ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

۱۲گونه جانوری کهگیلویه و بویراحمد در معرض تهدید قرار دارند


۱۲گونه جانوری کهگیلویه و بویراحمد در معرض تهدید قرار دارند
 

» سرویس: استان ها - کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲گونه جانوری در این استان در معرض تهدید قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه کهگیلویه و بویراحمد- عطاء پور شیرزاد در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به علت نبود صنایع آلاینده کیفیت هوا در این استان مطلوب است و مشکلی ندارد، افزود: استان با این وجود در برخی مواقع به دلیل پدیده گرد وغبار در تعدادی کمی از روزهای سال آلوده است.

وی اظهارکرد: آب، هوا، خاک، اقلیم، منابع طبیعی زنجیر وار به هم وابسته و چرخه به هم پیوسته اند و در صورتی که یکی از حلقه های این زنجیره مشکلی ایجاد شود زنجیره پاره می شود.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: منشاء هوای پاک درخت است که این استان درختان و جنگل‌های خوبی دارد که این سوال پیش می آید که آیا به درستی توانسته ایم از این نعمت خدادادی صیانت کنیم؟ طبیعی است که رشد جمعیت، صنعت و عمران و آبادی را داریم و این امر بر جنگل‌ها تأثیرگذار خواهند بود.

جنگلها و تنوع زیستی استان در حال از بین رفتن هستند

پور شیرزاد تصریح کرد: جنگلها و تنوع زیستی استان در حال از بین رفتن هستند که نیازمند مشارکت های مردمی است و رسانه ها می توانند در این زمینه همکاری خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این استان طرح هر مدرسه یک نهالستان اجرا می شود که در شهرستان دنا آغاز شده و بین ۷۲۵۱ دانش آموز این شهرستان گلدانی‌هایی که در آنها یک نهال درخت کاشته شده، توزیع خواهد شد تا با اهمیت درخت آشنا شوند و بعد به نام خودشان در طبیعت بکارند.

توزیع دو تن بذر اصلاح شده بلوط در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دو تن بذر اصلاح شده بلوط برای احیاء جنگل‌های بلوط در سطح استان توزیع شده است چراکه جنگل‌های بلوط استان در حال تخریب شدن و از بین رفتن هستند.

پورشیرزاد عنوان کرد: دو ایستگاه سنجش آلودگی در شهرهای یاسوج و گچساران فعال هستند.

وی اضافه کرد: مردم، مسئولان و رسانه‌ها در جهت توسعه سبز در سطح استان همکاری و تعامل با محیط زیست داشته باشند.

کهگیلویه و بویراحمد با کمبود محیط بان مواجه است

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نسبت به استاندارد جهانی و کشوری محیط بان برای حفاظت از مناطق حفاظت شده و تحت پوشش با کمبود مواجهیم، اظهارکرد: باید به ازای هر ۱۰۰۰هکتار یک محیط بان در استان داشته باشیم که در استان به ازای هر ۳۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده یک محیط بان داریم. با این وجود تمام تلاش خود را برای حفاظت از مناطق حفاظت شده استان انجام می‌دهیم.

پورشیرزاد افزود: اولویت محیط زیست استان برای حفاظت از مناطق حفاظت شده آموزش است که نیاز به مشارکت مردم و رسانه دارد.

طی چهارسال گذشته مجوز شکار ندادیم

وی بیان کرد: طی چهار سال گذشته با هماهنگی سازمان محیط زیست کشور هیچ مجوز شکاری در این استان داده نشد. همچنین تاکنون مجوزی برای شکارچیان خارجی در این استان صادر نشده است.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این استان یکی از مهمترین زیستگاه‌های حیات وحش در کشور است اما همچنان ۱۲گونه جانوری آن در معرض تهدید قرار دارند.

پورشیرزاد خاطرنشان کرد: این استان به واسطه داشتن جنگل‌های فراوان، رودخانه‌های خروشان و تنوع آب و هوایی، از تنوع زیستی بسیار خوبی برخوردار است و با داشتن ۲۰درصد جنگلهای زاگرس و ۱۰درصد آب کشور، شرایط مناسبی را برای زیست گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی فراهم کرده است.

بیش از۱۱ درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل می دهد

وی یادآور شد: بیش از۱۱درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل داده و در مجموع بیش از ۲۹۸هزار هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد که با توجه به وسعت یک درصدی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشور، این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی دارد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۱۲۵۶ گونه مهره دار در کشور وجود دارد که ۳۰۰ گونه از این تعداد در این استان زندگی می‌کنند.

پورشیرزاد عنوان کرد: پلنگ، کل وبز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس، خرس قهوه‌ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، گراز، خفاش نعل اسبی، گربه، کاراکال، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی و چندین گونه دیگر از مهمترین گونه‌های جانوری این منطقه است.

وی افزود: ۷۹ گونه جانوری در کشور در معرض تهدید است اما در کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ گونه جانوری در معرض تهدید قرار دارد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: گوزن زرد، کل و بز، کرکس مصری، فاخته خاوری، خرس قهوه ای برخی از این گونه‌های در معرض تهدید هستند.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست از کورش پسند خبرنگار صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد به خاطر تهیه گزارش رادیویی سنجاب سودآور و انسان سوداگر و کسب مقام از جشنواره بین المللی رادیو و تلویزیون آسیا و اقیانوسیه تجلیل شد.

انتهای پیام



منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران  ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد