ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

از طبیعت زیبای دشت لاله واژگون تا روستای شگفت‌انگیز سرآقا سید

عیدانه فارس(۱۰)
از طبیعت زیبای دشت لاله واژگون تا روستای شگفت‌انگیز سرآقا سید

فصل زیبای بهار فرصت مناسبی است تا با سفر به استان‌های خوش آب و هوای کشورمان لحظات خاطره‌انگیزی را داشته باشیم، طبیعت زیبای دشت لاله واژگون و روستای شگفت‌انگیز و پلکانی سرآقا سید از جمله مناظر بکر طبیعت در فصل بهار است.

خبرگزاری فارس: از طبیعت زیبای دشت لاله واژگون تا روستای شگفت‌انگیز سرآقا سید

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، با عیدانه فارس همراه شوید تا به یکی دیگر از استان‌های کشور سری بزنیم و با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این استان آشنا شویم.

این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود.

شهر کرد، بروجن، فرخ‌شهر، فارسان، لردگان، سامان، شلمزار از شهرهای مهم این استان است، آب و هوای کوهستانی با تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد باعث شده است که این استان یکی از پیشنهادهای مناسب برای گردشگری در فصل بهار و ایام نوروز است.

استان زیبا و سرسبز چهامحال و بختیاری پیشنهاد عیدانه فارس به گردشگران بهاری است که علاوه بر تابستان این استان در فصل بهار نیز می‌تواند مقصد گردشگران باشد.

جاذبه‌های طبیعی برتر: آبشار آتشگاه، تالاب چغاخور، رودخانه کارون، زاینده‌رود، مجموعه چلگرد شامل: آبشار شیخ علیخان، تونل اول کوهرنگ، چشمه دیمه و دشت لاله‌های واژگون

جاذبه‌های فرهنگی تاریخی برتر: پل زمانخان، روستای سراقاسید، عشایر بختیاری، قلعه خدارحم‌خان، چالشتر، قلعه سردار اسعد، کتیبه مشروطیت

تالاب‌ها یکی از مناظر طبیعی است که همواره با طبیعت زیبای خود گردشگران زیادی را به خود فرا می‌خواند.

تالاب چغاخور: در فاصله 65 کیلومتری شهر کرد در مسیر شهر کرد - لردگان در نزدیکی بلداجی قرار دارد. مساحت آن حدود 2300 هکتار و یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین تالاب‌های استان و محلی برای پرندگان بومی و مهاجر است. راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی به واحدهای اقامتی و پذیرایی و پارکینگ از جمله انواع امکانات و تسهیلات موجود در این تالاب است.

تالاب سوگان: در فاصله 70 کیلومتری شهر کرد در مسیر شهر کرد - ایذه قرار دارد. این تالاب بیش از 800 هکتار مساحت دارد و عمق آن در گذشته متجاوز از یک متر بود و به همین دلیل محل مناسبی برای زندگی مرغابی بود و انواع مختلف پرندگان مهاجر را به خود جلب می‌کرده ولی به علت عدم توجه کافی و بهره‌برداری نامعقول و غیراصولی از آب و زمین‌های حاشیه این تالاب تعداد پرندگان مهاجر رو به کاهش گذاشته و فضای زیبای آن تخریب شده است. از انواع پرندگانی که در این تالاب مورد شناسایی قرار گرفته‌اند می‌توان به چنگر، یوز گنبی، قورnt> قور و قزل غاز اشاره کرد. اسکان عشایر بختیاری در تابستان در حاشیه تالاب از جاذبه‌های تالاب به شمار می‌آید.

دریاچه ها را نمی‌توان در فصل دل انگیز بهار نادیده گرفت چراکه یکی از زیباترین مناظر در روزهای آغزین بهار سرسبزی بکر کنار دریاچه‌ها هستند که دوستداران طبیعت را به سوی خود فرا می‌خوانند.استان چهارمحال و بختیاری هم با دریاچه‌های گرداب‌ها و چشمه‌های زیبای خود می‌تواند لحظات خاطه انگیزی را برای شما به ارمغان بیاورد.

گرداب بن: در فاصله 30 کیلومتری شهر کرد در مسیر شهر کرد - چادگان قرار دارد. این گرداب ناشی از جوشش مداوم چشمه‌هایی است که در کف گرداب وجود دارند. وجود امکانات سایه‌ساری و قایق‌سواری، موجب استقبال گردشگران از این محیط شده است.

چشمه برم: در مرکز شهر لردگان قرار دارد و از سر شاخه‌های کارون به شمار می‌آید. وجود درختان کهنسال و امکانات سایه‌ساری موجب استقبال گردشگران از این محیط شده است.

چشمه سرداب: در فاصله 20 کیلومتری اردل در مسیر اردل - دشتک (بازفت) و در محدوده روستای رستم‌آباد قرار دارد. این چشمه از تفرجگاه‌های استان است.

چشمه پیرغار: در فاصله 5 کیلومتری فارسان در مسیر فارسان - ده چشمه قرار دارد. وجود کتیبه‌های مشروطیت در این مکان موجب استقبال گردشگران از این مکان شده است.

 

 

 

آبشار آتشگاه: در فاصله 190 کیلومتری شهر کرد و 40 کیلومتری شهر لردگان در مسیر لردگان - طلایه در روستای آتشگاه و در دره‌ای به طول 3 کیلومتر قرار دارد. آبشار آتشگاه لردگان یکی از طولانی‌ترین آبشارهای ایرانی است که به آبشار مینیاتوری نیز شهرت دارد. روستای آتشگاه روستایی باستانی است که به دوران عیلامی‌ها باز می‌گردد.

آبشار زرد لیمه: در فاصله 30 کیلومتری غرب اردل در مسیر اردل - صمصامی در مسیر فرعی دیناران قرار دارد. ارتفاع آن نزدیک به 40 متر است. این آبشار در دره‌ای طویل قرار داشته و از سرچشمه‌های رودخانه کارون است. رسیدن به آن نیاز به تجهیزات کوهنوردی دارد.

آبشار شیخ علیخان: در فاصله 5 کیلومتری شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و در 105 کیلومتری شهر کرد مرکز استان چهار محال و بختیاری واقع در روستای شیخ علی‌خان قرار دارد. ارتفاع آبشار بیش از 10 متر می‌باشد.

با توجه به آب و هوای سرد و زمستانی استان چهارمحال و بختیاری یخچال‌های طبیعی این استان فرصت مناسبی را در اختیار طرفداران اسکی قرار می‌دهد تا بتوانند از این ورزش مفرح لذت ببرند.

پیست اسکی چلگرد: قله‌های مرتفع زردکوه بختیاری، مکان مناسبی برای انجام ورزش‌های کوهستانی و صعودهای فصلی است. بلندترین قله زردکوه بختیاری با 4221 متر ارتفاع در نزدیکی چلگرد واقع شده است. یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر چلگرد، پیست اسکی چلگرد است. این پیست که از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی کشور محسوب می‌شود به واسطه برف فراوان، یخچال‌های طبیعی و شیب‌های تندی که با استانداردهای پیست‌های بین‌المللی انطباق دارد، از قابلیت‌های برگزاری مسابقات ورزش‌های زمستانی اسکی است.

در ایام مختلف سال، خاصه پاییز و زمستان، این پیست هر ساله کوهنوردان، اسکی‌بازان و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی را به سوی خود جذب می‌کند. بر پایه اظهارنظر اسکی‌بازان کشورهای خارجی پیست اسکی چلگرد و کوهستان‌های اطراف آن برای اسکی کوهستان (alpine tour) بسیار مطلوب است.

غار سراب: در فاصله 55 کیلومتری جنوب غربی شهر کرد مرکز استان چهارمحال بختیاری و 3 کیلومتری روستای امیدآباد در انتهای دره‌ای قرار دارد. از جاده آسفالته تا خود غار حدود یک ساعت راه است که دارای جاده خاکی می‌باشد. این غار شگفت‌انگیز دو دهانه دارد که در یکی از دهانه‌های غار آبی خروشان و خنک بیرون می‌آید. ارتفاع سقف غار در بعضی نقاط به 15 متر می‌رسد و در دالان طویل غار قندیل‌های آهکی زیبا وجود دارد و فرایند تشکیل این قندیل‌ها ادامه دارد.

غار یخی چما: در فاصله 17 کیلومتری چلگرد در نزدیکی روستای شیخ علیخان قرار دارد. این غار یکی از نادرترین و اعجاب‌انگیزترین غارهای منطقه با قندیل‌های فراوان یخی است. از زیر یخ‌های این غار، چشمه‌ای با آب سرد در جریان است که نهایتاً به سد کوهرنگ می‌ریزد.

تنگه:

تنگه درکش ورکش: در فاصله 50 کیلومتری شهر کرد به اردل پس از خروج از شهر جونقان قرار دارد. دیواره‌های بلند، دره‌های v شکل، گذر رودخانه، پوشش گیاهی از زیبایی‌های بی‌بدیل این تنگه می‌باشد.

شایان ذکر است تنگ درکش ورکش منطبق بر بخشی از جاده هزار ساله (دزپارت) و جزو ایل راه‌های مورد استفاده عشایر استان است.

 

دشت‌ لاله‌های واژگون: در فاصله 12 کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی قرار دارد. مساحت آن 3400 هکتار است. لاله‌های واژگون (اشک مریم) در دو نوع قرمز و زرد از جاذبه این دشت برای گردشگران است. زمان رویش و شکفتن لاله‌های واژگون در این دشت از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه است. دسترسی به آن آسان و دارای تأسیسات گردشگری است.

منطقه جنگلی بازفت: در فاصله 180 کیلومتری شهر کرد با وسعت 53 هزار هکتار قرار دارد. نواحی عمده جنگلی این مناطق شامل چهک، تلخه‌دان، بادام شیرین، کچوز و چم جندار است.

مناطق مناسب پرنده‌نگری

پیشنهاد ما به دوستداران پرندگان این است که با رفتن به تالاب بین المللی گندمان پرندگان زیبایی را در آغوش طبیعت به نظاره بنشینند. 

تالاب بین‌المللی گندمان: تالاب بزرگ گندمان در میان علفزارهای پهناور در ارتفاع 2250 متری کوه‌های مرکزی زاگرس قرار گرفته و از تالاب‌های آب شیرین است. تالاب گندمان در زمستان و بهار پرآب و در اواخر تابستان تقریباً به طور کامل خشک است. پرندگان شاخص آن انواع اردکها (سیر سیاه، ارده‌ای، گیلار، فیلوش) کشیم‌ها و پرندگان کنار آبزی است.

 

 

درخت کهنسال

درخت چنار میهه: این درخت کهنسال با قدمت نزدیک به 800 سال در محل امامزاده ابراهیم روستای میهه می‌باشد. روستای میهه در کیلومتر 85 جاده شهر کرد به کوهرنگ (چلگرد) قرار دارد.

درخت بنه دوم: این درخت در فاصله 40 متری از درخت اول قرار دارد. ارتفاع آن 10 متر است. سن این درخت 380 سال برآورد شد.

مناطق مناسب قایق‌سواری نیز یکی دیگر از جاذبه ‌های برتر طبیعت گردی است که به رفتن به آنجا را به گردشگران نوروزی پیشنهاد می‌دهیم.

دریاچه سد زاینده‌رود: در فاصله 40 کیلومتری شهر کرد از جاده شهر کرد - بن قرار دارد. مساحت دریاچه سد، 54 کیلومتر مربع در تراز حداکثر می‌باشد.

رودخانه ارمند: مهمترین رود ایران برای رفتینگ یا قایقرانی در رود خروشان است.

روستای شگفت سرآقاسید: در فاصله 45 کیلومتری شمال غربی چلگرد و 130 کیلومتری شهر کرد مرکز استان چهار محال بختیاری قرار دارد. آب و هوای آن در بهار و تابستان خنک و دلپذیر و در زمستان‌ها سرد و خشک است. بافت تاریخی روستای سرآقاسید یکی از جالبترین و منحصر به فردترین بافت‌های روستایی ایران را تشکیل داده که کاملاً به صورت ارگانیک و بر اساس نیازهای ساکنان شکل گرفته است. معماری این روستا در گروه معماری‌های بومی می‌باشد.

عموم مصالح ساختمانی به کار رفته در ساخت و سازهای این روستا چوب، خشت و سنگ است. ظاهر آن پلکانی است به صورتی که بام هر خانه حیاط خانه بالا دست می‌باشد. این روستا که در گذشته یکی از اتراق‌گاه‌های ییلاقی عشایر بختیاری بوده که طی قرن اخیر به روستا تبدیل شده است. این روستا به ماسوله زاگرس مشهور است.

جاده دیدنی شهر کرد به مسجد سلیمان از طریق بازفت: جاده شهر کرد به مسجد سلیمان به طول بیش از 260 کیلومتر از جاده‌های دیدنی استان چهار محال بختیاری است. عبور جاده از حاشیه تالاب‌های چغاخور و سولگان، تنگ درکش ورکش، روستای بختیاری نشین، گردنه چری و جنگل‌های بازفت، واریته‌های عشایری، رودخانه بازفت، کوه تاراز و چال سبزون از دیدنی‌های این جاده می‌باشد. بهترین زمان پیشنهادی برای عبور از این جاده اسفند ماه تا اردیبهشت است.

اما در انتهای سفر به بازارهای سنتی این استان سری بزنید و با خرید ازتولیدات هنرمندان این استان سفر خود را به یادماندنی کنید.

 قالی‌های لری بافت، قالی چالشتری، نمدمالی، کلاه مالی، گلیم‌‌بافی، دستبافته‌های عشایری (خورچین جاجیم، وریس، خور، نمکدان، پلاس) قفل چالشتری و گز بلداجی می‌توانند سفر خاطره انگیز شما را ماندگار کند.

انتهای پیام/


منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد