ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

عقدا شهرتاریخ و طبیعت در دل کویر

                
6/ایران گشت/یزد
عقداشهرتاریخ و طبیعت در دل کویر

منطقه عقدا یکی از روستاهای تاریخی و کهن در شهرستان اردکان استان یزد است که تاریخ و طبیعت را یکجا در دل خود جای داده و به جاذبه‌ای ارزشمند برای گردشگری تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس: عقداشهرتاریخ و طبیعت در دل کویر


به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، عقدا در 40 کیلومتری شمال غربی اردکان در کنار جاده یزد تهران قرار دارد و قدمت آن معاصر با شهرستان میبد است و ساخت آن را به عقدار، یکی از سرهنگ‌های یزدگرد نسبت می‌دهند.

این روستای دیدنی و تاریخی دارای آثار کهن بسیاری است که هر یک از آن‌ها به نوبه خود ارزش تاریخی بسیاری دارند اما آنچه در دل کویر ایران و در منطقه عقدا جالب توجه است، وجود جاذبه‌های طبیعی در کنار آثار کهن تاریخی است.

یکی از کارشناسان میراث فرهنگی و فعالان این بخش در منطقه عقدا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد در مورد پیشینه عقدا اظهار کرد: عقدا در گذشته‌های دور مورخ نداشته اما بر اساس آنچه از آثار تاریخی در این منطقه به دست آمده، عقدا مربوط به 6 هزار سال پیش است.

عقدا زمانی ساحل دریایی به نام ساوه بوده است

محمدرضا امامی عنوان کرد: هزاران سال پیش تمام منطقه‌ای که اکنون بیابان و کویر است، دریایی به نام دریای ساوه بوده که ساحل این دریا شهر یزد، ساوه، اراک و همدان بوده است و این امر با فسیل‌های ماهی و مرجان‌هایی که در این منطقه پیدا شده، ثابت شده است.

وی افزود: برخی خانه‌های عقدا نیز مربوط به دوره ایلخانی و آل مظفر است اما اغلب خانه‌های این منطقه مربوط به دوران صفوی است.

امامی در مورد بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی عقدا نیز عنوان کرد: بافت تاریخی عقدا، کاروانسرای رباط خرگوشی، مجموعه آب انبارهای احمدآباد، حمام‌های قدیمی عقدا و ... جاذبه‌های تاریخی و منطقه حفاظت شده سیاه‌کوه، پارک ملی سیاه‌کوه، پارک ملی حفاظت شده دره‌انجیر در عقدا و حوالی آن است.

پیش‌بینی هتل‌های سنتی و خانه‌های تاریخی برای مسافران نوروزی

البته به جز جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، آنچه می‌تواند برای گردشگران به ویژه در ایام نوروز جالب توجه باشد، وجود هتل‌‌ سنتی و خانه‌های تاریخی است که برای اسکان مسافران پیش‌بینی شده است.

اما بازدید از جاذبه‌های تاریخی منطقه عقدا نیز خالی از لطف نیست و یکی از این جاذبه‌ها، کاروانسرای رباط خرگوشی است.

بیابان خرگوشی بر کناره جنوب شرقی و جنوبی باتلاق گاوخونی واقع است و در این بیابان که بر سر راه قدیم یزد به اصفهان در عصر صفوی بوده است، کاروانسرایی خوش طرح به نام رباط خرگوشی قرار دارد.

این بنا از آثار شاه عباس صفوی و یکی از هزار کاروانسرایی است که او در ایران ساخته و در کتاب عالم آرای عباسی نیز از آن یاد شده است.

کاروانسرای رباط خرگوشی یادگار از عصر صفوی

کاروانسرای رباط خرگوشی از سنگ و آجر ساخته شده و داخل کاروانسرا حجره، صفه، آب‌انبار، اصطبل و ... تعبیه شده است.

نفیس‌ترین اثر باقی مانده در این رباط، کتیبه‌ای به خط علیرضا عباسی، خوشنویس مشهور عهد صفوی است که بر پیشانی رباط میان شاه‌نشین در سردر ورودی می‌درخشد.

گرچه این کاروانسرا طی سال‌های اخیر تا حد زیادی تخریب شد و برخی اجزای ارزشمند آن به دلیل واقع شدن آن در بیابانی دور دست، سرقت شد اما هنوز تماشای آن خالی از لطف نیست و می‌تواند برای گردشگران جالب توجه باشد.

بافت تاریخی عقدا نیز یکی دیگر از جاذبه‌های این شهر است و به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، ظرفیت آن را دارد که به ثبت جهانی برسد.

بافت تاریخی و کوچه باغ‌های عقدا

بافت گلی و خشتی با معماری شبیه به بافت تاریخی یزد، بافت تاریخی عقدا را نیز منحصر به فرد کرده و قدم زدن در این بافت به نوعی خاطره‌بازی در گذشته‌هاست.

عقدا را شهر انار نیز خوانده‌اند به نحوی که در فصل برداشت انار یعنی از شهریور تا آبان‌ماه، جشنواره‌های متعدد انار در این منطقه برگزار می‌شود.

باغ‌های انار و کوچه باغ‌های زیبا نیز در این منطقه جلوه‌ای بسیار زیبا را از طبیعت به نمایش گذاشته است.

اما در نزدیکی عقدا، چند پناهگاه حیات وحش نیز وجود دارد که به لحاظ بهره‌مندی از گونه‌های گیاهی و جانوری در کشور بی‌نظیر است.

گرچه هنوز گردشگری طبیعی در استان یزد به راه نیفتاده اما وجود چنین جاذبه‌هایی در مناطقی نظیر عقدا، تماشایی است و حال و هوای ویژه‌ای به منطقه داده است.

سفر به مناطق همسایه عقدا

سفر به عقدا تنها به تماشای جاذبه‌های این منطقه ختم نمی‌شود بلکه گردشگرانی که به این شهر و روستا سفر می‌کنند به دلیل همجواری عقدا با احمد‌آباد و اردکان می‌توانند از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این 2 منطقه نیز دیدن کنند.

احمد‌آباد در کنار عقدا واقع شده و علاوه بر باغ‌های زیبا از جاذبه‌های تاریخی نظیر مجموعه آب‌انبارهای احمدآباد نیز برخوردار است.

این آب‌انبارها بر اساس اسناد موجود، توسط شیخ احمد یزدی در سال 630 هجری قمری احداث شده و مجموعه آب انبارهای آن، قدمتی تاریخی دارند.

اما در اردکان و در نزدیکی عقدا نیز جاذبه‌های بسیاری برای تماشا وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بافت تاریخی اردکان، موزه مردم‌شناسی، چک‌چک، پیرهریشت، پارس بانو، مساجد زیبا و قدیمی اشاره کرد.

چک‌چک که از عبادتگاه‌های زرتشتیان به شمار می‌رود، علاوه بر عبادتگاهی که توسط زرتشتیان بنا شده از طبیعت بسیار زیبایی نیز برخوردار است و در روزهای بهار مردم مناطق مختلف استان یزد به چک‌چک سفر می‌کنند.

چک‌چک، مهم‌ترین زیارتگاه زرتشتیان ایران و جهان

چک‌چک که به پیر سبز نیز مشهور است، در 68 کیلومتری شمال غرب شهر یزد در دامنه کوهی به همین نام در شهرستان اردکان واقع شده و مورد احترام زرتشتیان ایران و جهان است.

این عبادتگاه، پنج شبانه‌روز در سال از 24 تا 28 خردادماه، محل زیارت و عبادت زرتشتیان است و در بقیه ایام سال، مردم سایر ادیان نیز از طبیعت این منطقه استفاده می‌کنند و یکی از قطب‌های گردشگری اردکان به شمار می‌رود.

این زیارتگاه پرجاذبه در میان صخره‌ها و بر بلندای کوه، شکوه و منظره زیبایی دارد و از آنجا که قطره‌های آب از روی کوه‌های سخت آن، همواره در حال چکیدن است، به چک‌چک معروف شده است.

بر دیواره سنگی آبشار این زیارتگاه، گیاه سیاوشان روییده و قطرات آب با جلوه‌ای خاص از آن عبور کرده و در داخل حوض سنگی زیر آن برای شرب زائران ذخیره می‌شود.

زرتشتیان به این مکان پیرسبز می‌گویند و معتقدند که شاه‌دخت ساسانی به نام حیات بانو، دختر یزدگرد سوم در حمله اعراب به این محل پناه آورده و غیب شده است.

با این وصف،‌ سفر به اردکان، نخستین شهرستان استان یزد از مسیر تهران به یزد، می‌تواند روزهای خوش و خاطره‌انگیزی برای مسافران نوروزی رقم بزند.

انتهای پیام/2464/م40/ژ1001



منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد