ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

سد داریان و آب چشمه بل

سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل:
تداوم احداث سد داریان آب چشمه بل را کم می‌کند

سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل گفت: به دلیل ادامه کار احداث سد داریان آب چشمه بل کم شده است.

خبرگزاری فارس: تداوم احداث سد داریان آب چشمه بل را کم می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سیدمختار هاشمی ظهر امروز در هشتمین گروه کاری نجات چشمه بل در سنندج، اظهار کرد: متاسفانه با وجود سد داریان چشمه بل در معرض خطر نابودی است و تاکنون اقدامی برای نجات این چشمه صورت نگرفته است.

وی از توقف 21 روزه عملیات احداث سد داریان خبر داد و بیان کرد: با وجود مطرح شدن توقف عملیات این سد اما هنوز در این سد کارهای عملیاتی در حال انجام شدن است و در حال گمانه‌زنی برای پیدا کردن مسیر انتقال آب هستند.

سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل خواستار توقف کامل عملیات سد داریان برای رسیدن به نتیجه قطعی در مورد کارهای کارشناسانه شد و اضافه کرد: با ادامه روند کار در سد داریان غاری با قدمت 60 میلیون سال از بین رفت و این می‌تواند موجب به وجود آمدن مشکلات بعدی نیز شود.

هاشمی به اجرای عملیات سد داریان از سال 88 اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه در طرح نجات بخشی که از سوی کارفرمای این سد برای چشمه بل مطرح شده هیچ گونه کار کارشناسانه‌ای انجام نشده و با اتمام کار سد داریان چشمه بل به طور کامل زیر آب می‌رود.

وی به همکاری و تعامل انجمن‌های زیست محیطی مختلف در استان کردستان اشاره و تصریح کرد: امیدواریم با تشکیل این گروه کاری و همکاری بین اعضای آن بتوانیم اقدامات خوب کارشناسی شده را برای نجات چشمه بل انجام داده و این کانی را از خطر نابودی نجات دهیم.

سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل با اشاره به اینکه متوسط آبگیری کانی بل 4 میلیون مترمکعب است، گفت: کیفیت آب کانی بل معدنی است و قابلیت این را دارد که بتوانیم با بهره‌برداری از این آب آن را به عنوان یک محصول صادراتی در استان شناسایی کنیم.

هاشمی با اشاره به قرار گرفتن سد داریان در 112 متر پایین‌تر از کانی بل افزود: کانی بل بزرگترین شناسنامه مذهبی مردم اورمان است که با احداث داریان در کنار این چشمه امکانات را برای نابودی صد درصد آن فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه گروه کاری نجات چشمه بل با انجام کارها و مطالعات علمی و کارشناسی پیش می‌روند ادامه داد: این گروه تنها به دنبال راه حل و راهکارهای مناسب برای نجات چشمه بل هستند.

سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل در پایان به اقدامات استانداران جدید و قدیم برای نجات کانی بل اشاره و اضافه کرد: متاسفانه مطالعات انجام شده بر روی کانی بل هیچ نوع معیار اجتماعی و میراث فرهنگی ندارد و رویکرد کارفرما مبنی بر استحصال آب 50 لیتر در مکان دیگر غیر از چشمه بوده است.

انتهای پیام/79020/ع30


منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد