ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

از گشت و گذار در دامنه‌های سرسبز ماسوله تا قایق‌سواری در سپیدرود

عیدانه فارس (۲)
از گشت و گذار در دامنه‌های سرسبز ماسوله تا قایق‌سواری در سپیدرود

ایام عید فرصت مناسبی است تا گشت و گذاری در استان‌های شمالی کشور داشته باشیم؛ از غرق شدن در طبیعت سرسبز ماسوله تا تنی به آب زدن در سپیدرود.

خبرگزاری فارس: از گشت و گذار در دامنه‌های سرسبز ماسوله تا قایق‌سواری در سپیدرود

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، همه ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز، خانواده‌ها از هر قشری و با هر توانی برنامه‌ریزی می‌کنند تا این روزها و ایام را در کنار خانواده سفری هر چند کوتاه داشته باشند و بتوانند خستگی یکسال کار و تلاش خود را از تن بدر کنند و برای سال جدید انرژی مضاعف‌تری را داشته باشند.

در ایام نوروز شمال و جنوب و شرق و غرب کشور پذیرای میهمان‌هایی از سراسر کشور می‌شوند که شاید برای اولین بار به آن منطقه سفر کرده باشند اما یکی از مناطقی که در طول سال نیز مسافران زیادی را به سمت خود فرا می‌خواند سرزمین‌های سرسبز شمالی است که در بهار زیبایی دو چندان دارند و خیلی عظیمی از مسافران استان‌های شمالی را مقصد سفر نوروزی خود قرار می‌دهند.

با خبرگزاری فارس همراه شوید تا هر روز با بخشی از دانستنی‌های سفر و با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان‌های زیبای کشور آشنا شوید.

می‌خواهیم سفر خود را از یکی از استان‌های کشور آغاز کنیم. استانی که از شمال به دریای خزر و کشور آذربایجان از غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود شده است.

این استان آب و هوای معتدل دریایی و مرطوب کوهستانی دارد و رشت، بندر انزلی و لاهیجان از شهرهای مهم این استان به شمار می‌آید.

بله، درست حدس زدید سفرمان را از استان سرسبز گیلان آغاز می‌کنیم. استانی که به شما پیشنهاد می‌کنیم در ایام نوروز و فصل بهار و همچنین فصل پاییز حتماً به آنجا سری بزنید و از زیبایی‌های فراوان آنجا بهره ببرید.

استان گیلان جاذبه‌های برتر طبیعی، فرهنگی و تاریخی فراوانی دارد که سعی می‌کنیم گوشه‌ای از این جاذبه‌ها را در سفری کوتاه معرفی کنیم.

منطقه طبیعی سوسن سفید (چلچراغ)، سرو هرزویل، تالاب انزلی، آبشار ویسادار، ییلاق سویاتان، پارک ملی بوچاق و پناهگاه حیات وحش لوندویل از جمله جاذبه‌های برتر طبیعی استان گیلان است.

سرو هرزویل درخت کهنسالی است که با 30 متر طول در فاصله 5 کیلومتری شهر منجیل قرار دارد و نام آن در نقاط مختلف به نام‌های سرو شیرازی و سرو کاشی مشهور است.

 

 

اما تالاب انزلی، تالاب لوندویل و پارک ملی بوچاق شامل بندر کیانشهر و دهانه سفیدرود از جمله مناطقی هستند که به طرفداران پرندگان پیشنهاد می‌کنیم که حتماً سری به این منطقه بزنند و پرندگان زیبایی را در این تالاب‌ها مشاهده کنند.

تالاب لوندویل آن گونه که در کتاب طبیعت‌گردی در ایران آمده است، منطقه‌ای کوچک از تالاب‌های آب شیرین و بیشه‌های باتلاقی در نزدیک دریای خزر که حدود 10 کیلومتری جنوب آستارا واقع شده است و از گونه‌های شاخص این منطقه می‌توان به عقاب دریایی دم سفید و باکلان کوچک اشاره کرد.

مرداب انزلی: در بخش غربی دلتای وسیعی در اطراف شهر رشت واقع شده است و بندر انزلی در جنوب غربی دریای خزر و در دهانه تالاب اصلی قرار گرفته است.

این منطقه که تالاب سیاه کشیم را هم در بر می‌گیرد از تالاب‌های وسیع، کم‌عمق، قدیمی و دارای آب شیرین تشکیل شده است که از سمت جنوب با رودهای متعدد جاری شده از رشته کوه‌های البرز تغذیه می‌شود.

از پرندگان شاخص این منطقه می‌توان به قوها، اردک‌ها، پرستوهای دریایی، کاکایی‌ها، عقاب دریایی دم سفید و انواع پرندگان کنار آبزی اشاره کرد.

پارک ملی بوچاق در دهانه سفیدرود و در مجاورت زیباکنار در جنوب غربی دریای خزر واقع شده است و از پرندگان شاخص این منطقه می‌توان به شاهین، انواع اردک‌ها، گلاریول بال سرخ و انواع پرندگان آبزی اشاره کرد.

اما آبشارها جنبه دیگری از زیبایی‌های بی‌نظیر استان سرسبز گیلان است و از میان آبشارهای ویسادار، لاتون، سه‌قلو دیو رود، سجیران، لوندویل، فصلی بابا ولی، زمرد، ماسوله، آغوزبن کند سرو، آبشار دودوزن، آبشاری که به عنوان جاذبه برتر گردشگری و طبیعی به مسافران نوروزی این استان پیشنهاد می‌کنیم آبشار ویسادار است که در 15 کیلومتری پره‌سر در مسیر پره‌سر- ارده و در نزدیکی روستای لمیر قرار دارد و از تفرجگاه‌های این استان است.

 

 

اما پس از بازدید از جاذبه‌های طبیعی استان گیلان پیشنهاد می‌کنم سری نیز به جاذبه‌های برتر فرهنگی تاریخ این استان بزنید و از میان تمام جاذبه‌های زیبای این استان: قلعه رودخان، تپه مارلیک، شهر تاریخی لاهیجان، شهر تاریخی ماسوله، موزه میراث روستایی گیلان و آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی را از دست ندهید.

ماسوله در 26 کیلومتری جنوب غربی فومن و در 65 کیلومتری جنوب غربی رشت قرار دارد دارای معماری پلکانی است و از دل‌انگیزترین و دیدنی‌ترین مناظر گیلان است.

روستای هرزویل که در قسمت قبل بازدید از سرو کهنسال این روستا را به شما مسافران نوروز پیشنهاد کردیم در فاصله 5 کیلومتری شهر منجیل قرار دارد؛ روستایی کهن با قدمتی در حدود هزار سال است. در این روستا درخت سروی وجود دارد که بیش از هزار سال عمر دارد و آرامگاه آقا سید محمود مرندی و امامزاده ابراهیم که مورد توجه مردم هستند در این روستا قرار دارند.

علاقمندان به قایق‌سواری نیز می‌توانند به آب‌های خروشان، رودخانه سپیدرود ، رودبار منجیل و سواحل دریای خزر سری بزنند و سوار بر موج‌های آرام آب از طبیعت بکر این استان دیدن کنند.

این استان زیبا، چشمه‌ها، کوه‌ها، قله‌ها، غارها و جنگل‌های بی‌نظیر دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به چشمه آب معدنی علی زاخوانی اشاره کرد که بالاتر از بازار ماسوله قرار دارد و آب این چشمه‌ دارای بی‌کربنات است و درمان نارسایی گوارشی بسیار مؤثر است.

چشمه‌های آب معدنی سنگرود در 24 کیلومتری رودبار در مسیر رودبار، جیرنده در دهستان عمارلو و در روستای سنگرود قرار دارد که به چشمه « آب گاز» و چشمه «آب کولور» معروف است. 

غار دیارجان در مسیر دیلمان به پیرکوه، سجیران در مسیر رحیم‌آباد در سجیران، غار خنده‌پش در مسیر ساسال به ییلاق اولسبلنگاه، غار لوعلی در فاصله 15 کیلومتری دیلمان در مسیر دیلمان به روستای لوعلی نیز از دیگر مناظری است که می‌توانید لحظات زیبا و خاطره‌انگیزی را در این مناطق برای خود و خانواده رقم بزنید.

اما پس از طبیعت‌گردی زیبای استان گیلان اگر به بازار این استان سری زدید، خراطی و نازک‌کاری چوب، منبت و معرق‌کاری، حصیربافی، بامبوبافی، سفالگری، سرامیک‌سازی، نقاشی روی کدو، نمد و شال‌بافی، چادر شب، گلیم‌ و جاجیم‌بافی، چموش‌دوزی و قلاب‌دوزی‌های زیبایی را می‌بینید که کار دست هنرمندان این استان است و می‌توانید از آنها به عنوان یادگار سفر به این استان سرسبز، خریداری کنید.

انتهای پیام/ 


منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد