ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

راه‌اندازی بانک ژن برای حفاظت از گونه‌های کمیاب حیوانی خراسان‌رضوی

۹۵/۰۴/۳۰ :: ۱۹:۵۸

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی خبر داد

راه‌اندازی بانک ژن برای حفاظت از گونه‌های کمیاب حیوانی خراسان‌رضوی

خبرگزاری فارس: راه‌اندازی بانک ژن برای حفاظت از گونه‌های کمیاب حیوانی خراسان‌رضوی

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان‌رضوی از راه‌اندازی بانک ژن با هدف حفاظت از گونه‌های کمیاب حیوانی موجود در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمید صالحی ظهر امروز در چهارمین همایش ملی ماهی شناسی در سالن اجتماعات دانشکده علوم دانشگاه فردوسی با ابراز نگرانی از افزایش وجود گونه‌های غیربومی به مجموعه محیط و موجودات زنده در دریا و مزارع پرورشی آبزیان در کشور اظهار داشت: کشورهایی همچون آمریکا سالانه 138 میلیارد دلار خسارت ناشی از ورود ماهی‌های غیربومی به دریا و مزارع پرورشی آبزی می‌پردازند.

وی تیلاپیلا را نوعی ماهی غیربومی وارد و تولید شده به ایران برشمرد و یادآور شد: این نوع ماهی به علت غیربومی بودن سبب تخریب محیط زیست و شرایط طبیعی دریا و مزارع پرورش آبزیان در کشور می‌شود که متأسفانه این امر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا مفید بودن ماهی تیلاپیلا برای سلامت انسان از طریق مراکز علمی و دانشگاه‌ها تأیید شده است یا خیر؟ اضافه کرد: این نوع ماهی به عنوان یک منبع جدید غذایی مدتی است که مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد بنابراین جامعه علمی دانشگاهی کشور باید برای صحت یا کذب مفید بودن تیلاپیلا در سلامت انسان پاسخگو باشد.

صالحی با اشاره به خسارت کپور به دریاچه هامون و از بین رفتن نیزارهای اطراف این دریاچه توسط این ماهی بیان کرد: با وجود اینکه حذف کپور در هامون می‌تواند تا حدودی خسارت‌های وارده به این دریاچه را کاهش دهد اما دیگر نمی‌توان نیزارها را در اطراف دریاچه هامون ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر 100 گونه مهاجم در لیست گونه‌های خطرناک قرار دارد که متأسفانه به علت عدم شناخت از این امر، اصرار بسیاری برای استفاده غذایی از این منابع وجود دارد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی از راه‌اندازی بانک ژن با هدف حفاظت از گونه‌های کمیاب حیوانی موجود در این استان خبر داد و گفت: بانک خون و پر از همه پرندگان موجود در استان و مناطق مختلف کشور نیز همراه با کتابخانه تخصصی و آزمایشگاه‌های مجهز در مرکز تحقیقات اداره کل محیط زیست این استان وجود دارد که می‌تواند زمینه همکاری با دانشگاه‌ها برای انجام مطالعات و تحقیقات پژوهشی را فراهم کند.

صالحی به لزوم اخلاق حرفه‌ای در انجام تحقیقات و نگارش گزارش‌های پژوهشی توسط پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اهمیت نتایج تحقیقات علمی در بخش دام، طیور و آبزیان، لازم است بخشی از این نتایج و گزارش‌های در اختیار اداره کل محافظت از محیط زیست خراسان رضوی قرار بگیرد.

وی وجود بیشتر گونه‌های مختلف حیوانات، پرندگان و آبزیان را در منطقه محافظت شده محیط زیست خراسان رضوی را به عنوان عامل کمکی به مراکز علمی برای انجام تحقیقات و نمونه گیری راحت‌تر پژوهشگران برشمرد و گفت: با توجه به حیوان آزاری در سیرک‌های مختلف، اجرای برنامه این نوع سیرک‌ها در مشهد ممنوع شده و خوشبختانه در کشور نیز ممنوعیت آن گسترش یافته است.

انتهای پیام/3268/آ ۴۰/

منبع : خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد