ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

بیجار - افزایش 40 درصدی قوچ و میش ارمنی

کد خبر: 2312572

بازدید:
نظرات :

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۳/۲۶ - ۱۰:۰۲

استانها > غرب > کردستان
گزارش خبری مهر/
کمبود اعتبار در سایت حفاظت شده بیجار/ افزایش 40 درصدی قوچ و میش ارمنی
سنندج - خبرگزاری مهر: شهرستان بیجار با ارتفاع متوسط هزار و 960 متر از سطح دریا یکی از پهناورترین شهرستان های استان کردستان است که تنها سایت تکثیر حیات وحش این استان به شمار می رود ولی با وجود تمامی اقدامات صورت گرفته، کمبود اعتبار در این سایت برنامه های پیش بینی شده حفاظت محیط زیست را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه حفاظت شده بیجار دارای پوشش گیاهی متنوع و بسیار غنی بوده و گونه های نادری از گیاهان مرتعی نیز در این منطقه وجود دارد که از مهمترین گیاهان موجود در منطقه می توان به گونه های نظیر زرشک، بادام وحشی و آلوچه وحشی دافنه اشاره کرد.

تا کنون در منطقه حفاظت شده بیجار بیش از 20 گونه از پستانداران شناسایی شده است که از مهمترین آنها می توان به قوچ و میش ارمنی، کفتار، گربه وحشی، گرگ، روباه و  رودک اشاره کرد.

همچنین بیش از 90 گونه از خانواده های مختلف پرندگان ا ز جمله عقاب طلایی، سارگپه، شاهین، کبک چیل و باقرقره شناسایی شناسایی شده است.

سایت تکثیر حیاط وحش بیجاری پتانسیل های بالایی در تکثیر گونه های نادر دارد

سایت تکثیر حیات ‌وحش بیجار در منطقه حفاظت شده این شهرستان در استان کردستان واقع شده و مساحت آن حدود 40 هکتار است که در دو فاز اجرا شده و در فاصله 18 کیلومتری بیجار در اراضی صلوات‌ آباد قرار گرفته است.

سایت تکثیر حیات ‌وحش بیجار (سایت گوزن زرد ایرانی و آهو) در سال 1386 احداث شده و توسط محیط‌ بانان به صورت شبانه ‌روزی و با استفاده از دوربین‌ های مدار بسته کنترل می ‌شود.

هدف راه اندازی این سایت تکثیر گونه های در معرض خطر انقراض، انجام تحقیقات در زمینه تنوع زیستی، فرهنگ سازی و آموزش زیست محیطی و توسعه اکوسیستم پستانداران موجود در سایت از جمله آهو، گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی است.

رئیس اداره نظارت بر حیاط وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان روز یکشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از سایت تکثیر حیاط وحش شهرستان بیجار طی سخنانی اظهار داشت: گوزن زرد در جنگل ‌های نواحی گرم خوزستان و جنگل‌ های بلوط زاگرس زندگی می‌ کند و این گونه نایاب از جزیره اشک دریاچه ارومیه در سال 86 به سایت بیجار انتقال یافت.

محمد ویسی گفت: شروع جفت‌ گیری این گوزن ‌ها اواسط شهریور ماه و تولد نوزادان در اواخر بهار است که طول عمر آنها در اسارت به حدود 12 سال می ‌رسد اما متأسفانه جمعیت این گونه گوزن در ایران در معرض انقراض است.

وی همچنین افزود: قوچ و میش ارمنی دو گونه بومی در منطقه حفاظت شده بیجار هستند که زیستگاهشان در تپه ماهورها و دامنه کوهستان‌ ها است و از علوفه‌ ها و بوته‌ ها تغذیه می ‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیاط وحش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: این گوسفندهای وحشی در فصل بهار و تابستان در ارتفاعات بالاتر دیده می ‌شوند و در زمستان و پاییز گله این گوسفندان وحشی به مناطق کم ‌ارتفاع‌ و دره‌ ها پناه می ‌برند که این رویه از زندگیشان به گونه ‌ای مهاجرت آن هم از مسیرهای سنتی تلقی می ‌شود و جمعیت این گونه کم‌ نظیر نیز در شرایط آسیب ‌پذیر قرار دارد.

ویسی یادآور شد: در این سایت همچنین آهوی زیبا و نایابی نگهداری و حفاظت می ‌شود که زیستگاه آن اصولا مناطق استپی و نیمه‌ بیابانی است و این گونه جانوری به منظور احیای دشت‌ های شرقی منطقه حفاظت شده بیجار در سال 1378 از دشت سهرین زنجان به سایت بیجار منتقل شدند.

تلف شدن 12 راس آهو و گوزن در سال گذشته

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بیجار از وجود بیش از 45 رأس گوزن زرد ایرانی، آهو، قوچ و میش ارمنی در سایت تکثیر حیات ‌وحش بیجار خبر داد و گفت: محیط‌ بانان و خادمان محیط زیست در این سایت به طور مستمر و تمام وقت در حال نگهداری و محافظت از این سرمایه‌ های ملی هستند.

مجید پارسا اظهار داشت: محیط زیست شهرستان بیجار با توجه به نبود امکانات کافی و نیروی انسانی و پرسنل کم، تمامی توان خود را در راستای حفظ و نگهداری این گونه‌ های نایابت و ارزشمند به کار گرفته است.

وی افزود: متاسفانه در زمستان سال جاری به دلیل سرمایی زیاد و مستمر و سن بالایی 10 سال تعدادی از گوزن ها تعداد هفت راس آهو و پنج راس گوزن تلف شد.

عدم حمایت جدی از این سایت مشکل اصلی است

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بیجار بیان کرد: از زمان ایجاد این سایت در سال 86 و انتقال چند رأس گوزن زرد از جزیره اشک ارومیه به منظور احیای این گونه در حال انقراض و انتقال چند رأس آهو از دشت سهرین زنجان برای تکثیر و رها سازی در منطقه به محل سایت متأسفانه تاکنون هیچگونه حمایت خاصی برای تامین نیازهای اساسی این سایت انجام نشده و امکانات لازم از قبیل آب، برق، جاده و حتی بودجه مورد نیاز برای ایجاد پناهگاه زمستانه و جیره غذایی مورد نیاز این وحوش فراهم نشده است.

پارسافر  یادآور شد: عدم رسیدگی به نیازهای سایت از جمله جاده مناسب دسترسی محیط ‌بانان به منطقه برای حفاظت این سایت را با مشکل مواجه کرده است.

افزایش 40 درصدی قوچ و میش ارمنی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش 40 درصدی قوچ و میش ارمنی اشاره کرد و ادامه داد: جمعیت قوچ و میش ارمنی در منطقه حفاظت شده بیجار حدود 400 رأس بود که با تلاش ‌های محیط‌ بانان جمعیت این گونه افزایش 40 درصدی داشته ‌است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بیجار گفت: زیستگاه قوچ و میش ارمنی در منطقه شمال غرب کشور در استان‌ های غربی از جمله کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و قزوین بوده که استان کردستان و منطقه حفاظت شده بیجار یکی از زیستگاه‌ های این گونه با ارزش است.

پارسافر همچنین از تولد بره ‌های سه ‌قلو میش ارمنی برای نخستین‌ بار در منطقه حفاظت شده بیجار خبر داد و اظهار داشت: انتظار می رود با حفاظت و تلاش محیط‌ بانان و کمک مردم در راستای حفظ این منطقه شاهد افزایش این گونه از گوسفند وحشی باشیم.

جابه جایی گوزن ها به دلیل شرایط آب و هوایی در برنامه محیط زیست استان است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کردستان افزود: سال گذشته به علت سرما و نداشتن امکانات مناسب، پنج راس گوزن در سایت نگهداری بیجار تلف شد و اکنون دو گوزن در سایت بیجار نگهداری می شود.

ناصح قادری بیان کرد: سایت بیجار هم در بخش خصوصی هم دولتی برای نگهداری گونه گوزن که زیستگاه آن با بیجار بسیار متفاوت است نتیجه بخش نیست و پیشنهاد شده گوزن های استان با سایر گونه های کشور جایگزین شوند.

وی یادآور شد: برای اولین بار در سال 86 شش راس گوزن وارد سایت بیجار شد اما در مراحل مختلف و به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی چهار رأس آن از بین رفت و دو گونه آن باقی مانده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه در ایران حفاظت از گوزن ها نتیجه بخش نبوده است، ادامه داد: نگهداری و افزایش جمعیت آهوان در سایت بیجار خوشبختانه نتیجه بخش بوده است.

قادری گفت: در حال حاضر 23 راس آهو در سایت بیجار نگهداری می شوند و ارزیابی ها نشان داده است سایت آهو با داشتن برخی شرایط و موقعیت ها، جوابگوی افزایش جمعیت آهو است.

به گفته وی منطقه حفاظت شده قروه هم با روند ثبات و افزایش جمعیت آهو همراه است و منطقه حفاظت شده سقز نیز مناسب و آرام است.

عوامل تهدید گوزن و آهوها در سایت بیجار مرتفع می شود

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کردستان در ادامه این بازدید و طی سخنانی اظهار داشت: با توجه به ضرورت مسله و اتفاقات سال گذشته محیط زیست استان با برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات مناسب به دنبال مرتفع کردن عوامل تهدید گوزن و آهوها در سال جاری است.

طیب محمودی افزود: احداث چهار عدد جان پناه در سایت، پیش بینی دو جای علوفه برای رفع مشکلاتی چون سرمازدگی علوفه و آبشخور حیوانات، ترمیم پنج نقطه فرسوده به دلیل قدمت بالایی سایت، بهسازی جاده و افزایش ارتفاع فنس ها از 2.20 متر به 2.80 متر و اضافه کردن سه ردیف دیگر فنس در راستای ممانعت از ورود حیوانات وحشی به سایت از جمله اقداماتی است که  در راستای ارتقاء و حراست از حیوانات سایت تکثیر حیات وحش شهرستان بیجار انجام می شود.

با تمامی این اوصاف متاسفانه کمبود اعتبارات به حیاط وحش هم رسیده به گونه ای که در سال گذشته 12 راس آهو گوزن در سایت تکثیر حیات وحش شهرستان بیجار به دلیل سرما و نبود امکانات تلف شدند گونه های که نسل آنها در معرض انقراض است و حراست از آنها وظیفه ای بس خطیر است.

از این رو به جرات می توان گفت که اختصاص اعتبارات به محیط زیست با توجه به مشکلات آنها در حوزه های مختلف ضروری است و انتظار می رود/ مسئولان در جلوگیری از تکرار ناخوشایند مرگ آهو ها و گوزن های نادر کشور با برنامه ریزی و جذب اعتبارات مناسب جلوگیری کنند.

منبع : خبرگزاری مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد