ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

سنت‌های کهن را با آتش هیجانات زودگذر نسوزانیم

93/12/25 - 14:46
شماره: 13931224000180

       
فارس گزارش می‌دهد
سنت‌های کهن را با آتش هیجانات زودگذر نسوزانیم

چهارشنبه آخر سال نزدیک است تا در آستانه سالی نو، شادی را مهمانان دل‌ها کند، حال نباید بگذاریم تا این جشن باستانی و کهن مردمان ایران‌زمین، با آتش هیجانات زودگذر بسوزند.

خبرگزاری فارس: سنت‌های کهن را با آتش هیجانات زودگذر نسوزانیم

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، مراسم چهارشنبه‌سوری برگرفته از آیین‌های کهن ایرانیان بوده که همچنان نیز رایج است.

بیشتر مردم سعی می‌کنند تا در چهارشنبه‌سوری از خانه خارج شده و شاهد جشن و شادی در آخرین چهارشنبه سال و آرزومند سالی توام با موفقیت برای یکدیگر باشند.

مردم در شب چهارشنبه‌ پایانی سال برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهای‌شان مراسمی را برگزار می‌کنند که ریشه‌اش به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد.

در گذشته، چهارشنبه‌سوری با برگزاری مراسم‌های زیبایی از جمله قاشق‌زنی، پختن آش و دور هم‌نشینی همراه بوده، اما امروزه این آیین ماندگار به معضلی تبدیل شده که تنش‌ها و اضطراب‌های والدین برای سلامت فرزندان خود را همراه دارد.

پخت آش هفت‌ترشی و چهل‌گیاه در چهارشنبه‌سوری

سرپرست واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، عنوان کرد: از مراسم به جامانده در ایران زمین، چهارشنبه‌سوری است که در آخرین چهارشنبه هر سال برگزار می‌شود.

طوبا اوصانلو با بیان اینکه مردم مازندران صبح روز چهارشنبه آش هفت‌ترشی پخت می‌کنند، گفت: در این آش هفت نوع ترشی مانند آب نارنج، آب لیمو، آب انار، سرکه، گوجه سبز، و آب ازگیل (اُوکِنِس) می‌ریزند که در نوع خود بی‌نظیر است و جنبه‌ تبرک و شفابخشی دارد و بعد از آماده شدن، بین همسایه‌ها تقسیم می‌کنند.

وی با اشاره به پخت آش چهل‌گیاه در روز چهارشنبه‌سوری، افزود: در این آش، از چندین‌ گیاه استفاده می‌شود؛ از شکوفه‌های آلوچه گرفته تا گل پامچال وحشی (بِچابِچا)، گل بنفشه و سبزی‌های گوناگون دیگر که یک پای ثابت این آش حتما گَزَنه است.

این مسئول با بیان اینکه احتمالاً ترشی آش اظهار دل‌سردی از سال کهنه است، ادامه داد: در روزگاران قدیم، آش ترش را در روز سوم مرده‌ها طبخ می‌کردند و علاوه بر طعام، آش ترش نیز به همه میهمانان می‌دادند که نشانه تنفر از غم و ناراحتی بود.

سرپرست واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: در هر صورت، مردم برخی نقاط مازندران، آش ترش آخرین چهارشنبه سال را به نیت مردگان خود خیرات می‌کنند که اگر کسی به خاطر اشتغال زیاد موفق به پختن این آش نشود، حتماً سهمی ‌از آش همسایه‌ها و یا اقوام خود می‌برد.

اوصانلو عنوان کرد: در غروب چهارشنبه آخر سال، مردم با آرزوی شادی و خوشی برای خود و خانواده خود از روی آتش می‌پرند و عبارت «چهارشنبه‌سوری کِمی پارسال دسوری کِمی، امسال دسوری کِمی» را زمزمه می‌کنند.

وی یادآور شد: مازندرانی‌ها معتقد بودند که آتش، تطهیر‌کننده است و بدی و مرگ را می‌سوزاند، مردم مازندران سرخی آتش را نشانه‌ سلامت و گرمایش را زندگی‌بخش می‌دانند.

این کارشناس مردم‌شناسی و میراث معنوی بیان داشت: در این روز باید به‌گونه‌ای رفتار شود که سنت زیبای ما ایرانیان دست‌خوش تغییر نشده و از بین نرود.

سنت چهارشنبه‌سوری مورد سوءاستفاده قرار گرفته است

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، اظهار داشت: به تمامی مدیران، مربیان پرورشی و معلمان مدارس توصیه‌های لازم را برای جشن چهارشنبه‌سوری در بحث فرهنگ‌سازی دانش‌آموزان ابلاغ شده است.

علی قاسمی اضافه کرد: دانش‌آموزان باید در این روز به یاد داشته باشند که ابراز شادی و نشاط آنها نباید برای دیگران ناراحتی به‌بار بیاورد بلکه باید مراقب سلامتی خود باشند تا در آستانه سال نو، برای خود و دیگران غم و اندوه ایجاد نکنند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری بخشی از تاریخ فرهنگی ما ایرانیان محسوب می‌شود، تصریح کرد: شکل آسیب‌زای آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد و نادرست است.

قاسمی خاطرنشان کرد: سنت چهارشنبه‌سوری مورد سوءاستفاده قرار گرفته و باید از انحرافاتی که به دنبال خواهد داشت، جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه مدیریت استان و افرادی که در امنیت جامعه نقش دارند تدارک لازم را قبل از مراسم چهارشنبه‌سوری به عمل آورند تا آسیب ایجاد نشود، افزود: اگر از انحرافات و آسیب‌های این جشن باستانی جلوگیری شود، افراد به شکل ساده‌تر و سالم‌تری به ابراز شادی می‌پردازند.

ضرورت کنترل و مدیریت هیجانات

معاون توسعه پیش‌گیری بهزیستی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با بیان اینکه هیجان، اندوه، شادی و خشم در هر سنی وجود دارد، گفت: خط برانگیختگی بروز هیجان از فردی به فردی دیگر و از موقعیتی به موقعیتی دیگر متفاوت است.

رمضان‌علی گلچوبی اضافه کرد: برخی افراد ناراحتی و شادی خود را در موقعیت‌های اجتماعی واضح‌تر نمایان می‌سازند و برخی دیگر هیجانات خود را کنترل می‌کنند.

وی با بیان اینکه معمولا در سنین نوجوانی و جوانی سطح بروز هیجانات از جمله غم، شادی و خشم از شدت بیشتری برخوردار است، ابراز داشت: مهارت مدیریت هیجانات و کنترل خشم، فرد را قادر می‌سازد که هیجان خود و دیگران را تشخیص داده و چگونگی اثرگذاری آن را بر رفتار بداند.

گلچوبی خاطرنشان کرد: معمولا در مراسم‌های چهارشنبه‌سوری کسانی شرکت می‌کنند که از سطح برانگیختگی هیجانات بالایی برخوردار هستند و البته مدیریت هیجانات برخی نوجوانان دچار ضعف یا ناآگاهی است که احتمال هرگونه حادثه‌ای ناشی از کنترل نشدن هیجانات از طرف نوجوانان در مراسم چهارشنبه‌سوری وجود دارد.

وی ادامه داد: در بین برخی افراد به‌دلیل زمینه‌های مشکلات اجتماعی از جمله شخصیت و رفتارهای ضداجتماعی ناشی از اختلالات رفتاری نه‌تنها قادر به کنترل هیجانات خود نیستند بلکه با رفتارهای متهورانه، پرخاش‌گرانه، تهاجمی و گاها با خودنمایی، هیجانات کاذبی از خود نشان داده که موجبات برهم خوردن نظم و حوادث غیرقابل کنترل را فراهم می‌کنند.

معاون توسعه پیش‌گیری بهزیستی مازندران تاکید کرد: ضروری است مسئولان جامعه با ایجاد شرایطی بستر لازم را برای ایجاد و بروز هیجانات هدف‌مند فراهم کنند.

گلچوبی بیان داشت: نقش خانواده‌ها و والدین در مراسم چهارشنبه‌سوری ضروری است همان ‌طوری که انتظار داریم فرزندان‌مان هیجان دوست داشتن و شادی را از خود بروز دهند، والدین نیز باید با آموزش صحیح فرزندان، زمینه‌ای را برای بروز هیجانات مثبت آنها فراهم کنند.

وی ابراز داشت: رها کردن فرزندان در خیابان‌ها و هم‌رنگ شدن آنها با سایر افراد، احتمال هر نوع حادثه‌ و خطری را فراهم می‌کند.

با متخلفان حوادث چهارشنبه‌سوری برخورد می‌شود

فرمانده انتظامی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری عنوان کرد: برنامه‌ریزی ما این است که مراسم چهارشنبه‌سوری امسال مطابق با سنت‌های مذهبی و کهن برگزار شود.

سردار مسعود جعفری‌نسب با بیان اینکه به دنبال این هستیم که چهارشنبه‌سوری، فضایی شاد برای خانواده‌ها باشد، افزود: این مراسم نباید در مسیرهای اصلی برگزار شود و اجازه نخواهیم داد کسی راه اصلی را ببندد.

وی با اشاره به اینکه ماموران انتظامی مازندران در مکان‌های مشخص شده مستقر می‌شوند، یادآور شد: با افرادی که قصد مزاحمت داشته یا رفتارهای غیرمتعارف دارند مانند اراذل و اوباش، برخورد می‌شود.

رئیس پلیس انتظامی مازندران خاطرنشان کرد: در صورتی ‌که خودرویی در این روز توقیف شود، تا بعد از تعطیلات نوروزی همچنان توقیف می‌ماند و فرد متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

مصدومیت 70 مازندرانی در حوادث چهارشنبه‌سوری 92

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با اشاره به آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری سال گذشته در مازندران، ادامه داد: سال گذشته 70 نفر مصدوم داشتیم که 65 نفر در اورژانس بیمارستان‌ها مداوا شده و پنج نفر نیز بستری شدند.

علی مردان‌شاهی با بیان اینکه در حوادث چهارشنبه‌سوری سال گذشته فوتی نداشتیم، اضافه کرد: از تعداد مصدومان، 53 نفر مرد و 17 نفر زن بودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه 50 درصد مصدومان چهارشنبه‌سوری 92، از ناحیه دست آسیب‌ دیده‌اند، گفت: چشم، صورت و پا نیز از دیگر اعضایی بودند که بیشترین صدمات را دیدند.

مردان‌شاهی عنوان کرد: کم‌سن‌ترین مجروح حوادث سال گذشته، 2.5 ساله و مسن‌ترین آنها 70 ساله بوده است.

وی ادامه داد: شهرهای آمل و بابلسر هر کدام با 10 مصدوم، ساری 9 مصدوم، قائم‌شهر هفت و بهشهر با شش مصدوم در حوادث چهارشنبه‌سوری سال گذشته، بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: جدی‌ترین آسیب مربوط به قطع سه انگشت دست جوان 23 ساله بوده که توسط همکاران اورژانس لاریم به بیمارستان امام ساری انتقال داده شد.

مردان‌شاهی اظهار داشت: 25 درصد مصدومان بین 10 تا 20 سال و 36 درصد مصدومان 20 تا 30 سال بوده‌اند.

فرهنگ‌سازی مسئولان، نظارت خانواده‌ها

به گزارش فارس، حوادث ناشی از استفاده مواد محترقه و منفجره یا آتش‌افروزی، تهدیدی جدی برای سلامتی افراد به‌ویژه کودکان و نوجوانان محسوب ‌می‌شود که در این راستا ارتقای سطح آگاهی مردم به‌ویژه گروه‌های در معرض خطر ضرورت دارد.

مسئولان شهری ضمن فرهنگ‌سازی، با ایجاد فضایی مناسب و همچنین خانواده‌ها نیز با نظارت نوجوانان در محیط خانه و محله زمینه را برای بروز هیجانات و شادی‌های سالم فراهم کنند.

=============

گزارش از زهرا طاهری

=============

انتهای پیام/86003/ن40/ظ1004

منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد