ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

از گردشگری نجومی در کویر «دق» تا طبیعت زیبای سرچشمه نهر مسیح

عیدانه فارس (۴)
از گردشگری نجومی در کویر «دق» تا طبیعت زیبای سرچشمه نهر مسیح

کویرهای زیبا و شب‌های پرستاره استان یزد علاقمندان به گردشگری نجومی را در هر فصل به سمت خود فرا می‌خواند و تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای سفر به این استان است تا از زیبایی بی نظیر این منطقه بهره ببریم.

خبرگزاری فارس: از گردشگری نجومی در کویر «دق» تا طبیعت زیبای سرچشمه نهر مسیح

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، پس از سفر به استان گیلان و اردبیل با ما همراه شوید تا در ادامه سفرهای عیدانه خبرگزاری فارس به یکی دیگر از استان‌های زیبای کشور سفر کنیم و با جاذبه‌های برتر طبیعی، فرهنگی و تاریخی این استان آشنا شویم.

این استان از شمال غرب به سمنان، از غرب به اصفهان، از جنوب و جنوب غرب به فارس، از شرق به خراسان جنوبی، از شمال شرق به خراسان جنوبی، از شمال شرق به خراسان رضوی و از شرق و جنوب شرق به کرمان محدود می‌شود.

اردکان، مهریز، بافق، ابرکوه، میبد، هرات، مهاباد، تفت، اشکذر از جمله شهرهای مهم این استان است. بله درست حدس زدید سفر سوم ما به استان شهر بادگیرها، استان یزد است.

این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک و در ارتفاعات شیرکوه دارای اقلیم مدیترانه‌ای است.

اگر استان یزد را مقصد سفر نوروزی خود قرار دادید پیشنهاد ما این است که به چشمه غربال بیز، آبشار دره‌گاهان، برف خانه طرزجان و کویر بافق حتماً سر بزنید.

چشمه غربال بیز: در فاصله 10 کیلومتری جنوب غرب مهریز در روستای مدورا قرار دارد، چشمه‌های تاریخی و بسیار کهن است گودی هاون شکل در بالای چشمه که با دست کنده شده و سه برج مثلث شکل در کوه بالای چشمه با قدمت بیش از 4 هزار سال که معبد آناهیتا است و قبرهایی که از آن ظروف سنگی و اشیا و نشانه‌هایی از عصر ناهیدپرستی و هزاران یادگار بزرگ زمان‌های بسیار دور بیرون آمده که حکایت از تاریخ کهن این ناحیه دارد.

 

 

آبشار فصلی دره‌گاهان: در فاصله 5 کیلومتری جنوب تفت قرار دارد ارتفاع آن بیش از 20 متر است و در فصل بهار و اوایل تابستان از سرچشمه‌های شیرکوه سیراب می‌شود و از تفرجگاه‌های استان یزد به شمار می‌رود.

کویر یکی از جذابیت‌های زیبای استان کویری یزد است که شب‌های پرستاره و خاطره‌انگیزی را برای شما رقم خواهد زد، کویر اردکان و سیاه‌کوه، کویر عقدا، کویر ابرکوه و کفه طاقستان، کویر مروست، دق ارنان، کویر ساغند، درانجیر، تپه‌های براریگ، افق کویرهای استان یزد است که هر کدام با جذابیت‌های خاص خود هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و مسافران نوروزی هستند.

غار شگفت‌ یزدان آنگونه که در کتاب طبیعت گردی در ایران آمده است در فاصله 21 کیلومتری عقدا، در مسیر عقدا - ندوشن قرار دارد.

منطقه حفاظت‌ شده کاسمند: منطقه بیابانی کاسمند در ارتفاع 900 الی 1200 متری، در کتاب جنوب غربی فلات مرکزی و در نزدیکی شهر یزد قرار دارد از پرندگان این منطقه می‌توان به هوبره رودوک و تیهو اشاره کرد.

 

 

پارک جنگلی سرچشمه: در فاصله 5 کیلومتری جنوب شرق شهر هرات و در مجاورت سرچشمه «نهر مسیح» قرار دارد و از تفرجگاه‌های زیبا، جذاب و حیرت‌انگیز استان کویری یزد است.

غار زمرد در دره زنجیر تفت قرار دارد بنا بر اعتقاد مردم محلی شهداد جهت ساختن بهشت خود از تمام طلاها و جواهرات روی زمین استفاده کرد و چون دیگر چیزی یافت نمی‌شد لذا از این غار برای استخراج جواهرات استفاده کرد.

با اینکه استان یزد یک استان کویری است اما اسکی در مناطق برفی این استان یکی از جذابیت‌های خوبی است که می‌تواند لحظات شیرینی را برای طرفداران طبیعت ایجاد می‌کند.

پیست اسکی سخوید در فاصله 7 کیلومتری از روستای سخوید در مسیر تفت روستای بنارک و سادات قرار دارد. این محل در زمستان محل تجمیع دوست‌داران برف و اسکی است در قسمت پایین این پیست نیز دهکده‌ای جدید تأسیس شد تا پذیرای مهمانان این منطقه باشد.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی نوعی از محل‌های اسکان برای مسافران است که برخلاف هتل‌ها که ویژگی یکسانی دارند دارای ویژگی‌های محیطی خود بوده و به نوعی اقامتگاهی بومی و محلی است که عمدتاً در خانه‌های قدیمی بازسازی شده و با شیوای مطلوب برای مسافران باشد اداره می‌شوند در این اقامتگاه‌ها که تقریباً همگی آنها به صورت خانوادگی ارائه خدمات می‌کنند سعی بر این است با مهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل خاص آشنا شده و از غذاهای محلی آنجا استفاده و در محیط طبیعی سفر خود را انجام دهند.

برخی از آن فعالیت‌های طبیعت‌گردی مکملی مانند بیابان‌گردی، جنگل‌نوردی و گردشگری نجومی را نیز مکمل کار خود ساخته و خدمات کاملی را به مسافران ارائه دهند.

بازارهای سنتی استان یزد و محصولات و صنایع دستی این استان و باقلواهاو شیرینی‌های مخصوص یزد می‌تواند اختتامیه شیرینی برای این سفر به یاد ماندنی باشد.

انتهای پیام/


منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد