیبا و بی نظیر کشورمان است که در هر فصلی گردشگران زیادی را به خود فرا می‌خواند و می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری طبیعت دوستان در ایام نوروز باشد.

خبرگزاری فارس: از غرق شدن در ابرهای جنگل ابر تا تماشای چکاوک‌های بیابانی در زیست‌کره توران

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، در سیزدهمین بخش از عیدانه خبرگزاری فارس به یکی از استان‌های مرکزی کشور سفر می‌کنیم و با در نظر گرفتن شرایط و آب و هوای این استان می‌تواند یکی از مقاصد گردشگران نوروزی کشور باشیم.

این استان از شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های یزد و اصفهان، از مشرق به استان خراسان رضوی و جنوبی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است.

سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار، میامی، آرادان، مهدی‌شهر از جمله شهرهای مهم این استان است، بله، استان سمنان با داشتن آب و هوای گرم و خشک کویری تا آب و هوای کوهستانی در شمال آن در هر چهار فصل کشور می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری در هر چهار فصل کشور باشد.

جاذبه‌های برتر طبیعی استان: جنگل ابر، جنگل رودبارک، پارک ملی کویر، منطقه حفاظت شده خارتوران، منطقه حفاظت شده پرور و خوش ییلاق، غار دربند مهدی‌شهر، کویر حاج علیقلی دامغان.

جاذبه برتر فرهنگی و تاریخی استان: مسجد جامع شهر سمنان، مجموعه تاریخی بسطام، مسجد تاریخانه دامغان، مسجد جامع روستای قرومد، تپه حصار دامغان، مجموع بافت و بازار سرپوشیده و مسجد سلطانی و موزه پهنه شهر سمنان، دروازه ارگ سمنان، قلعه گرد کوه

استان سمنان به واسطه موقعیت جغرافیایی خود دریاچه‌ای دارد که آب این دریاچه خاصیت درمانی دارد و می‌تواند مقصد گردشگرانی باشد که به دنبال وجود آب درمانی هستند.

تلخ آب لاسجرد: در فاصله 70 کیلومتری شهر سمنان در مسیر سمنان - تهران قرار دارد. مساحت آن 0.35 هکتار است. آب معدنی آن خاصیت درمانی دارد.

دریاچه‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان است و گردشگران نوروزی می‌توانند در کنار خانواده‌های خود لحظات خاطره انگیزی را داشته باشند.

دریاچه سد شهید شاهچراغی: در فاصله 12 کیلومتری شمال دامغان در مسیر دامغان - دیباج قرار دارد.

دریاچه سد خاکی فولاد محله: در فاصله 60 کیلومتری شمال مهدیشهر -در نزدیکی فولاد محله قرار دارد.

دریاچه سد خاکی بهورد: در  فاصله 32 کیلومتری شمال غرب ایوانکی در مسیر سمنان - تهران در جاده‌ای فرعی به سمت روستاهای گندآب و بهورد، قرار دارد.

دریاچه نمکی دلازیان: در فاصله 50 کیلومتری شهر سمنان در مسیر معدن گوگرد دلازیان قرار دارد. مساحت آن 40 هکتار است دریاچه نمکی است.

در کنار دریاچه‌ها، چشمه ها نیز از جذابیت‌های گردشگری استان سمنان است.

شیرین چشمه: در فاصله 120 کیلومتری میامی در مسیر میامی - جاجرم و فرعی کالپوش قرار دارد.

چشمه اروانه: در فاصله 42 کیلومتری شهر سمنان در مسیر سمنان - فیروزکوه قرار دارد.

چشمه خنار: در فاصله 60 کیلومتری شهر سمنان در مسیر سمنان - تهران قرار دارد.

چشمه روزبه چاشم: در غرب مهدیشهر و 5 کیلومتری روستای چاشم قرار دارد.

چشم ملارده: در روستای ملاده قرار دارد.

چشمه سیاه رودبار: در روستای کلیم قرار دارد.

چشمه هیکو: در روستای هیکو قرار دارد.

آبشارها در کنار چشمه‌ها و دریاچه‌ها می‌تواند یک بسته کاملی برای گردشگران نوروزی باشد.

آبشار آلوچال: در فاصله 48 کیلومتری شمال شاهرود در مسیر شاهرود - رامیان و مسیر فرعی روستای ابر قرار دارد این آبشار از محل سرتخت حمام دره 1 ساعت پیاده‌روی دارد.

 

 

آبشار نکارمن: در فاصله 25 کیلومتری شاهرود در مسیر شاهرود - مجن و در مسیر فرعی روستای نکارمن قرار دارد.

آبشار نسروا: در فاصله 25 کیلومتری شمال شهر دیباچ قرار دارد.

آبشار روستای هیکو: در فاصله 60 کیلومتری مهدیشهر قرار دارد.

آبشار نبی: در فاصله 55 کیلومتری شهر گرمسار در مسیر سمنان - گرمسار در نزدیکی روستای قالیباف قرار دارد. ارتفاع این آبشار 35 است. مسیر دسترسی به این آبشار مشکل بوده و حدود 3 ساعت پیاده‌روی دارد.

غارها از جمله جذابیت‌هایی هستند که همواره افرادی که به دنبال کشف جاذبه‌های بکر و زیر زمینی هستند غار گردی را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند.

غار سم (خواجه قنبر): در فاصله 140 کیلومتری میامی در مسیر میامی - جاجرم، فرعی کالپوش و در فاصله 3 کیلومتری روستای نام نیک قرار دارد. جزء بزرگترین غارهای ایران می‌باشد.

غار ملهدو: در فاصله 18 کیلومتری بیارجمند در بدنه کوه قرار دارد.

غار شیربند: در فاصله 20 کیلومتری شمال شرقی دامغان قرار دارد. قندیل و ستون‌های زیبای آهکی به رنگ و اندازه‌های مختلف از سقف غار آویزان است.

غار نمکی: در فاصله 22 کیلومتری شهرستان گرمسار در مسیر جاده گرمسار - قم قرار دارد.

غارهای اروانه: در فاصله 42 کیلومتری شهر سمنان در مسیر سمنان - فیروزکوه قرار دارد. غاری طبیعی و گچی است که بر اثر حرکات تکنوتیکی ایجاد شده است. بخشی از مسیر دسترسی به آن جاده خاکی است.

غارهای افتر یا یخچال طبیعی: در فاصله 30 کیلومتری شهر سمنان در مسیر سمنان - فیروزکوه قرار دارد. غاری طبیعی و گچی است که بر اثر حرکات تکنوتیکی ایجاد شده است بخشی از مسیر دسترسی به آن جاده خاکی است.

تنگه ها و دشت‌ها از پیشنهادهای عیدانه خبرگزاری فارس به گردشگران نوروزی است که بتوانند لحظات خوب و خاطره انگیزی را برای خود و خانواده رقم بزنند.

تنگه شمشیر بر: در 15 کیلومتری شمال غرب شهر دیباج قرار دارد.

تنگه زندان: در 17 کیلومتری شمال شهر دیباج قرار دارد.

کوه سرخ: در فاصله 48 کیلومتری شهر سمنان در مسیر سمنان - تهران قرار دارد.

دشت

دشت شقایق‌ها: در فاصله 15 کیلومتری شمال شهر دیباج قرار دارد.

دشت گل‌های سریشو: در فاصله 10 کیلومتری شمال شرقی دامغان قرار دارد.

دشت سمنان: در فاصله 20 کیلومتری شهر سمنان در مسیر جنوب سمنان قرار دارد.

استان مرکزی سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود کویرهای زیاد و زیبایی دارد که با شب‌های پرستاره خود تعداد زیادی از گردشگران و دوستداران تماشای آسمان‌ در شب‌های بهاری را ترغیب می‌کند تا به کویرها بیایند و به تماشای ستاره‌ها در آسمان زیبای شب بنشینند.

کویر رضاآباد: در فاصله 230 کیلومتری جنوب شرق شاهرود قرار دارد.

کویر حاج علیقلی دامغان: در فاصله 45 کیلومتری جنوب شرقی دامغان در مسیر دامغان - جندق و در شرق این جاده قرار دارد.

کویر رمل: در فاصله 35 کیلومتری جنوب دامغان در نزدیکی روستای حسن‌آباد قرار دارد.

کویر دریاچه نمک: در فاصله 47 کیلومتری جنوب دامغان و در نزدیکی روستای دهخدا قرار دارد.

کویر جنوب سمنان: در فاصله 40 کیلومتری شهر سمنان در مسیر سمنان - دامغان قرار دارد. دارای تپه‌های رمل و نمکی است. شامل پدیده‌های ژئومورفولوژیک نیز می‌باشد.

کویر لاسجرد: در فاصله 48 کیلومتری شهر سمنان در مسیر سمنان - تهران قرار دارد. دارای پدیده‌های ژئومورفولوژیک است.

 

جنگل سردار بیک: در فاصله 140 کیلومتری شهر میامی و حوزه آبریز شمالی کشور قرار دارد و بهترین راه دسترسی مسیر میامی به کالپوش (در مسیر میامی - جاجرم) می‌باشد.

جنگل دشت شاد: در فاصله 160 کیلومتری شهر میامی و حوزه آبریز شمالی کشور قرار دارد. بهترین راه دسترسی مسیر میامی به کالپوش (در مسیر میامی - جاجرم) می‌باشد.

جنگل ابر: در فاصله 45 کیلومتری شاهرود در مسیر شاهرود - آزادشهر و مسیر فرعی علی‌آباد قرار دارد.

جنگل رودبارک: در منطقه نمونه گردشگری رودبارک قرار دارد.

جنگل اسپیرو: در فاصله 12 کیلومتری شهر کلاته رودبار قرار دارد.

پارک جنگلی دست کاشت سوکان و کومش: در فاصله 5 کیلومتری شهر سمنان در مسیر سمنان - دامغان قرار دارد. دارای درختان سوزنی برگ است. در این پارک باغ پرندگان و تأسیساتی شامل سوئیت و کلبه چوبی جهت اقامت وجود دارد.

استان سمنان با داشتن مناطق حفاظت شده فرصت‌های خوبی برای تماشای پرندگان دارد و قایق سواری نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی این استان است.

منطقه حفاظت شده پرور: منطقه پروربخشی در شرق البرز مرکزی و حدود 35 کیلومتری شمال شهر سمنان است. پرندگان شاخص آن شامل کبک دری، سینه سرخ ایرانی و طرلان می‌باشند.

پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق: خوش ییلاق در شرق جاده اصلی شاهرود به گرگان و حدود 70 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد و شامل بخش‌هایی از کوهستان البرز شرقی از حدود جنگل‌های مرطوب خزر در شمال تا استپ‌های نیمه خشک و پوشیده از درمنه فلات مرکزی ایران در جنوب است. از پرندگان شاخص این منطقه می‌توان به کبک دری، سینه سرخ ایرانی، هما و عقاب طلایی اشاره کرد.

ذخیره گاز زیستکره توران: منطقه توران در حدود 120 کیلومتر جنوب شرق شهرستان شاهرود واقع شده است و از کوه‌های خشک، دشت‌های کم آب و علف و پوشش گیاهی استپی، بیابانی و نیمه بیابانی تشکیل شده است از پرندگان، شاخص این منطقه می‌توان به زاغ بور، هوبره، دودوک، چکاوک بیابانی، سهره خاکی و تیهو اشاره کرد.

پارک پردیس شهمیرزاد نیز منطقه مناسبی برای قایق سواری گردشگران نوروزی است.

گردشگران و مسافران نوروزی می‌توانند مسیر سفرهای خود را به گونه‌ای انتخاب کنند که از مناظر زیبای جاده‌های این استان‌ها استفاده کنند. از جمله جاده‌های زیبای این استان می‌توان به جاده دامغان - دیباج - گلوگاه، دیباج - لارکوه، جاده تاریخی سنگ فرش پارک ملی کویر، جاده منطقه حفاظت شده پرور تا روستای هیکو، جاده منطقه نمونه گردشگری رودبارک واقع در جاده شهمیرزاد - فولاد محله و جاده معدن گوگرد که مسیری کویری و بکر است اشاره کرد که در چهار فصل سال زیبا است.

در لابه‌لای ساعت‌هایی را که گردشگران به طبیعت گردی می‌پردازند باید فرصت را مغتنم بدانند و از محصولات و صنایع دستی این استان که ساخته دست هنرمندان این استان است تماشا و خرید کنند از جمله محصولاتی که می‌تواند به عنوان ره‌آورد سفر همراه مسافران نوروزی شود نمد مالی، چاپ قلمکار، سفالگری و سرامیک، دستباف‌ها، سیاه چادر عشایری، کرباس بافی (وشینه)، کئوکه و انواع شیرینی‌های سنتی مانند شیرمال و کماچ شیرینی این سفر به یادماندنی را برایتان چند برابر می‌کند.

انتهای پیام/


منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد