ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

پارازیت دلواپسی بر امواج توسعه آشوراده

93/10/16 - 13:26
شماره: 13931016000087

       
فارس گزارش می‎دهد
پارازیت دلواپسی بر امواج توسعه آشوراده

وقتی توسعه آشوراده به عنوان یکی از طرح‎های مصوب سفر دولت یازدهم به گلستان طرح شد، انتظار می‎رفت که این طرح با برخی مقاومت‎ها مواجه شود تا به سرانجام نرسد.

خبرگزاری فارس: پارازیت دلواپسی بر امواج توسعه آشوراده

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، البته این نوع موانع و سنگ‎اندازی، متعلق به زمان فعلی نیست، بلکه از سال‎ها پیش، هر زمان که موضوع توسعه این منطقه طرح شد، مقاومت‎هایی از سوی برخی دستگاه‎ها و حتی همسایه این استان شمالی انجام می‎گرفت تا این پروژه همچنان در آرزوی توسعه بماند.

باید پذیرفت، توسعه آشوراده تنها یک خواسته فردی یا سیاسی نیست، بلکه از دیرباز این جزیره مسکونی در رویای استفاده از ظرفیت‎های بالقوه خود بوده است، چنانچه نماینده ولی فقیه در استان طی سال‎ها بارها این خواسته را از مدیران ارشد استان و کشور طلب می‎کرد، چرا که اعتقاد داشت، توسعه این بخش از گلستان در روند توسعه کلی این استان شمالی بسیار تاثیرگذار است.

خواست و اراده جدی نماینده ولی فقیه و  استاندار گلستان برای توسعه آشوراده

پس از گذشت سال‎ها حضور و مدیریت افرادی از استان همسایه به عنوان مدیر ارشد استان، سرانجام «حسن صادقلو» به عنوان استاندار بومی در گلستان حضور یافت و این بار، باز هم اولین خواسته «آیت‎الله سید کاظم نورمفیدی»، نماینده ولی فقیه در استان و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری حتی در مراسم استقبال از وی، توجه به توسعه جزیره آشوراده بود.

این موضوع در حالی طرح شد، که استاندار بومی گلستان در برنامه پیشنهادی خود به رئیس جمهور نیز یکی از برنامه‎های شاخص خود را به موضوع توسعه آشوراده اختصاص داده بود و به همین جهت به جدیت در پی آن بود تا طلسم ناکامی توسعه این منطقه را که پیش از این از سوی دیگر هم‎قطارانش بین سال‎های 76 تا 84 تعقیب می‎شد را دوباره ادامه دهد.

این خواسته بزرگ تا آنجا پیش رفت که «حسن روحانی» رئیس جمهور دولت یازدهم که تحت عنوان سفر استانی در گرگان حضور یافته بود در اولین دیدار مردمی‎اش، مهم‎ترین برنامه‎اش را احیاء و اجرای برنامه توسعه گردشگری شبه جزیره آشوراده قلمداد کرد.

این موضوع سرانجام در جلسه هیئت دولت تدبیر و امید به سرانجام رسید و مقرر شد این شبه جزیره مسکونی پس از مطالعات زیست محیطی آماده توسعه و اجرای پروژه‎های متناسب با آن گردد.

برخی نمی‎توانند توسعه آشوراده را تحمل کنند

پس از تصویب توسعه گردشگری در منطقه آشوراده توسط دولت، تعداد اندکی از روزنامه‎های کشور با نشر مطالبی در مخالفت با توسعه آشوراده در صفحات اول خود مطالبی را عرضه کردند که این موضوع نشان می‎داد، برخی هرگز نمی‎توانند توسعه این منطقه را تحمل کنند.

توجه به این پروژه توسط همسایه شمالی نیز بسیار تعقیب شد و تا بدانجا پیش رفت که آنان در مقالات خود به گونه‎ای به مباحث زیست محیطی پیرامون آشوراده پرداختند که گویی یکی از زیست‎گاه‎های حیات وحش جهان در حال انقراض و نابودی است و گلستانی‎ها بنا دارند جزیره‎ای متعلق به این استان شمالی را به نفع خود مصادره کنند.

ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که موضوع جزیره آشوراده و «میانکاله» دو موضوع متفاوت است، جزیره آشوراده منتزع از جزیره میانکاله است و برخلاف آن سابقه سکونت 200 تا 300 ساله دارد، بسیاری از ساکنان پیشین آن دارای سند مالکیت هستند و حتی آب شرب نیز از طریق بندر ترکمن به این جزیره لوله کشی شده است.

آشوراده یک جزیره مسکونی و «میانکاله» یک منطقه زیست محیطی است

هرچند «میانکاله» به عنوان چهار منطقه اصلی حفاظت شده کشور محسوب می‎شود، اما جزیره آشوراده به هیچ‎وجه این شرایط را ندارد و تنها یک جزیره مسکونی است که از دیرباز دامداران در این مکان صاحب خانه و زندگی بوده‎اند و در آن کمتر اثری از حیات وحش دیده می‎شود.

شنیده‎ها حاکی است، در زمانی نه چندان دور قرار بود از سمت میانکاله طرح گردشگری پیاده شود، اما این پروژه به دلیل مخالفت‎های زیست محیطی و دیگر مشکلات پیرامون آن عملی نشد، این در حالی است که شرایط این جزیره و آشوراده به هیچ وجه یکسان نیست و آشوراده به هیچ وجه خصوصیات زیست محیطی جزیره میانکاله را ندارد.

 اکنون گفته می‎شود سازمان بازرسی کشور ایراداتی به نحوه واگذاری اراضی جزیره آشوراده وارد کرده است این موضوع در حالی اتفاق می‎افتد که تاکنون هیچ حرکتی در این پروژه انجام نگرفته و براساس اعلام مدیر کل محیط زیست گلستان مطالعات این پروژه منطبق بر رعایت همه جوانب زیست محیطی است.

محیط زیست به توسعه این منطقه اعتقاد دارد

اما سخن اینجاست که چرا به این طرح که به گفته مدیر کل محیط زیست گلستان مورد مطالعه قرار گرفته و هیچ مشکل زیست‎محیطی ندارد، ایراد وارد شده است، ایرادی که مدیر کل محیط زیست گلستان آن را یک بحث نظارتی می‌داند و اعتقاد دارد با توجه به مطالعات انجام شده مشکلی در توسعه این منطقه نیست.

با نگاهی به گذشته نه چندان دور تاریخ در مسیر توسعه آشوراده متوجه می‎شویم یکی از عوامل محدودیت توسعه این منطقه محیط زیست بوده است، اما با توجه به همراهی محیط زیست برای توسعه این جزیره، می‎توان حدس زد جدا از موضوع بازرسی، چه کسانی با توسعه این منطقه موافق نیستند.

پس از تصویب طرح توسعه گردشگری منطقه آشوراده، تعداد معدودی از روزنامه‎های کشور با نشر مطالبی در مخالفت با توسعه آشوراده در صفحات اول خود مطالبی را عرضه کردند که نشان می‎داد برخی هرگز نمی‎توانند توسعه این منطقه را تحمل کنند.

و پس از اعلام یکی از مقامات سازمان بازرسی کشور مبنی بر ایراد در نحوه واگذاری این جزیره دوباره آن نشریات و رسانه‎های جانبی جان دوباره‎ای گرفتند و باز هم برخلاف میل و خواست دولت و مردم برای توسعه این منطقه قلم‌فرسایی کردند.

البته جالب این‎جا بود که هنوز هیچ اقدامی در این جزیره انجام نگرفته است و البته همه این تحرکات نشان می‎دهد که مخالفان این طرح با مستمسک قرار دادن خبر اخیر و مخاطرات زیست محیطی تنها به دنبال ابتر کردن برنامه توسعه آشوراده هستند و نمی‎توانند تحول این شبه جزیره زیبا را تحمل کنند.

مخاطرات زیست محیطی بهانه‎ای برای ابتر کردن برنامه توسعه آشوراده

بهترین توصیه به این افراد آن است که به جای اندیشیدن به منافع محدود منطقه‎ای، نگاه خود را به توسعه استان متمرکز کنند که طی این سالها مورد غفلت در توسعه همه حوزه‎ها قرار گرفته و بیش از هر نامهربانی نیازمند توجه ویژه دولت‎مردانی است که محرومیت‎های گلستان را حس کرده‎اند و در حال هدایت آن به سمت روزهای روشن و امیدوار کننده هستند.

انتهای ییام/83002/ق40/ژ1001

منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد