ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

از گردش در طبیعت زیبای دشت گیلاس تا قایق سواری در سد چالیدره

عیدانه فارس (12)
از گردش در طبیعت زیبای دشت گیلاس تا قایق سواری در سد چالیدره

استان‌های زیبای کشورمان هر کدام جذابیت‌های طبیعی و تاریخی خاص خود را دارند که در هر فصل گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند یکی از استان‌هایی که در ایام نوروز مقصد گردشگران مذهبی و دوستداران طبیعت است استان خراسان رضوی است.

خبرگزاری فارس: از گردش در طبیعت زیبای دشت گیلاس تا قایق سواری در سد چالیدره

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، در شماره دیگری از عیدانه خبرگزاری فارس به یکی از استان‌هایی سفر می‌کنیم که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی فراوانی که دارد یکی از قطب‌های مهم گردشگری مذهبی کشور است که باعث می‌شود در تمام فصل‌ها از سراسر جهان گردشگران زیادی را به خود فرا بخواند.

این استان از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شمال غربی به استان خراسان شمالی، از غرب به استان سمنان، از جنوب غربی به استان‌های یزد و اصفهان، از شرق به کشور افغانستان، از جنوب به استان خراسان جنوبی محدود شده است.

از شهرهای مهم استان خراسان رضوی می‌توان به مشهد، بردسکن، تایباد، تربت جام، تربت حیدریه، خواف، درگز، زاوه، طرقبه شاندیز، سبزوار، سرخس، قوچان، کاشمر، کلات، نیشابور، فریمان، چناران، گناباد اشاره کرد.

استان خراسان رضوی در مناطق مختلف دارای شرایط اقلیمی متنوعی است به طوری که مناطق کوهپایه‌ای دارای آب و هوای نیمه بیابانی ملایم، نواحی جنوبی «گرم و خشک» و مناطقی چون قوچان، نواحی جنوب بینالود، ارتفاعات هزار مسجد و قسمتی از شهرستان مشهد دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

خراسان و با توجه به مناطق مختلف آب و هوایی کوهستانی و کویری، سفر به این استان را در هر چهار فصل می‌توان برنامه‌ریزی کرد همچنین استان خراسان رضوی یکی از قطب‌های مهم گردشگری مذهبی در جهان تشیع می‌باشد.

جاذبه‌های برتر استان: دریاچه بزنگان، آبشار اخلمد، غارمغان، پارک ملی تندوره، بند گلستان، سد چالیدره، جاده چلمیر درگز، چشمه سبز.

جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی برتر استان: مجموعه معماری، آرامگاهی حرم مطهر حضرت رضا (ع)، آرامگاه حکیم ابوالقاسمی فردوسی، آرامگاه نادرشاه افشار، آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری، آرامگاه عطار نیشابوری، خانه حاج حسین ملک، قنات گناباد، مجموعه معماری مزار شیخ احمد جامی تربت جام.

استان خراسان رضوی از جمله استان‌هایی است که جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی زیادی دارد.

دریاچه بزنگان: در فاصله 70 کیلومتری شهر سرخس قرار دارد و مساحت آن حدود 50 هکتار و حداکثر عمق تقریبی آ‌ن 12 متر است.

چشمه سبز (دریاچه طبیعی): در فاصله 15 کیلومتری چناران و 60 کیلومتری غرب مشهد در مسیر مشهد به قوچان قرار دارد. این پدیده‌ با دبی آب بالا دریاچه کوچکی را شکل داده است.

 

 

چشمه‌های زیبای استان خراسان یکی از جاذبه‌های زیبای طبیعی این استان است که گردشگران زیادی را به خود فرا می‌خواند.

چشمه گیلاس: در فاصله 50 کیلومتری شمال غربی مشهد و در مسیر مشهد - چناران قرار دارد عمق چشمه 4 تا 5 متر است.

چشمه حضرت: در فاصله 24 کیلومتری از شهر نیشابور، در کنار بنای قدمگاه واقع شده است.

چشمه حضرت دهسرخ: شهرستان مشهد، بخش ملک‌آباد، روستای دهسرخ

آبگرم معدنی کاریز: در فاصله 15 کیلومتری شهر ریوش کاشمر و به فاصله 3 کیلومتری روستای کاریز واقع گردیده که دارای آبگرم معدنی با خاصیت‌های درمانی است.

چشمه آب گرم شهر کهنه قوچان: در فاصله 12 کیلومتری قوچان قرار دارد و دارای تأسیسات آب درمانی است.

چشمه گرماب طاقانکوه: در فاصله 44 کیلومتری نیشابور در مسیر نیشابور - سبزوار قرار دارد.

آبشارها از دیگر جاذبه‌هایی است که در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد و در هر منطقه‌ای که آبشار وجود داشته باشد گردشگران زیادی به آن منطقه سفر می‌کنند.

آبشار اخلمد: در فاصله 12 کیلومتری چناران در مسیر چناران - قوچان در مسیر فرعی روستای اخلمد و در فاصله 2 کیلومتری روستای اخلمد قرار دارد. دره‌ای زیبا و دیدنی که 5 آبشار با ارتفاع بیش از 40 متر در آن جای گرفته است. مسیر روستا تا پای آبشار پیاده طی می‌شود. مناظر طبیعی اخلمد در دی ماه سال 1390 در فهرست آثار ملی جای گرفته و از تفرجگاه‌های استان است.

آبشار رودمعجن: در فاصله 48 کیلومتری غرب تربت حیدریه، در مسیر تربت حیدریه - بایک در نزدیکی روستای رود معجن قرار دارد. ارتفاع این آبشار 25 متر است.

آبشارهای استای بالا: در فاصله 40 کیلومتری صالح‌آباد از توابع تربت جام در مسیر صالح‌آباد - سمیع‌آباد و در روستای استای بالا قرار دارد. مسیر دسترسی به این روستا سخت و ناهموار است.

آبشار دافی: در فاصله 70 کیلومتری شمال غرب تربت حیدریه و در بین کوه‌های سه پایه در جنوب روستای دافی و در 15 کیلومتری شهر کدکن واقع شده است.

آبشارهای ارزنه: در فاصله 14 کیلومتری جنوب شهرستان قوچان در دامنه ارتفاعات کوه سنگر و محمد بیک واقع شده که در سرچشمه رودخانه سراب آبشار بسیار زیبایی قرار گرفته است.

آبشار آبقد: در فاصله 70 کیلومتری شمال مشهد در مسیر مشهد، گوارشک در روستای آبقد قرار دارد چند آبشار در مسیر این دره قرار گرفته است.

آبشار چهار تکاب: در فاصله 35 کیلومتری فریمان در مسیر فریمان - قلندرآباد - چهار تکاب و در روستای چهار تکاب قرار دارد. حدود 3 کیلومتر تا پای آبشار پیاده‌روی دارد.

آبشار درود: در فاصله 20 کیلومتری نیشابور در مسیر نیشابور - مشهد و مسیر فرعی درود قرار دارد از 7 آبشار متوالی تشکیل شده است.

پیست اسکی شیرباد از توصیه‌ةای عیدانه خبرگزاری فارس به دوستداران ورزش اسکی است.

شیرباد: در فاصله 50 کیلومتری مشهد قرار دارد. این پیست دارای مدرسه اسکی، 1 تکه اسکی، پارکینگ، رستوران و درمانگاه است.

غارها محل مناسب برای افرادی است که جویای کشف مناظر بکر زیرزمینی هستند و در هر استانی به دنبال غارهای زیبای آن استان هستند استان خراسان رضوی نیز از این منظر زیبایی‌های فراوانی دارد که در ادامه با تعدادی از آنها آشنا می‌شویم.

غار مغان: در فاصله 35 کیلومتری مشهد در جنوب روستای مغان در دامنه کوه‌های بینالود قرار گرفته است غار درجه 1 است.

غار دره آل: در فاصله 45 کیلومتری شمال شرق مشهد در مسیر کلات نادری قرار دارد. غار دارای دهانه بزرگ و دیدنی و دیواره‌های مرتفع و بلند است و چشمه‌ای در مجاورت آن قرار دارد.

غار هندل‌آباد: در فاصله 45 کیلومتری مشهد روستایی با همین نام قرار دارد درون غار چشمه آبی وجود دارد که آب آن از نظر مردم محلی مقدس است غار درجه 3 است.

غار مزد آوند: در 95 کیلومتری جاده مشهد - سرخس و در 3 کیلومتر مزداوند قرار دارد. غار درجه یک است.

غار سیر: در فاصله 25 کیلومتری شمال شرقی بردسکن و 5 کیلومتری روستای سیر قرار دارد. غار درجه 2 است.

غار زری: در فاصله 9 کیلومتری جنوب غربی مشهد، پشت بنای امامزادگان یاسر و ناصر قرار دارد. غار درجه 2 است.

غار قباد: در مسیر قوچان به سمت روستای شیخکانلو قرار دارد.

غار ماپری: در فاصله 15 کیلومتری شمال غربی تربت حیدریه و در نزدیکی روستایی به نام «صنوبر» قرار دارد. بنا بر شواهد قدمت آن پیش از تاریخ است.

کویرها و جنگل‌ها از جمله جاذبه‌های زیبا و بی نظیر طبیعی این استان است.

کویر نمکی بردسکن: بخش شهرآباد - دهستان شهرآباد - روستای رحمانیه (شماره ثبت ملی 157).

ریگزار صبری: سبزوار - بخش روداب - دهستان بروغن - روستای گرو صبری

 

 

جنگل

جنگل پسته خواجه: شهرستان کلات - بخش زاوین - دهستان پساکوه - جنوب روستای چهچهه

رویشگاه جنگلی گیاه قره‌قات: سنقز در گز واقع در ارتفاعات هزار مسجد

رویشگاه اشتران: شهرستان گناباد - دهستان پس کلون - شهر بیدخت

سیستان: در ارتفاعات رشته کوه هزار مسجد در شمال شهرستان چناران قرار دارد.

جنگل پسته شور لق: در شهرستان سرخس ارتفاعات مزدآوند قرار دارد.

استان خراسان رضوی مناطق مناسب پرنده نگری و قایق سواری زیبایی دارد که طرفداران طبیعت می‌توانند به این مناطق بروند و لحظات زیبایی را برای خود و خانواده لحاظ کنند.

مناطق مناسب پرنده‌نگری

پارک ملی تندوره: در فاصله 40 کیلومتری شمال شرق قوچان قرار دارد و زیستگاهی کوهستانی است. پرنده‌های شاخص آن هما، دال سیاه و سهره سیاه است.

هریر رود - سرخس: نوار مرزی 40 کیلومتری با عرض حدوداً 2 کیلومتر در سواحل غربی هریر رود و تا جایی که این رود از محدوده ایران خارج می‌شود، یعنی 10 کیلومتری شمال سرخس هریر رود در کف دره‌ای عرض پیچ و تاب می‌خورد تا به استپ‌های مواج ماسه‌ای کناره‌های جنوبی صحرای کاراکوم برسد، اینجا یکی دیگر از دو منطقه‌ای است که بخشی از زیستگاه کویر قره‌قوم در داخل مرزهای ایران واقع می‌شود. در فصول بهار و زمستان هریر رود خروشان و پرآب است. از پرندگان شاخص این منطقه می‌توان به انواع سسک‌ها، کبوتر خاوری و سهره سیاه اشاره نمود.

مناطق مناسب قایق‌سواری

بند گلستان: ابتدای جاده طرقبه

سد چالیدره: طرقبه - جاده نغندر (کایاک  قایق موتوری و قایق پایی)

پارک ملت: شهر مشهد

روستای هدف گردشگری کنگ: در فاصله 18 کیلومتری شمال غربی طرقبه در دامنه‌های ارتفاعات بینالود قرار دارد. با توجه به شکل استقرار سکونتگاه‌های آن بر دامنه کوه دارای معماری پلکانی شبیه به ماسوله می‌باشد. از ویژگی‌های این روستا ترکیب معماری با طبیعت، ایجاد بناهای پلکانی با معابر کم عرض و وجود باغات پیرامون این روستا اشاره کرد. از آثار تاریخی این روستا می‌توان قلعه حصار، رباط پای کوه، قلعه تیغ میان و مقبره عبدالله انصاری را نام برد.

روستای فریمانه: در فاصله 13 کیلومتری جغتای قرار دارد آب و هوای روستای فریمانه کوهستانی مطبوع است. از جمله عوامل زیبایی و مناظر طبیعی فریمانه قنات قدیمی و پر آب پایاب است. این روستا درختان کهنسال زیادی دارد که از مهمترین آنها چنار و سپیدار است.

از جمله جاذبه‌های دیدنی استان خراسان رضوی می‌توان به جاده کلات، جاده سد فریمان، جاده چلمیر درگز، گردنه الله‌اکبر، جاده طرقبه - شاندیز و جاده کویری لوت گناباد اشاره کرد.

انتهای پیام/


منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد