ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

از غار زیبای ضحاک و گسل‌های نقش رستم تا مرور تاریخ در تخت جمشید

عیدانه فارس(۱۱)
از غار زیبای ضحاک و گسل‌های نقش رستم تا مرور تاریخ در تخت جمشید

استان زیبای فارس به دلیل طبیعت زیبا و بی‌نظیر خود همواره یکی از مقاصد گردشگران و طبیعت‌گردان است از جمله این مناظر زیبا می‌توان به غار ضحاک، گسل‌های نقش رستم و جاذبه تاریخی تخت جمشید اشاره کرد.

خبرگزاری فارس: از غار زیبای ضحاک و گسل‌های نقش رستم تا مرور تاریخ در تخت جمشید

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، همزمان با عیدانه خبرگزاری فارس به یکی دیگر از استان‌های زیبای کشور  سفر می‌کنیم تا با جذابیت‌های طبیعی و گردشگری آن آشنا شویم.

استان فارس از سمت شمال به استان اصفهان،‌از سمت جنوب و جنوب شرق به استان هرمزگان، از سمت غرب و جنوب غرب به استان بوشهر، از سمت شمال غرب به استان کهکلیویه و بویراحمد، از سمت شرق به استان کرمان و از سمت شمال شرق به استان یزد محدود شده است.

از جمله شهرهای مهم استان فارس  می‌توان به شیراز، سپیدان، مرودشت، کازرون، فیروزآباد اشاره کرد.

استان زیبای فارس به دلیل وسعت بالای استان از مناطق کوهستانی تا کویری و بیابانی را شامل می‌شود و 4 فصل کشورمان فرصت مناسبی برای  سفر به این استان است.

با هم با جاذبه‌های برتر طبیعی ،فرهنگی و تاریخی استان فارس  آشنا می‌شویم تا در صورت سفر به این استان با  این جذابیت‌ها آشنا باشیم.

جاذبه‌های برتر طبیعی استان: آبشار مارگون، بهشت گمشده، دریاچه مهارلو، تنگ براق، تنگ تیزاب، چشمه شش پیر، پارک ملی بمو.

جاذبه‌های برتر فرهنگی و تاریخی استان: آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، کاخ تخت جمشید، آرامگاه شاهچراغ، بازار وکیل، مسجد وکیل، پاسارگاد، نقش رستم، نقش رجب معبد آناهیتا

اگر در سفرهای پیشین عیدانه‌ با ما همراه بودید متوجه شده‌اید که یکی از جادبه‌های طبیعی هر استانی که مورد توجه و بازدید گردشگران  نوروزی است تالاب‌ها  هستند که در سفر به استان فارس هم با  تعدادی از آنها آشنا می‌شویم.

برم دلک: در فاصله 4 کیلومتری شهر شیراز در کنار روستای نصرآباد قرار دارد. وسعت این تالاب 70 هکتار است. دارای چشمه، درخت، جوی آب، محلی برای کوهپیمایی و آثار تاریخی می‌باشد.

هفت برم: در فاصله 60 کیلومتری شمال غرب شیراز در نزدیکی سادات‌آباد قرار دارد. محلی برای ماهیگیری و تفرجگاه است.

برم فرهاد: در مسیر 25 کیلومتری فراشبند در نزدیکی روستای باچون قرار دارد. دارای آبگرم بسیار زیبا، پوشیده از جنگل انبوه و جاذبه‌های طبیعی در فصل بهار است.

دریاچه‌ها یکی دیگر از مناطقی هستند که در هر فصلی گردشگران خاص خود را دارد از جمله این دریاچه‌ها می‌توان به دریاچه و قطار بنه شهر،برم شور، تاب ارژن اشاره کرد.

دریاچه و قطار بنه شهر پیر: در فاصله 25 کیلومتری حاجی‌آباد قرار دارد. بخشی از مسیر آن جاده خاکی است.

دریاچه برم شور: در فاصله 90 کیلومتری نورآباد در نزدیکی روستای میشان قرار دارد. مسیر مناسب دارد و به عنوان تفرجگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و پتانسیل استفاده برای تفریحات آبی را داراست.

دریاچه و تالاب ارژن: در فاصله 60 کیلومتری شیراز و در مسیر اصلی شیراز - بوشهر قرار دارد. وسعت تقریبی این دریاچه در حدود 2200 هکتار و از جمله دریاچه‌های آب شیرین کشور است. دریاچه ارژن یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر است. این دریاچه علاوه بر ارزش‌های تفریحی، ارزش اکولوژیکی ویژه دارد.

چشمه‌ها از جاذبه‌هایی هستند که نباید از آنها غافل شد و در کنار دریاچه‌ها و با صدای آرامش بخش آب  می‌توان لحظات دل انگیزی را  در فصل زیبای بهار برای خود و خانواده رقم زد.

چشمه گل: در فاصله 20 کیلومتری سپیدان در نزدیکی روستای کمهر قرار دارد. اطراف آن درختان جنگلی و دشت مناسب جهت استفاده عموم مردم در فصول بهار و تابستان است. دسترسی آن متوسط است.

چشمه شهدا: در فاصله 16 کیلومتری ارسنجان در نزدیکی نعمت‌آباد قرار دارد. از مناطق دیدنی و بسیار زیباست، دارای سکوبندی جهت اسکان موقت مردم است.

آبگرم در مو و غار شهید پگاه: در فاصله 82 کیلومتری حاجی‌آباد در نزدیکی مزایجان قرار دارد.

چشمه سیاهرود: در فاصله 45 کیلومتری کازرون در نزدیکی روستای دادین علیا قرار دارد. دارای فضای سبز، امکانات تفریحی - طبیعی، چشمه‌های دارای عمق زیاد است. در بهار و تابستان جایگاه شنا و گردش مردم می‌باشد.

آبشار مارگون: در فاصله 130 کیلومتری شیراز در مسیر شیراز - سپیدان - مارگون در کنار روستای مارگون قرار دارد. ارتفاع این آبشار در حدود 60 متر و عرضی در حدود 90 متر دارد. از نظر حجم آب به آبشار شوی در استان خوزستان نزدیک است. دسترسی آسان و امکانات رفاهی لازم جهت تفریحگاه عمومی را دارد.

آبشار دشت ارژن: در فاصله 70 کیلومتری شیراز در دشت ارژن قرار دارد. دسترسی به آن متوسط و دارای جاده خاکی است.

آبشار شرشر: در فاصله 15 کیلومتری حاجی‌آباد در نزدیکی روستای حاجی طاهره قرار دارد.

آبشار چیکون: در فاصله 70 کیلومتری سپیدان در روستای چیکون قرار دارد. دسترسی آن چندان آسان نبوده و مسیر آن جاده خاکی است.

آبشار طارم: در فاصله 5 کیلومتری جنوب نی‌ریز قرار دارد. دارای آب و هوای معتدل، درختان سرسبز و زیبا، همچنین چشمه‌های زیبا و آب شیرین است که در همه فصول قابل استفاده است.

آبشار خرقه: در فاصله 25 کیلومتری فیروزآباد در مسیر فیروزآباد - فراشبند در دامنه کوه فراشبند قرار دارد.

رود: رود قهلیان، رود قره آقاچ، رودشیر، رود شش پیر، رود مارگون، رود چوبخله، رود شور جهرم، رود شورلار، رود مهران شور، سیوند.

طرفداران اسکی نیز می‌توانند با سفر به استان فارس  از امکاناتی مانند  اسکی، قایق سواری و غیره استفاده می‌کنند.

بین‌المللی سپیدان (پولادکف): در فاصله 12 کیلومتری شمال اردکان در مسیر اردکان - کمهر قرار دارد. این پیست دارای مدرسه اسکی، 2 تله اسکی، پارکینگ، رستوران و درمانگاه است. این پیست در مجموعه ورزشی تفریحی‌ پولادکف قرار دارد که شامل امکاناتی چون قایق‌سواری، سوارکاری، دوچرخه‌سواری، ماشین‌های کوهستان و .... است.

تربیت بدنی: در فاصله 6 کیلومتری اردکان در مسیر مارگون قرار دارد. این پیست دارای مدرسه اسکی، 3 تله اسکی - تله کابین، پارکینگ، رستوران، هتل، درمانگاه و پایگاه قهرمانی است.

غارهای زیبای استان فارس پیشنهاد ما به گردشگران نوروزی است تا  از مناظر بکر غارها استفاده کنند  و به غارهای استان فارس نیز سری بزنند.

غار ضحاک: در فاصله 22 کیلومتری ارسنجان در نزدیکی ولی‌آباد قرار دارد. قدمت تاریخی دارد و جاذبه کوهنوردی و تفریحی دارد. برای انجام امور تحقیقاتی نیز استفاده می‌شود.

غار تادوان: در فاصله 60 کیلومتری جهرم قرار دارد. بخشی از مسیر آن جاده خاکی است. دارای جاذبه کوهنوردی و تاریخی است.

غار مزایجان: در فاصله 75 کیلومتری داراب در نزدیکی روستای مزایجان قرار دارد.

غار مادر و دختر: در فاصله 10 کیلومتری نورآباد ممسنی در نزدیکی روستای حسن‌آباد قرار دارد. دارای آثار باستانی، فضای سبز، کوه و آب روان است. برای رسیدن به این غار آشنایی با کوهنوردی لازم است.

غار بن‌بو: در فاصله 95 کیلومتری لار در نزدیکی روستای عماد ده و در دامنه کوه گاوبست قرار دارد. بخش کمی از مسیر دسترسی آن جاده خاکی و مالرو است. ارتفاع زیادی دارد و از سقف آن آب قطره قطره می‌چکد و در حوضچه‌هایی جمع می‌شود. آب آن بسیار شیرین و گوارا است. آثاری به صورت تصویر، مکتوب، سنگ نوشته و حکاکی شده بر دیوارهای غار مشاهده می‌شود. دارای 24 حوضچه است که 12 حوضچه آبگیر و فعال است.

تنگ مروارید: در فاصله 22 کیلومتری سپیدان در نزدیکی روستای کمهر قرار دارد. پوشیده از درختان جنگلی است و پتانسیل لازم برای ایجاد تفرجگاه را دارد.

تنگ بلاغی: در فاصله 70 کیلومتری صفا شهر در نزدیکی مبارک‌آباد قرار دارد. دارای طبیعت زیبا و درختچه‌های کوهی است.

تنگ چاهو: در فاصله 75 کیلومتری مرودشت در نزدیکی روستای حصار قرار دارد. دارای چشمه آب روان شیرین و طبیعت خاص با درختان جنگلی است.

تنگ بوان: در فاصله 10 کیلومتری نورآباد ممسنی در نزدیکی روستای بوان قرار دارد. مسیر دسترسی به آن آسفالته است دارای درختان مشجر، جنگل، کوه و چشمه‌سار است.

طبیعت گردان و دوست‌داران طبیعت دشت‌ها و جنگل‌ها را فراموش نکنند چرا که سرسبزی و زیبایی طبیعت استان فارس در فصل بهار  دو چندان می‌شود و می توانید لحظات خاطره انگیزی  و به یادماندنی را در کنار خانواده و دوستان خود داشته باشید.

دشت مور: در فاصله 2 کیلومتری اردکان قرار دارد. دشتی بسیار وسیع با چمنزارهای طبیعی و بسیار زیبا با آب‌های روان فصلی که فاقد امکانات لازم است و به عنوان تفرجگاه در روزهای تعطیل مورد استفاده افراد محلی است.

دشتک حصار: در فاصله 40 کیلومتری مرودشت در نزدیکی روستای حصار قرار دارد. دارای آب و هوای معتدل، چشمه، درختان سرسبز و تفرجگاه مناسب است.

دشت پلنگان: در فاصله 15 کیلومتری نی‌ریز در نزدیکی روستای هرگان قرار دارد. دارای چشمه‌سارها، کوه‌های سرسبز، رودخانه، آبشار زیبای فصلی و درختان جنگلی زیبا می‌باشد.

تفرجگاه بناب: در فاصله 12 کیلومتری ارسنجان قرار دارد دارای آب و هوای بسیار معتدل درختان زیبا منطقه سرسبز و مکانی جهت تفرجگاه است.

جنگل چاه تیز و تنگ اوک: در فاصله 40 کیلومتری جهرم در نزدیکی روستای اودک قرار دارد. دارای چشم‌اندازهای طبیعی، کوه و دشت است. محلی برای تفرجگاه عمومی است.

منطقه لای حنا: در فاصله 7 کیلومتری نی‌ریز قرار دارد. دارای قنات، چشمه‌سار، درختان جنگلی چنار و بید است. آب چشمه در کلیه فصول جاری است. این منطقه چون در مسیر جاده است به جز مراجعه افراد بومی، افراد غیربومی هم برای استفاده از چشمه توقف می‌کنند از تفرجگاه‌های منطقه است.

اما یکی از جذابیت‌های طبیعی که استان فارس را از سایر استان‌ها متمایز می‌کند پدیده‌ خاص زمین شناختی استان فارس است.

گسل‌های نقش رستم: در فاصله 4 کیلومتری از تخت جمشید در مسیر پاسارگاد و در منطقه باستانی نقش رستم قرار دارد. گسل‌های عادی در کنار آثار باستانی آرامگاه‌های پادشاهان هخامنشی، زیبایی آن را دو چندان کرده است.

سد درود زن: سد درودزن ذخیره آبی بزرگی است که در دره‌ای وسیع بر روی رودخانه کور، در ارتفاع 1800 متری کوهستان، زاگرس جنوبی و حدود 70 کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است. از پرندگان شاخص این منطقه می‌توان به انواع کشیم‌ها و انواع اردکها اشاره کرد.

پارک ملی بمو: این پارک ملی در شمال شهر شیراز واقع شده است. از پرندگان شاخص این منطقه می‌توان به هما، دال معمولی و عقاب طلایی اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده هرمد: در فاصله 38 کیلومتری شرق لار قرار دارد. مرزهای شمالی منطقه به رود شور و محدوده‌های جنوب غربی آن به جاده اصلی لار - بندرعباس می‌رسد از پرندگان شاخص این منطقه می‌توان به میوه‌خوار، تیهو و هوبره اشاره کرد.

دریاچه پریشان: در فاصله 12 کیلومتری کازرون در مسیر کازرون - فراشبند قرار دارد. از پرندگان شاخص این دریاچه می‌توان به پلیکان سفید، درنای خاکستری، کفچه نوک، طاووسک و انواع اردک و کشیم اشاره کرد.

دوست‌داران زندگی در آغوش طبیعت می‌توانند به روستاهای استان فارس سفر کنند  سفر کنند  و از جاذبه‌های بکر این مناطق استفاده کنند.

روستای فلات: در فاصله 35 کیلومتری از شهر شیراز در مسیر ارژن قرار دارد. دارای جاذبه‌های طبیعی - تاریخی است.

روستای مارگون: در فاصله 49 کیلومتری از شهر اردکان در مسیر کمهر قرار دارد. دارای جاذبه‌های طبیعی است.

روستای پا قلعه: در فاصله 65 کیلومتری از شهر نورآباد در مسیر شیراز قرار دارد. دارای جاذبه‌های طبیعی - تاریخی است.

روستای سرمشهد: در فاصله 170 کیلومتری از شهر شیراز در مسیر کازرون قرار دارد. دارای جاذبه‌های تاریخی است.

جاذبه‌های دیدنی:  پاسارگاد - تخت جمشید، شیراز - سپیدان، صفاشهر - پاسارگاد، آباده - صفاشهر، شیراز - کازرون

اما در انتهای سفر خود بازهم پیشنهاد می‌کنیم  به بازارهای سنتی  سری بزنید و از  محصولاتی که هنرمندان این استان با دستان هنرمند خود خلق کرده‌اند بازدید کنید از جمله صنایع دستی این استان که می‌تواند ره آورد سفر به استان فارس برای دوستان شما باشد می‌توان از گلیم، قالی، گبه، جاجیم، رنگرزی، سنتی، رند، خاتم‌سازی، منبت‌کاری نام برد.

انتهای پیام/


منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد