ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

از زیستگاه تمساح تا یوزپلنگ در دهکده حیات طبیعت قزوین

فارس از بزرگترین دهکده حیات طبیعت گزارش می‌دهد
از زیستگاه تمساح تا یوزپلنگ در دهکده حیات طبیعت قزوین

منحصرترین و بزرگترین زیستگاه پرندگان شکاری و تزئینی، زینتی و آبزیان، نشخوارکنندگان کوهی گوشتخواران و خزندگان از یوزپلنگ، گرگ، شیر، پلنگ گرفته تا مار و تمساح در دهکده حیات طبیعت قزوین است.

خبرگزاری فارس: از زیستگاه تمساح تا یوزپلنگ در دهکده حیات طبیعت قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ضرورت احداث دهکده حیات طبیعت قزوین با اهداف آموزشی، تحقیقاتی، زیست‌محیطی و تفرجگاهی در سال 90 در دستور کار مدیریت شهری قزوین قرار گرفت و متعاقب آن فاز مطالعات و طراحی آن آغاز شد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی بوستان ملی باراجین و قرارگیری در محور مواصلاتی پرتردد و همجواری با اتوبان تهران، قزوین و زنجان و شهرهای شمالی کشور و از سویی هوای لطیف کوهپایه‌ای و کوهستانی و در کنار آن جاذبه‌های طبیعی دیدنی بر بام شهر قزوین، زمینی به مساحت هفت هکتار در ضلع غربی بوستان ملی باراجین برای احداث دهکده حیات طبیعت اختصاص داده شد.

همچنین همزمان با آغاز عملیات عمرانی پروژه در دی ماه سال 90 به منظور اجرای استانداردهای آن از حضور کارشناسان و متخصصان کشوری در زمینه جانمایی زیستگاه‌ها و به طور کلی طراحی فنی و زیبای سایت استفاده شد.

در مجموعه دهکده حیات طبیعت به واسطه حساسیت پروژه پس از جمع‌آوری اطلاعات کافی و تقسیم‌بندی مجموعه به سایت‌های مختلف و در نظر گرفتن زیستگاه‌های مشترک، طراحی و احداث زیستگاه‌ها با در نظر گرفتن نیازهای اساسی و مشترک هر دسته از حیوانات، پرندگان، آبزیان و غیره صورت گرفته است.

این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگ، مهم و منحصر به فردی است که مجموعه‌ای از حیوانات، پرندگان، خزندگان و آبزیان در آن نگهداری می‌شوند و در کنار آن امکانات رفاهی و جاذبه‌های متنوع طبیعی و زیست‌محیطی پیش‌بینی شده است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه بوستان ملی باراجین و پس از بررسی‌های کارشناسی به منظور تقویت دوستی انسان و طبیعت در قلب این بوستان دهکده حیات طبیعت قزوین مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

این پروژه پارکی منحصر به فردی است که برای اجرای آن از نظر کارشناسان و متخصصان کشور در زمینه جانمایی، نگهداری حیوانات و پرندگان و مسایل فنی و زیبایی استفاده شده و در طراحی آن از آخرین پیشرفت‌های پارک‌های مشابه در جهان از جمله آفریقای جنوبی الگوبرداری شده است.

انتخاب حیوانات و حضور آنها در دهکده‌ حیات طبیعت همگام با محیط طبیعی صورت گرفته است.

در فاز نخست این دهکده حیوانات نشخوارکننده اهلی در قالب یک مزرعه، نشخوارکنندگان کوهی از جمله قوچ و میش، کل و بز، پرندگان آبزی و خشکی، پرندگان شکاری، پرندگان زینتی و آبزیان مستقر شده و به نمایش درآمده است.

در فاز بعدی دهکده یاد شده قرار است گرگ‌ها، میمون‌ها و خرس‌ها و گوشتخوارانی مانند یوزپلنگ، گرگ‌ها و شیر و پلنگ در این دهکده مستقر شوند.

احداث پارک‌های تخصصی از جمله پارک مارها، پارک کروکودیل‌ها، پارک پرندگان شکاری ویژه و پارک تکثیر و حفاظت از گونه‌های جانوری در دست انقراض با برند قزوین از برنامه‌های فاز بعدی این پارک است و با راه‌اندازی سایت خرید سم مار به حداقل رسیده و از قاچاق پرندگان منحصر به فردی چون بالابان، بحر و طرلان ممانعت می‌شود.

در این محیط به جای تابلوی حیوانات را غذا ندهید اعلام می‌‌شود غذای مناسب هر حیوان را در پارک تهیه کنید و به صورت اصولی به حیوانات بدهید.

راه‌اندازی دانشکده محیط زیست در بوستان ملی باراجین و در جوار این دهکده از جمله برنامه‌های آینده این دهکده منحصر به فرد است و امید است علاوه بر این دانشکده مرکز آموزشی و تحقیقاتی و گردشگری در بوستان ملی باراجین در فاز بعدی احداث شود.

سعی این پروژه بر این است که مردم و طبیعت را به این وسیله به هم نزدیک کند و با برگزاری کلاس‌هایی برای خردسالان و حضور حیوانات در سر کلاس، آنها را از کودکی با طبیعت آشنا کند.

آموزش، تحقیق، حفاظت و حمایت از حیات وحش به ویژه گونه‌های کمیاب، ایجاد مکان گردشگری، تفریحی و توریستی، ایجاد محیطی سالم جهت گذراندن اوقات فراغت به ویژه برای کودکان و نوجوانان، ایجاد حس علاقه و دوستی شهروندان با طبیعت، افزایش آگاهی عمومی شهروندان نسبت به جانداران جهان هستی، احداث خانه روستایی برای عکاسی شهروندان و مرکز دامپزشکی در دهکده طبیعت از جمله اهداف ساخت دهکده بزرگ حیات طبیعت در بوستان ملی باراجین است.

آمفی تئاتر با طرح عصر حجر،آبشار سنگی با طراحی جذاب و دیدنی، گردآوری و انواع جانوران زنده در محیطی مشابه زیستگاه طبیعی طراحی زیبای سایت‌های حیات وحش به صورت روباز و نگهداری حیوانات در زیستگاه‌های آزاد، احداث فروشگاه مواد غذایی حیوانات برای تهیه غذای جانداران مجموعه توسط بازدیدکنندگان و دسترسی آسان شهروندان و گردشگران به مجموعه به واسطه موقعیت جغرافیایی عالی و همجواری با اتوبان کرج، تهران و زنجان و شهرهای شمالی از دیگر اهداف ساخت دهکده بزرگ حیات طبیعت در بوستان ملی باراجین است.

در این دهکده زیستگاه پرندگان شکاری از جمله عقاب، شاهین و انواع شب پروازها، زیستگاه پرندگان تزئینی شامل انواع گونه‌های خشکی و آبی از جمله طاووس، قرقاول، طوطی، فلامینگو، پلیکان، مرغابی و شترمرغ، زیستگاه نشخوارکنندگان کوهی شامل مرال، قوچ، میش، کل و بز، زیستگاه خزندگان شامل انواع گونه‌های مختلف ایرانی و خارجی مانند مار، تمساح و بزمچه، مزرعه اموزشی شامل محل نگهداری حیواناتی مانند گاو، گاو میش، بز، اسب و شتر، سالن آکواریوم محل نگهداری گونه‌های مختلف آبزیان از جمله ماهی‌های آبهای خلیج فارس و زیستگاه گرگها، روباه‌ها، شیرها، میمون‌ها و خرس‌ها است.

در دهکده حیات طبیعت قزوین اقداماتی مانند اجرای کلی فضای سبز شامل درختکاری، چمن‌کاری، گل‌کاری، و درختچه کاری، اجرای قفس پرندگان، محوطه‌سازی اطراف سایت، فضای سبز پیرامون سایت، اجرای حوض در درون قفس‌ها، نصب پرده و گرماتاب و شیشه برای قفس‌ها، اجرای دیوار و نرده پیرامون زیستگاه، اجرای سیستم آب گرم و سرد، اجرای آخور و چتر سایه‌بان و روشنایی مربوطه، اجرای سه برکه و آبشار، اجرای چتر بالای آبشار به همراه اجرای سیستم روشنایی چنج کالر، اجرای معابر سنگی و پل چوبی روی آبشار و اجرای یک کلبه به سبک سنتی روستایی با همه وسایل قدیمی و روستایی جهت تبدیل به یک عکاس خانه به همراه محوطه‌سازی اطراف با فضای سبز انجام شده است.

همچنین ساخت آمفی تئاتر عصر حجر با صندلی‌های سنگی، سن چوبی به همراه آدمکهای چوبی و مجسمه چوبی عنکبوت و نیز سقفی به شکل تار عنکبوت با نورپردازی و گل کاری مجموعه، اجرای هشت آلاچیق سنتی به سبک آلاچیق‌های جنوب کشور با روشنایی جهت استراحت بازدیدکنندگان، اجرای حوضچه و برکه‌های گاو میش‌ها به همراه آخور و اجرای نرده و جداکننده برای استقرار احشام مختلف در محوطه، اجرای سوله با نمایی به شکل چوب، دارای سیستم روشنایی و گرماتاب و آخوربندی و شبکه‌بندی آنها ساخت اتاق دامپزشکی و اتاق زایشگاه حیوانات از دیگر اقدامات انجام شده در این دهکده است.

در دهکده بزرگ حیات طبیعت قزوین اقدامات دیگری مانند اجرای موتورخانه جهت فیلتر کردن آب برکه و پمپاژ آب به داخل آبشار و نیز گرم کردن آب زیستگاه‌ها و برکه‌ها، اجرای بیش از هشت متر دیوار مالونی با بندکشی، اجرای سه عدد زاغه در داخل زیستگاه گوزن‌ها و بزها که دارای آخور بوده جهت پناه گرفتن حیوانات از سرما و بارندگی، اجرای بالغ بر 12 هزار متر مربع معابر و پلکان به همراه نورپردازی‌های خاص، اجرای نرده‌های پیرامون دهکده به شکل نی‌های وحشی، اجرای حوضچه و برکه‌های گاومیش‌ها به همراه آخور و اجرای نرده و جداکننده برای استقرار احشام مختلف در محوطه انجام شده است.

گفتنی است: قرنطینه، حوضچه گاو میش‌ها، باغ پرندگان، اتاق لرزان، کبوترخانه، سالن آکواریوم در فاز دوم پروژه دهکده بزرگ حیات طبیعت انجام می‌شود.

انتهای پیام/77009/ق40


منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد