ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

گشت و گذار در تالاب لانه ماران تا عقاب‌های طلایی دشت طلسم

عیدانه فارس (۸)
گشت و گذار در تالاب لانه ماران تا عقاب‌های طلایی دشت طلسم

سفرهای نوروزی گردشگران و طبیعت گردان با شروع تعطیلات نوروز آغاز می‌شود و استان کرمانشاه با جاذبه‌هایی طبیعی زیبایی مانند تالاب هشیلان و دشت طلسم می‌تواند یکی از مقاصد سفرهای نوروزی خانواده‌ها باشد.

خبرگزاری فارس: گشت و گذار در تالاب لانه ماران تا عقاب‌های طلایی دشت طلسم

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، در هشتمین قسمت از عیدانه خبرگزاری فارس با ما همراه باشید تا به سرزمین‌های غربی کشور سفر کنیم و این بار به استانی سفر می‌کنیم که از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان‌های لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود شده است.

استان کرمانشاه یکی از استان‌های زیبایی است که آب و هوای کوهستانی فصل مناسب سفر در فصل‌های بهار و اوایل تابستان است و به شما مسافران نوروزی پیشنهاد می‌کنیم تا استان کرمانشاه را به عنوان مقصد گردشگری خود در ایام نوروز انتخاب کنید.

جاذبه‌های برتر طبیعی استان کرمانشاه: تالاب هشیلان، سراب نیلوفر، آبشار پیران، غار قوری قلعه، دیواره سنگنوردی بیستون، منطقه حفاظت شده بیستون.

جاذبه برتر فرهنگی و تاریخی استان: طاق بستان، بنای بیستون، قلعه یزدگرد، پل بیستون.

تالاب‌ها یکی از جاذبه‌های برتر طبیعی استان کرمانشاه است که می‌تواند جذابیت زیادی را برای گردشگران و طرفداران طبیعت داشته باشد.

تالاب هشیلان: در فاصله 26 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه در نزدیکی دهستان «الهیار خانی» قرار دارد. مساحت تقریبی آن 450 هکتار است و از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع در نظر گرفته شده است. پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است. این تالاب مأمن و مأوای مناسبی برای زمستان‌گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می‌رود. نام تالاب بر اساس گویش کردی، مرکب از دو بخش «هشی» به معنی مار و «لان» به معنای خانه است. بنابراین نام هشیلان به معنی لانه ماران می‌باشد زیرا در این تالاب تعداد زیادی مار به ویژه مار آبی و مار چلیپر وجود دارند.

 

 

سراب بیستون: در فاصله 30 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و در دامنه کوه بیستون قرار دارد. این سراب مزارع بیستون و بلوردی را مشروب می‌کند.

سراب روانسر: در محدوده داخلی شهر روانسر قرار دارد و سرچشمه رودخانه قره‌سو است. به دلیل وجود این سراب و قرار گرفتن آثار تاریخی در کنار آن و نیز سرسبزی و طبیعت زیبا، این مکان یکی از نقاط تفریحی شهر روانسر به حساب می‌آید.

سراب قنبر: این سراب در جنوب شهر کرمانشاه و در دامنه کوه سفید واقع شده و آب مصرفی قسمتی از شهر را تأمین می‌کند.

سراب دربند: این سراب در شمال شهر صحنه ور در محلی به نام دربند قرار دارد و مزارع صحنه را آبیاری می‌کند. در کنار این سراب آبشاری زیبا دیده می‌شود که آب آن با فشار زیاد از شکاف کوه بیرون می‌ریزد. این آبشار در فصل بهار از مکان‌های دیدنی و زیبای صحنه محسوب می‌شود.

سراب خضر زنده: در فاصله 24 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه و در مسیر جاده کرمانشاه - سنندج قرار دارد.

آبشارها یکی دیگر از منظری است که به دوستداران طبیعت پیشنهاد می‌کنیم حتما به این زیبایی‌ها سر بزنند و در کنار طبیعت زیبا و سرسبز این مناطق با صدای دلپذیر آب ثانیه‌های خود را سپری کنند.

آبشار نودشه: در فاصله 28 کیلومتری پاوه در مسیر پاوه - نودشه و در نزدیکی نودشه قرار دارد. آبشار در کنار جاده قرار دارد.

آبشار دربند: در قسمت شمالی صحنه قرار دارد. سراب صحنه در دره‌ای زیبا جاری است و سرمنشأ آبشار دربند است.

آبشار نوسود: در مسیر پاوه به نوسود قرار دارد.

طرفدارن کشف عجایب زیرزمینی همواره به دنبال غارهایی هستند که بتوانند جذابیت‌های جدیدی را کشف کنند و پیشنهاد ما به طرفداران غرنوردی غارهای زیبای قوری قلعه،مرخرل و غارحاجی است.

غار قوری قلعه: در فاصله 25 کیلومتری شرق پاوه در مسیر پاوه - کرمانشاه و در دامنه غربی در کوه شاهو یا شاوه قرار دارد. این غار بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار ایران به طول 3140 متر است که فقط چند صد متر ابتدای این غار برای بازدید عمومی آماده و بهسازی شده است. قدمت این غار به 65 میلیون سال می‌رسد. این اثر طبیعی دارای تالارهای زیبا در 1400 متری و 500 متری به نام‌های تالار مریم، تالار کوهان شتر، تالار بلور، و تالار عروس می‌باشد. در بالای کوه قلعه گور (جاده اصلی روانسر - پاوه) قلعه‌ای از اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی وجود داشته که قسمتی از یکی دیواره‌های آن در کوه قلعه‌گور باقی مانده است. از این رو این محل را قلعه‌گور، قلعه گوری، قلعه گورا و قلعه گبری می‌نامیدند ولی به مرور زمان به علت تلفظ غلط این واژه از سوی افراد غیرمحلی، اکنون کوه و غار مزبور به نام قوری قلعه معروف شده است در جه سختی آن درجه 1 است.

 

 

غار مَرخَرل: مَرخَرل یا غار خرل در مرز سنقرآباد و بیستون، بر دامنه شرقی کوه پراو به سوی پل آجری شاه عباسی، قرار دارد. این  غار با طول 27 متر بر دشت بیستون مشرف است. جدیدترین آثار مکشوفه از غار خرل متعلق به دوره ساسانی است. از این غار در فصل بهار برای آغل گوسفندان استفاده می‌شود.

غار حاجی: در روستای کُلَه جوب در تنگ دینور در سمت چپ راه بیستون به سنقر کلیایی قرار دارد.

پارک جنگلی طاق بستان: در حاشیه شهر کرمانشاه و در دامنه کوه پرآو قرار دارد. عناصر طبیعی چون کوهستان، چشمه، فضای سبز و دریاچه‌های مصنوعی و وجود نقش برجسته‌هایی از دوره ساسانی، محیط جذاب و دیدنی‌ را در این ناحیه به وجود آورده است. این پارک به علت امکانات تفریحی و آثار تاریخی یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق شهرستان کرمانشاه محسوب می‌شود.

دوستداران پرندگان مناطق مناسب پرنده‌نگری استان کرمانشاه را از دست ندهید.

دشت طلسم: دشت طلسم در حدود 10 کیلومتری جنوب شرقی روستای کرند و 70 کیلومتری غرب جنوب کرمانشاه واقع شده است. از پرندگان شاخص این منطقه می‌توان به عقاب طلایی و سارگپه پابلند اشاره کرد.

مناطق مناسب قایق‌سواری

سد شیان: سد شیان در شهرستان اسلام‌آباد غرب واقع شده است.

سد جامیشان: سد جامیشان در شهرستان سنقر و کلیایی واقع شده است.

روستای هجیج: در فاصله 24 کیلومتری غرب شهرستان پاوه، 123 کیلومتری شهر کرمانشاه در دره‌ای زیبا و آرمیده در مراتع و جنگلی انبوه در کنار رودخانه سیروان و چشمه (آبشار) بل قرار دارد. در این روستای پلکانی بقعه سید عبدالله فرزند امام موسی کاظم (ع) قرار دارد مردم آن کرد و اهل تسنن هستند.

روستای حریر: در فاصله 5 کیلومتری شهر کرند غرب، 100 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. روستای حریر در محدوده کوهستانی غرب استان کرمانشاه استقرار یافته و ارتفاع آن از سطح دریا 1600 متر است. مردم روستای حریر به زبان کردی سخن می‌گویند. آب و هوای این روستا در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد است. رودخانه حریر از کنار روستا می‌گذرد و قدمت حریر به گفته مردم روستا به دوران حکومت نادر شاه افشار می‌رسد.

در پایان سفر به استان کرمانشاه باز هم پیشنهاد ما این است که به بازارهای سنتی استان سر بزنید و از محصولاتی که هنرمندان صنایع دستی خود با ابتکار آنها را خلق کرده‌اند خرید کنید و به این ترتیب خاطرات سفر را برای خود و خانواده ماندگار کنید، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، موج‌بافی، گیوه‌کشی، چیغ‌بافی، قلم‌زنی، ابزارهای فلزی، قالی‌بافی از جمله صنایعی هستند که می‌توانید به عنوان صنایع دستی استان کرمانشاه آنها را خریداری کنید.

انتهای پیام/



منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد