ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ساخت‌وساز غیرمجاز در محوطه باستانی شوش


ساخت‌وساز غیرمجاز در محوطه باستانی شوش

» سرویس: استان ها - خوزستان

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش گفت: شهرداری شوش بدون هماهنگی و استعلام در محوطه‌ای باستانی شروع به حفاری و ساخت‌وساز کرده است.

علی درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار کرد: در 18 خرداد 94 با عمل غیرمنتظره‌ای از جانب شهرداری شوش مواجه شدیم و آن این بود که شهرداری بدون استعلام از اداره میراث فرهنگی شوش اقدام به حفاری برای ساخت‌ آب‌نما در محوطه تاریخی موسوم به «ویندی پارک» کرده است.

او افزود: با پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی شهرستان و اعضای فعال و زحمت‌کش یگان حفاظت جلوی این کار گرفته و پروژه تعطیل شد.

درویشی بیان کرد: پارک میراث فرهنگی «ویندی پارک» یکی از تپه‌های مهم تاریخی از نظر باستان‌شناسی است. این تپه در سال 1366 توسط دکتر مهدی رهبر بررسی شده است.

وی یادآور شد: مدیران میراث فرهنگی وقت به خاطر اینکه این محوطه باستانی که روی تپه واقع است حفظ شود و توسط حفاران غیرمجاز تخریب نشود آن را با شرایطی به شهرداری سپردند. نخست آنکه هر وقت میراث فرهنگی برای فعالیت‌های علمی باستان‌شناسی اقدام کرد شهرداری باید این محوطه را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد و دوم آنکه شهرداری تنها می‌تواند این محوطه را برای فضای سبز مورد استفاده قرار دهد و حق تغییر کاربری آن را ندارد.

این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: طی بررسی‌های کارشناسان و بزرگان باستان‌شناسی عرصه و حریم شوش از 400 هکتار به 700 هکتار تغییر یافت و به صورت مصوبه درآمده است. در 23 اردیبهشت 94 دکتر طالبیان (معاون میراث فرهنگی) طی نامه‌ای به استاندار خوزستان مراتب را اعلام کرد و استاندار نامه مربوطه را به مسؤولان شهرستان شوش رونوشت کرد.

«ویندی پارک» شوش فضای سبزی است که در بدو ورود به شهر شوش نمایان می‌شود. این پارک محل اسکان رایگان مهمانان در ایام نوروز و محلی برای تفریح مردم شوش است که ساکنان شهر برای گذارندن اوقات فراغت و انجام ورزش‌های دلخواه خود به آنجا می‌روند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران  ایسنا


شب میلیاردی هنرهای تجسمی ایران


کد خبر: ۵۲۱۷۲۸۴

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷

شب میلیاردی هنرهای تجسمی ایران

چهارمین دوره «حراج تهران» در حالی برگزار شد که در پایان، به فروش کل 21 میلیارد و 400 میلیون تومان دست یافت. در چهارمین حراج تهران ١٢۶ اثر از ١٠٩ هنرمند شامل ٨۴ نقاشى، ١٣ مجسمه، ۶ عکس و ٢٣ نقاشى خط عرضه شد که غیر از یک اثر، همه آثار به فروش رسیدند. در حضور ٨٠٠ خریدار و هنر دوست، هنر ایران حائز رکورد هاى بین المللى فروش شد.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ابتکار، بار دیگر نقاشى از سرى تنه درختان سهراب سپهرى با رقم قابل توجه دو میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان گرانقیمت ترین اثر هنرى به فروش رسیده در داخل کشور در سراسر تاریخ هنر کشورمان شد؛ با دستیابى به مجموع فروش ٢١ میلیاردى (بیش از ۶ میلیون دلار در یک شب) هنر ایران همه رکوردهاى مجموع فروش خود در اقصى نقاط دنیا را شکست و در یک ابتکار تازه با ارائه ١٢ اثر هنرى کلاسیک و سنتى بخش مغفول مانده از تاریخ هنرمان را به بازار رسمى هنر پیشنهاد داد. اجرای این دوره از حراج تهران را رضا کیانیان برعهده داشت که با هیجان و شوخ‌طبعی خاص خودش این کار را برای آخرین‌بار انجام داد. او در پایان این حراجی اعلام کرد که در دوره‌ی بعد حضور نخواهد داشت و فرد دیگری این حراج را برگزار خواهد کرد.

سهراب سپهری در صدر نشست

شامگاه گذشته، سه تابلو از سهراب سپهری به حراج گذاشته شدند. به علاوه، برای اولین‌بار آثار کلاسیک ایرانی نیز در این حراج ارائه شدند که در میان آن‌ها تابلویی از کمال‌الملک به قیمت 500 میلیون تومان به فروش رسید.یکی از آثار جنجالی این حراجی، تابلویی از سهراب سپهری بود که با قیمت پایه‌ی یک میلیارد و 200 میلیون تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان عرضه شد و در نهایت، با ثبت یک رکورد تاریخی به قیمت 2 میلیارد و 800 میلیون تومان به فروش رسید. در میان هنرمندان سرشناس و نام‌آشنایی که آثارشان به فروش رفت، تابلویی از پرویز کلانتری نیز عرضه شد و به قیمت 100 میلیون تومان فروخته شد. پس از نمایش این تابلو که با تشویق حاضران همراه شد، کیانیان از همه خواست تا دعا کنند حال این هنرمند که از مدتی پیش در بستر بیماری است، بهبود یابد.

بخش تازه فروش آثار کلاسیک

یک بخش تازه‌ای که به این دوره از «حراج تهران» اضافه شده بود، فروش 10 اثر کلاسیک از کمال‌الملک و شاگردان او بود. اجرای این بخش از حراج را حسین پاکدل برعهده گرفت.پاکدل درباره‌ی این 10 اثر توضیح داد که اصالت آن‌ها توسط کارشناسان میراث فرهنگی کاملا تایید شده است. ضمن آن‌که آثاری از این هنرمندان در حراجی‌های لندن و نیویورک به قیمت‌های بالایی به فروش رسیده است. او همچنین گفت: در سه دوره‌ی پیشین برگزاری این حراجی، ایراد می‌گرفتند که چرا آثار کلاسیک عرضه نمی‌شوند. حالا این آثار را آورده‌اند و در آینده نیز حراج آثار کلاسیک به‌صورت مستقل برگزار خواهد شد. به همین دلیل، اکنون قیمت آثار پایین گذاشته شده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌ها آینده قیمت‌ها به سرعت بالا رود. این بخش از حراجی، با فروش تابلوی کمال‌الملک آغاز شد.

فقط یک اثر به فروش نرسید

از مجموع 126 اثر این حراجی، دو اثر (تابلوهایی از بهمن محصص و معصومه مظفری) بعد از معرفی، نتوانستند حد نصاب قیمت را برای فروش کسب کنند، به همین دلیل در ابتدا فروخته نشدند؛ اما بعد اعلام شد که کسانی برای خریدن آن‌ها اعلام آمادگی کردند. به این ترتیب، کیانیان در پایان این حراجی تاکید کرد که تمام آثار به فروش رسیده‌اند، در حالی که اثری از سالار احمدیان که کف قیمت آن 20 میلیون تومان بود و فروش آن از 16 میلیون تومان آغاز شد، در پایان این حراجی به فروش نرسید. این آثار که بر مبنای ارزش کیفی‌شان و علاقه‌مندی متقاضیان توسط برگزارکنندگان حراج انتخاب و براساس قیمت پایه مورد توافق با صاحب اثر در حراج ارائه شدند، دو روز پیش از آغاز حراجی، در هتل پارسیان آزادی به‌نمایش گذاشته شده بودند. همچنین براساس اعلام، خریداران آثار موظف‌اند مبلغ خریداری‌شده را حداکثر تا دو هفته پس از برگزاری حراجی، پرداخت کنند.دقایقی پس از پایان یافتن چهارمین حراج تهران، علیرضا سمیع‌آذر - مدرس رشته‌ی هنر و رییس حراج تهران -، رضا کیانیان و حسین پاکدل، دو مجری این حراج در یک کنفرانس خبری حضور یافتند.

رشد حراجی امسال تهران، در دنیا بی سابقه است


در این نشست، سمیع‌آذر با اعلام رشد ١٩٠ درصدی فروش حراج چهارم نسبت به سال قبل، این میزان رشد را یک امر کاملا بی‌سابقه در میان حراجی‌های دنیا دانست و آن را نشانه شوق و هیجان جامعه ایرانی برای حمایت از هنر و هنرمندان کشورشان ارزیابی کرد.او همچنین توضیح داد که فقط یک اثر در این حراجی به فروش نرسید و دو اثر نیز که در طول حراج به فروش نرسیدند، با پیشنهاد خریدار و پذیرش فروشنده از طریق After Sale که در همه حراجی‌ها معمول است به قیمت کمینه فروخته شدند. او با ابراز خشنودی از ارائه ١٢ اثر از پیشگامان نوگرایی در هنر ایران در بخش آثار کلاسیک، گفت: حراج تهران با خاستگاه فرهنگی شکل گرفته است و بنا به یک تعهد ملی و رسالت فرهنگی این برش مهم از تاریخ هنر کشور را وارد مارکت هنر کرده است تا مجموعه‌داران با ریشه‌های هنر ایران آشنا شوند. شاید معرفی بنیان‌های فرهنگی یک سرزمین وظیفه یک حراجی نباشد، اما ما این کار را کردیم، زیرا حسرت می‌خوریم کار استادی مانند حیدریان از شاگردان بزرگوارش مانند تناولی، نامی، کیارستمی، آغداشلو و ... ارزان‌تر است. ما با این کار ضمن شناساندن گنجینه‌های فرهنگ و هنرمان، زمینه ارزش افزوده آن‌ها را فراهم می‌کنیم.سمیع‌آذر سپس با تقدیر از زحمات رضا کیانیان، هیجان و اقبال خریداران را مرهون تلاش او دانست و با تقدیر از حسین پاکدل برای اجرای بخش کلاسیک، به نیابت از جامعه هنری از تلاش آن‌ها برای ارتقای قیمت آثار هنرمندان تشکر کرد.

عدد به‌دست آمده برای حراج چهارم خیلی عالی است

سپس رضا کیانیان، یکی از مجریان این رویداد، با انتقاد از برخی نقدهایی که این روزها از حراج تهران شده است، پرسید چگونه تاثیرات مثبت و اهمیت حراج تهران را نمی بینند؟ او گفت: حراج تهران توانسته ارزی را که از کشور برای خرید اثر هنری خارج می‌شد، در کشور نگه دارد. دیگر لازم نیست هنرمندان برای فروش آثارشان روانه کشورهای همسایه باشند. سرمایه‌دارانی را جذب کرده که به جای خرید و فروش سکه و دلار و تضعیف قدرت مالی اقشار ضعیف جامعه، در امر هنر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و انگیزه خلق اثر هنری افزایش یافته است. به همین دلیل من متوجه نشدم که چرا از حراج تهران انتقاد می‌کنند.او افزود: عدد به‌دست آمده برای حراج چهارم خیلی عالی است، اما من انتظار بسیار بیشتری داشتم.

عرضه حرفه‌ای آثار حتی از خلق اثر هنری مهمتر است


حسین پاکدل نیز که برای نخستین‌بار در حراج تهران چکش زد در سخنانی کوتاه گفت: حراج تهران را یک اتفاق بسیار مبارک می‌دانم. گردش مالی این‌چنینی برای هنر ایران ضروری است، اما همچنان این عددها مثلا در مقایسه با یک ساختمان در شمیران تهران اندک است.او با اشاره به این‌که حراج تهران به همه یادآوری کرد عرضه حرفه‌ای آثار هنری حتی از خلق اثر هنری مهم تر است، گفت: توجه دادن به هنر با رویداد حراج تهران، روح جامعه را تلطیف می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز کاهش جرم و خشونت در فضای عمومی کشور شود.پاکدل درباره نخستین تجربه اجرای حراج اظهار کرد: پایین که نشسته بودم رضا کیانیان را با همه سال‌های بازیگری‌اش در ایفای یک نقش بزرگ دیدم. او توانسته بود با مهارت بسیار ویژه‌ای، انبوه جمع حاضر را با خود همراه سازد و من خوشحالم که در یک نمایش بزرگ و فاخر یک نقش کوچک ایفا کردم و از این نقش بسیار لذت بردم.

میهمانان ویژه

از جمله‌ی حاضران در این برنامه، علاوه بر هنرمندان، مجموعه‌داران آثار هنری و گالری‌داران می‌توان به احمد مسجدجامعی، سیدمحمد بهشتی، علی مرادخانی، حجت‌الاسلام محمدعلی زم، علی دایی، پری صابری، بهرام رادان و عبدالحسین مختاباد اشاره کرد.
 
انتهای پیام / 

منبع: باشگاه خبرنگاران


کشف ۶۳ اثر تاریخی از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی


کد خبر: ۵۲۱۸۸۳۷

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱

کشف ۶۳ اثر تاریخی از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی

کاوش های باستان شناسی در مناطق کویری، کوهستانی و کوهپایه ای دهستان زیرکوه استان خراسان جنوبی به کشف وشناسایی ۶۳ اثر ارزشمند از دوران پیش از تاریخی تا دوران اسلامی انجامید.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از مهر، مستنصر  قلی نژاد سرپرست هیأت باستان شناسی در  دهستان زیرکوه گفت: مناطق شرقی ایران تا امروز آن گونه که باید مورد مطالعه و بررسی روشمند و گسترده باستان شناسی قرار نگرفته است. از این رو شناسایی و بررسی باستان شناسی شرق کشور برای درک بهتر تغییرات فرهنگی- تاریخی، یافتن روابط منطقه ای و فرا منطقه ای به خصوص با مناطق سیستان، شمال خراسان و تهیه نقشه جامع باستان شناسی کشور ضروری به نظر می رسد.

این باستان شناس، با بیان اینکه بخش های زهان و شاسکوه در شهرستان زیرکوه در سال های گذشته مورد بررسی قرار گرفت بیان کرد که در ادامه این بررسی ها در اردیبهشت ماه سال جاری طرح بررسی باستان شناسی دهستان زیرکوه در بخش مرکزی این شهرستان شروع شد.  با توجه به نبود برنامه های بررسی و شناسایی باستان شناسی در منطقه تا به حال در این دهستان تنها ۵ اثر شناسایی و ثبت شده که این آثار مربوط به دوران اسلامی - از قرن پنجم تا دوران قاجار- است.

 قلی نژاد گفت:با بررسی ها و پیمایش های انجام شده در سال جاری - در مناطق کویری، کوهستانی و کوهپایه ای- ۶۳ اثر ارزنده از دوران پیش از تاریخی تا دوران اسلامی شناسایی و یافت شد. پراکنش آثار تاریخی یافت شده عمدتا در نواحی کوهپایه ای و دشت است. مهمترین محوطه ها و آثار یافت شده این دهستان را آثاری چون آسیاب ها (۱۵ مورد)، قلعه ها (۱۴ مورد)، تپه و محوطه (۱۲ مورد)، قبرستان ها (۱۱ مورد)، کوره های ذوب (۳ مورد)، حوض انبار (۳ مورد)، غار (۲مورد) و سنگ نگاره، بند و معدن (۱مورد) تشکیل می دهند.

قلی نژاد تصریح کرد که آثار شناسایی شده بیشتر مربوط به دوران میانه و متاخر اسلامی است که نشان از رونق و آبادانی این مناطق در دوران پس از اسلام دارد. متاسفانه بیشتر بقایای این آثار به علت توجه و مراقب نکردن  افراد محلی، نبود آگاهی بخشی، فرسایش های آبی- خاکی و بیابان زایی و بروز حوادث ناگوار طبیعی در طی زمان - به خصوص زمین لرزه های رخ داده در منطقه در قرن اخیر و بروز خشکسالی و بحران های آبی- بکلی تخریب و یا در معرض نابودی قرار گرفته اند که این روند ویرانی در مورد آثار بجا مانده همچنان ادامه دارد.

سرپرست هیأت کاوش های باستان شناسی در دهستان زیر کوه گفت: علاوه بر وجود آثار تاریخی و باستانی منطقه برای مطالعه و پژوهش، مناطق بکر و پرجاذبه چون کویر های همت آباد و آهنگران، روستا های گردشگری گزخت و تجنود، غار های طبیعی، درختان کهنسال و خانه های ارگانیک عشایری از دیگر پتانسیل ها و توانایی های منطقه زیرکوه برای  جذب گردشگر به شمار می روند.

دهستان زیرکوه با ۱۸۲۹ کیلومتر مربع مساحت به مرکزیت حاجی آباد در بخش مرکزی شهرستان زیرکوه در استان خراسان جنوبی واقع شده است. دهستان زیرکوه با توجه به موقعیت جغرافیایی (کوهستانی، نیمه کوهستانی و کویری) و زیست بوم متنوع، گونه های مختلف فرهنگی و زیستی را در خود جای داده است. جمعیت بیشتر این دهستان را مردمان یکجانشین تشکیل می دهند و در کنار این گروه های ساکن در شهر و روستا ها، گروه های عشایر نیز در این مناطق به صورت نیمه یکجانشین زندگی می کنند.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران


شاه نشینی در لرستان


شاه نشینی در  لرستان

تپه باباجان


 

‌ع‍ن‍و‌ان‌ ب‍زرگ‍ت‍ری‍ن‌ ت‍پ‍ه‌ ب‍‍اس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ را تپه «ب‍‍اب‍‍اج‍‍ان» با خود یدک می کشد که در دش‍ت‌ س‍ب‍ز دل‍ف‍‍ان‌ ق‍د ب‍ر‌اف‍ر‌اش‍ت‍ه‌‌ و ‌ه‍وی‍ت‌ و م‍ی‍ر‌اث‌ ک‍‍ه‍ن‌ ‌ای‍ر‌ان‍‍ی‌ را روایت می کند. تپه ای با شهرت جهانی که معماری و آثار بدست آمده از آن، فصل مهمی در مطالعات تمدن ایران به شمار می رود.

 


 

‌ای‍ن‌ م‍ح‍وطه‌ ب‍‍اس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ در پ‍ن‍ج‌ ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ‌غ‍رب‌ ن‍ور‌آب‍‍اد م‍رکز شه‍رستان‌ دلفان‌ و‌اق‍‍ع‌ ش‍ده‌ و ن‍خ‍س‍ت‍ی‍ن‌ ب‍‍ار ت‍وس‍ط "گ‍ل‍ر گ‍‍اف‌ م‍ید" ‌از د‌انشگاه ‌ لندن‌ در فاصله س‍‍ال‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ 1344 ت‍‍ا 1347 م‍ورد ک‍‍اوش‌ ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت‌ و یک تپه مرکزی و چندین تپه در غرب و شرق آن کشف شد که البته تاکنون تنها تپه مرکزی و شرقی آن مورد برسی باستان شناسان قرار گرفته است.

در بررسی های اولیه چهار دوره تاریخی و پیش از تاریخ مربوط به دوره های ماد، هخامنشیان، قرن نهم تا هشتم قبل از میلاد و هزاره سوم قبل از میلاد در تپه شناسایی شد و نشان داد که ساکنان این ناحیه در دو سده نهم و هشتم پیش از میلاد مهاجران آریائی بوده اند که از شمال به لرستان رفته و در ده کوچکی با خانه های کوچک سنگی در دامنه تپه باباجان مستقر شدند.

کم کم منطقه باباجان اهمیت سوق الجیشی پیدا کرد و مقری شد برای ساخت بناهایی که عمر آنها تا هزاره قبل از میلاد هم می رسد.

اثرتاریخی

تمدن های لایه ای

در طبقه سوم تپه، باستان شناسان خانه هایی را دیدند که پی آنها از سنگ و دیوارها خشتی بود و سقفها از چوب ساخته می شد. خانه های طبقه دوم نیز به همین صورت بود ولی با ابعاد بسیار بزرگتر که کف اتاقهایشان سنگ فرش بود. معماری طبقه اول باباجان اما همانند طبقه چهار تپه حسنلو است و قطر 2متری دیوارهایش نشان می دهد که خانه ها دو طبقه بوده اند. در حقیقت طبقه یک باباجان نشان دهنده انتقال سبک معماری حسنلو4 به سمت فارس است.

اولین طبقه تپه اگرچه از نظر ساختمانی شبیه طبقه دوم است اما یک تفاوت مهم دارد و آن این که طبق گواهی اشیای به دست آمده در این قسمت، ساکنان آن از نظر فرهنگ واجتماع متمدن تر بوده اند.

اثرتاریخی

تپه های اشرافی

در تپه شرقی باباجان که شکلی مخروطی با عرض 85 متر دارد، دو ساختمان با پلکان های هم عصر دوره ماد و یک ساختمان دیگر مربوط به قرن نهم وهشتم پیش از میلاد کشف شده است. اما مهم تر از آن، اتاقی منقوش کشف شده است که ستونهای آن چوبی است و پایه های این ستون ها سنگی هستند.

دیوارهای رنگی، پایه ستونهای قرمز و پنجره های کاذبی که در بالای دیوارها ساخته بودند، نشان می دهد که این اتاق یکی از مهم ترین و اشرافی ترین بخش های تپه بوده است. در این اتاق حدود دویست آجر منقوش نیز کشف شد که ظاهرا به یک کتیبه تزیینی تعلق داشته اند. این آجرها در تزئین سطوح جانبی اتاق منقوش که گفته می شود ،یا یک تحفه گاه شاهی ویا پرستشگاه بوده بکار رفته اند.

در حال حاضر دو نمونه از این آجرها در موزه های اشمولین و بریتانیای انگلستان وتعدادی نیز در موزه ملی ایران نگهداری می شوند.

اثرتاریخی

تپه مرکزی اما بیضی شکل است ظاهرا مرکز سکونت افراد در هزاره نخست پیش از میلاد بوده است. حیاط مرکزی در این لایه به یک سرسرای ستون دار مبدل شده و بجای برجهای گوشه حیاط اتاق های پذیرایی بزرگ دیگری ساخته و در غرب بنا امتداد یافته و اضلاع یک شاه نشین کوچک که به گوشواره های سنگی تزئینی مزین شده بوجود آورده اند.

استفاده از سرسرای ستون دار و برج های کنجدار با رواق های ستون دار جناحی در کنار ساختمان ها از وبژگی های معماری درباری هخامنشی است که احتمال مراحل اولیه رواق پاسارگاد را مجسم می سازد.

در حقیقت نماهای کشف شده از پلان های بناهای مختلف در لایه های تپه مرکزی مانند دژ و بارو، تالار و سرسرا، اتاق پادشاه و اتاقک های که محل مراسم مذهبی یا معبد گونه بوده واتاق های ساده در اطراف حیاط مرکزی همگی نمونه های روشنی از معماری اولیه ایرانی است که بعدها تاثیرات این شیوه معماری را در دوره های تاریخی ودوره های اسلامی می توان مشاهده کرد.

 

 

الهام مرادی

بخش گردشگری

منبع : تبیان


آبشارهای لرستان از دریچه دوربین


  • دوشنبه 9/1/1389
  • تاریخ :

  • آبشارهای لرستان از دریچه دوربین

    • آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
      آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
    • آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
      آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
    • آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
      آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
    • آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
      آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
    • آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
      آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
    • آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
      آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
    • آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
      آبشارهای لرستان از دریچه دوربین
    • آبشارهای لرستان از دریچه دوربین


    منبع : تبیان