ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

آشوراده؛ نگین گردشگری گرفتار دلسوزی‎های بی‎اعتبار

93/10/16 - 11:59
شماره: 13931016000497

       
فارس گزارش می‎دهد
آشوراده؛ نگین گردشگری گرفتار دلسوزی‎های بی‎اعتبار

آشوراده، نگین گردشگری استان گلستان گرفتار دلسوزی‎های بی‎اعتبار با ادعای حفظ محیط زیست شده است.

خبرگزاری فارس: آشوراده؛ نگین گردشگری گرفتار دلسوزی‎های بی‎اعتبار

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، جنگل، دریا، رود، کویر، دریاچه، جزیره، آبشار و ... مواهب طبیعی هستند که در همه جای دنیا وجود دارند و مختص کشور یا استان ما نیستند. البته بسیاری از کشورها از داشتن این جاذبه‎های طبیعی محروم هستند و با هزینه بسیار سعی در شبیه‎سازی یا احداث جنگل و دریاچه مصنوعی می‎کنند، چرا که از اهمیت و منافع بی‌شمار اقتصادی، اجتماعی، تفریحی و حتی سیاسی توجه به منابع طبیعی و محیط زیست مطلع هستند.

به عنوان مثال در مالزی با ایجاد تالاب و مرداب مصنوعی به پرورش تمساح می‎پردازند که علاوه بر کسب درآمد ناشی از فروش پوست تمساح، گردشگران فراوانی به تماشای این مرداب‎ها می‎نشینند. البته ساخت جاذبه‎های گردشگری مصنوعی فقط مختص کشورهای خارجی نیست و در کشور ما نیز ساخت این جاذبه‎ها از سال‎ها قبل آغاز شده است.

به عنوان مثال دریاچه مصنوعی لاهیجان یکی از زیباترین دریاچه‎های مصنوعی کشور است که در مساحت 17 هکتار در مرکز این شهر قرار دارد. هر چند این دریاچه در ابتدا (40 سال قبل) به صورت آب‎بندان و به منظور استفاده در کشاورزی ساخته شد، اما بعد از بزرگ شدن شهر و واقع شدن این آب‎بندان در مرکز شهر با صرف هزینه و تعبیه امکانات رفاهی در اطراف آن، به یک مرکز توریستی و تفریحی تبدیل شده و همه ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‎کنند.

جاذبه‎های توریستی گلستان، مانع توسعه استان!

بدون شک کسانی که آشنایی مختصری با استان گلستان دارند، نیک می‎دانند که چرا این استان را کشور کوچک می‎نامند. وجود جنگل، کوه، دریا، کویر و به طور کلی آب و هوای متنوع و وجود انواع جاذبه‎های طبیعی، تاریخی، گردشگری و... این استان را به یک پایگاه و قطب منابع گوناگون زیست محیطی و تاریخی بدل کرده است. اما متاسفانه با وجود منابع و پتانسیل‎های فراوان در این استان سهم استان از گردشگری بسیار ناچیز است و دردمندانه اینکه همین جاذبه‎های گردشگری مانعی برای توسعه استان شده‎اند!

هر چند یکی از عمده دلایل این امر، عدم معرفی استان به نحو شایسته به هموطنان داخلی و گردشگران خارجی است، ولی این نکته را باید بپذیریم که یکی از دلایل عدم توسعه استان، «دلسوزی‎های بی‎اعتبار» و «ژست‎های روشنفکرانه‎» عده‎ای در داخل و خارج استان در قبال محیط زیست این استان است.

گواه این مدعی نیز وجود بی‎شمار تخلفات زیست محیطی در سراسر کشور و سکوت این دوستان است. بدون شک واژه‎هایی چون زمین‎خواری، جنگل‎خواری و دریاخواری در استان ما متولد نشده و در سطح کلان کشور بارها و بارها چنین فجایعی رخ داده است، اما هیچگاه شاهد اعتراض این گروه‎های مردم‌نهاد و دلسوز طبیعت در این حجم وسیع نبوده‎ایم. ساخت و سازهای وسیع در دشت‎ها و مناطق ییلاقی، کشتار دسته‎جمعی حیوانات و پرندگان، برج‎سازی در ارتفاعات و... در مازندران و سایر استان‎های کشور که هر از گاهی از رسانه ملی پخش می‎شود، بخشی از این هزاران است. البته در این مقال قصد بررسی تخلفات زیست محیطی گسترده و سکوت دوستداران محیط زیست را در این خصوص نداریم.

صرفنظر از هیاهوی سیاسی راه افتاده در چند روز اخیر مبنی بر شکننده بودن محیط زیست استان و برخی کارشکنی‎های مغرضانه و اظهارات غیرعلمی و غیرمستند، ذکر این نکته ضروری است که مسئولان استان در یک همدلی و وفاق امیدوار کننده درصدد توسعه گردشگری استان از طریق چشم‎اندازهای طبیعی این استان علی‎الخصوص آشوراده در سایه حفاظت و مراقبت جدی از محیط زیست هستند.

آشوراده با رعایت ملاحظات زیست محیطی به قطب گردشگری تبدیل می‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری روز گذشته در حاشیه بازدید از دانشکده خبر در رابطه با اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده با بیان اینکه طرح گردشگری آشوراده دور از جنجال رسانه‌ای اجرا می‌شود، گفت: آشوراده در قالب یک طرح طبیعت‌گردی با رعایت ملاحظات زیست محیطی به قطب گردشگری تبدیل می‌شود.

مسعود سلطانی‎فر گفت: آشوراده بر اساس تصمیم دولت و با رعایت همه مقررات قانونی و ملاحظات زیست محیطی و بنا بر تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان میراث فرهنگی و سازمان حفاظت محیط زیست به امضاء رسیده است، با روند توسعه گردشگری کشور همراه می‌شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: آشوراده در قالب یک طرح طبیعت‌گردی با رعایت ملاحظات زیست محیطی به قطب گردشگری تبدیل می‌شود و در 10 درصد از مساحت جزیره، تاسیسات گردشگری که با محیط زیست این منطقه همخوانی دارد، ایجاد می‌شود.

وی گفت: طی چند دهه گذشته این منطقه تبدیل به یک بیابان شده است و امیدواریم با تصمیم درست دولت در این رابطه و تکمیل مطالعات، طرح گردشگری جزیره آشوراده اجرایی شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: تمام تاسیسات گردشگری با حفظ ملاحظات قانونی زیست محیطی ایجاد می‌شود.

تعهد می کنیم در توسعه جزیره آشوراده آسیبی به محیط زیست منطقه نرسد

همچنین در همین راستا و در خلال سفر دولت یازدهم به استان گلستان به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان در این باره گفت: جزیره آشوراده کلید توسعه استان در بخش‌های اقتصادی و گردشگری است.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی افزود: تعهد می‌کنیم در توسعه جزیره آشوراده از سوی سرمایه‌گذار آسیبی به محیط زیست منطقه نرسد و همه باید برای توسعه استان گلستان دست به دست هم دهیم، چرا که توجه به دو اثر گردشگری و تاریخی جزیره آشوراده و دیوار دفاعی گرگان می‎تواند گلستان را به قطب گردشگری داخلی و حتی خارجی تبدیل کند و درهای توسعه و سرمایه‎گذاری داخلی و خارجی را به روی سرمایه‌گذاران باز کند.

جزیره آشوراده کلید توسعه گلستان است

نماینده ولی فقیه در استان گلستان جزیره آشوراده را کلید توسعه استان گلستان دانست و تأکید کرد: متأسفانه در حال حاضر در استان گلستان هیچ بهره‎برداری مناسبی از نظر گردشگری نداریم، اما می‎توانیم با بهره‎برداری از جزیره آشوراده می‎توانیم به توفیقات خوبی در این عرصه دست پیدا کنیم.

نورمفیدی در پایان اذعان داشت: اعتقاد من بر این است که اگر جزیره آشوراده بخواهد به همین روال بماند و بهره‎برداری درست از این جزیره نشود، درست نیست و باید با حفظ تمام جوانب در راستای توسعه این جزیره که توسعه استان را به همراه خواهد داشت تلاش کرد.

مصوبات سفر رئیس جمهوری به گلستان از جمله آشوراده «ناموس» استان است

استاندار گلستان نیز چندی پیش در جلسه شورای برنامه‎ریزی و توسعه گلستان گفت: طرح‎هایی همچون کریدور ریلی و گردشگری آشوراده در افزایش ارزش افزوده و توسعه استان تاثیرگذاری مستقیم و عمیق دارد.

حسن صادقلو با یادآوری سفر اخیر کاروان تدبیر و امید به گلستان، مصوبات سفر رئیس جمهوری را «ناموس» استان عنوان کرد و افزود: همه مدیران اجرایی باید با جدیت و حساسیت بالا تمام مصوبات به ویژه موارد مهم همچون منطقه آزاد تجاری، راه آهن گرگان - مشهد، پروژه گردشگری آشوراده و تخصیص اعتبارات امسال و سال 1394 را پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات دولت و نیز سخنان رئیس جمهور به عنوان بالاترین سند بالادستی قابل دفاع و اجرایی کردن است و مدیران موظف هستند با جدیت تخصیص اعتبارات را پیگیری کنند.

استاندار گلستان همچنین بر توجه و رعایت اصل صداقت در خدمت به مردم از سوی مدیران اجرایی استان تاکید کرد و گفت: مدیران در کنار بیان دردها، درمان‎ها را نیز مطرح و پیگیری کرده و شرایط اقتصادی کشور را نیز لحاظ می‎کنند.

طاهری: محیط زیست نسبت به توقف توسعه گردشگری آشوراده پاسخ شفاف دهد

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس نیز در خصوص توقف مصوبه دولت یازدهم مبنی بر توسعه گردشگری در جزیره آشوراده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: این خبر خوبی برای گلستان نیست، طرحی که می‎توانست برای استان مهم و حیاتی باشد، اکنون با مشکل مواجه شده است.

حجت‎لاسلام سیدعلی طاهری افزود: بروز چنین مسائلی از این دو حالت خارج نیست، یا اینکه محیط زیست گلستان در بررسی مقدمات، دقت لازم را نکرده و یا بدون بررسی لازم این موافقت را انجام داده که این عیب بزرگی برای مجموعه محیط زیست استان به شمار می‎رود و مسئولان متولی حتما باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: این احتمال نیز وجود دارد تمام جوانب بررسی شده، اما در خصوص دفاع از تصمیمی که دولت گرفته، محیط‌ ‎زیست نمی‎تواند خوب عمل کند به هر حال انتظار جدی مردم استان از مسئولان این است که پاسخ شفاف و قانع‌کننده‎ای بشنوند و امیدواریم که مسئولان محیط زیست استان و کشور در این زمینه پاسخگو باشند.

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس ابراز داشت: محیط زیست معتقد است تمام جوانب برای توسعه گردشگری در منطقه آشوراده دیده شده؛ اما جای این سوال باقیست که چرا واگذاری آن برای توسعه گردشگری متوقف شده است، اینها با یکدیگر همخوانی ندارد.

طاهری در خصوص اینکه توسعه گردشگری در آشوراده فرصت است یا تهدید، گفت: اگر تمام جوانب زیست محیطی آن بررسی شود و مضراتی که رسانه‎ها و فعالان محیط زیست مطرح می‎کنند برطرف شود، توسعه گردشگری در این منطقه می‎تواند یک فرصت برای استان باشد، اما اگر توسعه گردشگری همراه با تخریب محیط زیست باشد، قطعا مردم هم راضی نیستند که یکی از سرمایه‎های ملی آسیب ببیند.

وی گفت: بهترین راه این است که بخش‎هایی در گردشگری توسعه یابند که هیچ ضرری به محیط زیست استان و منطقه وارد نسازند.

امامی: آشوراده جزیره‎ای با ظرفیت در ارزش افزوده و اشتغال است

نماینده دیگر مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: تقریبا سه دهه فرصت برای سرمایه‎گذاری در منطقه آشوراده به وجود آمد و این مسئله به عنوان یکی از مطالبات اجتماعی و جدی برای نمایندگان و مسئولان استانی مطرح بود و همه تلاش کردند که به شکلی موانع برطرف شود.

عیسی امامی خاطرنشان کرد: دولت‎ها اصولا به بهانه مسائل زیست محیطی به هر شکلی این کار را غیرممکن کردند تا اینکه در سفر اخیر دولت یازدهم به گلستان این موضوع مطرح شد و دولت به دنبال رفع موانع است.

وی افزود: فضایی که از سوی فعالان محیط زیست، دانشگاه‎ها و مراکز علمی ایجاد شده، نشان می‎دهد آنها به دنبال این هستند فضا را به سمتی ببرند که اراده را از محیط زیست و مسئولان عالی‌رتبه بگیرند، اما معتقدم اگر توسعه گردشگری در آشوراده بر اساس آنچه مدنظر قواعد حفاظت محیط زیست است، انجام شود، اتفاقات خوبی در گلستان رقم می‎خورد.

وی بر ضرورت امکان سرمایه‎گذاری در آشوراده تاکید کرد و یادآور شد: در تمام دنیا مرسوم است با توجه به موقعیت اقلیمی و منابع طبیعی که در اختیار دارند برای سرمایه‌گذاری تلاش کنند، آنها هیچ وقت مانع سرمایه‎گذاری نمی‎‎شوند بلکه راهکارهایی پیش‎بینی کرده و از امکانات و منابع طبیعی فرصتی برای ارزش افزوده و ایجاد اشتغال فراهم می‎کنند.

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در خانه ملت با تاکید بر اینکه با رعایت قواعد زیست محیطی، راه‎حل‎هایی برای توسعه آشوراده وجود دارد، بیان داشت: آشوراده یکی از مناطق گلستان با ظرفیت سرمایه‎گذاری است.

امامی با اشاره به اینکه آشوراده نگین دریای خزر و خلیج گرگان است، ابراز داشت: باید از فرصت طلایی و استثنایی به وجود آمده برای ایجاد ارزش افزوده استفاده شود، ضمن اینکه تلاش مردم استان در بخش کشاورزی، اقتصادی نیست و خیل عظیمی از جوانان فارغ‎التحصیل دانشگاه‎ها سرازیر جامعه شدند و به بخش خدمات روی آوردند و چه بسا هزینه‎های سربار تولید کردن،د به خاطر اینکه در ادامه راه نتوانستند شغلی که فراهم کردند را مدیریت کرده و ادامه دهند.

وی در پاسخ به این سئوال که توسعه گردشگری در جزیره آشوراده در دولت‎های گذشته نیز مطرح بود و منتقدان اجرای این طرح اکنون موافق آن شدند، اظهار کرد: اینکه امروز مخالفان، موافق شدند و موافقان مخالف؛ این نشان‎دهنده این است که نظرات کارشناسی پشت اینها نیست، اما معتقدم اگر سازمان محیط زیست بخواهد می‎تواند راهکاری برای توسعه سرمایه‎گذاری با رعایت مسائل زیست محیطی انجام دهد.

امامی گفت: شخصا با رئیس سازمان محیط زیست صحبت کردم، ایشان گفتند که این مباحث در حال پیگیری است و به دنبال راهکارهایی هستند که به نظر می‎رسد می‎توان کاری کرد که سرمایه‎گذاری در این حوزه تبدیل به تهدید نشود.

وی با اشاره به اینکه با رعایت و مدیریت مسائل زیست محیطی می‎توان بهره‎برداری از مواهب خداوندی را امکان‎پذیر کرد، یادآور شد: ما امروز فرصت ماهی‎گیری در دریا را نیز از دست دادیم، مردم را باید مقصر دانست که بی‎رویه صید می‎کنند یا اینکه باید سرمایه‎گذاری در این حوزه صورت بگیرد، چون سرمایه‎گذاری نمی‎کنیم با ایجاد ممنوعیت، فرصت خیلی چیزها از مردم سلب می‎شود.

سخن پایانی

هر چند علت مخالف با توسعه و پیشرفت این استان از سوی عده‎ای بر نگارنده پوشیده است، ولی ذکر این نکته ضروری است که پاک کردن صورت مساله به هیچ عنوان چاره کار نیست و اگر این عده حقیقتاً نگران طبیعت این استان هستند اولاً جا دارد نسبت به سایر اتفاقات این استان و سایر استان‎ها از خود عکس‎العمل نشان دهند؛ در ثانی برای استفاده از طبیعت این استان راهکار و برنامه ارائه دهند و فقط به سنگ‎اندازی و مخالف با طرح‎هایی نظیر احداث جاده ابر یا ایجاد تاسیسات در آشوراده بسنده نکنند.

در خاتمه خاطرنشان می‎سازد تکمیل پروژه آشوراده خواسته مردمی است که سال‎ها در سایه سر سبزی این استان، شاهد فقر توسعه‎ای بودند.

امید است مسئولان استان با همدلی و وفاق یکپارچه راه را برای توسعه استان هموار کنند و تکمیل این طرح باعث رونق و توسعه گردشگری در استان شده و علاوه بر ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری باعث افزایش رفاه اجتماعی و تفریحی، در خور شان مردم این استان نیز شود.

انتهای پیام/2307/ب40/ژ1001

منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد