ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

ایران زمین

دیدنیها وزیباییهای ایران . همه جای ایران زیباست ، دوام زیبایی درحفظ ونگهداریست. نه درتخریب دستکاری

حمام قجر، آینه تمام نمای فرهنگ و رسوم قزوین + تصاویر

تسنیم گزارش می‌دهد؛

حمام قجر، آینه تمام نمای فرهنگ و رسوم قزوین + تصاویر

شناسه خبر: 688698 سرویس: استانها
حمام قجر آینه تمام نمای فرهنگ و رسوم قزوین

خبرگزاری تسنیم: حمام قجر یکی از بناهای دوره صفوی و آینه تمام نمای فرهنگ و رسوم قزوین بوده که در حال حاضر به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محله عبید زاکانی یکی از محلات قدیمی قزوین با کوچه های پرپیچ و خم، خانه های قدیمی و بازارچه های خاطره برانگیز است و گرمابه قجر به عنوان نگین درخشان آن محسوب می شود، این حمام یکی از کهن ترین و زیباترین گرمابه های شهر است که به دستور شاه عباس دوم صفوی در مساحتی بیش از هزار و 45 متر مربع ساخته شد و در آن زمان حمام شاه نام گرفت.

این گرمابه دارای بخش های مختلفی مانند سربینه بزرگ، میان در، گرماخانه، خزینه، آب گرم،آتشخانه، آب انبار، اعیانی و چال حوض است،رودی گرمابه با چند پله به هشتی ساده و سپس با یک گردش به سربینه می رسد. سربینه بزرگ گرمابه نقشه هشت ضلعی دارد و هر ضلع آن دارای شاه نشین و طاق نما است.تزیینات گرمابه شامل کاشیکاری و طاق های رسمی بندی شده است.

این اثر تاریخی با ارزش در سال 79 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تملک و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، گرمابه قجر با سرمایه گذاری شهرداری و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی شهری قزوین در سال های 81 تا 84 مرمت و در حال حاضر با نظات سازمان ورزشی شهرداری اداره می شود.

حمام قجر از اسفند سال 86 و پس از مرمت کامل، تبدیل به موزه مردم شناسی قزوین شد و به 3 بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل تقسیم گردید، در فضای سربینه این گرمابه بخش هایی از زندگی اقوام کرد، تات، قزوینی، مراغی و ترک به نمایش گذاشته شده است و فضای میان در به معرفی آیین های سور و سوگ در قزوین اختصاص دارد،در بخش گرمخانه نیز شیوه سنتی مشاغلی مانند آهنگری، مسگری و حلاجی به نمایش گذاشته شده است.

بعد از مرمت این اثر تاریخی و در نوروز هرسال، گردشگران زیادی از سراسر کشور و حتی خارج از ایران از این حمام و موزه بازدید می کنند به عنوان مثال سال گذشته 44 هزار نفر از موزه مردم شناسی قجر بازدید کردند.

انتهای پیام / ب

منبع : خبرگزاری تسنیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد