ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

زخمهای رود بشار را مرهمی نیست

زخمهای رود بشار را مرهمی نیست

زخمهای رود بشار در یاسوج از فعالیت واحدهای شن و ماسه طی 30 سال اخیر را اگر چه مرهمی نیست اما تعطیلی برخی از این واحدها از رنج آن فروکاسته است. به زودی تاسیسات پنج واحد تولید شن و ماسه بین رودخانه بشار و مختار جمع آوری می شود.
زخمهای رود بشار را مرهمی نیست

به گزارش خبرنگار مهر، رود بشار این مادر خروشان کارون سالهاست که تنش زیر تازیانه های توسعه غیر پایدار و سودجویی ها نحیف شده و جان به لبش رسیده است.

بستر این رود خروشان بیش از چهار متر فرونشسته و به میلیون ها سال پیش رسیده و اگر پایه های زیر پل بشار خالی می شد و لوله های آب و گاز از زیر آب به سطح آب نمی آمدند کسی به عمق فاجعه پی نمی برد.

این رود که در مسیر خود همسایه 300 روستا و آبادی است و نان و آب بر سر سفره این همسایگانش می گذارد، طی 30سال گذشته آنچنان مورد تجاوز قرار گرفته و لودرها و بولدوزرها شب و روز و وقت و بی وقت بر پیکر نحیفش زخم زده اند و پسمانده های شهرها و روستاها در آن ریخته شده که از آن رود سرزنده و زندگی بخش جز پیکری بی جان باقی نمانده است.

تغییر مرفولوژی، اکولوژی، پایین افتادن کف بستر رودخانه و تخریب محیط زیست آن و مرگ تدریجی موجودات زنده و آبزیان رودخانه در دو دهه اخیر خود حکایت دیگری از این بحران است.

بحرانی که نه تنها محیط زیست و اکوسیستم رودخانه را تهدید کرده بلکه تاسیسات و ابنیه کنار این رودخانه را از جمله خط لوله انتقال گاز کشور و شبکه توزیع آب شهر یاسوج و پلهای این شهر را با خطر تخریب مواجه کرده و هر آن احتمال سقوط این پلها وجود دارد و این در حالی است که تنها مقاوم سازی یکی از این پلها چهار میلیارد تومان برآورد شده است.

با این حال طی دو سال اخیر با تدبیر مسئولین دولت قبل و دولت کنونی جلوی این فاجعه تا حدودی گرفته شده اگر چه تا پایان قصه نجات رود بشار راه درازی مانده است.

جمع آوری تاسیسات پنج واحد شن و ماسه بین دو پل

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از ادامه اقدامات مسئولین برای نجات این رودخانه خبرداد و گفت: به زودی تاسیسات پنج واحد تولید شن و ماسه بین رودخانه بشار و مختار جمع آوری می شود.

داریوش دیودیده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: از سال 86 تصمیم گرفته شد که هیچ گونه مجوز برداشت رودخانه ای داده نشود و در سال 91 که همه امور واحدهای شن و ماسه به صنعت و معدن واگذار شد هیچگونه مجوز برداشتی داده نشد.

وی بیان کرد: هرجایی دیده شود کسی بخواهد برداشت رودخانه ای کند، متخلف است و به مراجع قضایی معرفی می شود.

این مسئول تصریح کرد: مجوز واحدهایی که بین دو پل بشار و مختار هستند باطل شده است و در سال گذشته به آنها اعلام شد که کاملا باید فعالیت خود را متوقف کنند.

دیودیده عنوان کرد: این واحدها زمستان سال گذشته پلمپ شدند که برخی فک پلمپ کردند و به دادگاه معرفی شدند و احکامی در این زمینه صادر شد.

جابجایی واحدهای زیر پل مختار تا دیماه 94

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اظهار داشت: واحدهایی که پایینتر از پل مختار هستند، در صورتی که معدنی غیر رودخانه ای پیدا کنند، تنها تا دیماه سال آینده می توانند فعالیت کنند و پس از آن باید جابجا شوند.

دیودیده بیان کرد: این واحدها تنها می توانند دپوهای خود را که در سالهای گذشته خریداری کرده اند، تولید کنند و پس از آن جابجا خواهند شد.

وی در خصوص علت فعالیت این واحدها گفت: استعلام در خصوص قرار گرفتن این واحدها در بستر رودخانه و آلودگی محیط زیست انجام شد که از پنج واحد مستقر، چهار واحد مجوز محیط زیست و آب منطقه ای ارائه داده اند.

دیودیده افزود: واحدی که مجوز محیط زیست و آب منطقه ندارد همچون واحدهای بالای پل تعطیل خواهد شد.

هیچ فعالیت صنعتی بدون مجوز محیط زیست انجام نمی شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: این واحد یک ماه پیش پلمپ شد اما بازهم تخلفی انجام داد که به مراجع قضایی معرفی گردید.

وی تصریح کرد: هیچ فعالیت صنعتی و معدنی در این استان بدون مجوز محیط زیست و استعلام از دستگاههای حاکمیتی و به خصوص در بخش سلامت انجام نمی شود.

وی بیان داشت: اگر شخصی در این زمینه تخلف کرده باشد برخورد خواهیم کرد و به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

دیودیده از کنترل روزانه این واحدها خبرداد و بیان داشت: تا پایان سال 94 هیچ واحدی دیگر در حاشیه رودخانه بشار فعالیت نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بشار اگر چه به روزهای جوانی اش برنخواهد گشت و سالها طول می کشد تا زخمهایش ترمیم شوند، اما نباید اجازه داد باز زخمی در هر شکلی به این رود بخشنده وارد شود.

منبع : زیست نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد